Champagne Skrevet 8. desember 2004 #1 Skrevet 8. desember 2004 Jeg lurer på om det er noen fler her inne som har chilla?? Jeg har ei black velvet jente på 4,5 år, og hun er min lille baby! Får ikke nok av disse nydelige hårballene!
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #2 Skrevet 9. desember 2004 jeg har ikke, men øøøønsker meg en:) Og så er jeg jo bare gjest, da... Har vært lite respons på chinchillaspørsmål her inne... Regner med du kjenner til silverstreak.no - der kan du snakke om disse dyra hvis ingen svarer her. Morsomme dyr - jeg har hatt diverse små og store dyr opp gjennom åra, men chinchilla virker uten tvil som et av de mest fascinerende. Dessverre har jeg såpass mye annet å gjøre at jeg ikke vil skaffe meg en foreløpig, men jeg gleder meg til den dagen jeg kan:)
Champagne Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2004 Regner med du kjenner til silverstreak.no - der kan du snakke om disse dyra hvis ingen svarer her. Joda, jeg var endel inne på Silverstreak før, men jeg ble sånn passe lei etter ei stund da det var "ulovlig" å være uenig med "rølka", da ble man stemplet som kverulant og vanskelig med en gang. Vet det er mange som trakk seg derfra etter en stund pga dette. Jeg var ikke den som kranglet med folk, men jeg ble så lei av all den andre kranglingen!! Kan ikke folk diskutere uten å bli personlige og tolerere at ikke alle mener det samme?? Makan!
Gjest lille søte meg Skrevet 9. desember 2004 #4 Skrevet 9. desember 2004 jeg har ca 10 stykker jeg og forguder disse herlige dyra :-)
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #5 Skrevet 9. desember 2004 Joda, jeg var endel inne på Silverstreak før, men jeg ble sånn passe lei etter ei stund da det var "ulovlig" å være uenig med "rølka", da ble man stemplet som kverulant og vanskelig med en gang. Vet det er mange som trakk seg derfra etter en stund pga dette. Jeg var ikke den som kranglet med folk, men jeg ble så lei av all den andre kranglingen!! Kan ikke folk diskutere uten å bli personlige og tolerere at ikke alle mener det samme?? Makan! Hehe - sant det. Jeg har bare vært innom noen få ganger, og synes det virker som man kan få en del bra info der, men ettersom alle vet hvem alle er og noen har ekstra såre tær (det rimte jo også) synes jeg det er vanskelig å SI noe der uten å samtidig understreke gjentatte ganger hva jeg mener og at jeg ikke ønsker å være frekk eller tro at jeg vet noe. Og det føles litt galt ettersom jeg både ER frekk og vet noe... Har inntrykk av at brukerne dels er fjortisjenter, dels asosiale gutter og dels oppdrettere... Og selv om folk virker både proffe og faglig flinke ser jeg hele tiden for meg bilder av kjempesære marsvineiere på utstilling...:oops: Kjøpte du forresten chinchillaen din i butikk eller hos oppdretter? Jeg vurderer det siste, hvis det blir til at jeg skaffer meg et dyr. Og det gjør jeg nok, når jeg føler at jeg har tid:)
Champagne Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2004 Hehe - sant det. Jeg har bare vært innom noen få ganger, og synes det virker som man kan få en del bra info der, men ettersom alle vet hvem alle er og noen har ekstra såre tær (det rimte jo også) synes jeg det er vanskelig å SI noe der uten å samtidig understreke gjentatte ganger hva jeg mener og at jeg ikke ønsker å være frekk eller tro at jeg vet noe. Og det føles litt galt ettersom jeg både ER frekk og vet noe... Har inntrykk av at brukerne dels er fjortisjenter, dels asosiale gutter og dels oppdrettere... Og selv om folk virker både proffe og faglig flinke ser jeg hele tiden for meg bilder av kjempesære marsvineiere på utstilling...:oops: Kjøpte du forresten chinchillaen din i butikk eller hos oppdretter? Jeg vurderer det siste, hvis det blir til at jeg skaffer meg et dyr. Og det gjør jeg nok, når jeg føler at jeg har tid:) Jeg kjøpte i butikk, noe jeg ikke anbefaler deg å gjøre- dyret mitt var veldig nervøs da jeg fikk henne og det tok laaang tid før hun ble fortrolig med meg. Tror det tok 2 år. Det er bedre å kjøpe et dyr du kan bruke litt tid med først sånn at du vet gemyttet.
~Viva~ Skrevet 10. desember 2004 #7 Skrevet 10. desember 2004 Hadde to stykker før, en hann og en hunn, kjempekule dyr. Men det endte skikkelig tragisk... Da vi holdt på å flytte var det så fullt i leiligheten at de måtte stå på badet en natt også hadde hannen presset seg ut gjennom taket og hoppet ned i do. Da vi fant ham var han så svak og nedkjølt etter å ha kjempet for sitt lille liv i flere timer at han døde etter en liten stund selv om vi prøvde alt for å redde ham. Hunnen ble så "deprimert" at hun sluttet å spise, drepte ungen sin og døde selv etter en ukes tid :-( Skal nok skaffe meg chinchilla en gang igjen, og da skal den aldri få plass i nærheten av et toalett.
Champagne Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2004 Hadde to stykker før' date=' en hann og en hunn, kjempekule dyr. Men det endte skikkelig tragisk... Da vi holdt på å flytte var det så fullt i leiligheten at de måtte stå på badet en natt også hadde hannen presset seg ut gjennom taket og hoppet ned i do. Da vi fant ham var han så svak og nedkjølt etter å ha kjempet for sitt lille liv i flere timer at han døde etter en liten stund selv om vi prøvde alt for å redde ham. Hunnen ble så "deprimert" at hun sluttet å spise, drepte ungen sin og døde selv etter en ukes tid :-( Skal nok skaffe meg chinchilla en gang igjen, og da skal den aldri få plass i nærheten av et toalett.[/quote'] Uff det var helt grusomt!! Min chinchilla har også falt i do en gang, det er en skummel felle. Jeg hørte henne heldigvis og fikk henne opp ganske med en gang, så etter ei stund i håndkle var hun fin igjen. Det at de blir deprimerte er også en fæl ting. Jeg sliter med at min jente tåler forandringer dårlig. Da jeg flyttet i februar ble hun så stresset at hun begynte å spise av seg pelsen sin. Jeg prøvde alle "kjerringråd" mot dette, men ingenting hjalp (tror egentlig det bare ble værre). Men i høst ble hun plutselig bra helt av seg selv. Men nå ser det ut til at hun har begynt igjen Vet ikke hva jeg skal finne på.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #9 Skrevet 11. desember 2004 Hm. Det at de takler forandring så dårlig visste jeg ikke, men det har kanskje å gjøre med at de ikke har så lang historie som kjæledyr. Vurderer selv muligheten for å overta en voksen chinchilla, men den kan kanskje bli stresset? I hvert fall hvis den er nervøs fra før? Kanskje det har noe å si om den får være i fred i et eget rom, eller om den plasseres alene/sammen med andre dyr?
Champagne Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2004 Hm. Det at de takler forandring så dårlig visste jeg ikke, men det har kanskje å gjøre med at de ikke har så lang historie som kjæledyr. Vurderer selv muligheten for å overta en voksen chinchilla, men den kan kanskje bli stresset? I hvert fall hvis den er nervøs fra før? Kanskje det har noe å si om den får være i fred i et eget rom, eller om den plasseres alene/sammen med andre dyr? Det går stort sett greit ved omplassering har jeg inntrykk av, jeg har flyttet 4 ganger med chillaen min og hun har kun blitt stresset den ene gangen. I tillegg til det har jeg reist hjem på juleferie med henne på toget og hatt henne med på sommerferie og greier. Men etter den siste gangen har jeg ikke turt å flytte på henne, er ikke noe moro å ha et dyr med møllspist pels heller. Det beste for chinchillaer er at de får være alene i et eget rom, helst sammen med en eller fler andre chinchillaer. De bør iallfall ikke stå sammen med undulater/papegøyer for det blir for mye bråk. Er man på jobb på dagtid er det helt ok å ha dem i stua, for de sover mens du er på jobb og blir ikke plaget av deg da. Og når du kommer hjem fra jobb er de særdeles takknemlige for litt selskap!! Jeg bor i et kollektiv og må ha jenta mi på mitt soverom/oppholdsrom, og det går helt fint- men jeg tror kanskje at noe av grunnen til at hun har begynt å spise pelsen sin er at det nå er eksamenstid og jeg sitter mye hjemme og leser. Hun er så sosial av natur at hun knapt sover når jeg er her, sitter konstant med snuten mellom sprinklene og vil ha kos. Kanskje det gjør henne stressa? Ikke vet jeg. Håper det blir bedre iallfall.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #11 Skrevet 11. desember 2004 Hehe - da er hun sikkert sånn som kjæresten min, ikke at han sitter i buret og vil ha kos, men han synes det er så mange andre morsomme ting å gjøre enn å sove. Og det blir man rar av. Kan godt hende at forstyrret døgnrytme kan ha med det å gjøre, så da går det seg nok til igjen (også er det jo lite dagslys nå, så kanskje hun ikke skjønner når det er dag og sovetid?) Hun høres søt ut, i hvert fall
~Viva~ Skrevet 13. desember 2004 #13 Skrevet 13. desember 2004 Kanskje du skulle skaffet deg en chinchillagutt også Champagne? Som en trygghet til den lille jenta i en stressa hverdag De er så søte når de er to. Sitter og koser som et nygift ektepar hele dagen, også susser de hverandre på munnen Så er de så herlige å se på når de oppdrar ungene sine sammen. Å, kom på en historie fra første gangen mine fikk unger. Den ene klemte seg mellom sprinklene i buret da han var bare en time gammel og var på eventyr rundt i huset i flere timer før vi fant ham. Så bur med plastvegger eller eventuelt faste sprinkler med trange mellomrom er nok det rette dersom de venter smått. Er jo så sjarmerende når de blir født, ferdig utviklet med myk pels og øyne og alt. Begynner å løpe rundt med en gang, og spiser fast føde etter få dager. Herlige små dyr. Åååh, fikk lyst på chinchilla igjen jeg nå
Champagne Skrevet 13. desember 2004 Forfatter #14 Skrevet 13. desember 2004 Har veeeeldig lyst på en venn til jenta mi, men hun er ikke noe særlig å avle på (pelsspiser og veeeldig liten av vekst) så ungene kommer jeg ikke til å bli kvitt. Men jeg har tenkt litt på å finn en venninne til henne! Det må eventuelt bli når jeg ikke lengre bor i kollektiv da, men om 6 mnd er jeg ferdig med utdannelsen min og kan kanskje kjøpe meg noe eget!!
Kira27 Skrevet 15. desember 2004 #15 Skrevet 15. desember 2004 Jeg har to kjempeskjønne chinjenter :-) De er kjempeflotte kjæledyr :-) Synd at dere har fått det inntrykket av forumet på silverstreak, men jeg skjønner godt hva dere mener med at det kan bli litt vel mye usaklig krangling :-? Jevnt over synes jeg det er et flott forum da det gir meg svar på de fleste spørsmålene jeg har, samt at man blir kjent med forskjellig folk i miljøet :-)
Kira27 Skrevet 15. desember 2004 #16 Skrevet 15. desember 2004 Har veeeeldig lyst på en venn til jenta mi' date=' men hun er ikke noe særlig å avle på (pelsspiser og veeeldig liten av vekst) så ungene kommer jeg ikke til å bli kvitt. Men jeg har tenkt litt på å finn en venninne til henne! Det må eventuelt bli når jeg ikke lengre bor i kollektiv da, men om 6 mnd er jeg ferdig med utdannelsen min og kan kanskje kjøpe meg noe eget!![/quote'] Du kan jo vurdere å skaffe henne en venninne, selv om det er litt vanskelig å sette sammens to voksne dyr. Kan sikkert være en idè at chinchilla nr.2 er en unge, da det kan være lettere for din nåværende chin å akseptere henne. Enig med deg om at det muligens ikke er så lurt å avle på henne pga pelsbiting og størrelse, men du kunne kanskje vurdert en kastrert hann. Vil nok anbefale deg å kjøpe dyret fra en oppdretter, da man ikke helt vet hva man får i en dyrebutikk Det finnes mange oppdrettere å velge mellom, så det er bare først å finne ut hvilke kriterier du ønsker oppfylt (kjønn, farge, alder, gemytt, str o.l.), så finner du nok en oppdretter som kan hjelpe deg :-)
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #17 Skrevet 16. desember 2004 Jeg har to kjempeskjønne chinjenter :-) De er kjempeflotte kjæledyr :-) Egentlig enig med deg - forumet er kjempebra faglig sett, altså, og jeg synes folk er flinke til å gi råd og svare på spørsmål. Men det passer kanskje ikke alle å henge der inne:) Og så blir det kanskje litt internt ettersom mange kjenner hverandre fra utstillingsmiljøet og sånn. Ble ellers imponert over hvor seriøst folk tar chinchillahold og avl - veldig bra, synes jeg, og synd det ikke er sånn med de mer alminnelige og "billige" kjæledyra. Joda, mange tar seg godt av hamsteret eller marsvinet sitt, men jeg har inntrykk av at "chinchillafolket" generelt er flinkere til å påpeke og informere om hvor mye et dyr faktisk krever.
Champagne Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #18 Skrevet 17. desember 2004 Akkurat det jeg mener også, at det blir litt vel internt der inne, alle skal mene det samme som det "regjernede" klikken hele tiden, og det blir litt tendenser til "group think" som jeg egentlig ser på som negativt. Folk må få lov til å ha egne meniner og kritisere andre (selvsagt på en saklig måte) uten å bli hengt ut som kverulant og eventuelt sensurert...
Gjest lille søte meg Skrevet 27. desember 2004 #19 Skrevet 27. desember 2004 jeg tar gjerne mot spørsmål ang chilla og kan oxo videre formidle kontakt til oppdrettere, dere kan oxo legge igjen spørsmål på min hjemmeside, den er under arbeid og foreløpig på engelsk men vil komme på norsk oxo. :-) http://groups.msn.com/Tiarastarchinchillas Når det gjelder silverstreak så kan jeg egentlig ikke si noe da jeg er medlem i chilla foreningen men kan vel si så mye at jeg er enig med mye som er sagt ; jeg kan ihvertfall prøve å hjelpe om dere legger igjen spørsmål på siden min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå