Gå til innhold

Han vil kalle barnet vårt for Kjellaug..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foreslår mange fine navn men han vil liksom bare bruke Kjellaug.. Det er oppkalling etter bestemoren, og hun var veldig snill men jeg synes ikke det er et fint navn i hele tatt. Hva skal jeg gjøre? :( 

Anonymkode: 4388f...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreslå det til mellomnavn? Hadde virkelig satt veto på det som fornavn, men hun vil iallfall få et unikt navn. Kan nesten garantere at det ikke er en eneste Kjellaug på mils omkrets når hun begynner på skolen! 😊

Anonymkode: 99898...c3b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall ungen Alexandria Mathea Inez. I god 2017-stil :) Si at det er viktig at barnet har et nymotens navn! :)

Eller så kan du alternativt finne et navn, i samme gate, som han liker? Skjønner at oppkalling er viktig for ham. Kanskje det er noen andre i slekta med et navn du liker, som dere kan kalle opp etter? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår mange fine navn men han vil liksom bare bruke Kjellaug.. Det er oppkalling etter bestemoren, og hun var veldig snill men jeg synes ikke det er et fint navn i hele tatt. Hva skal jeg gjøre? :( 

Anonymkode: 4388f...0ff

Du sier "nei, jeg liker ikke det navnet. Vi må finne et navn som begge liker". Og så finner dere et navn som begge liker og lever lykkelige alle deres dager. Dersom dere ikke finner navn kan du lese denne: http://www.klikk.no/foreldre/baby/vanskelig-navnevalg-1398543.ece

Anonymkode: e9391...a52

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at navnet ikke faller i smak og at han må ha andre forslag. Sier han at det er eneste navn i verden for ham så utfordre ham, spør hva han ville kalt jentetvillinger.

Du kan jo også foreslå navn du liker som starter med samme bokstav eller lyd. K eller KJ. 

Han kan like mye sette krav til navn som deg, dere må bli enige. Om et navn dere begge synes er ålreit, de færreste har samme favorittnavn.

Anonymkode: ab1b4...361

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er at det er et utrolig knotete navn i dagens internasjonale verden. I Norge OK, men resten av verden kommer hun til å slite med å forklare navnet sitt. Mange minutter av livet hennes kommer til å gå bort til navneforklaring og staving, når hun beveger seg utenfor landets grenser.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 13419...8f1

Haha, akkurat den jeg tenker på hver gang jeg hører navnet Kjellaug :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting er at det er et utrolig knotete navn i dagens internasjonale verden. I Norge OK, men resten av verden kommer hun til å slite med å forklare navnet sitt. Mange minutter av livet hennes kommer til å gå bort til navneforklaring og staving, når hun beveger seg utenfor landets grenser.

Det spiller jo egentlig ingen rolle. Personlig ville jeg aldri kalt barnet mitt for det navnet, men jeg synes vi skal beholde unike navn. Alt skal ikke være i engelsk eller amerikansk standard. Bare fordi amerikanere sliter med å uttale mange navn betyr det ikke at resten av verden skal slutte med sine egne navn. Skal alle i Asia, Afrika, Oseania og Europa hete Britney, Stephanie, Melanie, Dylan, Jessica, Thomas osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Det spiller jo egentlig ingen rolle. Personlig ville jeg aldri kalt barnet mitt for det navnet, men jeg synes vi skal beholde unike navn. Alt skal ikke være i engelsk eller amerikansk standard. Bare fordi amerikanere sliter med å uttale mange navn betyr det ikke at resten av verden skal slutte med sine egne navn. Skal alle i Asia, Afrika, Oseania og Europa hete Britney, Stephanie, Melanie, Dylan, Jessica, Thomas osv? 

Såklart ikke. Men Norge er et av ekstremt få land med KJ-lyd. Og det er knotete! Men såklart, bryr man seg katta i det så kjør på. Jeg har et vanskelig navn selv, og vet hvor mye tid som går bort på å forklare og stave og forklare på nytt. Sinnsykt kjedelig i lengden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Nå overdriver du vel litt? Og få av de navnene du nevner er internasjonale, altså egentlig bare Thomas. Internasjonale navn er ofte bibelske navn, de er gamle og kjente i store deler av verden, inkl. også store deler av Asia. Det er navn som Maria, Eva, Adam, ja du skjønner. 

Kjellaug i helt annen kategori, er helt umulig for andre enn norske å gjette seg frem hvordan det navnet skal skrives og uttales. Så ja, klønete navn i utlandet. 

Anonymkode: a4750...d36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Britney- Brit,  Stephanie- Steph, Melanie- Mel, Jessica- Jess, Elizabeth- Liza, Liz, Beth, Theodor- Theo, Richard- Dick, Emma- Em

Kjellaug- Kjell  eller nyversjon  Shjellaug- Shjell

Hva sannsylig kortversjon av navnet blir burde alle vordende tenke på x3. 

Endret av Commander
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må jo ha et navn begge kan trives med, dere må rett og slett lande på noe sammen. Det blir nok tøft å få han til å gi slipp på  Kjellaug, men du kan jo kontre og si at du også har navn i familien du vil bruke men som du synes ikke passer seg.  Kanskje sette dere ned og lage en liste over navn dere liker i familien først, så bruke den som et utgangspunkt for andre navn? Feks har vi my Johan i familien fra gammelt av, og har i dag mye johanna, john, jonatan og Jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da. .... Dere bør begge har rett til å legge ned veto mot navn som dere absolutt ikke kan like. Dette er helt klart et veto navn

Evt. legg det på som et andre fornavn (av typen som aldri brukes utenom i passet). Selv om Anna Kjellaug, Linnea Kjellaug og Emma Kjellaug gjerne ikke klinger så voldsomt bra...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Bare fordi amerikanere sliter med å uttale mange navn betyr det ikke at resten av verden skal slutte med sine egne navn. Skal alle i Asia, Afrika, Oseania og Europa hete Britney, Stephanie, Melanie, Dylan, Jessica, Thomas osv? 

Hvis man er interessert i å bruke navn som fungerer internasjonalt så unngår man kj,sj, æ,ø,å-lyder enkelt og greit. Masse navn å velge i likevel. Hvorfor trekker du frem amerikanerne? Det er vel mye vanligere at vi nordmenn reiser innen Europa enn til USA. Britney osv. er jo veldig amerikansk og ikke det jeg vil kalle et internasjonalt navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at når man skal finne ut av navn så må begge bli enig.

MEN jeg mener (som andre skriver) at man bør kunne legge ned veto mot navn man ikke vil ha.

Man kan på den andre side ikke legge ned veto mot alle andre navn enn Kjellaug, det er urimelig.

Dere får lage en liste på 30 navn over de dere helst vil ha (uten å kikke på hverandre), har dere en eller flere matcher der så kan dere bruke det som utgangspunkt for diskusjonen.

Når det gjelder navnet skjønner jeg absolutt at det ikke klinger bra i dine ører. Jeg hadde en farmor med et lignende navn, men det ville ikke falt meg inn å foreslå det som navn til datteren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Kjellaug var fint jeg, men hvis du virkelig ikke liker det så får han droppe det da. Skjønner virkelig ikke at alle navn på død og liv skal være så internasjonale. Jeg elsker at mitt navn er vanskelig å uttale i utlandet, det viser at jeg er norsk og det er jeg jo bare stolt av :)

Anonymkode: 087cb...7f3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si at om dere får en gutt senere så kan han hete Kjell :) Litt bedre enn Kjellaug. Jeg synes ikke at endel av de navnene til jenter som har et guttenavn i seg(vet ikke om det heter noe spesielt) er spesielt fine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...