Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. mye ensidig trening må jeg endre en del, fordi jeg har begynt å få vondt i knærne. Tidligere har jeg jogget nesten hver dag, 5-10 km med moderat intensitet. I tillegg noe styrketrening. Ønsker fortsatt å trene 5-6 dager i uka, men må altså trene andre ting enn bare jogging.

Hadde en plan om å jogge 8 km tre ganger i uka, spinning (45 min) en gang i uka + to økter med styrketrening i uka. Målet mitt er bare å holde meg i form, og jeg liker å trene (trener ikke fordi jeg "må"). 

Men jeg er livredd for å legge på meg! Var tidligere litt overvektig, ble hekta på jogging, og det hjalp meg veldig ned i vekt. Etter det har joggingen blitt en vane å gjøre nesten hver dag. Vet at det er kostholdet som er viktigst for å holde vekta, men jeg synes det er synd hvis jeg må begynne å telle kalorier osv. bare fordi jeg ikke skal jogge like mye som før. Jeg spiser når jeg er sulten, til jeg er mett, og prøver å holde meg til vanlig, sunn mat + litt godis i helgene. I tillegg har jeg fokus på å spise jevnt gjennom hele dagen. 

Tror dere det er stor sannsynlighet for at jeg går opp i vekt, hvis jeg kutter ned joggemengden, og heller trener som beskrevet ovenfor? Håper noen gidder å svare, synes det er så trasig å ikke kunne jogge som jeg er vant med :(

Anonymkode: 5df9a...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ikke så lenge du tilpassser energien til treningsnivå

Skrevet
4 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Nei. Ikke så lenge du tilpassser energien til treningsnivå

Men hvis jeg spiser det samme som jeg pleier å gjøre? Altså etter sult, men også passer på å spise jevnt (spiser feks. frokost selv om jeg ikke er sulten, for å bare "få magen i gang" om morgenen). Vet jo at jogging forbrenner mer enn både spinning og styrketrening, så jeg kommer jo til å forbrenne mindre totalt sett i løpet av feks. en uke? 

Skrevet

Etter sult kommer sannsynligvis til å regulere greit. Bare hold et øye med vekten

Skrevet

Etter sult kommer sannsynligvis til å regulere greit. Bare hold et øye med vekten

Men trenger jeg mye mindre kalorier, når jeg kutter ned joggingen slik jeg tenker? Greit å vite om, selv om jeg ikke har lyst til å telle kalorier. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men trenger jeg mye mindre kalorier, når jeg kutter ned joggingen slik jeg tenker? Greit å vite om, selv om jeg ikke har lyst til å telle kalorier. 

Ikke mye mindre

Skrevet

Ikke mye mindre

Hvor mye mindre da? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye mindre da? 

50-100kcal om dagen kanskje-dvs en halv-en brødskive 

Skrevet
16 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

50-100kcal om dagen kanskje-dvs en halv-en brødskive 

Ikke mer? Det er jo sånn som varierer fra dag til dag, noen ganger spiser jeg så mye som 500 kalorier mindre enn dagen før osv. Trodde kanskje det å kutte ned såpass på joggingen fra nesten hver dag til 8 km tre ganger i uka (med moderat intensitet) ville føre til merkbart mindre kaloribehov? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer? Det er jo sånn som varierer fra dag til dag, noen ganger spiser jeg så mye som 500 kalorier mindre enn dagen før osv. Trodde kanskje det å kutte ned såpass på joggingen fra nesten hver dag til 8 km tre ganger i uka (med moderat intensitet) ville føre til merkbart mindre kaloribehov? 

Men så erstatter du med spinning og mer styrketrening. 

7km*55kg*6 dager = ca 2300 kcal
-8km*55kg*3 dager = ca 1300

er lik ca 1000 kcalorier på en uke

1000/7 = ca 140 kcal/dag

Men så har du spinning og litt mer styrke

Så da havner du fort ned på 50-100kcal 

Det blir 99 kroner takk

• Liker 1
Skrevet

Folk er forskjellige, men for min del har vanlige treningsmengder som det du skisserer lite å si for vekt. Jeg har økt løpemengden i vinter fra 3 ganger i uken til 5 ganger i uken, totalt 50 km i uken. Kostholdet er det samme, men jeg har ikke gått ned noe i vekt. 

Jeg tror det er 0 sannsynlighet for at du vil gå opp noe i vekt, du trener jo fortsatt greit ennå. Slapp av.

Anonymkode: 2da38...cf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...