Gå til innhold

Kostskole - tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av tråden der far klager over at mor vil flytte til utlandet når barna blir 18: 

Det er ikke uvanlig at barn fra enten grisgrendte strøk, eller fra pengesterke familier, blir sendt på pensjonat-/kostskole som 16-åringer. 

Er dette Ok?

Anonymkode: 94258...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt inspirert av tråden der far klager over at mor vil flytte til utlandet når barna blir 18: 

Det er ikke uvanlig at barn fra enten grisgrendte strøk, eller fra pengesterke familier, blir sendt på pensjonat-/kostskole som 16-åringer. 

Er dette Ok?

?

Anonymkode: b8edf...dcc

• Liker 7
Skrevet (endret)

I Norge er det ikke vanlig å sende barn på kostskole/internatskole. Jeg tenker det er ok hvis tenåringen ønsker det selv, ikke ellers. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke vanlig. Det er ikke greit om årsaken til at hun/han "blir sent" er å sende dem bort hjemmefra/fordi foreldrene flytter utenlands og de får værsågo klare seg alene. Det er greit hvis årsaken er at ungdommen skal få en god utdanning/ønsker det selv. Utvekslingsstudenter, det er vanlig blant de jeg kjenner. Alle foreldrene syns det var litt kjipt og litt tidlig og litt sunt. 

Anonymkode: c36fd...b94

• Liker 4
Skrevet

Jeg flyttet på internatskole når jeg var 16 år pga at den eneste skolen som hadde "min linje" lå langt unna hjemmet. Jeg ønsket det så klart selv. Om det var en god ide med 50-60 ungdommer i et hus med kunn en voksenperson tilstede derimot er nå en annen sak.

Anonymkode: 3d2b8...d5e

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk på kostskole i USA og det var ingen andre nordmenn som gikk der sammen med meg. Så at det er normalt i Norge er en overdrivelse. 

Anonymkode: 8a0cd...649

Skrevet

Jeg gikk på internatskole fra jeg var 14 (er fra Island), det var veldig vanlig når jeg vokste opp og handlet sikkert mest om lang reisevei og dårlige reisetilbud i distriktene. Den skolen jeg gikk på som 14-åring hadde barn helt ned til småbarnstrinnet og de overnattet også. Videregående skolen min hadde også internat, men jeg bodde ikke langt unna så jeg dro alltid hjem i helgene, mens andre dro stort sett kun hjem i ferier. 

Anonymkode: 75c4a...183

Skrevet

Altså det er faktisk veldig vanlig at ungdom må flytte på hybel for å kunne gå på videregående når man kommer nord for Trondheim. Noen få steder må også yngre barn på pensjonatskole hele uka for å kunne gjennomføre barne og ungdomsskole. Det er ikke mange, men det finnes. Ikke går det galt med alle disse heller, de fleste vokser opp til velfungerende voksne som man fint kan bo i kollektiv med uten å få lyst til å vri nakken om på dem fordi de ikke skjønner at de må rydde, vaske, handle, lage mat og betale regninger selv.... og ja, klesvasken er gjerne et eget kapittel...

Anonymkode: f26a1...5ac

• Liker 2
Skrevet

I Norge kaller man det du skisserer som regel for internatskole. 

Jeg flyttet til en slik som 16-åring, og ble der ut vgs. Kom hjem i ferier. Fungerte utmerket. Jeg kom meg bort fra det sosiale miljøet "hjemme" som jeg ville bort fra, mamma og pappa overførte barnetrygda til meg månedlig slik at jeg fikk lommepenger, og det var en behagelig overgang til voksenlivet.

Anonymkode: b9405...754

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på kostskole i USA og det var ingen andre nordmenn som gikk der sammen med meg. Så at det er normalt i Norge er en overdrivelse. 

Tror ikke du er kjent med alle de kristne internatskolene som finnes i Norge. Bare organisasjonen NLM har flere. Google litt, så blir du smartere.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså det er faktisk veldig vanlig at ungdom må flytte på hybel for å kunne gå på videregående når man kommer nord for Trondheim. Noen få steder må også yngre barn på pensjonatskole hele uka for å kunne gjennomføre barne og ungdomsskole. Det er ikke mange, men det finnes. Ikke går det galt med alle disse heller, de fleste vokser opp til velfungerende voksne som man fint kan bo i kollektiv med uten å få lyst til å vri nakken om på dem fordi de ikke skjønner at de må rydde, vaske, handle, lage mat og betale regninger selv.... og ja, klesvasken er gjerne et eget kapittel...

Nord for Trondheim? Hybel er da helt vanlig utenfor byene over hele landet. Men det er noe helt annet enn internat!

Anonymkode: acdb6...07d

• Liker 3
Skrevet

Uansett, poenget er at mange 16-åringer i Norge fint klarer å bo på hybel/internatskole/kostskole eller hva det nå enn kalles - mens far i den andre tråden ser ut til å mene at mor er HORRIBEL som vurderer flytting til utlandet når tvillingene er 18...

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du er kjent med alle de kristne internatskolene som finnes i Norge. Bare organisasjonen NLM har flere. Google litt, så blir du smartere.

Haha, jeg ler av deg.  Det er faktisk du som trenger å bli smartere her, ikke jeg.

1. Du bør lære deg å lese. Jeg skrev ettertrykkelig kostskole, ikke internatskole.                  

2:" En kostskole  er en utdannelsesinstitusjon hvor noen eller alle elevene både blir undervist og bor. Særlig i Storbritannia er det en rekke kostskoler, og elevene har ofte en bakgrunn fra øvre middelklasse  eller overklassen. Hvor lenge elevene går på en kostskole varierer sterkt, fra ett til tolv år, men fem til ni år er det vanligste. Det nærmeste man i Norge kommer kostskole er internatskole, men internatskoler er som regel offentlig støttet, tar imot elever med all slags bakgrunn og er ofte etablert grunnet lang skolevei."

Vær så god.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis man ser på dropout statistikken nord for Trondheim så ser man kanskje at det ikke er så lurt? Finnmark er for eksempel det fylket der flest må flytte for å gå på VGS. Og de troner jo øverst på slik statistikk.

Anonymkode: bdf05...fcd

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis man ser på dropout statistikken nord for Trondheim så ser man kanskje at det ikke er så lurt? Finnmark er for eksempel det fylket der flest må flytte for å gå på VGS. Og de troner jo øverst på slik statistikk.

Anonymkode: bdf05...fcd

Jeg kommer fra et av de stedene sør for Trondheim hvor det er mange hybelkids. Og droppout-statistikken på disse er som du skriver høy selv om den videregående skolen har ekstra oppfølging av hybelkidsa, som egne hybelkvelder, vekketjeneste, tett oppfølging av sosiallærer osv.

Mange steder i landet må tenåringer flytte på hybel når de skal begynne på videregående. Det betyr ikke at det er en ideell løsning eller er løsning som vil passe for alle.

Anonymkode: e90a1...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...