Gå til innhold

Kan jeg få sparken pga. gjelda mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dessverre dårlig økonomi da tidligere samboer tok opp lån i mitt navn (han visste person nr osv., og jeg godkjente låna i god tro fordi han sa han skulle betale de). Enden på regla er at låna aldri ble betalt, jeg hadde akkurat råd til å leve og ingen mulighet til å betale de låna og var psykisk nede. 

Har i dag litt over 120 000 i gjeld. Fikk ny livsgnist da jeg endelig kom meg ut av det forholdet og fikk fastjobben jeg har i dag, og satte derfor i gang prosjekt gjeldsfri. Er i møter med gjeldsrådgiver og vi skal få til en ordning med kreditorer/SI. 

Greia er at arbeidsgiver nå har mottatt brev fra Statens Innkrevingssentral om å trekke meg i lønn. Arb.giver reagerer med å ringe meg og kjefte, og si blant annet at "sånt som dette går ikke". Og hun ba meg komme på møte. Så neste uke skal jeg på møte med hun for å snakke  om gjelda mi.

Jeg er livredd. Begynte å hylgrine når hun la på røret, og er helt sikker på at hun vil gi meg avskjed. Men har hun rett til det? Jeg har aldri fått en eneste klage på jobben min, bare skryt. Fast ansatt. Er gjelda/trekk i lønn grunnlag for å sparke noen? Og kan hun virkelig kjefte på meg og snakke med meg om mine gjeldsproblemer?

Anonymkode: c5eae...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal gjøre som statens innkrevingssentral ber dem om, uten å blande seg. De kan ikke sparke deg for dette. 

Det er like usaklig som at arbeidsgiver skulle ha kjeftet på deg for å ha for høyt skattetrekk... 

Anonymkode: 7365c...3ff

• Liker 39
Skrevet

Sjefen din er en idiot! 

Han kan ikke gi deg sparken på grunnlag av det. Han må isåfall begrunne det godt. 

Anonymkode: 9d8bc...2cf

• Liker 19
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke oppsigelsesgrunn. Mange som har lønnstrekk, og det har ikke sjefen noe med, det er kun bare lønningsansvarlig som påpasser at lønnstrekket blir overholdt etter lover og regler

Anonymkode: 7d1d5...a19

• Liker 6
Skrevet

Med mindre det handler om eksempelvis nasjonal sikkerhet, så skal det ikke ha noe å si. Trekket bør oppleves som udramatisk fra arbeidsgiver.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har tusen telefoner daglig fra arbeidsgivere som har lønnstrekk fra ansatte, det er visst blitt dagligdags. 

Personlig hadde jeg vært dritflau 

Anonymkode: 7135d...0f7

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tusen telefoner daglig fra arbeidsgivere som har lønnstrekk fra ansatte, det er visst blitt dagligdags. 

Dritflau over å ha lønnstrekk? Det må være dritflaut å tro man sitter så jævla høyt på hesten sin. 

• Liker 33
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med? :) personlig hadde jeg også blitt flauhvis arbeidsgiver fikk vite om "min gjeld" . Men ved lønnstrekk har en ikke noe valg. 

(PS Ts, det betyr ikke at sjefen din har lov å spreke deg,eller ha et møte for å "kjefte" på deg. De har ingenting med dette å gjøre)

Anonymkode: 515ad...a0c

• Liker 5
Skrevet

Dette har sjefen din ingenting med. Hun/lønningsavd. skal trekke deg i lønn i henhold til kravet fra SI. Utover dette skal hun ikke legge seg borti kravet, da dette omhandler din privatøkonomi. Ditt ansettelsesforhold skal ikke påvirkes av dette, og din leder har faktisk ikke noe med å blande seg opp i dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt leder skriftlig hva møtet handler om, og når du får (skriftlig) svar om at tema for møtet er din personlige gjeld svarer du (skriftlig) at din personlige økonomi ikke angår arbeidsgiver, og at du av denne grunn ikke tenker å stille på møtet. Krever arbeidsgiver likevel et møte tar du med deg tillitsvalgt/verneombud og gjentar på møtet at din privatøkonomi ikke angår arbeidsgiver, ut over at de skal trekke deg i lønn i henhold til krav fra SI. 

Ikke gå inn i noen samtale med arbeidsgiver om at dette er gjeld din eks tok opp osv. Vær tydelig på at dette ikke er noe som angår ditt ansettelsesforhold. Noen (uerfarne) ledere må oppdras litt i forhold til hva de har noe med og ikke. 

Anonymkode: 44822...345

• Liker 27
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er livredd. Begynte å hylgrine når hun la på røret, og er helt sikker på at hun vil gi meg avskjed. Men har hun rett til det? Jeg har aldri fått en eneste klage på jobben min, bare skryt. Fast ansatt. Er gjelda/trekk i lønn grunnlag for å sparke noen? Og kan hun virkelig kjefte på meg og snakke med meg om mine gjeldsproblemer?

Nei, det kan IKKE gi deg sparken men det er mange arbeidsgivere som IKKE liker at deres ansatte har gjeldsproblemer.

Det fins noe jobb/arbeidsgivere som tar en kredittsjekk før du tilbyr en kontrakt. 

Det beste ville vært for deg å forklare hele ditt situasjon og om eksen din, og du tar kontakt med inkasso byrå om å trekke saken slik at du betaler til dem direkte; altså ikke via innkrevingen men da krever de sikkert at du må betale et gebyr. Så følger du betalingen ordentlig.

Skrevet

I følge regelverk er det visse forutsetninger som skal være til stede før de har lov til å kredittsjekke jobbsøkere (ut i prosessen). Men jeg har selv erfaring med at et vikårbyrå gjorde dette med nye kandidater.

Jeg kan tenke meg at noen arbeidsgivere setter likhetstegn mellom problematisk personøkonomi og uansvarlighet. Ikke bra, for det er mange måter å havne der på.

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har sjefen din ingenting med. Hun/lønningsavd. skal trekke deg i lønn i henhold til kravet fra SI. Utover dette skal hun ikke legge seg borti kravet, da dette omhandler din privatøkonomi. Ditt ansettelsesforhold skal ikke påvirkes av dette, og din leder har faktisk ikke noe med å blande seg opp i dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt leder skriftlig hva møtet handler om, og når du får (skriftlig) svar om at tema for møtet er din personlige gjeld svarer du (skriftlig) at din personlige økonomi ikke angår arbeidsgiver, og at du av denne grunn ikke tenker å stille på møtet. Krever arbeidsgiver likevel et møte tar du med deg tillitsvalgt/verneombud og gjentar på møtet at din privatøkonomi ikke angår arbeidsgiver, ut over at de skal trekke deg i lønn i henhold til krav fra SI. 

Ikke gå inn i noen samtale med arbeidsgiver om at dette er gjeld din eks tok opp osv. Vær tydelig på at dette ikke er noe som angår ditt ansettelsesforhold. Noen (uerfarne) ledere må oppdras litt i forhold til hva de har noe med og ikke. 

Anonymkode: 44822...345

Støtter denne. Ikke begynn å brett ut om privatlivet eller privatøkonomien. Det har arbeidsgiver ingenting med så lenge det ikke går utover jobben du gjør, og det gjør det åpenbart ikke i dette tilfellet. Dette er helt uproblematisk.

Anonymkode: c76cf...638

• Liker 14
Skrevet
41 minutter siden, cmd skrev:

Nei, det kan IKKE gi deg sparken men det er mange arbeidsgivere som IKKE liker at deres ansatte har gjeldsproblemer.

Det fins noe jobb/arbeidsgivere som tar en kredittsjekk før du tilbyr en kontrakt. 

Det beste ville vært for deg å forklare hele ditt situasjon og om eksen din, og du tar kontakt med inkasso byrå om å trekke saken slik at du betaler til dem direkte; altså ikke via innkrevingen men da krever de sikkert at du må betale et gebyr. Så følger du betalingen ordentlig.

Ja, men dette er stort sett jobber der arbeidsgiver har en viss rett til å gjøre dette, f. eks. hvis du skal være økonomiansvarlig eller har ansvar for noen form for øknomiske transaksjoner på bedriftens vegne på arbeidsplassen. Da, og bare da vil det kunne ha en viss betydning hvordan man har håndtert sin privatøkonomi.

For "generelle" stillinger der man uansett ikke vil ha tilgang til bedriftsøkonomien på noe vis, så skal ikke arbeidsgiver snoke i din privatøkonomi annet enn å rette seg etter krav fra SI. Det er uansett ikke noe arbeidsgiver taper penger på så lenge det ellers er en flink arbeidstaker, det er jo bare arbeidstakerens problem at deler av lønna går til SI istedet for som lønn. 

Anonymkode: 86dd3...654

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre dårlig økonomi da tidligere samboer tok opp lån i mitt navn (han visste person nr osv., og jeg godkjente låna i god tro fordi han sa han skulle betale de). Enden på regla er at låna aldri ble betalt, jeg hadde akkurat råd til å leve og ingen mulighet til å betale de låna og var psykisk nede. 

Har i dag litt over 120 000 i gjeld. Fikk ny livsgnist da jeg endelig kom meg ut av det forholdet og fikk fastjobben jeg har i dag, og satte derfor i gang prosjekt gjeldsfri. Er i møter med gjeldsrådgiver og vi skal få til en ordning med kreditorer/SI. 

Greia er at arbeidsgiver nå har mottatt brev fra Statens Innkrevingssentral om å trekke meg i lønn. Arb.giver reagerer med å ringe meg og kjefte, og si blant annet at "sånt som dette går ikke". Og hun ba meg komme på møte. Så neste uke skal jeg på møte med hun for å snakke  om gjelda mi.

Anonymkode: c5eae...4be

Det må da finnes lover som ikke tillater en slik behandling fra ledere? Om det er noen trøst så nedbetaler du gjelden i løpet av få år. Man sparker ikke de som gjør det de kan for å endre livet sitt og tar aktive grep. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bedt sjefen dra til helvete og klaget inn for HR om det er mulig.

Ikke gråt, men vis aggressivitet (ikke skade noen selvsagt) og gjør deg gjeldende. 

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet
34 minutter siden, Kontormus skrev:

I følge regelverk er det visse forutsetninger som skal være til stede før de har lov til å kredittsjekke jobbsøkere (ut i prosessen). Men jeg har selv erfaring med at et vikårbyrå gjorde dette med nye kandidater.

Jeg kan tenke meg at noen arbeidsgivere setter likhetstegn mellom problematisk personøkonomi og uansvarlighet. Ikke bra, for det er mange måter å havne der på.

Nå er jo ledere og de som ansetter stort sett kjent for å være kjepphøye drittsekker.

Skrevet
1 time siden, FrøkenC skrev:

Dritflau over å ha lønnstrekk? Det må være dritflaut å tro man sitter så jævla høyt på hesten sin. 

Det er jo flaut at andre får vite om at man ikke har kontroll over egen økonomi og derfor lønnstrekk. 

Men vet jo pga jobben min at dette er blitt veldig vanlig. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Derpderp skrev:

Med mindre det handler om eksempelvis nasjonal sikkerhet, så skal det ikke ha noe å si. Trekket bør oppleves som udramatisk fra arbeidsgiver.

Ideelt sett ja. Men mange arbeidsgivere synes dette er styrete og forsøker å skvise ut folk med gjeldsproblemer. Trist, men sant. (Har hatt samboer med gjeldsproblemer, og dette har hendt flere ganger.) 

Men det er altså ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Ikke stress, vær klar og tydelig på at de bare skal gjøre som SI sier, ikke fortell bakgrunn, saksgang eller noe som helst.

Anonymkode: fbe71...a5c

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo flaut at andre får vite om at man ikke har kontroll over egen økonomi og derfor lønnstrekk. 

Men vet jo pga jobben min at dette er blitt veldig vanlig. 

Flaut ja. Ulovlig i forhold til jobben, nei. Selvfølgelig kjipt om sjefen din vet om dine personlige gjeldsproblemer, men han kan ikke uten videre sparke deg for det (med mindre man jobber med større økonomiske transaksjoner i bildet på vegne av bedriften, det er visse krav man kan stille til disse)

Anonymkode: 86dd3...654

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ideelt sett ja. Men mange arbeidsgivere synes dette er styrete og forsøker å skvise ut folk med gjeldsproblemer. Trist, men sant. (Har hatt samboer med gjeldsproblemer, og dette har hendt flere ganger.) 

Men det er altså ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Ikke stress, vær klar og tydelig på at de bare skal gjøre som SI sier, ikke fortell bakgrunn, saksgang eller noe som helst.

Anonymkode: fbe71...a5c

Det er leit, for det er mange grunner - som ts viser til - at man kan havne der. Håper arbeidsgiver blir oppdratt litt her.

Anonymkode: 0451b...4f3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, FrøkenC skrev:

Å ha lønnstrekk viser at du har null evne til økonomisk styring og kontroll over egen økonomi. Det er faktisk en ting og gremmes over. 

Anonymkode: 5017e...d2b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...