AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Datteren min er 2,5 år og byttet barnehage for en måned siden fordi vi flyttet til en annen kommune. Vi fikk ikke plass i den nærmeste barnehagen og gikk derfor for en som er 5-10 min kjøretur unna. Det tar vel ca en halvtimes tid minst å gå. Vi synes barnehagen er helt topp, fine lokaler, flinke ansatte og strukturert opplegg. Datteren vår trives der, og innkjøring gikk helt smertefritt. Hun er en typisk barnehageunge som elsker å være i barnehage og som er veldig tilpasningsdyktig. Det vi lurer på nå er om vi skal søke henne inn på barnehagen i nabolaget som er ca 5 min gåtur unna. Da blir det bytting i forbindelse med hovedopptaket i august. Det er sannsynlig at vi vil få plass. Fordelen med å bytte er at vi sparer inn kanskje en halvtime totalt per dag på henting og levering i tillegg til at hun får gå i barnehage med barn fra nabolaget og som hun da gjerne vil gå i klasse med når hun begynner på skolen. Vi venter også et barn til så det er liksom nå vi velger hvilken barnehage vi ønsker å forholde oss til i seks år fremover både for vår datter og for den nye babyen. Samtidig synes jeg det er kjipt å utsette datteren vår for enda et barnehagebytte etter så kort tid. Også er vi jo veldig fornøyd med den vi har. Jeg har hørt at den i nabolaget også er veldig bra og at de som bruker den er veldig fornøyd, men man vet jo aldri? Hva ville dere gjort? Byttet eller latt barnet bli i barnehagen vi har nå? Anonymkode: 0d54b...425
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Kan ikke se at det skal være en grunn for å bytte barnehage at hun skal gå med de hun kan komme i klassen med. Barna blir fort kjente med andre. Dere er fornøyd med barnehagen hun er i nå, da bør dere bli der. Dere har ingen garanti for at nabobarnehagen er like god. Barnet mitt gikk i barnehage ett stykke unna sitt skoledistrikt. Det samme ei anna i samme barnehage. De valgte å flytte til den barnehagen ved skolen. De blei så skuffa over hvor dårlig den var. De kom tilbake Nå går dem på skolen, og det har ikke vært noe problem at de ikke kjente noen fra før i klassen. Deres barn nr 2 kan jo også begynne i samme bhg som storesøster. 5-10 min unna med bil er da ingen avstand å snakke om. Det virker ikke som dere har planer om å gå fram og tilbake heller hver dag. Anonymkode: 51b43...a87 2
Gjest Magnifiq Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 Jeg syns i motsetning til de andre at det absolutt er en grunn å bytte Bhg slik at hun kan gå med de hun skal gå på skolen med. jeg hadde byttet. Og hatt barna i samme barnehage. ALT som fjør hverdagen enklest mulig, og behovet for å kjøre bil minst mulig.
bettsa Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 La henne være i barnehagen hun er i nå. Vi fikk også plass i en barnehage et stykke unna hjemmet vårt da vi ikke fikk den som er nærmest. Hun er veldig fornøyd der hun er nå, har flere venner, vi kommer ikke til å bytte. Har en liten en på vei og kommer til å søke samme sted. Løsningen for oss er 2 biler. Du vet ikke om den nye barnehagen er bra selv om andre er fornøyd. Ikke sikkert datteren din blir like fornøyd. Hvis hun trives der hun er så er det ingen vits i å bytte.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 Som pedagogisk leder vil jeg fraråde deg å flytte barnet allerede nå til høsten. Hun har vært igjennom ganske mye nytt i det siste, med både hjemmesituasjon og ny barnehage. Så hun har funnet trygghet i den nye barnehagen syns jeg absolutt bør veie tyngre enn beliggenheten. Du sier hun er tilpassningsdyktig, men jeg syns ikke det er rettferdig ovenfor henne at dere flytter henne enda en gang på så kort tid for at dere foreldre skal få en lettere logistikk. Anonymkode: ef53a...946 5
Ulrikke Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Hvis dere skal bytte før skolestart, ville jeg gjort det nå. Altså, lar dere henne være der fra høsten, så la henne gå der til skolestart. Jeg jobber med 1.klassinger på en barneskole. Det varierer litt hvordan de som kommer fra barnehager "utenfra" reagerer ved skolestart... Når "alle" har noen de kjenner der bortsett fra dem... I de aller fleste tilfellene går det strålende, mens noen sliter litt ekstra. Men det går seg jo uansett til etter hvert... Jeg hadde sannsynligvis byttet til barnehagen nærmest hjemmet der hvor andre barn som tilhører skolen skal begynne... Du kan ikke komme i snakk med noen som har barn der da, og høre hvordan det er der? Alternativt be om å få komme innom og snakke med dem (uten barnet) og se hva magefølelsen sier før du bestemmer deg endelig... 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 Utfra det dere beskriver, nei. Det blir for mange bytter på alt for kort tid. De andre barna blir hun jo kjent med uansett, og de fleste skal kanskje ikke gå i en og samme klasse uansett? Med mindre det er ei lita bygd? Anonymkode: c84f2...d69 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 TS her. Takk for alle svar! Jeg er i grunnen enig i at datteren vår ikke skal være den som betaler prisen for enklere hverdagslogistikk for oss voksne. Og jeg har egentlig tenkt lenge at vi blir i barnehagen vi har. Men så er det denne tvilen, som særlig går på det å knytte bånd til barna i nabolaget. Også tenker jeg at det er et gode for barna at man har mer tid i hverdagen. Vi har bare en bil og bruker kollektivt til jobb begge to (i ulike retninger), så det blir litt klønete uansett hvordan vi legger det opp. Men at det er upraktisk for oss tenker jeg er underordnet. Setter uansett stor pris på alle innspill jeg har fått. Det gjør det litt lettere å sortere prioriteringene. Anonymkode: 0d54b...425
Ulrikke Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 Et spørsmål til er om det er mange i gatene rundt dere (om dere bor på et boligfelt feks) som går i den andre barnehagen. Det er lett å si at barn blir kjent med hverandre ute i gata uansett, men jeg har sett selv at min datter ikke ble GODT kjent med nabobarna i samme gate som gikk i en annen barnehage enn henne... De lekte litt, men det ble aldri noe nært før de begynte på skole sammen... Hadde de derimot gått i samme barnehage hadde det vært noe helt annet... Hun syntes det var litt dumt, husker jeg - særlig da hun var eldst i barnehagen... De andre i barnehagen hennes bodde såpass unna at hun måtte følges... 1
Toplussen Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 Jeg hadde ikke bekymret meg så mye ift det med skolekrets/ venner fra bhag v skolestart. Det kan dere hente inn igjen ved å få venner i nabolaget, og 1 klassinger får lett nye venner. Jeg synes hverdagslogistikken og reisetid til og fra bhag er mer av betydning. Funker det greit for dere nå med logistikk ift hente og bringe, så ikke bytt. Men er dette noe dere stresser med hver dag, om dere kunne trenge den tiden nærmere bhage vil gi, så bytt. Hvis den tiden gir familien en bedre morgen m feks tid til frokost, eller dere får en roligere ettermiddag, så mener jeg et bytte er verdt det. En god / roligere hverdag og mindre reisetid til og fra er et kjempepluss for både barna og dere voksne. Det er hverdager det er flest av. Også et poeng at det oftere er lettere å bli med hjem og ha med noen hjem om man går i "nabolagsbhag", dette begynner de jo med rundt 3-4 års alder. Jeg merker litt at det er litt skolekretsorintert på hvem som blir m hverandre hjem særlig siste året i bhag, det er liksom liten vits å bygge på en vennskap som ofte avsluttes i det barnehagelivet er over.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 Vanskelig problemstilling. Vi hadde vår eldste i en barnehage hvor det ikke var noen barn som skulle begynne på samme skole som henne. Det gikk utrolig bra og hun fikk lett venner til tross for at hun ikke er den som lettest blir kjent med andre. Nå har vi flyttet, og vår mellomste går i en barnehage hvor det heller ikke er andre barn fra samme skolekrets på hennes alder. Hun er en sosial og omgjengelig type, så jeg tror det vil gå fint, selv om det hadde vært enda bedre om det var barn fra samme skolekrets der. Vet egentlig ikke hva jeg ville gjort om jeg var deg. Hverdagslogistikken betyr jo en del...men det gjør jo trivselen i bhg også. Iom at dere er veldig fornøyd, ville jeg vel kanskje beholdt den bhg dere har nå...kanskje. Anonymkode: 944f5...f9f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 Jeg var det ene barnet i nabolaget som gikk i en annen barnehage, jeg er heldigvis veldig sosial, men jeg vet (husker delvis selv, men har blitt fortalt av foreldre) at jeg følte meg skikkelig utenfor når alle jentene i klassen allerede hadde bestevenner, og jeg var den eneste som kom fra min barnehage. Jeg ville byttet så hun fikk gå med barna i nabolaget, selvom det kanskje er en påkjenning nå, så skal hun faktisk gå på skole mye lenger enn hun går i barnehage. Anonymkode: 297ad...347 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 Jeg ville byttet. Gikk selv i barnehage ved siden av jobben til foreldre, og når jeg startet i førsteklasse hadde jeg problemer med å få venner noe som påvirket meg sosialt inntil jeg ble voksen og flyttet vekk. "Alle" de andre i førsteklasse av jentene hadde gått i samme barnehage som lå rett ved skolen. Dersom barnet ditt lett får seg nye venner og er utadvendt er det sikkert ikke noe problem, men dersom det er litt mer sjenert så skader det ikke å bytte Anonymkode: 36f0d...7c3
JegErMeg Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 Snakk med nåværende bhg og hør om det er noen av barna på samme alder der som bor i samme skolekrets som dere. Er det det kan dere fjerne det fra lista over argument for å bytte.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 Når barnet har byttet barnehage en gang og ikke er mer enn 2,5 år, så holder det, foreløpig. Nytt barn skal vel ikke i barnehagen før neste høst? Da har barnet eitt fått litt ro i den bhg hun nå går i og slipper enda en ny tolpasning på kort tid. Eventuelt lar du nytt barn begynne i den nære bhg og flytter storebarnet over det siste barnehageåret hennes. Da får hun møte og bli kjent med dem hun skal til skolen sammen med. Anonymkode: b9211...192 1
Vera Vinge Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 Det er ikke lett, skjønner jeg. Vi gjorde et litt lignende valg for våre barn nylig (de er 3 og 5), selv om de da ikke akkurat hadde byttet allerede, slik dere måtte gjøre pga. flytting. Jeg var veldig i tvil, fordi barna trivdes i den andre barnehagen. Men to ting ble avgjørende. Det ble klart at vår bil nr. to måtte skrotes, og med bare en bil ble det veldig tidkrevende for mannen min å levere om morgenen, sånn at jeg i praksis stort sett ville endt opp med å både levere og hente de fleste dager. Et alternativ kunne selvsagt være å kjøpe ny bil, men vi var ikke spesielt lystne på det, særlig siden den sjelden ble brukt utenom når mannen leverte i barnehagen. Det andre var at det var få barn fra barnas årskull som skulle begynne på samme skole. Nå som barna har byttet, ser jeg at det har gått veldig fint. Og ikke minst ser jeg at vi er tilknyttet lokalmiljøet på en helt annen måte enn før. Barn leker jo knapt ute i gata lenger og husene ligger på små knauser her, så man har ikke så god oversikt over husene i gatene her, så vi har ikke visst om alle de barna rundt oss som er like gamle som våre. Men nå ser jeg at eldstegutten min har flere lekekamerater han kan gå veldig kort til når han blir gammel nok til. Og han har fått gode venner i både eget årskull og året over, som alle skal begynne på samme skole som ham. Så, selv om jeg savner noen ting ved den gamle barnehagen, ser jeg at det var lurt for vår del å bytte. Eldstegutten min er en fyr som er veldig trygg og utadvendt i sosiale settinger han kjenner, men kan bli ganske så usikker når han kommer utenfra og inn i noe nytt. Derfor ser jeg det som ekstra positivt at han er kjent med mange før han begynner på skolen. Men det er ikke lett, da. Med de små barna er det jo grunn til å tenke over slike endringer. Ut fra det du skriver, ts, ville jeg nok selv tenkt på et bytte, men vurdert å avvente, om mulig. Dvs. om det er praktisk mulig, hatt henne i nåværende barnehage enda et år, så det ikke blir to bytter på relativt kort tid og så kan begge barna begynne samtidig i den nærmeste barnehagen neste år igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 Ville absolutt byttet! Det er kanskje tett mellom forandringene for barnet dette året, men det er ikke sånn at dere har byttet bhg hver 3. mnd akkurat... Dette tror jeg barnet vil takle fint og har da god tid til å bli trygg og kjent i ny barnegruppe. Min erfaring er at det kan ta lengre tid for en som begynner i 4års alder å komme inn i en barnegruppe enn en 3åring. Og ikke minst med tanke på tilknytning i nabolaget og skolestart så tror jeg det er absolutt best å bytte nå. Dette ville jeg anbefalt også om barnet var stille, sjenert eller feks reagerte på forandringer... Mvh pedagog Anonymkode: 35d2b...2e3
Arkana Skrevet 9. februar 2017 #19 Skrevet 9. februar 2017 (endret) Jeg ville ikke byttet. Jeg synes barn skal få slippe barnehage-/skolebytte hvis det kan unngås. Alle våre barn går i/har gått i barnehage som hører til en annen skole og har dermed ikke kjent noen de har begynt på skole med og det har vært problemfritt. De blir veldig raskt kjent med de andre og jeg ser også at barnehagevennskapene ikke varer særlig lenge etter skolestart uansett siden også de finner seg nye venner. Jeg ville ikke på noen måte vært bekymret for at hun ikke har noen kjente med seg ved skolestart. Endret 9. februar 2017 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #20 Skrevet 9. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville absolutt byttet! Det er kanskje tett mellom forandringene for barnet dette året, men det er ikke sånn at dere har byttet bhg hver 3. mnd akkurat... Dette tror jeg barnet vil takle fint og har da god tid til å bli trygg og kjent i ny barnegruppe. Min erfaring er at det kan ta lengre tid for en som begynner i 4års alder å komme inn i en barnegruppe enn en 3åring. Og ikke minst med tanke på tilknytning i nabolaget og skolestart så tror jeg det er absolutt best å bytte nå. Dette ville jeg anbefalt også om barnet var stille, sjenert eller feks reagerte på forandringer... Mvh pedagog Anonymkode: 35d2b...2e3 Det er tydeligvis helt klart at det finnes pedagoger med helt ulike meninger! Jeg mener absolutt ikke hun bør flyttes igjen allerede nå. Jenta er 2,5 år, og har på ett eller 1,5 år gått i to barnehager. Hun har blitt dratt ut av den tryggheten hun hadde i den forrige barnehagen, og har nå funnet seg til rette og blitt trygg i den nye barnehagen. Skal hun bytte igjen allerede om noen mnd kan hun oppleve at hver gang hun blir trygg og kjent en plass, så blir det revet fra henne. Hvorfor skal hun da knytte seg til den nye barnehagen? Den kan selvfølgelig også gå bra, men den sjansen hadde iallfall ikke jeg tatt for mitt barn, og jeg hadde heller aldri anbefalt det som pedagog. Tryggheten er det viktigste hun må oppleve for å tørre å utfolde seg i leken. Anonymkode: ef53a...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå