AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #21 Skrevet 9. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å ta det litt rolig nå i starten, dvs. ikke raide butikkene for alt du mener du trenger/bør unne deg selv. Hvis du overhode er usikker, så vent litt og se det an, vurder om det finnes noen mer fornuftige alternativer... Det er jo såklart fornuftig å invistere i livskvalitet også, men fakta er at når man er vant til lite så trenger man ikke plutselig alt "alle andre har" for å bli lykkelig bare fordi man plutselig har penger (hvis du tenker sånn så legg fra deg disse tankene og unngå å lete etter feil med alt du eier og har, ellers tror jeg du kommer til å angre den dagen dette går opp for deg). På den mer positive siden tror jeg også man får mye mer glede av ting når man unngår impulskjøp og hamstring. (Har selv levd "hånd til munn" i noen år, og i ettertid skulle jeg ønske at jeg tenkte mer på pengebruken min, verdien av penger og ikke bare verdien av å endelig kunne unne seg noe, når jeg fikk god råd. Bare min erfaring. ) Anonymkode: 1781c...5e2 Takk for svar Veldig glad du sier sånne ting, det er nettopp det jeg frykter, at jeg ikke klarer å holde hodet kaldt. Jeg begynte å planlegge i høst, når jeg skjønte at det gikk denne veien. Hovedprioritet da var seng til meg selv, pluss sofa, ny tv og stereoanlegg. Nå har jeg fått en eldre tv og stereoanlegg av noen i familien så det trenger jeg ikke på noen år. Seng har jeg moderert meg litt med, men er fortsatt usikker. Seng og sofa er det som hadde økt livskvaliteten min mest. Og så er det sønnen, men han har bursdag til høsten før skolestart, så en pc kunne vært bursdagsgave da feks. Ny seng til han kunne også vært julegave til neste år, men jeg vet at han har klaget over sengen sin lenge, at jeg synes hans må gå før min. Og vi har jo faktisk alt vi trenger! Det er sånt som bildekk som er helt nødvendige, resten er jo oppgradering/utskifting av ting vi allerede har. Er liksom litt usikker på hvor jeg skal starte. Jeg vil jo gjerne bestille denne sofaen med en eneste gang, og sengen til sønnen. Men så begynner tankene mine da, om at hvis jeg skal bestille sofaen, så kan jeg ta med spisebordet, slik at det blir billigere frakt. Og så baller det på seg Jeg tenker jo også sånn at hvis jeg ikke bruker de akkurat slik jeg ønsker nå, på møbler etc, så vil de fly bort i det store sluket. Men der tror jeg at jeg henger igjen i gamle tanker, for fremover nå vil vi jo ha råd til regninger + sparing. Det er så rart å tenke på, jeg tror det er det som overstyrer det fornuftige i meg. Feks. hvis jeg er med venner ut på byen, så har jeg en regel om å aldri kjøpe mer enn en øl. Jeg har også ferdiglaget mat til nattmat hjemme, for å spare penger. Så en bytur koster for meg ca 80 kr (går kun dit det er gratis inngang) Å skulle bli med ut med så mange penger på konto tror jeg hadde vært litt krise, fordi jeg aner ikke hvordan det er å ha "nok". Det har jeg jo aldri opplevd. Jeg er så redd jeg kommer til å ikke styre meg skikkelig. (Jeg er rett og slett redd for at jeg plutselig kan si at jeg spanderer kebab på alle, om du skjønner.) Anonymkode: 0b893...305
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #22 Skrevet 9. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Veldig glad du sier sånne ting, det er nettopp det jeg frykter, at jeg ikke klarer å holde hodet kaldt. Jeg begynte å planlegge i høst, når jeg skjønte at det gikk denne veien. Hovedprioritet da var seng til meg selv, pluss sofa, ny tv og stereoanlegg. Nå har jeg fått en eldre tv og stereoanlegg av noen i familien så det trenger jeg ikke på noen år. Seng har jeg moderert meg litt med, men er fortsatt usikker. Seng og sofa er det som hadde økt livskvaliteten min mest. Og så er det sønnen, men han har bursdag til høsten før skolestart, så en pc kunne vært bursdagsgave da feks. Ny seng til han kunne også vært julegave til neste år, men jeg vet at han har klaget over sengen sin lenge, at jeg synes hans må gå før min. Og vi har jo faktisk alt vi trenger! Det er sånt som bildekk som er helt nødvendige, resten er jo oppgradering/utskifting av ting vi allerede har. Er liksom litt usikker på hvor jeg skal starte. Jeg vil jo gjerne bestille denne sofaen med en eneste gang, og sengen til sønnen. Men så begynner tankene mine da, om at hvis jeg skal bestille sofaen, så kan jeg ta med spisebordet, slik at det blir billigere frakt. Og så baller det på seg Jeg tenker jo også sånn at hvis jeg ikke bruker de akkurat slik jeg ønsker nå, på møbler etc, så vil de fly bort i det store sluket. Men der tror jeg at jeg henger igjen i gamle tanker, for fremover nå vil vi jo ha råd til regninger + sparing. Det er så rart å tenke på, jeg tror det er det som overstyrer det fornuftige i meg. Feks. hvis jeg er med venner ut på byen, så har jeg en regel om å aldri kjøpe mer enn en øl. Jeg har også ferdiglaget mat til nattmat hjemme, for å spare penger. Så en bytur koster for meg ca 80 kr (går kun dit det er gratis inngang) Å skulle bli med ut med så mange penger på konto tror jeg hadde vært litt krise, fordi jeg aner ikke hvordan det er å ha "nok". Det har jeg jo aldri opplevd. Jeg er så redd jeg kommer til å ikke styre meg skikkelig. (Jeg er rett og slett redd for at jeg plutselig kan si at jeg spanderer kebab på alle, om du skjønner.) Anonymkode: 0b893...305 Syns prioriteringene dine høres gode ut. Sko høres det også ut som du trenger, ellers tenker jeg klær og andre småting du finner ut at dere trenger kan kjøpes inn litt og litt for å unngå bomkjøp og shoppemani. Skriv gjerne en ønskeliste med ting du kverner på, men prøv å ha den litt framtidsrettet, så er det fort gjort at man glemmer ting man bare "måtte ha" etterhvert som man får krysset av det mest nødvendige og legger fra seg lista en stund. Om ikke annet så får man jo mer stabil økonomi ved å spare og spre ut innkjøpene litt. En annen sur oppvekker... Er nå i prossessen med å tømme klesskapet for alt som aldri blir brukt, etter jeg måtte innse at selv med stappfullt klesskap og masse fine klær bruker jeg fortsatt kun en penkjole, tre par bukser, en cardigan, en skjorte, en håndfull billige bomulltopper, og en vinterjakke. Og loffer fortsatt i slitte klær som nesten er klare for dynga når jeg er hjemme, og skifter for å dra på butikken. Hvis du er redd at du kommer til å få for vane å sløse mye i det daglige er kanskje det viktigste å få på plass et ordentlig månedsbudsjett, med egne poster for ting som uteliv, mat, klær, etc.? Anonymkode: 1781c...5e2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #23 Skrevet 9. februar 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feks. hvis jeg er med venner ut på byen, så har jeg en regel om å aldri kjøpe mer enn en øl. Jeg har også ferdiglaget mat til nattmat hjemme, for å spare penger. Så en bytur koster for meg ca 80 kr (går kun dit det er gratis inngang) Å skulle bli med ut med så mange penger på konto tror jeg hadde vært litt krise, fordi jeg aner ikke hvordan det er å ha "nok". Det har jeg jo aldri opplevd. Jeg er så redd jeg kommer til å ikke styre meg skikkelig. (Jeg er rett og slett redd for at jeg plutselig kan si at jeg spanderer kebab på alle, om du skjønner.) Anonymkode: 0b893...305 Ettersom du nevner dette: Ha med kontanter (kun de 80 kronene som du har planlagt å bruke) og ikke bankkort når du skal på byen. Ikke fortell venner og bekjente om at du får så og så mye i etterbetaling og at du får så og så mye mer pr mnd, fordi du vil muligens bli utsatt for spørsmål fra en eller flere om å låne bort penger, gi bort penger og legge ut for ting og å spandere ting. Anonymkode: 75547...e69 2
Scherbatsky Skrevet 10. februar 2017 #24 Skrevet 10. februar 2017 (endret) Hei! Så bra at ting har kommet litt mer på stell for deg, og at livet kanskje blir litt lettere fremover. Jeg var, og er, i en ganske så lik situasjon. Jeg fikk overraskende et brev om at jeg var innvilget ung ufør-tillegg på AAP (saksbehandler hadde søkt uten at jeg visste det), og ett halvt år senere, nå i november, kom det inn en god slump penger på kontoen (hadde hatt AAP/lignende veldig lenge etter mange forsøk på å komme ut i jobb og utdanning). Etter å, som deg, ha levd sparsomt var det som en ny verden. Herregud. Bufferkonto. Sparepenger igjen! Mindre stress rundt økonomien, og å sleppe være avhenging av foreldrene mine for å ha råd til behandling. Jeg måtte bruke opp mine sist jeg flyttet, og det var en drøm for meg å få ha en god sparekonto igjen. Jeg klarte heldigvis allerede å spare litt, men friheten som kommer med en god slump sparepenger er uvurdelig. Jeg ser du har fått mange tips allerede, og jeg håper ikke denne listen virker nedlatende på noen måte, det er virkelig ikke meningen. Jeg har bare nettopp vært gjennom det samme, og dette funker for meg. :D 1. Jeg bestemte meg allerede når jeg fikk vite at jeg var innvilget tillegget og ville få etterbetaling, før jeg visste hvor mye, at jeg skulle ha en viss sum på sparekontoen. Alt over dette skulle brukes på å lage en buffer konto (jeg separerer bruks-, regning-, spare-, og bufferkontoer), og på listen over ting jeg trengte. 2. Skriv en liste. Hva, pris, hvor og når. Noen ting er billigere enkelte tider på året. Dra i butikkene, bestem deg, bruk internett og søk rundt. Jeg bruker både Notes på mobil, og penn og papir. Men så er jeg ekstremt glad i skrive lister også, så det kan være bare meg :D Men det er greit å ha en plan, liksom 3. Hvis du kan, bygg opp den daglig-bufferen som gjør at du f.eks etterhvert kan kjøpe en kaffe på kafe når du kommer deg ut, dra til frisør eller dra på restaurant, uten å tenke for mye på hva det går ut over. Det er slitsomt å hele tiden tenke "Hvis jeg kjøper ..., så kan jeg ikke ...." Jeg skal spare både litt på en bufferkonto, og på sparekontoen. Jeg tilbringer mesteparten av tiden min hjemme med smerter, og det er et stort ønske å kunne gå ut og spise god mat med venner når jeg har en god dag. Og når man har pengene på en bufferkonto, fungerer det ihvertfall slik på meg at jeg blir ganske streng. Jeg spanderer ikke på alt og alle selv om de pengene er der. Det går litt sport i å holde den kontoen stor og god, liksom. 4. Seng kan man legge de ekstra pengene på. Vi tilbringer 1/3 av livet vårt i sengen, den skal støtte ryggen og den skal holde seg bra lenge. Kanskje er den rette sengen for deg billigere enn min, men en god seng koster ofte litt. Jeg forklarte min smerte-situasjon og mine plager til de som jobbet på butikken, og fikk mer informasjon om produktene, for de skjønte at det var viktig. Kjøpte på salg, og du skal selvfølgelig føle deg komfortabel med prisen, men som legen min sa... det er den beste investeringen man kan gjøre for helsen. God seng og god sofa har jeg prioritert. 5. SALG. Det er lov til å spørre butikkene om de vet når spesifikke ting kommer på salg/kampanje. Mange vet om kampanjene lang tid i forveien. Der er listen grei å ha. 6. Pruting. Ja, det er faktisk lov til å prute, til og med i Norge. Hvis du skal kjøpe sofa, bord, tv-benk, prøv og finn det samme plass og prut ned prisen. Si "Jeg er interessert i ......., kan du gi meg en god pris." Vær hyggelig, men det er lov til å spørre. Det verste du får er ett nei (og da kan du også gå), men får du ja er det kanskje noen lapper spart. Evt kanskje du får levering gratis. Levering koster også. Jeg gjorde dette nettopp på Lefdal når jeg måtte ha ny TV, støvsuger og et par andre ting. Sparte inn hele ene produktet. Og vær obs på hva ting koster på nett i forhold til i butikk. Av og til er det forskjell. Og bruk butikkene mot hverandre. 7. Du trenger nye kniver... Den svarte sushi-kniven fra Mac er stadig vekk på tilbud på Kitchn. Den koster 374,- av og til, som er litt penger, men den er helt nydelig, og passer til ALT. En god allround kniv. 8. Meld deg på nyhetsbrev på de butikkene du er interessert i. Det kan være mye penger å spare der. 9. Den etterbetalingen din kan bli trekt 44% skatt av. Vær obs på dette, det skattes visstnok ofte som en inntekt #2, og det skal det ikke. Legg en kopi av utbetalingen sammen med skatteoppgjøret når det skal sendes inn, så blir det gjort opp riktig. Jeg leste masse om dette på nettet, og var innom Skatt Øst for noen uker siden for å dobbelsjekke. De sa jeg bare skulle sende dette inn, så ordnet det seg, det var ganske rutine. 10. Det er lov til å drømme litt. Hvis du skriver den listen, skriv også en med ting du ønsker deg, men kanskje ikke trenger. Det gjør godt å drømme litt. Jeg drømmer akkurat nå om en kul kaktus (planter gjør meg lykkelig) og bøker som ikke er pocket. Ting man jo ikke trenger, men som gjør godt å tenke litt på. Det fungerer i hvertfall for meg. Og med litt tid og sparing så kan man unne seg slikt. Tålmodighet. Jeg håper livet ditt blir mye enklere, og at du og sønnen din får det dere ønsker dere fremover. Endret 10. februar 2017 av Scherbatsky 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #26 Skrevet 10. februar 2017 Man tilbringer store deler av livet i sengen, livet er for kort til å sove dårlig, så det er en ting jeg ville prioritert å kjøpe nytt til deg selv og sønnen. Nye, deilige madrasser! Ellers vil jeg si gratulerer til deg, du fortjener virkelig disse pengene og det gjorde godt å lese innlegget ditt. Du virker som en person jeg virkelig unner disse ekstra kronene Anonymkode: 7086f...58c 2
Grandidosa83 Skrevet 10. februar 2017 #27 Skrevet 10. februar 2017 På 8.2.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev: Husleie: 11.000,- Strøm, forsikring, telefoner, internett: 4000,- Mat, bensin, klær og fritid: 7500,- Sparing: 1500,- = 24.000 Dette er kanskje litt på siden av tema, men når jeg så dette hadde jeg bare lyst å komme med noen tanker. Leiemarkedet i store deler av landet er gunstig for leietakere om dagen (i forhold til tidligere). Her kan du kanskje finne deg et rimeligere alternativ. Jeg vet at det er flere faktorer som spiller inn utover økonomi, men satt på spissen; Finner du deg et sted til 9000,- sparer du en månedslønn på årsbasis. Nå når du har ung ufør på plass er det også mulig at du kan få kommunalt startlån. Sistnevnte gis til personer som har varig lav inntekt og har gunstigere vilkår enn vanlige banklån. 11 000 i måneden betjener et lån på 2 mill...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #28 Skrevet 10. februar 2017 5 timer siden, Scherbatsky skrev: Jeg ser du har fått mange tips allerede, og jeg håper ikke denne listen virker nedlatende på noen måte, det er virkelig ikke meningen. Jeg har bare nettopp vært gjennom det samme, og dette funker for meg. :D 1. Jeg bestemte meg allerede når jeg fikk vite at jeg var innvilget tillegget og ville få etterbetaling, før jeg visste hvor mye, at jeg skulle ha en viss sum på sparekontoen. Alt over dette skulle brukes på å lage en buffer konto (jeg separerer bruks-, regning-, spare-, og bufferkontoer), og på listen over ting jeg trengte. 2. Skriv en liste. Hva, pris, hvor og når. Noen ting er billigere enkelte tider på året. Dra i butikkene, bestem deg, bruk internett og søk rundt. Jeg bruker både Notes på mobil, og penn og papir. Men så er jeg ekstremt glad i skrive lister også, så det kan være bare meg :D Men det er greit å ha en plan, liksom 3. Hvis du kan, bygg opp den daglig-bufferen som gjør at du f.eks etterhvert kan kjøpe en kaffe på kafe når du kommer deg ut, dra til frisør eller dra på restaurant, uten å tenke for mye på hva det går ut over.(---) 4. Seng kan man legge de ekstra pengene på.(---) 5. SALG. Det er lov til å spørre butikkene om de vet når spesifikke ting kommer på salg/kampanje. Mange vet om kampanjene lang tid i forveien. Der er listen grei å ha. 6. Pruting. (---) 7. Du trenger nye kniver... Den svarte sushi-kniven fra Mac er stadig vekk på tilbud på Kitchn. Den koster 374,- av og til, som er litt penger, men den er helt nydelig, og passer til ALT. En god allround kniv. 8. Meld deg på nyhetsbrev på de butikkene du er interessert i. Det kan være mye penger å spare der. 9. Den etterbetalingen din kan bli trekt 44% skatt av. Vær obs på dette (---) 10. Det er lov til å drømme litt. (---) Jeg håper livet ditt blir mye enklere, og at du og sønnen din får det dere ønsker dere fremover. (Forkortet litt for å ikke ha for mange siteringer her ) Tusen takk for svar! Da skjønner du jo virkelig hvordan det er, når du har opplevd det samme selv Kjempefin liste du kommer med! Kommenterer noen av punktene: 3. Dette var et godt forslag! Bruker du det som en ekstra bufferkonto, eller bruker du av den store bufferkontoen? Jeg liker veldig godt tanken du har der, for det er jo sånn her også. Har opplevd å si nei til mange ting pga penger, og dagen etter når venner foreslår noe som ikke koster noe, så er jeg for dårlig igjen. Å ha en egen pengesum øremerket sånt hadde vært godt. Ikke minst for sønnen også, så han kan bruke hvis han skal på svømming, kino e.l. 4. Sofa og seng tenker jeg er viktig ja, men jeg synes det blir så innmari mye penger å bruke på en gang. Jeg føler jo litt på at det er mest til meg, og ikke til oss. Sønnen er så store at 90% av tiden jeg har i stua er uten han. Samtidig prøver vi å ha filmkvelder selv når han har kompiser på besøk i helgene, og da hadde det vært godt å få plass til både meg, og et par tenåringer henslengt 7. Takk for tips, har sett Kitchn har mange tilbud før jul også. 9. Jeg har oppdatert skattekortet med forventet uføretrygd, og det står 36% på inntekt nummer to. Og så skal jeg sende brev til skatteetaten og be de sjekke om det blir mindre skatt av å ligne de på tidligere år, men det er jo egentlig bare en sparing til juni 2018 hvis jeg får tilbake, så det gjør ingenting 10. Tålmodighet er nok cluet ja Er litt redd for å få følelsen av at pengene "brenner" i lomma, men samtidig så er vi jo på etterskudd av mange nødvendige utgifter. Noe må man unne seg av ekstrating også, sånn som brettspill trenger vi ikke, ei heller er det nødvendig med ny pc. Har laget meg to lister nå, "Helt nødvendig-listen" som inkluderer sparepenger, bil etc. Og "Litt nødvendig-listen" som inkluderer sofa, sko, kniver, hvitevarer. Og til slutt "Lyst på-listen" Ellers takk for gode ønsker, håper ting blir bedre for deg også (Har du forresten klart å holde oppsatt budsjett?) Anonymkode: 0b893...305
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #29 Skrevet 10. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man tilbringer store deler av livet i sengen, livet er for kort til å sove dårlig, så det er en ting jeg ville prioritert å kjøpe nytt til deg selv og sønnen. Nye, deilige madrasser! Ellers vil jeg si gratulerer til deg, du fortjener virkelig disse pengene og det gjorde godt å lese innlegget ditt. Du virker som en person jeg virkelig unner disse ekstra kronene Anonymkode: 7086f...58c Takk for det Ja, jeg skjønner at seng hadde vært veldig lurt mtp helsa! Det gjør bare litt vondt inni meg å skulle bruke så mange penger på noe som kun kommer meg til gode. Kan ikke akkurat tilby sønnen å dele den Men om det blir seng nå, eller om et år, det går jo egentlig for det samme. Så jeg burde vel bruke tid i butikkene med prøving også! (Et prosjekt i seg selv, jeg klarer nesten ikke gå i butikker pga harde gulv) 2 timer siden, Grandidosa83 skrev: Dette er kanskje litt på siden av tema, men når jeg så dette hadde jeg bare lyst å komme med noen tanker. Leiemarkedet i store deler av landet er gunstig for leietakere om dagen (i forhold til tidligere). Her kan du kanskje finne deg et rimeligere alternativ. Jeg vet at det er flere faktorer som spiller inn utover økonomi, men satt på spissen; Finner du deg et sted til 9000,- sparer du en månedslønn på årsbasis. Nå når du har ung ufør på plass er det også mulig at du kan få kommunalt startlån. Sistnevnte gis til personer som har varig lav inntekt og har gunstigere vilkår enn vanlige banklån. 11 000 i måneden betjener et lån på 2 mill... Neinei, jeg er kjempeglad for alle forslag, sånne avsporinger er helt i orden Stedet er valgt nøye, med den høye leieprisen, og den kommer vi til å beholde til sønnen er ferdig på ungdomsskolen Vi sparte inn over en tusenlapp i bensin på å flytte, og sønnen trenger ikke skyss til og fra ting, så vi bor sentralt. Det er altså et veloverveid valg nettopp pga min helse. Har fått langtidskontrakt her, og planen er å søke startlån + tilskudd etter noen år, for da å se på kjøp. Min økonomi vil gå drastisk ned når sønnen blir 18 (minus bidrag, barnetrygd, og barnetillegg, dvs ca 7000,- netto mindre), det ligger også i bakhodet.. Ellers er det for oss viktigst at han kan dra rundt til venner og bli med på ting, uten å være avhengig av at jeg er i form til å kjøre (vi bodde svært langt unna sentrale ting før. Nå er han jo stor nok til å ta buss overalt, men med mindre vi hadde funnet noe til under 8-9000 hadde vi ikke spart noe nettopp pga kollektiv og bensin). Anonymkode: 0b893...305
Scherbatsky Skrevet 10. februar 2017 #30 Skrevet 10. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: (Forkortet litt for å ikke ha for mange siteringer her ) Tusen takk for svar! Da skjønner du jo virkelig hvordan det er, når du har opplevd det samme selv Kjempefin liste du kommer med! Kommenterer noen av punktene: 3. Dette var et godt forslag! Bruker du det som en ekstra bufferkonto, eller bruker du av den store bufferkontoen? Jeg liker veldig godt tanken du har der, for det er jo sånn her også. Har opplevd å si nei til mange ting pga penger, og dagen etter når venner foreslår noe som ikke koster noe, så er jeg for dårlig igjen. Å ha en egen pengesum øremerket sånt hadde vært godt. Ikke minst for sønnen også, så han kan bruke hvis han skal på svømming, kino e.l. 4. Sofa og seng tenker jeg er viktig ja, men jeg synes det blir så innmari mye penger å bruke på en gang. Jeg føler jo litt på at det er mest til meg, og ikke til oss. Sønnen er så store at 90% av tiden jeg har i stua er uten han. Samtidig prøver vi å ha filmkvelder selv når han har kompiser på besøk i helgene, og da hadde det vært godt å få plass til både meg, og et par tenåringer henslengt 7. Takk for tips, har sett Kitchn har mange tilbud før jul også. 9. Jeg har oppdatert skattekortet med forventet uføretrygd, og det står 36% på inntekt nummer to. Og så skal jeg sende brev til skatteetaten og be de sjekke om det blir mindre skatt av å ligne de på tidligere år, men det er jo egentlig bare en sparing til juni 2018 hvis jeg får tilbake, så det gjør ingenting 10. Tålmodighet er nok cluet ja Er litt redd for å få følelsen av at pengene "brenner" i lomma, men samtidig så er vi jo på etterskudd av mange nødvendige utgifter. Noe må man unne seg av ekstrating også, sånn som brettspill trenger vi ikke, ei heller er det nødvendig med ny pc. Har laget meg to lister nå, "Helt nødvendig-listen" som inkluderer sparepenger, bil etc. Og "Litt nødvendig-listen" som inkluderer sofa, sko, kniver, hvitevarer. Og til slutt "Lyst på-listen" Ellers takk for gode ønsker, håper ting blir bedre for deg også (Har du forresten klart å holde oppsatt budsjett?) Anonymkode: 0b893...305 Jeg har brukskontoen til vanlige utgifter (mat, husholdningsartikler etc), og bufferkontoen som også kan brukes av, men ikke hele tiden. Sparekontoen skal ikke røres utenom til større ting. Bufferkontoen min er både til mindre ting (en ny sovepute, ny dyne, en lampe) og til å slå seg bitte litt løs (fordi det gjør godt mentalt). Jeg vil at den skal være ganske stor og automatisk fylles på uten at jeg tenker over det. Sett opp ett realistisk budsjett for deg og sånn du vil ha det, for hva folk prioriterer å bruke penger på er forskjellig. Og tenk så deilig når sønnen kommer og spør om å få gjøre noe å kunne si "Ja, jeg fører over litt penger til deg" uten å gå gjennom x-antall scenarioer i hodet for hva det går utover? Det er en utrolig frihet. Jeg elsker denne nye følelsen. Og kanskje, siden sønnen din er tenåring og høres ut som en fin fyr som skjønner situasjonen, forklar han hva du prøver å få til nå. Da skjønner han at han kan spørre (og til og med også få ja), men at han fortsatt skal tenke over hva som er viktig. Man fortjener å kunne kose seg, selv om man lever sparsomt. Jeg skjønner så godt at du føler det kanskje er litt... ego, rett og slett (been there.) Og det er absolutt ikke. Du tenker kanskje det fordi din sønn er det viktigste for deg, og du vil bare han skal ha det så bra som overhodet mulig. Men jeg fikk ett tips fra en behandler en gang. Prøv å se deg selv fra ståstedet til en som er glad i deg. Sønnen din er glad i deg, og han vil selvfølgelig at du også skal ha det så bra som mulig. Å gjøre noe som hjelper deg, er også å gjøre noe godt for han som elsker mammaen sin. Du fortjener også å ha det bra. Ta vare på mammaen til sønnen din, det er viktig. Du er viktig. Noen ting er så unødvendige at de blir nødvendige, fordi de gjør godt for sjela. Brettspill? Lager ikke maten, vasker ikke opp, hjelper ikke på ryggen, nei. Men hvis den gjør at du får ett hyggelig øyeblikk og koser deg, så er det vel verdt enda mer enn det du betaler for det. Og alt kan kjøpes på salg, så sparer du inn litt. Det mentale er viktig for at man skal holde ut i lengden. Jeg har prioritert å gjøre det hyggelig hjemme, for det blir jo noen timer her. Og da vil jeg at her skal være ett fint sted å være. Jeg gikk så lenge rundt og følte at jeg måtte gjøre meg fortjent til å ting, og isteden ble det at jeg på en måte straffet meg selv fordi jeg var syk og ikke klarte det jeg forventet av meg selv. Man fortjener å ha det bra bare fordi man er. Kjøp deg ny seng og brettspill med god samvittighet. Kanskje det føles bedre for deg å vente noen mnd eller enda lenger, for å bli litt komfortabel med tanken, men aldri tenk at du ikke fortjener det 100%. Det har gått veldig bra så langt! Min plan er veldig langsiktig, så jeg er ikke ferdig med listen enda (noen ting er sesongbasert også, og da kommer den bufferen inn - trenger ikke bruke penger på noe til balkongen før balkongen kan brukes), men so far, so good. Jeg satt opp listen slik at jeg skrev "Januar-Februar: ......", "Mars-April: ......" og hva som skulle kjøpes de forskjellige mnd (basert på salg, behov etc). Da føles det ikke så overveldende, og man får også litt den "ønskefølelsen" som jeg ble oppdratt med. At man skal ønske seg ting. Pluss at man får "bo seg litt inn" i avgjørelsen. Føles det fortsatt riktig etter noen uker? Ja, da er det riktig. Det er en rar tanke/følelse å gå fra å kjøpe veldig lite, til å skulle kjøpe ganske mye. Da er magefølelsen er viktig. Det ble veldig mange tanker dette her, men jeg er midt oppi det og HAR mange tanker. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #31 Skrevet 12. februar 2017 Takk igjen for utfyllende svar @Scherbatsky Etter å ha lest det du skriver har jeg prøvd å tenke litt annerledes på budsjettet mitt. Jeg blir så usikker på hva jeg feks. skal sette av til klær. Tenkte at jeg skulle gjøre som deg, og ha en buffer det er lov å bruke av, og en sparekonto som er fyfy (dvs til større, helt nødvendige ting). Klarer virkelig ikke bli enig med meg selv om hvordan jeg skal gjøre det her. Og hvor mye er vanlig å bruke på klær? Jeg har ikke oversikten over det, da vi har fått penger til klær til julegaver etc, og jeg har fått overført fra far/besteforeldre noen ganger når sønnen har trengt noe nytt, eller vi har fått kontanter. Jeg får derfor ikke regnet ut hvor mye vi har brukt allerede. Jeg har sett gjennom alle avtalegiro, og summen som går til husleie og faste regninger er 14.000 i mnd. Dvs jeg sitter igjen med 11.000 etter det. Jeg tror at med litt luksusmat (biff og sånt) at vi fortsatt holder oss på max 4500,- i rene matutgifter. Men hvordan fordele de 11.000? Mitt forslag foreløpig: 1000,- Sparing til ferie (10 mnd (ikke juni og desember) = 10.000 i året) 1000,- Sparing til klær (12 mnd = 12.000 i året) Jeg ANER ikke hva som er vanlig å bruke på klær. Sønnen vil nok vokse en del de neste årene, men vi tenkte jo å fornye oss litt nå med den store summen, så når man har fyllt opp på basisting som yttertøy, sokker, undertøy etc, hvor mye bruker man da til vanlig? Sifo-budsjettet foreslår rundt 1500 på oss to til sammen. Jeg synes det høres vanvittig mye ut! Men nå har jeg ikke kontroll på hva vi bruker på de litt større tingene som yttertøy etc. Og ikke minst sko, som bare har vært nedprioritert for meg. 800,- Sparing til bilutgifter (12 mnd = 9.600 i året) Synes dette virker litt lite. Det skal dekke hjulskift, dekk hvert 3.år ca, reperasjoner etc.) 750,- Buffer (12 mnd = 9.000 i året) Lov å bruke på legeutgifter, konsert, litt sånne større ting som hvis jeg har lyst på ny pyntepute, om vi trenger ny koffert, etc. 400,- Sparing (12 mnd = 4.800 i året) Kun lov å bruke på ting som er helt nødvendige. Som hvitevarer e.l. Tar denne i en annen bank slik at jeg ikke kan røre den i det hele tatt. 300,- Sparing gaver/førerkort/bursdager (12 mnd = 3.600 i året) Dette = 4.250 som altså blir litt sesongbaserte utgifter. Det som spares til er jo ikke utgifter man har hver måned. Andre faste: 250,- Lotto (En kupong i uka, siden det er litt mer enn fire uker i en måned satte jeg det opp sånn) 200,- Hudpleie/shampo/såpe etc. Da er vi oppe på 4.700,-, altså 6.300 igjen av de 11.000 400,- Lommepenger til sønn (klær som ikke er nødvendige, is med venner etc) Inn på min brukskonto skal det settes: 4500,- Mat 1000,- Bensin 400,- Lommepenger til meg (Jeg har jo også bestemmelsesretten over den bufferen) I juni vil jeg da sitte med 10.000 til ferie som jeg har spart opp, skattefritak på 5.000, og 1.000 kr til siden jeg ikke har feriesparing i feriemåneden. Dvs 16.000 til ferie. Det er MASSE penger! I desember til julegaver vil jeg da ha halv skatt, dvs 2.500 ekstra, samt 1.000 til fordi jeg ikke har feriesparing da. I tillegg tar jeg sikkert ut av bufferkontoen da, eller fra gavekonto, hvis jeg skulle trenge mer. Budsjettet har vært på ca 2000 til gaver, så vi pleier ikke kjøpe dyre. Vil gjerne kunne oppgradere gavene litt nå når vi får bedre råd Har mange fine folk i familien som alltid har prøvd å gi oss litt ekstra. Det som gir meg mest usikkerhet er hvor mye bør sette av til bil, og klær/sko. Tidligere reperasjoner av bilen har jeg nesten alltid måtte søke sosialkontoret om hjelp til. Og det er jo ekstremt variabelt. Husk også at jeg vil kunne sette inn en startsum på sparekontoene, slik at jeg ikke starter på 0. Noen tanker? Anonymkode: 0b893...305
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #32 Skrevet 12. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk igjen for utfyllende svar @Scherbatsky Etter å ha lest det du skriver har jeg prøvd å tenke litt annerledes på budsjettet mitt. Jeg blir så usikker på hva jeg feks. skal sette av til klær. Tenkte at jeg skulle gjøre som deg, og ha en buffer det er lov å bruke av, og en sparekonto som er fyfy (dvs til større, helt nødvendige ting). Klarer virkelig ikke bli enig med meg selv om hvordan jeg skal gjøre det her. Og hvor mye er vanlig å bruke på klær? Jeg har ikke oversikten over det, da vi har fått penger til klær til julegaver etc, og jeg har fått overført fra far/besteforeldre noen ganger når sønnen har trengt noe nytt, eller vi har fått kontanter. Jeg får derfor ikke regnet ut hvor mye vi har brukt allerede. Jeg har sett gjennom alle avtalegiro, og summen som går til husleie og faste regninger er 14.000 i mnd. Dvs jeg sitter igjen med 11.000 etter det. Jeg tror at med litt luksusmat (biff og sånt) at vi fortsatt holder oss på max 4500,- i rene matutgifter. Men hvordan fordele de 11.000? Mitt forslag foreløpig: 1000,- Sparing til ferie (10 mnd (ikke juni og desember) = 10.000 i året) 1000,- Sparing til klær (12 mnd = 12.000 i året) Jeg ANER ikke hva som er vanlig å bruke på klær. Sønnen vil nok vokse en del de neste årene, men vi tenkte jo å fornye oss litt nå med den store summen, så når man har fyllt opp på basisting som yttertøy, sokker, undertøy etc, hvor mye bruker man da til vanlig? Sifo-budsjettet foreslår rundt 1500 på oss to til sammen. Jeg synes det høres vanvittig mye ut! Men nå har jeg ikke kontroll på hva vi bruker på de litt større tingene som yttertøy etc. Og ikke minst sko, som bare har vært nedprioritert for meg. 800,- Sparing til bilutgifter (12 mnd = 9.600 i året) Synes dette virker litt lite. Det skal dekke hjulskift, dekk hvert 3.år ca, reperasjoner etc.) 750,- Buffer (12 mnd = 9.000 i året) Lov å bruke på legeutgifter, konsert, litt sånne større ting som hvis jeg har lyst på ny pyntepute, om vi trenger ny koffert, etc. 400,- Sparing (12 mnd = 4.800 i året) Kun lov å bruke på ting som er helt nødvendige. Som hvitevarer e.l. Tar denne i en annen bank slik at jeg ikke kan røre den i det hele tatt. 300,- Sparing gaver/førerkort/bursdager (12 mnd = 3.600 i året) Dette = 4.250 som altså blir litt sesongbaserte utgifter. Det som spares til er jo ikke utgifter man har hver måned. Andre faste: 250,- Lotto (En kupong i uka, siden det er litt mer enn fire uker i en måned satte jeg det opp sånn) 200,- Hudpleie/shampo/såpe etc. Da er vi oppe på 4.700,-, altså 6.300 igjen av de 11.000 400,- Lommepenger til sønn (klær som ikke er nødvendige, is med venner etc) Inn på min brukskonto skal det settes: 4500,- Mat 1000,- Bensin 400,- Lommepenger til meg (Jeg har jo også bestemmelsesretten over den bufferen) I juni vil jeg da sitte med 10.000 til ferie som jeg har spart opp, skattefritak på 5.000, og 1.000 kr til siden jeg ikke har feriesparing i feriemåneden. Dvs 16.000 til ferie. Det er MASSE penger! I desember til julegaver vil jeg da ha halv skatt, dvs 2.500 ekstra, samt 1.000 til fordi jeg ikke har feriesparing da. I tillegg tar jeg sikkert ut av bufferkontoen da, eller fra gavekonto, hvis jeg skulle trenge mer. Budsjettet har vært på ca 2000 til gaver, så vi pleier ikke kjøpe dyre. Vil gjerne kunne oppgradere gavene litt nå når vi får bedre råd Har mange fine folk i familien som alltid har prøvd å gi oss litt ekstra. Det som gir meg mest usikkerhet er hvor mye bør sette av til bil, og klær/sko. Tidligere reperasjoner av bilen har jeg nesten alltid måtte søke sosialkontoret om hjelp til. Og det er jo ekstremt variabelt. Husk også at jeg vil kunne sette inn en startsum på sparekontoene, slik at jeg ikke starter på 0. Noen tanker? Anonymkode: 0b893...305 Jeg tenker at sko (vintersko med godt for, og skinnsko, joggesko, goretex, alt etter hva du har bruk for), jakker (vinterjakke og allværsjakke) og BH'er bør være hovedutgiftene hva angår klær. Kjøp noe tidløst i god kvalitet så varer det i årevis, og det er plagg de fleste har god bruk for. Bukser, overdeler og sommerjakker kan kjøpes kan kjøpes billig uten at de nødvendigvis blir raskere ødelagte, men resten er det lurt å invistere i kvalitet (f.eks. vintersko til under 1000 kr varer sjeldent lenge og da må man jo kjøpe nye hvert år). Nå vet jeg ikke hva du faktisk har behov for, men slenger inn et eksempel, etter hva jeg syns er rimelig pris på ting man kanskje trenger (skriver fullpris for ordens skyld, men du kan jo spare mye på å lete etter salg): Vinterstøvler: 1400 kr Uforede skinnsko til vår/høst: 1200 kr Goretex-sko til turbruk: 800 kr Joggesko til trening: 800 kr Tøysko: 400 kr Vinterjakke: 1200 kr Allværsjakke: 800 kr Penjakke (trench coat): 800 kr Sommerjakke: 400 kr Jeans x3: 1800 kr Cardigan/skjorte/genser x3: 1200 kr BH x3: 1800 kr Cubus har alltid 3 for 2 på basisplagg og helt OK kvalitet, så det handler jeg der: Tights x3: 200 kr Singlets x3: 150 kr T-skjorte/langermet x3: 200 kr Truser x6: 200 kr = Totalt 13 350 kr Hvis du handler halvparten i år og resten neste år (da får du med deg alle sesongsalgene) tenker jeg 12 000 kr (6000 kr til hver av dere?) bør holde fint som budsjett. Etter alt av grunnplagg er på plass vil jeg påstå 2-3000 kr som årlig snitt faktisk holder fint for de fleste voksne, dersom man hovedsaklig bytter ut klær når de blir slitte/ødelagte og er litt prisbevisst. Barn i vekst og ungdommer trenger vel litt mer. SIFO baserer seg nok til dels på at mange kjøper nye klær bare fordi de er lei av de gamle. Bilutgifter har jeg ikke peiling på. Ellers ville jeg nok gått inn for å sette av litt ekstra for langsiktig sparing og pensjonssparing, men dette kan du jo se an etterhvert siden du får en god start på sparingen din nå. Anonymkode: 1781c...5e2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #33 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at sko (vintersko med godt for, og skinnsko, joggesko, goretex, alt etter hva du har bruk for), jakker (vinterjakke og allværsjakke) og BH'er bør være hovedutgiftene hva angår klær. Kjøp noe tidløst i god kvalitet så varer det i årevis, og det er plagg de fleste har god bruk for. Bukser, overdeler og sommerjakker kan kjøpes kan kjøpes billig uten at de nødvendigvis blir raskere ødelagte, men resten er det lurt å invistere i kvalitet (f.eks. vintersko til under 1000 kr varer sjeldent lenge og da må man jo kjøpe nye hvert år). Anonymkode: 1781c...5e2 Tusen takk for svar! Du har veldig gode priser sett ut fra det vi normalt forbruker. Jeg har skrevet liste selv også, over hva jeg faktisk trenger (har ikke helt oversikt over sønnen, når klær er til vask kan han klage over få gensere, men så plutselig dukker det opp tre stk i en gymbag ) Koperer listen din her så jeg kan kommentere: Vinterstøvler: 1400 kr Uforede skinnsko til vår/høst: 1200 kr Goretex-sko til turbruk: 800 kr Joggesko til trening: 800 kr Tøysko: 400 kr Vinterjakke: 1200 kr Det har jeg faktisk kjøpt for julepenger nå i år, så i 3-4 år fremover har jeg pen vinterkåpe. Den er god og varm, så bruker den på tur også. Allværsjakke: 800 kr Penjakke (trench coat): 800 kr Disse to her tror jeg at jeg slår sammen til en. Jeg drar ikke så mye ut på ting, og kan gjerne kjøpe en litt penere regnjakke/allværsjakke som kan brukes til pent også. Sommerjakke: 400 kr Skulle hatt en luftig sommerjakke! Jeans x3: 1800 kr Jeg har to par jeans (lyse og mørke), og hater å gå i de, så der trenger jeg ikke flere Cardigan/skjorte/genser x3: 1200 kr Gensere har jeg lite av, og de jeg har er hullete og veldig slitte. BH x3: 1800 kr Dette er nok lurt å forvente ja. Sliter med tunge bryster og vondt i nakke/skuldre, så de jeg har hatt til 199,- pr stk burde absolutt byttes ut. Cubus har alltid 3 for 2 på basisplagg og helt OK kvalitet, så det handler jeg der: Tights x3: 200 kr Enig, forbruk, går alltid 1-2-3 hvert år. Singlets x3: 150 kr Enig! T-skjorte/langermet x3: 200 kr Truser x6: 200 kr Jeg skulle også hatt noen litt ledige bukser til hverdagsbruk. Jeg har bare en slitt joggebukse, og en pysjbukse jeg bruker som joggebukse. Så setter opp 1200 der (tre bukser 400 kr pr stk) = Totalt 13 350 kr Min pris: 10.750. Jeg tar godt vare på de litt dyrere tingene mine, skinnstøvlettene jeg hadde frem til i sommer (ble hull), kostet meg 800 og jeg har hatt de i hele sju år Sko er jo min største mangel, der trenger jeg både joggesko, støvletter og flate skoletter. Men da har de i gjengjeld ihvertfall i 4-5 år, minst. Mange av klærne mine er veldig gamle, så jeg tenker at når jeg fornyer garderoben så vil nok 3000 være nok i året ja. Litt fornyelser i sesong og når noe ryker. Jeg får innleggssåler fra ortoped nå i vår, så er veldig glad jeg har hatt få skopar hittil, siden de sikkert måtte blitt byttet ut uansett pga plassen. Tror jeg kan slå sammen tursko og joggesko også, jeg er ikke veldig mobil, så det er ingen fjellturer e.l. jeg er på. Men gode joggesko burde jeg ha, og de eneste jeg har funnet en gang for noen år siden som var gode kostet nesten 2000 kr... (Jeg hadde ikke råd, og har heller brukt arvede eller kjøpt på europris) Sønnen har jo tilsvarende. Men for å være sikret, så er det sikkert greit å ha 1000 i mnd. Og etter høstshoppingen kan jeg sette resterende inn på bilkontoen (har eu-kontroll i oktober) feks. Anonymkode: 0b893...305
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #34 Skrevet 12. februar 2017 Meld deg på nyhetsbrev hos XXL og Stormberg, og du vil få gode tilbud på sko/klær og mulighet til å spare mye penger. Anonymkode: 75547...e69
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #35 Skrevet 12. februar 2017 Jeg er i omtrent samme situasjon, men jeg har ikke barn. Min plan er å sette pengene på sparekonto og glemme dem, og late som at jeg ikke får høyere månedsinntekt, men heller sette dem rett over på sparekonto. Skal spare så mye jeg klarer, og prøve å kjøpe meg leilighet. Nå har jeg ett antrekk jeg bruker utenfor huset, to pysjer og en joggedress som jeg bruker hjemme, en allværsjakke, en ullgenser og et par joggesko. Det holder for meg, så jeg har ikke tenkt å kjøpe noe klær. Jeg bor på Østlandet og her er det så lite snø at jeg ikke trenger vintersko. Det er heller ikke så ofte jeg er utendørs, ofte går jeg kun mellom ytterdør og bil. Jeg syr alltid igjen med en gang det oppstår hull, slik at ikke hullet blir så stort at det ikke går an å reparere. Pleier å kjøpe tøy på loppemarked, det er billig, folk kaster nesten ubrukte klær. Det eneste jeg skal unne meg er ny overmadrass. Hovedmadrassen min er OK, og jeg synes det er altfor dyrt å kjøpe alt nytt. En overmadrass 75x200 er ikke altfor dyrt. Angående sofa: da jeg var ungdom pleide vi å se film i kjellerstua til noen venner og de hadde to gamle madrasser på gulvet. Det var så gøy at det var litt annerledes. Så hvis du kjøper ny madrass til både deg selv og sønnen din kan du kanskje legge de gamle på gulvet foran sofaen, så kan dere ligge der og se film? Anonymkode: f058a...254 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #36 Skrevet 12. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i omtrent samme situasjon, men jeg har ikke barn. Min plan er å sette pengene på sparekonto og glemme dem, og late som at jeg ikke får høyere månedsinntekt, men heller sette dem rett over på sparekonto. Skal spare så mye jeg klarer, og prøve å kjøpe meg leilighet. Nå har jeg ett antrekk jeg bruker utenfor huset, to pysjer og en joggedress som jeg bruker hjemme, en allværsjakke, en ullgenser og et par joggesko. Det holder for meg, så jeg har ikke tenkt å kjøpe noe klær. Jeg bor på Østlandet og her er det så lite snø at jeg ikke trenger vintersko. Det er heller ikke så ofte jeg er utendørs, ofte går jeg kun mellom ytterdør og bil. Jeg syr alltid igjen med en gang det oppstår hull, slik at ikke hullet blir så stort at det ikke går an å reparere. Pleier å kjøpe tøy på loppemarked, det er billig, folk kaster nesten ubrukte klær. Det eneste jeg skal unne meg er ny overmadrass. Hovedmadrassen min er OK, og jeg synes det er altfor dyrt å kjøpe alt nytt. En overmadrass 75x200 er ikke altfor dyrt. Angående sofa: da jeg var ungdom pleide vi å se film i kjellerstua til noen venner og de hadde to gamle madrasser på gulvet. Det var så gøy at det var litt annerledes. Så hvis du kjøper ny madrass til både deg selv og sønnen din kan du kanskje legge de gamle på gulvet foran sofaen, så kan dere ligge der og se film? Anonymkode: f058a...254 Takk for at du tok deg tid til å svare, men dette er ikke relevant for meg. 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld deg på nyhetsbrev hos XXL og Stormberg, og du vil få gode tilbud på sko/klær og mulighet til å spare mye penger. Anonymkode: 75547...e69 Takk for tips! Jeg pleier å kikke innom på alle mulige butikker når det er noe vi skal ha for å finne tilbud Anonymkode: 0b893...305 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #37 Skrevet 12. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Jeg pleier å kikke innom på alle mulige butikker når det er noe vi skal ha for å finne tilbud Anonymkode: 0b893...305 Takk for hyggelig tilbakemelding Det fine med å være nyhetsbrevmottaker hos XXL, er at da får man tilbud om rabatter som andre ikke får. Jeg har nylig (før jul) fått tak i joggesko til kr 200,- og vintersko i skinn til 450,-. Dette var halv pris. Jeg vet at de har kampanjer svært ofte både på skotøy og klær Anonymkode: 75547...e69
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #38 Skrevet 12. februar 2017 Prisjakt.no og lignende tjenester er smart å bruke for å finne de beste prisene. Det gjør jeg ofte, da jeg ikke har anledning til å gå i butikker. Anonymkode: 75547...e69
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #39 Skrevet 12. februar 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for hyggelig tilbakemelding Det fine med å være nyhetsbrevmottaker hos XXL, er at da får man tilbud om rabatter som andre ikke får. Jeg har nylig (før jul) fått tak i joggesko til kr 200,- og vintersko i skinn til 450,-. Dette var halv pris. Jeg vet at de har kampanjer svært ofte både på skotøy og klær Anonymkode: 75547...e69 Pga ditt tips nå så gikk jeg inn på Stormberg, og nå hadde de visst rabattkode til alle som meldte seg på. 15% på hele neste bestilling, også på allerede nedsatte varer! Ellers følger jeg nøye med på XXL, siden det er den butikken på nærmeste kjøpesenter her Anonymkode: 0b893...305 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #40 Skrevet 12. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pga ditt tips nå så gikk jeg inn på Stormberg, og nå hadde de visst rabattkode til alle som meldte seg på. 15% på hele neste bestilling, også på allerede nedsatte varer! Ellers følger jeg nøye med på XXL, siden det er den butikken på nærmeste kjøpesenter her Anonymkode: 0b893...305 Supert Er du nyhetsbrevmottaker hos xxl? Du får da spesialtilbud både på nett og i fysisk butikk Jeg husker ikke om jeg har nevnt det, men sjekk om din strømleverandør eller TOBB-medlemsskap/ andre medlemsskap gir rabatter hos xxl/ andre. Det gjør det hos meg. Anonymkode: 75547...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå