Gå til innhold

Overvektig katt, hvordan slankes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor farlig er det for en katt å ha 2 kg for mye?

Hun har gått opp i vekt pga lite aktivitet i vinter, lek får hun flere ganger daglig. Husker ikke navnet på maten hennes, men den er for steriliserte katter og i følge pakka skal hun ha 65g mat i døgnet når hun skal slankes og hun spiser vanligvis rundt 100g. Siden katter småspiser gjennom hele døgnet blir det vel dumt å gjemme bort maten. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0f76a...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte slanke katten min 2kg. for litt siden. Jeg bare byttet til slankefôr. Har alltid hatt tørrfôr stående ute hele tiden. Katten slutestreiket i et par dager, men spiste den nye maten til slutt.

Anonymkode: ba7ea...1e1

Skrevet

Uhm, om du bare gir henne 65g så kan hun vel ikke spise 100g? utover det, all sympati - å slanke katt er det verste i verden!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Måtte slanke katten min 2kg. for litt siden. Jeg bare byttet til slankefôr. Har alltid hatt tørrfôr stående ute hele tiden. Katten slutestreiket i et par dager, men spiste den nye maten til slutt.

Gikk forresten også på tur med katten.

Skrevet

Katten har nok bare lav forbrenning. Da er det dessverre nesten helt umulig å gå ned i vekt. 

Skrevet

To kilo ekstra er mye for en katt. Som hos mennesker så kan det gi sykdommer og store helseplager med årene, og forkortet liv.

Mål opp all mat hun får. Begynn med å redusere for eksempel til 80 gram i noen uker. Del 80 gram opp i så mange porsjoner som det er praktisk mulig for deg å gi i løpet av en dag. Jeg gav fire ganger om dagen. Jeg gav også tilnærmet halve døgndosen på natten, fordi det ble en roligere natt for alle når pus ikke hadde tom matskål.

Ser noen nevner at katten deres sultestreiket, må bare nevne at det kan være veldig farlig. Katter som ikke tar til seg næring kan bli dødssyke av det.

Anonymkode: 2ce33...930

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Derpderp skrev:

Uhm, om du bare gir henne 65g så kan hun vel ikke spise 100g? utover det, all sympati - å slanke katt er det verste i verden!

Mente at hun spiser 100g mat til vanlig :)

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at slankefor eksisterte, trodde at mat for steriliserte dyr var slankefor :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

To kilo ekstra er mye for en katt. Som hos mennesker så kan det gi sykdommer og store helseplager med årene, og forkortet liv.

Mål opp all mat hun får. Begynn med å redusere for eksempel til 80 gram i noen uker. Del 80 gram opp i så mange porsjoner som det er praktisk mulig for deg å gi i løpet av en dag. Jeg gav fire ganger om dagen. Jeg gav også tilnærmet halve døgndosen på natten, fordi det ble en roligere natt for alle når pus ikke hadde tom matskål.

Ser noen nevner at katten deres sultestreiket, må bare nevne at det kan være veldig farlig. Katter som ikke tar til seg næring kan bli dødssyke av det.

Anonymkode: 2ce33...930

Jeg er helt enig, jeg trodde virkelig ikke at hun hadde gått opp så mye. Takk, da prøver jeg det :) 

Skrevet

ikke gi noe annet enn kattemat. ikke gi middagsrester. om dere bare gir tørrfor skal det mye til for at katten går opp i vekt så samt den får gå ute. gir dere kun tørrfor er det mulig dere kan ha det stående fremme hele tiden. gir dere skikkelig tørrfor?

Anonymkode: 3c655...4ec

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ikke gi noe annet enn kattemat. ikke gi middagsrester. om dere bare gir tørrfor skal det mye til for at katten går opp i vekt så samt den får gå ute. gir dere kun tørrfor er det mulig dere kan ha det stående fremme hele tiden. gir dere skikkelig tørrfor?

Hun får ikke annet enn tørrfôr nå, får aldri menneskemat mer. Hun får skikkelig tørrfôr ja fra dyrebutikk. Har handlet ny leke i dag så hun løper rundt, tror dette kommer til å gå fint :)

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med veterinæren om dette. Min veterinær sa at våtfor var supert for slanking og de solgte "light" varianter på veterinærkontoret!

Skrevet (endret)

Hva med et sånt kattehjul (stort hamsterhjul) Koster litt penger, og må nok kjøpes fra utlandet, tror jeg. Men katten får virkelig kjørt seg:-)

("one fast cat": 199 USD)

Endret av gangnedsol i elg
Skrevet

Riktig fôr er kjempeviktig. Kastrerte katter legger gjerne på seg lettere og det minnes fôr som er spesielt til de. Om den er kastrert da?!

Det finnes også slankefôr.

Anonymkode: 208cf...acf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...