Gå til innhold

Usunt å drikke 1/2 liter soyamelk om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Tåler ikke melk. Er det usunt å drikke en halv liter soyamelk om dagen? Jeg synes det er SÅ godt til brødskiva, og dessuten er det tilsatt kalsium osv. Men har også hørt om farlige ting ved soya. Burde jeg variere det med mandelmelk for eksempel? Men det er nesten ikke protein i den...

Anonymkode: aac53...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du hørt om soya? Jeg har drukket soyamelk lenge for jeg en sykdom som gjør at jeg ikke kan bruke noen melkeprodukter. Jeg har ikke merket at jeg har blitt syk av soyamelk. Hva med havremelk? Har du prøvd det? Det er også godt.

Skrevet

Hormonet i soya påvirket vel kun planter? Eller i så fall vil jeg tro at hormonene i soya påvirker oss mennesker mindre enn animalsk melk. 
Ville drukket soyamelk dersom du liker det, men det skader da heller ikke å prøve f.eks. havremelk :) 

Anonymkode: 07124...e16

• Liker 1
Skrevet

Jeg varierer med å drikke soyamelk og havremelk. Begge er gode.

Skrevet

Takk for svar, begge to!

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hormonet i soya påvirket vel kun planter? Eller i så fall vil jeg tro at hormonene i soya påvirker oss mennesker mindre enn animalsk melk. 
Ville drukket soyamelk dersom du liker det, men det skader da heller ikke å prøve f.eks. havremelk :) 

Det med hormonene jeg har hørt om. Det står så forskjellig på nettet. Noen steder økt fare for brystkreft, andre steder at det bare er sunt.

Og skal prøve havremelk! Er ikke så fan av mandelmelk, men havremelk kunne kanskje vært noe.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, begge to!

Det med hormonene jeg har hørt om. Det står så forskjellig på nettet. Noen steder økt fare for brystkreft, andre steder at det bare er sunt.

Og skal prøve havremelk! Er ikke så fan av mandelmelk, men havremelk kunne kanskje vært noe.

Har også lest en god del om soya og det faktum at man kan få brystkreft av soya tenker jeg sikkert er riktig, men da tenker jeg også at mengdene er langt større enn 1/2 L daglig. Det er også en kreftfare av kumelk, men det sier seg selv at man må drikke ganske store mengder for at det skal være en risiko, så mulig det er det samme for soya. 

Skrevet

Rismelk og cashewmelk er også gode alternativer.

Skrevet

Mister mensen når jeg drikker det -.-

Anonymkode: b830e...fa9

Skrevet
På 8.2.2017 den 17.28, Arabella skrev:

Rismelk og cashewmelk er også gode alternativer.

Kanskje cashew men rismelk er ikke godt.

Soya tror jeg ikke er bra. 

Anonymkode: 23ff0...138

Skrevet

Drikker usøtet soyamelk hver dag. Mye snillere med magen enn kumelk!

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest treningspike
Skrevet

Soya inneholder alle essensielle aminosyrer, og er derfor en kilde til komplett protein. Drikker man en liter soyamelk i løpet av dager får man i seg hele 30g protein. Men det er skadelig for naturen og ødelegger regnskogen.

Skrevet

Soya kan være hormonforstyrrende, men jeg vet ikke hvilke mengder det er snakk om. Veganske alternativer er rismelk, mandelmelk, og min favoritt kokosdrikk. 

Anonymkode: 99c5c...607

Skrevet

Soya inneholder østrogen. For mye østrogen er skadelig, være seg en er mann eller kvinne. På samme måte som for mye testosteron (anabole steroider) er skadelig for menn er for mye østrogen skadelig for kvinner. Østrogen gir menn pupper også, for øvrig. I tillegg til å skade testosteronproduksjonen. Med andre ord, hold deg unna soyaprodukter!

Anonymkode: dae19...7c7

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Soya inneholder østrogen. For mye østrogen er skadelig, være seg en er mann eller kvinne. På samme måte som for mye testosteron (anabole steroider) er skadelig for menn er for mye østrogen skadelig for kvinner. Østrogen gir menn pupper også, for øvrig. I tillegg til å skade testosteronproduksjonen. Med andre ord, hold deg unna soyaprodukter!

Jeg mener å ha lest at hormoner i soya hovedsakelig fungerer på andre planter, mens f.eks. hormoner i kumelk fungerer på andre dyr deriblant mennesker. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre. Dersom man sliter med pcos og har for mye testosteron, er det ikke da positivt å få i seg østrogen? 

Sikkert et helt teit spm asså, men jeg bare måtte spørre :fnise: 

Anonymkode: cbe5a...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...