Sievi Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Hei alle sammen. For ca 6-7 mnd siden ble hunden min kjemisk kastrert. De siste 2-3 månedene har han begynt å knurre så fort jeg skal klappe han og enda være hvis jeg skal gi han en klem f.eks. For ca 1 år siden flyttet jeg inn til kjæresten min, han og hunden min har fått ett veldig godt forhold. Han knurrer litt på kjæresten min også men ikke i nærheten av så mye som han knurrer på meg. Hvis han ligger ved siden av kjæresten min og jeg prøver å klappe han da så knurrer han også og går gjerne vekk. Hvis jeg er alene med hunden min så går han gjerne opp i andre etasjen og blir der helt til kjæresten min kommer hjem. Han virker heller ikke glad for at jeg kommer hjem sånn som han brukte å bli før. Han knurra ikke en eneste gang før men har altså begynt med dette etter den kjemiske kastreringen og etter at jeg har flyttet inn til kjæresten. Er det noen som har vært borti noe av det samme og vet om det har med kastreringen og gjøre og om det vil bli borte når dette går ut av kroppen eller om det er noe man kan gjøre for å bedre dette?
fjellstreif Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Hvor gammel er hunden? Det kan nok ha noe med kastreringen å gjøre, da hunder kan bli mer usikre når de mister testosteronet sitt. Men det kan også handle om at hunden er blitt moden nok til å gi uttrykk for egne meninger. Uansett grunn vil jeg sterkt anbefale deg å ta kontakt med en adferdsterapeut for å få hunden vurdert og evt treningstips. Spesielt siden dette er en vokterhund som Dogo Canario. 1
Tabris Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 For meg høres det litt rart ut at dette har en sammenheng med kastreringen. Mange sier at kastrerte hunder kan bli mer usikre, men såvidt jeg vet så er det ikke gjort noe forskning som støtter dette. Ved slike plutselige atferdsendringer, så ville jeg vurdert en tur til dyrlegen. Knurring, at han ikke virker glad og at han trekker seg unna kan være tegn på smerte.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 Aldri til dags dato vært borti hund som reagerer slik på kastering, nei her må veterinær på banen i første omgang. Anonymkode: 54e24...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 Ikke vært borti sånne tilfeller, at de kan bli litt mer nervøse kan være, men dette er noe helt annet virker det som. Ta den med til dyrlege, kan være smerter osv inni bildet Anonymkode: 211e2...408 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Du må i hvert fall slutte å presse deg på hunden for kos når han ikke vil det, det kan i verste fall resultere i bitt når du ikke respekterer grensene hans. La hunden komme til deg når den vil ha kos. En hund er ikke til for at du skal kose med den når det passer deg. Anonymkode: 863cf...154 4
Sievi Skrevet 8. februar 2017 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2017 7 timer siden, fjellstreif skrev: Hvor gammel er hunden? Det kan nok ha noe med kastreringen å gjøre, da hunder kan bli mer usikre når de mister testosteronet sitt. Men det kan også handle om at hunden er blitt moden nok til å gi uttrykk for egne meninger. Uansett grunn vil jeg sterkt anbefale deg å ta kontakt med en adferdsterapeut for å få hunden vurdert og evt treningstips. Spesielt siden dette er en vokterhund som Dogo Canario. Han er snart 6 år.
Sievi Skrevet 8. februar 2017 Forfatter #8 Skrevet 8. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må i hvert fall slutte å presse deg på hunden for kos når han ikke vil det, det kan i verste fall resultere i bitt når du ikke respekterer grensene hans. La hunden komme til deg når den vil ha kos. En hund er ikke til for at du skal kose med den når det passer deg. Anonymkode: 863cf...154 Det er ikke snakk om at jeg presser meg på han hele tiden, i den siste tiden har jeg bare latt han være i fred og klappet han kanskje ett par ganger om dagen(noe som bør være lov).
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 11 minutter siden, Sievi skrev: Det er ikke snakk om at jeg presser meg på han hele tiden, i den siste tiden har jeg bare latt han være i fred og klappet han kanskje ett par ganger om dagen(noe som bør være lov). Åpenbart synes ikke hunden det. La han komme til deg når han vil ha kos ellers så risikerer du å bli bitt før dere finner ut av hva som er problemet. Knurring er noen av de siste signalene en hund gir før den blir aggro (tidligere har den typisk slikket seg om munnen, gitt whale-eye osv). En hund knurrer ikke for morro skyld, så her bør du passe deg altså. Anonymkode: 863cf...154 3
ArtyFarty Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åpenbart synes ikke hunden det. La han komme til deg når han vil ha kos ellers så risikerer du å bli bitt før dere finner ut av hva som er problemet. Knurring er noen av de siste signalene en hund gir før den blir aggro (tidligere har den typisk slikket seg om munnen, gitt whale-eye osv). En hund knurrer ikke for morro skyld, så her bør du passe deg altså. Anonymkode: 863cf...154 Nei, ærlig talt. En hund skal være håndterbar uten at det kun skjer på hundens prinsipper, og enda viktigere er det med en slik rase. TS: Om hunden ikke er helt trygg i utgangspunktet så kan kastreringen forsterke dette (http://manimal.no/kastrering/), men om hunden tidligere har vært trygg og omgjengelig så ville jeg først og fremst tatt turen til veterinæren for å finne ut om det kan ha fysiske årsaker. Om dette utelukkes ville jeg prøvd å ta ut chippen og begynt på kurs. Å trene noe sammen med hunden forsterker forholdet dere i mellom. Jeg ville passet på at jeg var den som ga hunden mat og ellers andre positive ting i en periode, for å bygge opp forholdet på nytt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er definitivt ingen ekspert, men kan han ha vondt noe sted? Anonymkode: 66be7...b17
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 Finn ut hva medikamentet heter og google det. Finn også pakningsvedlegget og les bivirkningene. Her er en artikkel om et slikt medikament, men det må være en annen type siden det brukes på unge hunder. Jeg hadde kastrert hunden fysisk rett og slett, eller ikke i det hele tatt. Jeg mener jeg leste på Hundesonen at noen hadde vært veldig uheldige med kjemisk kastrering og det hadde ført til negative adferdsendringer, kanskje du kan starte en tråd om det der. https://positively.com/contributors/exercise-caution-a-word-from-victorias-vet-about-chemical-castration/ Anonymkode: 29677...be2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 Fant en tråd på Hundesonen, du kan søke i trådene der uten å være medlem: http://hundesonen.no/topic/80821-kjemisk-kastrering/#comment-1997354 Anonymkode: 29677...be2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 Har du hatt hunden hos dyrlegen? Rønket, sjekket prostata, hjerte, ører, tenner? Anonymkode: b0d2d...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå