Gå til innhold

Hva gjør dere med hunden når dere er på jobb?

Gjest anonym

Hva gjør dere med hunden når dere er på jobb?  

1. 1. Hva gjør dere med hunden når dere er på jobb?

• Den er med u/bur
      1
    • Den er med i bur
      1
    • Den er hjemme alene
      7
    • Den er hjemme alene i bur
      6
    • Den er hjemme alene i avsperret område
      9

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Stem, og kom gjerne med råd. Som mange av dere vet, henter jeg min lille JRT den 21.juni. Lurer litt på hva jeg skal gjøre når jeg omsider skal på jobb igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv

Hun er løs... lukker bare døra til stua :) Før var hun i bur, men da var hun et skadedyr også :D Nå har hun blitt større og har ikke så stor ødeleggelsestrang så da får hun være løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er hjemme alene i avsperret område noe av dagen. Har en ganske stor gang hvor han er. Han blir henta og lufta av svigers og enten tar de han med seg hjem eller de setter han tilbake etter å ha hatt han en stund. Noen ganger henter vi han der når vi er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Schäferen var valp lå hun alltid i bur når vi var borte, men det var aldri snakk om fulle arbeidsdager. Det første buret bet hun istykker, men heller det enn hjem og interiør....

Ved to års alder lot jeg burdøren stå åpen - og hunden fikk gå fritt på ett avgrenset område. Det har gått fint, en eller to ganger har hun gnaget på inventaret.

Anbefaler bruk av bur fra hunden er valp - det gjør hundehold så mye lettere på flere måter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min går også løs i huset når jeg er på jobb. Stenger de dørene jeg kan - men han har allikevel stor boltreplass. Erfaringen min er at han sover det meste av dagen :-) (jeg tror ihvertfall det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at han er mer og mer våken. :wink:

Vi hadde han i stua en periode pga oppussing av kjøkken og at det ble mye rot i gangen. Det gikk greit i begynnelsen men han har nå ødelagt et hjørne på et gulvteppe, ødelagt en ullsokk han fant på en stol og totalt ødelagt en flunkende ny sofapute og trekket. Han kjeda seg nok rett og slett. :ler2: Han er 10 måneder - lille pøbelen. :wink: Nå er han tilbake i gangen. Når kjøkkenet er ferdig får han nok gang og kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar jenter!

Da jeg hadde shäfer i ungdomstida, fikk han gå hvor han ville. Han hadde ikke bur eller seng.

Nå skal jeg ha en jack russell terrier, og har allerede kjøpt inn bur. Tenkte i hvertfall at jeg skulle starte med det til han har bitt fra seg for så å gå over til hjemme alene i avsperret område. Når den er moden vil den kunne bevege seg fritt. Må jo selvfølgelig se an hunden før vi tar noen endelige valg.

Jeg er lærer og har relativt korte dager. Slutter som regel med undervisning ved halv to-tiden. Har mulighet for å ta ham med på jobb i starten (januar) hvor han får ligge på et rom for seg selv.

I snitt, hvor lang tid kan jeg regne med at det vil ta før hunden vil kunne være alene hjemme?

Jeg vil vente med "hjemme alene"-treningen til han er trygg. Deretter blir det å trene han til å være alene med lengre og lengre intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok bort alt sånn at det ikke var noe å ødelegge. Buret hadde vi stående åpent sånn at han kunne gå inn der om han ville, bli vant med buret og finne ut at det var en trygg plass.

Når han var liten og buret var stort for han gikk han ofte inn der. Nå bruker han det bare i bilen for han har ikke like stor tumleplass der som før.

Det du også kan gjøre er å kjøpe slike kompostbinger på plantasjen der du hekter sidene sammen så du kan lage det så stort som du vil. Det kan du jo ha hvor du vil i huset og han får litt plass å være på. Vi hadde også det i begynnelsen på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt grusomt ut å ha hunden i bur mens man er på jobb :o stakkaren får jo nesten ikke rørt på seg. Jeg er vant til at hunden enten er på et avgrenset område av huset eller har fri tilgang til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes det høres helt grusomt ut å ha hunden i bur mens man er på jobb  :o stakkaren får jo nesten ikke rørt på seg. Jeg er vant til at hunden enten er på et avgrenset område av huset eller har fri tilgang til alt.

HELT enig!

Hunder er ikke kanarifugler. Likevel får kanarifugler mye større rom å bevege seg på enn en hund i typisk bilbur.

Bur bruker jeg kun i bil.

Synes Midnattsol sitt råd om en stor kompostbinge høres bra ut, så lenge hunden ikke hopper over, noe en Jack Russel lett vil gjøre etterhvert :ler:

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det var det da...men det går vel an å lage tak også vil jeg tro. Det er jo store ruter i disse kompostbingene så det vil ikke gjøre noe om man lager tak også.

Huff..synes ordet "kompostbinge" høres så feil ut men vet ikke helt hva annet jeg skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at bruk av bur er helt greit.

Hadde samme oppfatning om mange av dere tidligere, men så at hunden vår ikke hadde det helt godt når den var alene som valp. Hun hadde inen problemer med å finne seg til rette i buret sitt.

Nå brukes buret som seng, med åpen dør. Når jeg går om morgenen tusler hun inn i buret sitt og når vi kommer hjem kommer hun sjanglende ut igjen.

Før vi kjøpte buret herjet hun rundt og ødela ting. En "ekspert" forklarte dette med at hun hadde for mye å passe på (dører og vinduer i et stort hus) og at hun måtte herje for å slite seg ut.

Buret hjalp i alle fall.

Men det finnes hunder som ikke takler bur. Om de blir urolige av å være der bør man finne en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blandingshunden jeg hadde var enten inne på avsperret område, noe som fungerte greit i begynnelsen.

Etterhvert ble han bare mer og mer stresset av å ha hele stedet å vokte så vi begynte med bur.

Deilig å gå fra å ha en stresset hund som skader seg selv og inventaret til å få en hund som var rolig og avbalansert. :wink:

Men han satt aldri i buret en hel arbeidsdag. Min far jobbet bare rett over gata så han gikk alltid hjem i lunsjen og slapp hunden ut i luftegården. Der var han til en av oss kom hjem fra jobb eller skole. :wink:

Den Irske Ulvehunden jeg hadde var med meg stort sett hele døgnet. Jeg jobbet i stall og bodde på gården, så hunden traska i hælene på meg og hestene hele tiden.

De eneste gangene hun ikke var med var når vi var ute på treningsturer med veddeløpshestene.

Jeg syns det er helt greit å bruke bur, men da må dette gjøres på en forsvarlig måte. Og KUN hvis det er for hundens beste.

Jeg vet om mange hunder som blir svært stressede av å ha ett helt hus å passe på når familien er borte. Dette kan i noen tilfeller forhindres ved at hunden er i bare ett rom, men det er ikke alltd dette vil hjelpe. I sånne tilfeller er bur det beste alternativet.

Man kunne selvfølgelig sikkert trene vekk denne adferden på amnge hunder, men ikke alt bunner i adferdsproblemer. Mye har med genetikk å gjøre også. (akkurat som at det er nærmest håpløst å få en polarhund til å slutte å grave :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er sjelden hjemme alene, siden mannen min jobber skift. De få gangene det skjer, er han i hundegården sin. Der har han fin plass til å leke ute og han har et stort og fint hus han kan ligge i.

Han liker å være ute, så han er trygg der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner et alternativ:

"Ute i hundegård".

Når min er alene hjemme, er den ute i hundegård. Der har den god plass, og et godt hunde-hus å ligge i. Og der liker den seg veldig godt!

Om jeg skal bort en snartur, og tilbyr den å bli med i bilen, går den heller inn i hundegården enn inn i bilen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Betty Boop

Hunden vår er ett år og er i bur når vi er på jobb. Vi har i det siste forsøkt å venne han av med det for at han skulle ha bedre plass og tilgang på vann. Så han fikk være på kjøkkenet hvor det ikke var noe særlig han kunne tygge i stykker eller som var farlig for han i hvert fall. Men da fikk jeg telefon fra naboen som sa at han sto og hylte hele dagen. Så nå er han tilbake i buret. Men vi skal prøve igjen, med litt mer glidende overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med buret du har kjøpt. Trolig vil valpen føle det veldig trygt å ha sitt eget krypinn den kan passe på, hvile og ha for seg selv. Så kan du jo heller la døren stå åpen etterhvert slik at den kan rusle ut og inn av buret når den vil, men på avgrenset område. Før den ev. får fri tilgang på hele huset med åpen dør til buret.

Vi brukte ganske lang tid på å venne hunden til å være alene hjemme, sammen med "pottetrening". Heldigvis kan begge jobbe hjemmefra, så vi byttet på å jobbe halve dagen hjemme, men at det ikke var noen hjemme 30 minutter midt på dagen, og så økte vi denne tiden langsomt i takt med at hun klarte seg bra og at blære holdt lenger. Vi bor i leilighet og det var derfor viktig for oss at hunden ble trygg på å være alene hjemme, slik at den ikke skulle hyle hele dagen, da kunne vi ikke hatt den her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...