Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppgulp her.

Jeg har de siste årene spart penger og i 2016 ble året hvor jeg reiste rundt i verden(med endel tid hjemme mellom reiser), det var fantastisk. Jeg valgte å ikke søke dagpenger da jeg strengt talt ikke synes det er riktig at skattebetalerne skal betale for meg når jeg ikke aktivt søker jobb. Nå er jeg hjemme og søker jobb, men det er vanskelig å få noe. Jeg er nå nærme en stilling 20% og ønsker selvfølgelig ta denne - alt er bedre enn ingenting. Det kan jeg however ikke, da nav velger å bruke mine reiseuker som grunnlag for min arbeidsprosent. Jeg kan altså ikke jobbe mer enn 3 timer i uken uten å miste dagpengene mine, og jeg kan heller ikke leve på en inntekt fra en 20% stilling. SNAKK om å hemme deltakelsen i arbeidslivet.  Noen som har vært i en lignende situasjon? noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 5c007...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i klubben😊 Vi er flere med utfordringer i nav.

Men forvent ikke sympati fra feministene på kg, for i deres verden kan en greie seg på en mikrostilling (selv om en har hus og en barnehage å betale på).

Ikke forvent forståelse her.

Anonymkode: aec4c...79c

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men forvent ikke sympati fra feministene på kg, for i deres verden kan en greie seg på en mikrostilling (selv om en har hus og en barnehage å betale på).

Takk for et hyggelig førsteinnlegg hvor du stiller deg fiendtlig til resten av kg. Hyggelig at du dreper tråden med å pisse på folk før jeg har fått noe som helst respons.

• Liker 16
Skrevet

Du må jo bare ta den 20% stillingen, også får du søke om bostøtte/livsopphold fra sosialen ved siden av. Det du gjør da er å vise til boutgifter/husleiekontrakten din og kontoutskrift + lønnslipp. Så får du de resterende pengene fra sosialen slik at du får dekket bo- og livsopphold.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, FrøkenC skrev:

Du må jo bare ta den 20% stillingen, også får du søke om bostøtte/livsopphold fra sosialen ved siden av. Det du gjør da er å vise til boutgifter/husleiekontrakten din og kontoutskrift + lønnslipp. Så får du de resterende pengene fra sosialen slik at du får dekket bo- og livsopphold.

Jeg har inntrykk av at det er sykt vanskelig å få innpass der? Bufferen min er helt tom nå, og er ekstremt nervøs for fremtiden.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at det er sykt vanskelig å få innpass der? Bufferen min er helt tom nå, og er ekstremt nervøs for fremtiden.

Vanskelig er det ikke, du har krav på ca. 8000 (8289 kr for å være helt nøyaktig) å leve for ved siden av at husleia er betalt. Dvs. at du i en 20% stilling må søke om bostøtte og livsopphold fra sosialen. 

Gå på sosialkontoret nær deg og sett i gang søknaden asap (er noen uker behandlingstid), så ordner det seg.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, FrøkenC skrev:

Vanskelig er det ikke, du har krav på ca. 8000 (8289 kr for å være helt nøyaktig) å leve for ved siden av at husleia er betalt. Dvs. at du i en 20% stilling må søke om bostøtte og livsopphold fra sosialen. 

Gå på sosialkontoret nær deg og sett i gang søknaden asap (er noen uker behandlingstid), så ordner det seg.

Tusen takk! Jeg skal løpe ned dit i morgen og sette i gang prossessen! Jeg vil jobbe hvor en jeg får og det virker helt søkt å skulle takke nei!

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, FrøkenC skrev:

Her går du ut med heilt feil satser, de satsene du legger er for de under gjeldsordning.

satsene på sosialen er ulik fra kommune til kommune, men varierer mellom 4000-5000 for en enslig. Og det man evt får i bostøtte blir ikke i tillegg, men trukket fra.

Anonymkode: e2ecc...47b

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går du ut med heilt feil satser, de satsene du legger er for de under gjeldsordning.

satsene på sosialen er ulik fra kommune til kommune, men varierer mellom 4000-5000 for en enslig. Og det man evt får i bostøtte blir ikke i tillegg, men trukket fra.

Ok, da. Så tok jeg feil. Sats for enslig kr. 5950,- ved siden av boutgifter.

Skrevet

Her er det noe vesentlig du ikke har forstått.
Dagpengene skal dekke et inntektstap, ikke levekostnader.
Da du selv valgte å ikke jobbe store deler av året i fjor har du ikke store inntektstapet å vise til og derfor blir utregningen slik. Det er vel slik at du uansett tjener på å være i 20% jobb kontra ingen jobb?

Som flere andre sier, om du ikke klarer deg på inntekten din må du søke sosialstønad.

• Liker 5
Skrevet

Kommer fortsatt ann på hvilken kommune det er snakk om, noen kommuner ligger lavt på 4000 tallet. Og for å få sosialhjelp må man legge fram dokumentasjon 3mnd tilbake i tid, ser de der at man har brukt mye penger istedet for å spare så risikerer man avslag.

Har man bil som er verdt litt kan man bli tvunget til å selge den før man får hjelp, samme med å måtte sprette bsu.

Skrevet
7 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Her er det noe vesentlig du ikke har forstått.
Dagpengene skal dekke et inntektstap, ikke levekostnader.
Da du selv valgte å ikke jobbe store deler av året i fjor har du ikke store inntektstapet å vise til og derfor blir utregningen slik. Det er vel slik at du uansett tjener på å være i 20% jobb kontra ingen jobb?

Som flere andre sier, om du ikke klarer deg på inntekten din må du søke sosialstønad.

Jeg tjener penger, men ikke i nærheten av dagpengene jeg får utbetalt.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feminister pleier vanligvis å være mot mikrostillinger og for heltidsstillinger folk kan leve og betale husleie med. Mulig det er en egen type feminister her på KG, men det vanlige er nå nei til mikrostillinger :) 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

Om du får sosialhjelp og de godkjenner husleige og strøm + livsopphold.

så får du ikke bostøtte utenom dette(gjelder også evt lønn),det blir trekt i fra.

fks:

husleige 7000

strøm 500

livsopphold 4500

godkjente utgifter:  12000

fratrekk bostøtte 3000

fratrekk lønn 5000

utbetalt: 4000

Skrevet

Egentlig hadde du ikke råd til å reise i 2016. De pengene du brukte på reising, skulle du nå ha levd på frem til du får en jobb du kan leve av.

Anonymkode: 74925...9b4

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, antbug skrev:

Feminister pleier vanligvis å være mot mikrostillinger og for heltidsstillinger folk kan leve og betale husleie med. Mulig det er en egen type feminister her på KG, men det vanlige er nå nei til mikrostillinger :) 

Feministene vil ikke at du skal motta en eneste krone fra nav😉

Også skal du helst jobbe hele tiden, og ta det du får. For det viktigste for dem er at du ikke bruker av skattepengene DERES. 

• Liker 1
Skrevet

Her er det ikke NAV som er håpløse.. NAV må følge folketrygdloven som politikerne har bestemt og loven sier at du må ha redusert arbeidstid på minst 50%.  Har du jobbet lite vil også din fastsatte arbeidstid bli lav.. I vedtaket ditt skal det stå hvordan de har beregnet arbeidstiden din. Vanligvis (om jeg ikke husker feil)  regner de ut fra siste 52 uker før du søker dagpenger.. 

Man kan gjerne være uenig i dette, med da får en ta det til politikerne som faktisk kan gjøre noe med det og ikke klage fordi NAV følger loven og gjør jobben sin..

Du har ellers fått lure forslag om å søke bostøtte og sosialstønad mens du fortsetter å søke mer jobb. Håper du snart får deg mer jobb - lykke til!

Anonymkode: c0093...86c

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppgulp her.

Jeg har de siste årene spart penger og i 2016 ble året hvor jeg reiste rundt i verden(med endel tid hjemme mellom reiser), det var fantastisk. Jeg valgte å ikke søke dagpenger da jeg strengt talt ikke synes det er riktig at skattebetalerne skal betale for meg når jeg ikke aktivt søker jobb. Nå er jeg hjemme og søker jobb, men det er vanskelig å få noe. Jeg er nå nærme en stilling 20% og ønsker selvfølgelig ta denne - alt er bedre enn ingenting. Det kan jeg however ikke, da nav velger å bruke mine reiseuker som grunnlag for min arbeidsprosent. Jeg kan altså ikke jobbe mer enn 3 timer i uken uten å miste dagpengene mine, og jeg kan heller ikke leve på en inntekt fra en 20% stilling. SNAKK om å hemme deltakelsen i arbeidslivet.  Noen som har vært i en lignende situasjon? noen som kan hjelpe?

Som flere har påpekt, så har de ikke valgt å ta med tiden du reiste. De har rett og slett fulgt Folketrygdlovens bestemmelser for utregning av dagpenger. Du hadde heller ikke hatt krav på dagpenger i fjor, da du ikke var reell arbeidssøker og heller ikke oppholdt deg i Norge.

Sjekk vedtaket ditt for om de har brukt begge beregningsgrunnlagene de skal bruke for å finne det mest gunstige utfallet for deg, jfr Folketrygdloven paragraf 4-12 Dagpengene regnes nemlig ut fra to grunnlag. Arbeidsinntekt forrige likningsår (2016) og snittet av arbeidsinntekt de tre siste likningsår (2014-2016). Det grunnlaget som gir høyeste dagpengegrunnlag av de to er det de skal legge til grunn. Dersom de ikke har brukt det grunnlaget som gir høyeste dagpengegrunnlag (kan du enkelt regne ut selv), har du grunnlag for å klage på vedtaket. Klagefrist er 6 uker fra vedtak. 

Anonymkode: 1c9b3...525

Skrevet
3 timer siden, antbug skrev:

Handler ikke om det, men i et trangt arbeidsmarked vil det være et fortrinn å være i arbeid, selv en lav stillingsprosent, når man søker jobber med høyere stillingsprosent. Det kan også være at TS blir tilbudt høyere stillingsprosent etterhvert dersom det blir ledig. Arbeidsledigheten er forholdsvis høy nå, og da er det slik at det er arbeidssøker som må være på tilbudssiden. 

Anonymkode: 1c9b3...525

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...