AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Må bare beklage for dette udelikate emnet, men har i flere år trodd(visst?) at jeg har laktoseintoleranse, men jeg har ikke giddet å gå til lege med det siden det virket ganske opplagt, så har ingen skikkelig diagnose. Kan ikke spise sjokolade, drikke melk eller få i meg andre ting som inneholder melk uten at jeg blir veldig luftig eller må bæsje. Hadde fløtesaus lagd på laktosefri fløte i dag, men kroppen reagerte på akkurat samme måte som når jeg får i meg vanlig fløte, og det bar rett på do. Bør jeg vurdere om det er noe annet enn laktoseintoleranse som feiler meg (laktoseintoleranse ligger forøvrig i familien), eller er det noen med diagnostisert laktoseintoleranse her som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 05f16...539
venus_ Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Kanskje det er melkeproteinet du reagerer på? Dra til legen og få det testet. 2
dillyduzit Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 (endret) Jeg har faktisk opplevd lignende, men spørsmålet er jo heller om du har fått i deg noe ved et uhell? Dra til legen, jeg er i utredning nå for div. andre intoleranser blant annet, da jeg plutselig har reagert noe kraftig på f.eks gluten (som jeg forøvrig ikke håper er noe verre enn en lite huff puff, og ikke cøliaki) Ta deg en tur til legen, få sjekket det. edit; for å faktisk svare deg på spørsmålet; ja. Endret 8. februar 2017 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 1 minutt siden, venus_ skrev: Kanskje det er melkeproteinet du reagerer på? Dra til legen og få det testet. Har tenkt tanken, men googlet det nå nettopp og føler ikke at symptomene stemmer. Melkeproteinallergi er jo en allergi og kommer med allergisymptomer som kløe, utslett osv. i tillegg til mageproblemer, og det opplever jeg ikke. Burde jo egentlig ta meg en tur til legen, men tenkte å spørre her først. Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 7 minutter siden, dillyduzit skrev: Jeg har faktisk opplevd lignende, men spørsmålet er jo heller om du har fått i deg noe ved et uhell? Dra til legen, jeg er i utredning nå for div. andre intoleranser blant annet, da jeg plutselig har reagert noe kraftig på f.eks gluten (som jeg forøvrig ikke håper er noe verre enn en lite huff puff, og ikke cøliaki) Ta deg en tur til legen, få sjekket det. edit; for å faktisk svare deg på spørsmålet; ja. Er forsåvidt ikke noe streng på å holde en laktosefri diett, spiser vanlig smør, forskjellige oster, til tider yoghurt osv, og slipper som regel unna med at jeg blir luftig i magen i større eller mindre grad. Men fløte og melk reagerer jeg alltid veldig kraftig på, og må rett på do etter å ha fått det i meg. Eneste jeg har spist i dag som jeg vanligvis ikke spiser, er en sånn cookies and cream proteinbar. Skumleste så vidt igjennom ingrediensene etter at jeg hadde spist den og så den inneholdt hvit sjokolade, men i og med at den var så liten og innholdet av hvit sjokolade var etter hva jeg kunne se ganske lite, så er det ikke noe jeg har reagert så kraftig på tidligere, når jeg har spist noe tilsvarende. I tillegg er det nesten sju timer siden, så det har jeg egentlig utelukket. Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Har du brukt laktosefri fløte før da? Jeg er laktoseintolerant selv,og har brukt den fløten masse i diverse dessert uten å reagere det grann. Jeg reagerer derimot veldig på vanlig fløte. Kanskje det er vanlig fløte plassert i feil kartong? Slike ting kan vel forekomme? Det er ikke fettet du reagerer på i fløte da? Anonymkode: ef2c8...fff
dillyduzit Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er forsåvidt ikke noe streng på å holde en laktosefri diett, spiser vanlig smør, forskjellige oster, til tider yoghurt osv, og slipper som regel unna med at jeg blir luftig i magen i større eller mindre grad. Men fløte og melk reagerer jeg alltid veldig kraftig på, og må rett på do etter å ha fått det i meg. Eneste jeg har spist i dag som jeg vanligvis ikke spiser, er en sånn cookies and cream proteinbar. Skumleste så vidt igjennom ingrediensene etter at jeg hadde spist den og så den inneholdt hvit sjokolade, men i og med at den var så liten og innholdet av hvit sjokolade var etter hva jeg kunne se ganske lite, så er det ikke noe jeg har reagert så kraftig på tidligere, når jeg har spist noe tilsvarende. I tillegg er det nesten sju timer siden, så det har jeg egentlig utelukket. Anonymkode: 05f16...539 Nå er bare dette min erfaring, andre har sin egen, bare så du har det klart. Men som du beskriver ville jeg definitivt tatt en tur til legen uansett. Før kunne jeg drikke opp til 2,5dl melk, prøver jeg på det nå går det galt - oppblåst og svært smertefullt, enten er det full stopp eller full.. la oss si motsatt for å spare på detaljer. Ost reagerte jeg ikke på før, pr dags dato nja, oppblåst. Laktoseredusert - aldri i livet. Selv med fløte som er laktosefri vil jeg alltid få noen "eh, dette føles ikke helt greit" - do i løpet av 1 time. Så, absolutt, ta deg en tur til legen og forklar problemet. Derav en av grunnene til at jeg er i utredning nå.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du brukt laktosefri fløte før da? Jeg er laktoseintolerant selv,og har brukt den fløten masse i diverse dessert uten å reagere det grann. Jeg reagerer derimot veldig på vanlig fløte. Kanskje det er vanlig fløte plassert i feil kartong? Slike ting kan vel forekomme? Det er ikke fettet du reagerer på i fløte da? Anonymkode: ef2c8...fff Bruker det egentlig veldig sjelden, bor fortsatt hjemme hos familien og det blir ikke tatt veldig mye hensyn siden jeg som sagt ikke er noe streng med meg selv og ikke går på noen laktosefri diett. Mener på at jeg ikke har reagert på laktosefri fløte før, for da ville jeg nok blitt skeptisk på "diagnosen" min tidligere. Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 Følger denne tråden, opplevde det samme når jeg brukte laktosefri rømme en gang. Kanskje jeg blir klokere av denne tråden :D Anonymkode: 40214...5cf
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 Laktosefritt er ikke 100% laktosefritt. Derfor hender det at man som svært sensitiv laktoseintolerant vil reagere på laktosefrie produkter. Dessverre Jeg er som TS selvdiagnostisert laktoseintolerant og har det samme problemet om magen har en "overfølsom" dag.I tillegg synes jeg ofte problemet er størst ved varmebehandlet melk/fløte. Veldig forunderlig. Får gjerne samme effekt når jeg spiser varme vaffler f eks. (Selv om jeg også har prøvd helt glutenfri og laktosefrie varianter)... Anonymkode: 6051f...74e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Jeg kan ikke spise mange laktosefri produkter på rad og over flere dager. Heller ikke bruke laktasetabletter over mange dager etter hverandre. Da reagerer magen. Laktosefrie produkter er vanlig meieriprodukter tilsatt enzymer som bryter ned melkesukkeret. Så det kan være en forklaring Anonymkode: dd248...892
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Laktosefritt er ikke 100% laktosefritt. Derfor hender det at man som svært sensitiv laktoseintolerant vil reagere på laktosefrie produkter. Dessverre Jeg er som TS selvdiagnostisert laktoseintolerant og har det samme problemet om magen har en "overfølsom" dag.I tillegg synes jeg ofte problemet er størst ved varmebehandlet melk/fløte. Veldig forunderlig. Får gjerne samme effekt når jeg spiser varme vaffler f eks. (Selv om jeg også har prøvd helt glutenfri og laktosefrie varianter)... Anonymkode: 6051f...74e TS her, opplever det samme når det kommer til varmebehandlede meieriprodukter, er helt forferdelig følsom for det. Men hvis jeg derimot spiser en fløteis for eksempel, reagerer jeg på langt nær så ille som når jeg spiser noe som er varmebehandlet, slipper som regel unna med å bli oppblåst og ekkel smak i munnen/dårlig ånde Har aldri spist glutenfrie/laktosefrie vafler så det er jeg ikke sikker på, men det var jo utrolig rart at du reagerer sånn! Var det laktosefri melk i de da, eller plantebasert? Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke spise mange laktosefri produkter på rad og over flere dager. Heller ikke bruke laktasetabletter over mange dager etter hverandre. Da reagerer magen. Laktosefrie produkter er vanlig meieriprodukter tilsatt enzymer som bryter ned melkesukkeret. Så det kan være en forklaring Anonymkode: dd248...892 Det kunne vært en forklaring ja, men er såpass lenge siden jeg fikk i meg et produkt som er beregnet på laktoseintolerante, og laktasetabletter tar jeg bare på 17. mai Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kunne vært en forklaring ja, men er såpass lenge siden jeg fikk i meg et produkt som er beregnet på laktoseintolerante, og laktasetabletter tar jeg bare på 17. mai Anonymkode: 05f16...539 Da vil jeg tippe det er cookies and cream proteinbaren som har skylda. Tenker uansett det ikke skader med en tur til legen, det er bare en blodprøve Anonymkode: dd248...892
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her, opplever det samme når det kommer til varmebehandlede meieriprodukter, er helt forferdelig følsom for det. Men hvis jeg derimot spiser en fløteis for eksempel, reagerer jeg på langt nær så ille som når jeg spiser noe som er varmebehandlet, slipper som regel unna med å bli oppblåst og ekkel smak i munnen/dårlig ånde Har aldri spist glutenfrie/laktosefrie vafler så det er jeg ikke sikker på, men det var jo utrolig rart at du reagerer sånn! Var det laktosefri melk i de da, eller plantebasert? Anonymkode: 05f16...539 Ja, det var med laktosefri melk. Jeg har generelt overfølsom tarm. Jeg mener legen har tatt blodprøve uten at det slår ut, men spiser jeg laktose får jeg diaré eller syke kolikksmerter/dårlig ånde og ubehag. Er visst ikke uvanlig om man har IBS å reagere på tungt fordøyelige karbohydrater, laktose og gluten. Anonymkode: 6051f...74e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 Jeg har det på samme måte. Spiser jeg softis, eggerøre med vanlig melk eller kaffedrikker inneholdende melk, så snakker vi katastrofe med en gang, jeg må omtrent stå ved siden av en do. I de fleste tilfeller går det greit å spise ost, yoghurt og andre produkter, kommer litt an på hva/hvor mye jeg har spist den aktuelle dagen. Jeg bruker i det store og hele laktosefritt i matlaging, og det fungerer veldig greit for meg, men er jeg ute på restaurant så er jeg ikke så nøye. Ender jo med vondt i magen og påfølgende dobesøk, men men. Det går relativt greit når magen er tømt, og det er noe jeg velger selv. Det er ikke bare bare Jeg vet jeg hadde laktoseintoleranse som liten, men vokste det av meg (?). Var i mange år det gikk greit, men for noen år siden så startet det på'an igjen. Anonymkode: 084e6...1b2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 Jeg trodde jeg hadde laktoseintoleranse, men jeg kan fint drikke en halvliter lettmelk uten å få diaré. Men drikker jeg NOE med fettprosent over H-melk så er helvete løs. Creme Fraiche er det verste jeg kan få i meg, tett opp til det er fløtebaserte sauser og drikker. Dette vises ikke på tester, men har blitt blindtestet (uten viten og vilje) av en venninne og de gangene jeg fikk noe laget på noe med høy melkefettprosent satt jeg på do hele kvelden. Kanskje du har noe av det samme? Anonymkode: e9373...22e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 TS her igjen. I dag har jeg hatt utrolig vondt i magen, måtte gå med åpen buksesmekk og knapp fire første skoletimene for å lette litt på smerten, hahaha. Har diare og har slitt veldig mye med luft. Har ikke spist noe laktoseholdig i dag så vidt jeg vet. Er det virkelig mulig at det henger igjen fra i går? I så fall har jeg aldri reagert så kraftig på et produkt før, og det rare er jo at den fløta var laktosefri?! Likevel, det kan jo hende jeg bare har vanlig magesjau uavhengig av laktoseintoleranse, hvem vet. Og jeg som skal sove hos kjæresten i natt Anonymkode: 05f16...539
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #19 Skrevet 9. februar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt tanken, men googlet det nå nettopp og føler ikke at symptomene stemmer. Melkeproteinallergi er jo en allergi og kommer med allergisymptomer som kløe, utslett osv. i tillegg til mageproblemer, og det opplever jeg ikke. Burde jo egentlig ta meg en tur til legen, men tenkte å spørre her først. Anonymkode: 05f16...539 Nei, det gjør det ikke. Min datter har melkeproteinallergi, og får aldri kløe. KUN steinhard mage. Og det er melkeproteinet.. ikke laktosen.. Anonymkode: f11ab...61f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #20 Skrevet 9. februar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Må bare beklage for dette udelikate emnet, men har i flere år trodd(visst?) at jeg har laktoseintoleranse, men jeg har ikke giddet å gå til lege med det siden det virket ganske opplagt, så har ingen skikkelig diagnose. Kan ikke spise sjokolade, drikke melk eller få i meg andre ting som inneholder melk uten at jeg blir veldig luftig eller må bæsje. Hadde fløtesaus lagd på laktosefri fløte i dag, men kroppen reagerte på akkurat samme måte som når jeg får i meg vanlig fløte, og det bar rett på do. Bør jeg vurdere om det er noe annet enn laktoseintoleranse som feiler meg (laktoseintoleranse ligger forøvrig i familien), eller er det noen med diagnostisert laktoseintoleranse her som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 05f16...539 Jeg reagerer også på kokt laktosefri melk. Anonymkode: 75ecc...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå