Gå til innhold

Hvis jeg skal lese én bok, hvilken bør jeg lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne ha tips om må-leses-før-man-dør type bok. Ikke alt for tunglest og noe de har/bør ha på et lite bibliotek. 

Anonymkode: cd187...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

standard_cervantes_bokforside.jpg

Anonymkode: ed909...de2

• Liker 1
Skrevet

Sandmannen av Lars Kepler. 

Anonymkode: 5520c...99f

• Liker 1
Skrevet

Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garcia Marquez :hjerte:. Eller Garman & Worse av Alexander Kielland.

Anonymkode: b7aa6...792

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Ringenes Herre

Parfymen

Dsjamilja

Geisha

Shantaram

Skrevet

Jeg støtter Don Quijote. Hvis én bok var alt, ville det vært det rette valget. 

Andre gode valg er Odysseen (Homer), Kong Ødipus (Sofokles) og Markens grøde (Hamsun). 

Anonymkode: 21519...d58

Skrevet

Jeg har alltid vært en bokorm, og lest masse forskjellig litteratur. Don Quijote er vel den eneste boka jeg aldri har greid å fullføre, til tross for at jeg har forsøkt tre ganger.

Og Markens grøde er da veldig tung? Synes den er heftig, mer enn Sult.

Ville heller kost meg med en kjærlighetsroman som Wuthering heights, eller min favoritt; Dickens. 

Anonymkode: c958f...bca

Skrevet

Sjarmør og tyrann.

Anonymkode: 26274...04a

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Huckleberry Finn

Av Mark Twain.

Skrevet

Alkymisten

Skrevet

Da må det bli Bildet av Dorian Gray, Oscar Wilde.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært en bokorm, og lest masse forskjellig litteratur. Don Quijote er vel den eneste boka jeg aldri har greid å fullføre, til tross for at jeg har forsøkt tre ganger.

Ville heller kost meg med en kjærlighetsroman som Wuthering heights, eller min favoritt; Dickens. 

Jeg forsøkte å velge lettleste bøker, og det var også derfor jeg nevnte Odysseen istedenfor Iliaden, men jeg forstår så klart at man legger listen på forskjellige steder. Denne lille uenigheten vår kan kanskje være en aldri så liten påminnelse om hvor viktig det er å søke seg frem i litteraturens verden på egen hånd. Innen jeg ble kjent med meg selv som leser, havnet jeg på villspor hvor jeg leste bøker som for eksempel Alkymisten etter å ha plukket opp velmenende råd fra feil personer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å velge lettleste bøker, og det var også derfor jeg nevnte Odysseen istedenfor Iliaden, men jeg forstår så klart at man legger listen på forskjellige steder. Denne lille uenigheten vår kan kanskje være en aldri så liten påminnelse om hvor viktig det er å søke seg frem i litteraturens verden på egen hånd. Innen jeg ble kjent med meg selv som leser, havnet jeg på villspor hvor jeg leste bøker som for eksempel Alkymisten etter å ha plukket opp velmenende råd fra feil personer. 

For å presisere litt: Jeg ser at jeg kanskje kan feiltolkes litt i det jeg skrev over her, så jeg må understreke at jeg naturligvis ser at mine tips kan være minst like gale (eller riktige) som andres. Kanskje finner man seg selv som leser i "klassikerne", i krimlitteraturen, i de såkalte dameromanene etc., jeg mente ikke at alle til syvende og sist finner seg hvor jeg gjorde det. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel også lest meg igjennom ett bibliotek eller to, tok meg en haug forsøk å komme gjennom Don Quijote....fant null underholdning i den og kan bare ikke forstå hvorfor det skal være verdens beste bok.....

Skrevet

Greven av Monte Cristo :)

Skrevet
1 time siden, pautina skrev:

Jeg har vel også lest meg igjennom ett bibliotek eller to, tok meg en haug forsøk å komme gjennom Don Quijote....fant null underholdning i den og kan bare ikke forstå hvorfor det skal være verdens beste bok.....

Og jeg lo og gråt meg gjennom den og var en stund bestemt på at den skulle være øde øy-boken min. :)  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg lo og gråt meg gjennom den og var en stund bestemt på at den skulle være øde øy-boken min. :)  

He he sånn det skal være det, tror TS må lese mer enn en for å finne sin sjanger og ha sjanse til å lese "den ene" boken sin :)

Skrevet

Her er noen som jeg anbefaler absolutt :) 

The Road av Cormac McCarthy

Victoria av Knut Hamsun

Dvergen av Pär Lägerkvist

Den hvite dampbåten av Chingiz Aitmakov

og ellers det meste av Ursula LeGuin! ;) 

Anonymkode: 64a1d...63a

Skrevet

The Road er knallgod! 

Anonymkode: a7089...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...