Gjest Christina146 Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Hei! Min eks skylder meg penger som jeg har lånt han, vi har skrevet avtale på at han skylder meg disse pengene, med nedbetalingsplan og begges underskrift. Nå har det gått ca et halvt år og jeg har ikke fått tak i han eller sett noe til pengene i det hele tatt, så har tatt kontakt med jussformidlingen som har sendt krav (også her med nedbetalingsplan), og nå har de også sendt purring siden han ikke har svart. Det er noen dager til han har frist til å betale hele beløpet nå, og jeg frykter han ikke gjør dette. Så da blir neste steg forliksrådet, stemmer dette? Hva kan så skje videre? Hvis han får en dom, må han betale da? Hva hvis han ikke betaler dette da heller? Hvor mye ca blir saksomkostninger? Jeg har aldri vært borti noe slikt før, og jeg kan jo spørre jussformidlingen, men jeg vil høre andres erfaringer. Hvordan er det å klage til forliksrådet, når kan man kontakte namsfogden osv. Fikk dere pengene dere, er det verdt det? Er snakk om ca 20 000 og jeg er student så dette provoserer ekstra nå som jeg har dårlig råd. Skjønner ikke hvorfor han ikke bare kan betale i det minste litt og litt!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Vet om noen som har vært i dine sko, dog uten noe skriftlig. Det vil koste deg mer enn hva du vil vinne fikk vedkommende som svar av en rådgiver ellerno sånt. Men for all del, kan hende du kommer langt med et skriftlig kontrakt, hør med noen. Har du snakket med eksen i det siste og konfrontert han om dette, evt foreslått en fast trekk i måneden? Anonymkode: e9e14...8e1 1
Gjest Christina146 Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Har prøvd å ringe han og sende mld i en mnd før jeg tok kontakt med jussformidlingen, han har ikke svart. Har foreslått nedbetalingsplan ja, sist gang i et brev han ikke svarte på
alabaster Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Hvis du vinner i forliksrådet er det han som skal betale sine saksomkostninger. Hvis du taper (som virker lite sannsynlig, siden du har alt skriftlig) risikerer du å betale hans saksomkostninger, men maksimalt fire ganger rettsgebyret = rett over 4k totalt. Hvis du får dom eller forlik i forliksrådet som går ut på at han skal betale, vil han få en ny frist til å betale. Dersom han fremdeles ikke betaler kan du ta med deg dommen fra forliksrådet til namsmannen og få hjelp til å tvangsinndrive kravet. Da selger de noe han eier eller trekker pengene fra lønna hans. Det koster litt å gå til namsmannen også, men dette er det også eksen din som skal dekke. Hvis du går til namsmannen og de finner ut at det ikke er noe å hente hos eksen, ingenting av verdi de kan selge og heller ingen lønn de kan ta, får du ikke pengene og må betale namsmannen. Men du kan prøve igjen om han får penger senere, og da legger du igjen til alle kostnadene du har hatt med å inndrive kravet. 2
prt90 Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Hvis du har det skriftlig kan du muligens sende det rett til inkasso. Hvis dokumentasjonen din ikke er god nok til inkasso så er nok konfliktrådet stedet. Der koster det 500 kroner.
Listen Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Det @alabaster sier, samt muligheter for påleggstrekk i lønn dersom han har jobb.
Gjest Christina146 Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 (endret) På 9.2.2017 den 8.57, prt90 skrev: Hvis du har det skriftlig kan du muligens sende det rett til inkasso. Hvis dokumentasjonen din ikke er god nok til inkasso så er nok konfliktrådet stedet. Der koster det 500 kroner. Jeg fikk beskjed om at det koster nærmere 1050 kr og ta det videre til forliksrådet, + diverse saksomkostninger som jeg ikke aner hva er. Har ikke fått pengene nå, og fristen for å betale har gått ut. Så hvis jeg vil videre med det må jeg vel gå til forliksrådet, men har ikke råd til dette i det hele tatt nå ☹️ Eller er ikke konfliktrådets og forliksrådet det samme? Endret 17. februar 2017 av Christina146
alabaster Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 35 minutter siden, Christina146 skrev: Jeg fikk beskjed om at det koster nærmere 1500 kr og ta det videre til forliksrådet, + diverse saksomkostninger som jeg ikke aner hva er. Har ikke fått pengene nå, og fristen for å betale har gått ut. Så hvis jeg vil videre med det må jeg vel gå til forliksrådet, men har ikke råd til dette i det hele tatt nå ☹️ Eller er ikke konfliktrådets og forliksrådet det samme? Saksomkostninger er de utgiftene du og eksen har i forbindelse med saken, f.eks. til advokat som skal hjelpe til, transportkostnad for å komme seg til forliksrådet osv. Den som taper saken betaler begges saksomkostninger, så vinneren ikke har tapt noe på prosessen. Men fordi forliksrådet skal være et lavterskeltilbud er det satt et tak for hvor høye saksomkostninger man kan få dekket av den andre parten. Taket er på rundt 4k, så det er maksimalt det du risikerer å betale av saksomkostninger eksen har hatt. Eksen kan bare be om å få dekket dokumenterte utgifter han faktisk har hatt, så ikke noe automatikk i at det blir så høyt som 4k. Av samme grunn bør du dokumentere alle utgifter du har i prosessen, f.eks. kvittering for rekommanderte brev, innbetaling av gebyr til forliksrådet osv, så du kan få det dekket av eksen om du vinner saken. Du må legge ut for saksbehandling i forliksrådet (de rundt 1500). Dette blir en del av dine saksomkostninger, som du skal få pengene av eksen hvis du vinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå