Gå til innhold

Bisettelse og urne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Vet ikke om dette er rett plassen men jeg prøver meg. :)

Det er slik at jeg mistet en forelder i Januar, hun hadde på forhånd valgt å bli kremert og skal da bli sendt ned her for bisettelse på familiegravstedet. Hun ble kremert i Nord Norge og skal bli sendt ned til Sør Norge. Noen som har en ide om hvor lang tid "forsendelsen" tar? Og hvordan urner og den slags blir sendt, vanlig post eller har de spesialtransport? Har fått utrolig lite informasjon, og hadde i utgangspunktet trodd at vi skulle ha fått dette unnagjort innen vi gikk inn i februar...

Anonymkode: b2e45...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke tro de sender urnen som vanlig post. Når jeg fløy med moren min sin urne så måtte jeg ha den i håndbagasjen fordi flyselskapet nektet å ta ansvar for den i bagasjen. Noe jeg forstår veldig godt.

Skrevet
35 minutter siden, Fireflies skrev:

Vil ikke tro de sender urnen som vanlig post. Når jeg fløy med moren min sin urne så måtte jeg ha den i håndbagasjen fordi flyselskapet nektet å ta ansvar for den i bagasjen. Noe jeg forstår veldig godt.

Enig med deg der. Men synes det er litt rart at vi ikke har hørt noe, er jo fire uker siden hun ble kremert og hun ble sendt dagen etter... Begynner å lure på om hun er blitt borte. 

• Liker 1
Skrevet

Tror urner blir sendt til kirkegården der de skal settes ned, og at det kommer brev fra gravferdsetaten om at urnen er kommet frem. Var iallefall sånn det var da vi hadde en kremasjonsbisettelse i vår familie.Husker ikke hvor lang tid det tok før urnen kom til kirkegården, men tror det fort kan gå et par uker. Jeg ville ringt begravelsesbyrået å hørt med de.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg der. Men synes det er litt rart at vi ikke har hørt noe, er jo fire uker siden hun ble kremert og hun ble sendt dagen etter... Begynner å lure på om hun er blitt borte. 

Det kan hende den er sendt direkte til kirken, eller et byrå i nærheten.

Når jeg skulle hente ut urnen til moren min så måtte jeg ha med bekreftelsen fra fylkesmannen i fylket hun skulle spres i at det var godkjent. Eller så hadde vi ikke fått ut urnen.

Skrevet

Jeg fikk velge mellom å sende urnen med posten eller kjøre den selv

Skrevet
11 timer siden, Agathe skrev:

Tror urner blir sendt til kirkegården der de skal settes ned, og at det kommer brev fra gravferdsetaten om at urnen er kommet frem. Var iallefall sånn det var da vi hadde en kremasjonsbisettelse i vår familie.Husker ikke hvor lang tid det tok før urnen kom til kirkegården, men tror det fort kan gå et par uker. Jeg ville ringt begravelsesbyrået å hørt med de.

Jeg må kanskje det.  Vet at den blir sendt til kirken og da får jeg en telefon. Synes bare det tok så lang tid... Har hørt fra flere nå at det faktisk kan ta opp mot et par måneder... Men kommer nok til å ta en telefon på mandag hvis jeg ikke har hørt noe.

Skrevet
9 timer siden, minister-mio skrev:

Jeg fikk velge mellom å sende urnen med posten eller kjøre den selv

Det var ikke verst. En venninne av meg ville gjøre det med moren men hun fikk beskjed om at den måtte bli sendt til kirken hun fikk ikke kjøre den 20 min bort til kirken. Istedet måtte de vente i 2 måneder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...