AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Del Skrevet 7. februar 2017 Jeg har levd på minimalt av penger i over et tiår. Nå har jeg fått en endret økonomi, med noen tusen til i måneden (fått innvilget uføretrygd med ung ufør). Jeg vil også få etterbetalt ung ufør-forskjellen for alle disse årene, og håper å bruke de litt smart. Tror det blir ca 100.000 etter skatt og diverse fratrekk. Vi har ikke et eneste nytt møbel i huset. Alt er kjøpt brukt, inkludert senger, madrasser etc. Noen møbler stod her da vi leide huset, gamle og delvis ødelagte møbler som nesten faller sammen (løse skapdører etc). Sengetøy og håndklær er stort sett arvet fra familie. Ønsker å være fornuftig, samtidig som jeg føler vi bør kunne unne oss noe når vi har hatt det så trangt i så mange år. Vi = meg og tenåringssønnen min. Jeg har bestemt noen "luksusting" vi skal kjøpe, det er ny sofa, ny tv-benk samt spisebord (som vi ikke har engang). Sofaen skal vi kjøpe ny, mens resten kan gjerne være brukt I tillegg skal sønnen få ny dobbeltseng, tenkte å kjøpe en billig kontinental til 3000. Jeg burde ha ny seng pga helseproblemer, men det tror jeg ikke jeg har råd til. Sønnen skal få en del nye klær, nye sko til sommeren etc. Jeg skal også unne meg noen nye klær, på de siste tre årene har jeg kun kjøpt en bh, seks truser og seks par sokker Jeg har faktisk arvede sko (!), så det skal jeg også kjøpe meg. En del penger skal inn på sparekonto, til fremtidige hvitevarer når de gamle vi har blir ødelagte. For helsas skyld tenkte jeg å kjøpe en robotstøvsuger. Jeg så i tråden om Sophie Elise at hun ble kritisert for å skjære grønnsaker med brødkniv, så jeg innser at jeg bør kjøpe et knivsett (vi har to brødkniver, de brukes til absolutt alt vi skal skjære opp, løk, grønnsaker, kjøtt, brød, fisk etc). Jeg har egentlig ikke vært klar over at det er vanlig å ha forskjellige kniver, da vi har fått begge i julegaver siden vi ikke har prioritert sånne ting selv. Vi skal bruke 5000 kr på ferie. Og en fryseboks har jeg lyst på (vi har en bitteliten fryser i kjøleskapet som fulgte med leiligheten, veldig frustrerende at den alltid er full så jeg ikke kan fylle med tilbudsvarer). Synes frysere er dyre, har vurdert å kjøpe inn kjøleskap med fryser, eller brukt. Men jeg har aldri kjøpt sånne store, dyre ting før, og aner ikke om garanti gjør det verdt å betale for helt nytt. Jeg aner heller ikke om man virkelig får en større glede av å ha et bedre kjøleskap, men jeg antar stabil temperatur og bedre plass hadde gjort mye for gleden i å lage mat? Planlegger å kjøpe inn 1-2 nye brettspill også. Vi har sjelden råd til sosiale aktivitere, og liker spill Har bare de vi har fått i gave opp gjennom årene, eller bruktkjøp. Ellers litt nye håndklær, sengetøy og sånt. Og nye gjestedyner. Høres ut som en 19-åring som skal flytte for seg selv og endelig bruke hele førstestipendet på møbler, men dette er altså ganske stort for meg. Jeg er i midten av 30-årene, og har i alle år levd så nøkternt som mulig. Vi har ca 100.000 vi kan bruke, men vil gjerne bruke så lite som mulig slik at vi kan spare og sikre oss litt fremover også. Samtidig som både jeg og sønnen fortjener å fornye oss og boligen litt, det ser ut som vi bor i et kollektiv med loppemarkedsmøbler overalt, og veldig mye slitte klær og sko (Sønnen har fått nytt sportsutstyr av besteforeldre og far, så der har vi ingen nødvendige utgifter på noen år) Noen som vil komme med forslag på hva de selv hadde hatt som budsjett på en sånn sum? Tenker at ihvertfall 30.000 bør spares. (Jeg vil få råd til en måndtlig sparing på 1500 fremover, noe jeg aldri har hatt råd til. Men godt å starte med en buffer). Altså 70.000 igjen da. Hvis det skulle bli igjen 15.000 så hadde det nok gått til seng for meg selv. Jo forresten, vi har aldri vært til frisør, så det hadde vært litt stas å få råd til! Og vi har kun en pc i hus, det er litt lite når han bruker den mer og mer til skolearbeid. Ting som letter dagliglivet for meg som er bevegelseshemmet settes også svært høyt! Feks. sminkebord hadde vært behagelig (sliter litt med å stå over vasken), men det er noe som er helt helt nederst på prioriteringen. Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Del Skrevet 8. februar 2017 Wow, så flott at du har fått litt til overs og kan oppgradere litt nødvendige ting! Det unner jeg deg absolutt Husk når du kjøper nytt at det er minst ett års garanti, og 2 eller 5 års reklamasjonsfrist (alt etter hvor lenge et produkt er ment å holde, en fryser vil lett være 5 år). Hvis du har litt tålmodighet og ikke må handle alt på én gang, kan det være mye å hente på salg. Sjekk også prisjakt.no for å sjekke om det er et reelt tilbud og for å finne den rimeligste butikken. Du kan kanskje kjøpe utstillingsmøbler fra møbelforretningene? De vil sjelden være veldig preget av dette. De er oftest i tipp topp stand og du får nok fortsatt garanti på dem, pluss at de koster noe mindre enn å kjøpe "ordinært". Bokhandler har med jevne mellomrom halv pris på brettspill. Lykke til med handel! Anonymkode: b597e...76b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #3 Del Skrevet 8. februar 2017 Når du allerede dagdrømmer så detaljert om hvordan du skal bruke pengene, er de kjapt blåst bort. Man kan kjøpe mye fint brukt. Jeg har det fint rundt meg med brukte ting jeg har kjøpt billig/fått. En ny sofa er ikke verd den trygghetsfølelsen man får av å ha en stor bufferkonto. Synes 30.000 er for lite, selv for meg som er alene. Anonymkode: db723...0ce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Del Skrevet 8. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow, så flott at du har fått litt til overs og kan oppgradere litt nødvendige ting! Det unner jeg deg absolutt Husk når du kjøper nytt at det er minst ett års garanti, og 2 eller 5 års reklamasjonsfrist (alt etter hvor lenge et produkt er ment å holde, en fryser vil lett være 5 år). Hvis du har litt tålmodighet og ikke må handle alt på én gang, kan det være mye å hente på salg. Sjekk også prisjakt.no for å sjekke om det er et reelt tilbud og for å finne den rimeligste butikken. Du kan kanskje kjøpe utstillingsmøbler fra møbelforretningene? De vil sjelden være veldig preget av dette. De er oftest i tipp topp stand og du får nok fortsatt garanti på dem, pluss at de koster noe mindre enn å kjøpe "ordinært". Bokhandler har med jevne mellomrom halv pris på brettspill. Lykke til med handel! Anonymkode: b597e...76b Takk for tips! Det er fra Ikea jeg skal kjøpe, og de har jo 20-30% på de fleste seriene sine gjennom året, så jeg tenkte å vente på hvert møbel til de har tilbud på den og den serien. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du allerede dagdrømmer så detaljert om hvordan du skal bruke pengene, er de kjapt blåst bort. Man kan kjøpe mye fint brukt. Jeg har det fint rundt meg med brukte ting jeg har kjøpt billig/fått. En ny sofa er ikke verd den trygghetsfølelsen man får av å ha en stor bufferkonto. Synes 30.000 er for lite, selv for meg som er alene. Anonymkode: db723...0ce Ja, jeg regner med de skal bli borte, med unntak fra de jeg skal bare. Har aldri hatt noen buffer før. Buffer skal brukes årlig til evt hvitevarer som ryker, bilreperasjoner etc. Og spares inn 1500 kr på den månedtlig. Så den vil jo øke med 15.000 i året (tenkte å ikke spare i juni og desember, for ferie og julegaver). Den sofaen jeg har bestemt er nøye valgt ut fra sittekomfort (jeg har rundt ti timer i sofaen daglig). Nå sitter vi i en vi fikk gratis på finn.. Jeg har flere lange perioder der jeg er nesten sengeliggende, men vil gjerne ligge i stua der "ting skjer", fremfor i sengen. Den er også valgt ut fra stoff, at det kan tas av og vaskes, og at den har høye bein som en robotstøvsuger kan komme under. Har valgt en stor u-sofa siden vi alltid må dra stoler til sofaen når jeg ligger der for å få plass til flere. Vil ha færrest mulig løse møbler som må flyttes på for rengjøring. Siden jeg sjelden kommer meg ut av huset er vi stort sett sosiale hjemme, og med stor familie så er det hyggelig å ha plass til alle. Jeg vet jeg kommer med en slags forsvarstale her, men det er veldig gjennomtenkt å bruke så mye penger på et møbel Anonymkode: 0b893...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. februar 2017 #5 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Hei! Så fint at økonomien din bedrer seg! Det høres ikke ut som du tenker å ta helt av med forbruket uansett om det kanskje kan være fristende. Min erfaring er at frysere har lang levetid, samtidig som det er et så stort møbel at folk som skal flytte gjerne selger fryseren. Tror du kan gjøre et ok bruktkjøp der! God økonomi i å kunne handle mat på tilbud og fryse ned. Sengetøy/håndklær er ofte på salg, evt rimelig å få kjøpt gjennom fex Sparkjøp. Kan jo kjøpe litt nytt her og ellers ønske i julegave? Sofa er mulig å finne til gode kampanjepriser. Her jeg bor selger mange interiørfantaster sofa som er brukt i tre år med nypris 25.000 til fex bare 6000. Man bør da sikre seg mot at sofaen har vært i hus med røyking eller dyr. Sånn sett er det greiere å kjøpe spisebord/tvbenk brukt pga lett å vaske. Sminkebord; hva med å nøye deg med et forstørrelsesspeil m arm, sånn man setter fart i veggen på badet/soverommet og har det slik at du kan sitte på en stol ved dette speilet? Hvis du vil gjøre hårklipp rimeligere hos frisør, kan du klippe deg hos en lærling. Edit; ser det du skriver om sofaen og nødvendig komfort, viktig prioritering du gjør der. Har du kontorstol med hjul? Evt stol m hjul fra hjelpemiddelsentralen? Uten sammenligning forøvrig suste jeg rundt på kontorstol da jeg var operert i foten og brukte krykker. Rullet rundt i den mens jeg støvsugde samt laget middag og måtte mellom kjøkeskap-komfyr-vask. En bekjent har fått seg 'stressless'-stol via Hjelpemiddelsentralen der hun kan ligge, sitte og få hevet setet som hjelp ril å reise seg, styrt m fjernkontroll. Kanskje du kunne ha nytte av et slikt møbel? Endret 8. februar 2017 av Eneri 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Del Skrevet 8. februar 2017 1 minutt siden, Eneri skrev: Hei! Så fint at økonomien din bedrer seg! Det høres ikke ut som du tenker å ta helt av med forbruket uansett om det kanskje kan være fristende. Min erfaring er at frysere har lang levetid, samtidig som det er et så stort møbel at folk som skal flytte gjerne selger fryseren. Tror du kan gjøre et ok bruktkjøp der! God økonomi i å kunne handle mat på tilbud og fryse ned. Sengetøy/håndklær er ofte på salg, evt rimelig å få kjøpt gjennom fex Sparkjøp. Kan jo kjøpe litt nytt her og ellers ønske i julegave? Sofa er mulig å finne til gode kampanjepriser. Her jeg bor selger mange interiørfantaster sofa som er brukt i tre år med nypris 25.000 til fex bare 6000. Man bør da sikre seg mot at sofaen har vært i hus med røyking eller dyr. Sånn sett er det greiere å kjøpe spisebord/tvbenk brukt pga lett å vaske. Sminkebord; hva med å nøye deg med et forstørrelsesspeil m arm, sånn man setter fart i veggen på badet/soverommet og har det slik at du kan sitte på en stol ved dette speilet? Hvis du vil gjøre hårklipp rimeligere hos frisør, kan du klippe deg hos en lærling. Ja, ikke sant Har vært veldig kjedelig de gangene det har vært tilbud på kjøttdeig eller fisk, og så har jeg ikke kunnet kjøpe mer enn så og så mange pakker, fordi jeg ikke har hatt plass. Men hvordan ville du gjort det i min bosituasjon, større fryser som plasseres ved inngang i sokkel (vi bor i leid rekkehusleilighet med kjøkken oppe), eller en mindre slik at jeg kan få den på kjøkkenet? Jeg sliter med å bære tunge poser, pleier å ha hjembestilling av mat. De mindre koster jo nesten like mye som større. Og det er de største som er billigst på finn ser jeg. Eller hadde det vært lurt å kjøpe side by side og også bytte ut kjøleskapet? Litt usikker på om vi får det opp trappen, men. Fryseskap er jo lettere å ha oversikten i, men en fryseboks er mye billigere og gir mer plass. Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. februar 2017 #7 Del Skrevet 8. februar 2017 Hmmm, jeg tror jeg ville beholdt kjøleskapet med den lille fryseren og oppbevart ting du må ha lett tak i, feks brød, frosset pålegg osv. Så ville jeg hatt stor fryser ved inngangen. Når maten leveres er det bare å dumpe det som skal fryses rett oppi og bære resten opp trappa til andre etasje. Å senere måtte hente litt middagsmat i fryseren opp til kjøkkenet for tining er vel ikke like uoverkommelig når ikke noe tungt må bæres? For å beholde oversikt kan du ha en kurv i fryseren til hver matkategori ex fikk kjøpt bær bakst Så syns jeg du skal unne deg selv ei GOD seng!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg har en sånn https://www.expert.no/hvitevarer/kjol-og-frys/fryseboks/senz-scf102l15-fryseboks/p-245518/ Jeg vurderte skap (under benk-størrelse) men prisen var ca den samme, men volumet mindre. Rommer mye om man pakker litt smart (jeg flatpakker feks kjøttdeigen, så slipper jeg å fryse masse luft) Jeg hadde neppe giddet å kjøpe brukt fryser, kjøper du ny kan du få til dels billig levering hjem. Kjøper du brukt må du gjerne få noen til å hente den for deg? Vet at kjøleskap ikke alltid tåler flytting like godt, vet ikke om det er det samme for frysere? Anonymkode: c91a3...636 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Del Skrevet 8. februar 2017 10 minutter siden, Eneri skrev: Hmmm, jeg tror jeg ville beholdt kjøleskapet med den lille fryseren og oppbevart ting du må ha lett tak i, feks brød, frosset pålegg osv. Så ville jeg hatt stor fryser ved inngangen. Når maten leveres er det bare å dumpe det som skal fryses rett oppi og bære resten opp trappa til andre etasje. Å senere måtte hente litt middagsmat i fryseren opp til kjøkkenet for tining er vel ikke like uoverkommelig når ikke noe tungt må bæres? For å beholde oversikt kan du ha en kurv i fryseren til hver matkategori ex fikk kjøpt bær bakst Så syns jeg du skal unne deg selv ei GOD seng!!! Det var lurt! Mye lettere å hente opp det jeg trenger daglig, enn å bære opp tunge poser Når jeg skal bære mye opp så må jeg uansett ta det litt etter litt, eller så bærer sønnen min da. (Trapp er vanskelig å gå i fra før, så jeg må holde meg i gelenderet uansett hva jeg skal ha med meg oppover. Har brukt ryggsekk opp trappa noen ganger ) Seng står høyt på ønskelista, men det er jo så mye annet vi egentlig "trenger" også. Og så tenker jeg at hvis det ikke blir seng nå, så tar det meg bare ett eneste år å spare opp nok. Jeg har prøvd sparing før, og har klart til nød å spare 2-300 i måneden, og så pluselig kom det en ekstra regning eller noe. Å nå kunne spare så mye er virkelig luksus! Sønnen min fortjener virkelig litt ekstra nå da, han er så langt fra bortskjemt som du kan få det Aldri klagd over at vi må vente med nye klær, eller at vi arver og tar i mot brukt. Herregud som jeg gleder meg, det høres jo helt sykt ut å få så mye penger på en gang! Er livredd for å bruke de feil. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sånn https://www.expert.no/hvitevarer/kjol-og-frys/fryseboks/senz-scf102l15-fryseboks/p-245518/ Jeg vurderte skap (under benk-størrelse) men prisen var ca den samme, men volumet mindre. Rommer mye om man pakker litt smart (jeg flatpakker feks kjøttdeigen, så slipper jeg å fryse masse luft) Jeg hadde neppe giddet å kjøpe brukt fryser, kjøper du ny kan du få til dels billig levering hjem. Kjøper du brukt må du gjerne få noen til å hente den for deg? Vet at kjøleskap ikke alltid tåler flytting like godt, vet ikke om det er det samme for frysere? Anonymkode: c91a3...636 Det er sant! I tillegg får man jo garantien. Samtidig kan det hende jeg er heldig og finner brukt som bare er et år eller to, når har jo de fleste el-butikker digitalt lagrede kvitteringer, så mangel på det finnes nesten ikke lenger Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Del Skrevet 8. februar 2017 34 minutter siden, Eneri skrev: Edit; ser det du skriver om sofaen og nødvendig komfort, viktig prioritering du gjør der. Har du kontorstol med hjul? Evt stol m hjul fra hjelpemiddelsentralen? Uten sammenligning forøvrig suste jeg rundt på kontorstol da jeg var operert i foten og brukte krykker. Rullet rundt i den mens jeg støvsugde samt laget middag og måtte mellom kjøkeskap-komfyr-vask. En bekjent har fått seg 'stressless'-stol via Hjelpemiddelsentralen der hun kan ligge, sitte og få hevet setet som hjelp ril å reise seg, styrt m fjernkontroll. Kanskje du kunne ha nytte av et slikt møbel? Jeg har flere hjelpemidler, og arbeidsstol med hjul på kjøkkenet. Men andre møbler har jeg sagt nei til hittil, både pga plassen, og fordi jeg foretrekker selv at det ser mest mulig "vanlig" ut hjemme. Ellers veldig godt forslag Anonymkode: 0b893...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Del Skrevet 8. februar 2017 Kan jeg spørre om hvor mye du nå vil få utbetalt pr mnd? Og hva du betaler i leie? Anonymkode: 0ffc9...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Del Skrevet 8. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt noen "luksusting" vi skal kjøpe, det er ny sofa, ny tv-benk samt spisebord (som vi ikke har engang). Sofaen skal vi kjøpe ny, mens resten kan gjerne være brukt I tillegg skal sønnen få ny dobbeltseng, tenkte å kjøpe en billig kontinental til 3000. Jeg burde ha ny seng pga helseproblemer, men det tror jeg ikke jeg har råd til. En del penger skal inn på sparekonto, til fremtidige hvitevarer når de gamle vi har blir ødelagte. For helsas skyld tenkte jeg å kjøpe en robotstøvsuger. Vi skal bruke 5000 kr på ferie. Og en fryseboks har jeg lyst på Planlegger å kjøpe inn 1-2 nye brettspill også. Vi har sjelden råd til sosiale aktivitere, og liker spill Har bare de vi har fått i gave opp gjennom årene, eller bruktkjøp. Ellers litt nye håndklær, sengetøy og sånt. Og nye gjestedyner. Noen som vil komme med forslag på hva de selv hadde hatt som budsjett på en sånn sum? Tenker at ihvertfall 30.000 bør spares. (Jeg vil få råd til en måndtlig sparing på 1500 fremover, noe jeg aldri har hatt råd til. Men godt å starte med en buffer). Altså 70.000 igjen da. Hvis det skulle bli igjen 15.000 så hadde det nok gått til seng for meg selv. Jo forresten, vi har aldri vært til frisør, så det hadde vært litt stas å få råd til! Og vi har kun en pc i hus, det er litt lite når han bruker den mer og mer til skolearbeid. Ting som letter dagliglivet for meg som er bevegelseshemmet settes også svært høyt! Feks. sminkebord hadde vært behagelig (sliter litt med å stå over vasken), men det er noe som er helt helt nederst på prioriteringen. Anonymkode: 0b893...305 Så flott at dere får det litt bedre økonomisk! Har møblert en god del leiligheter i det siste, så kan jo komme med mitt synspunkt ihvertfall. Ferie: 5000 PC: 3000 (finner de jo ganske billig. Så en på Elkjøp på tilbud denne uken, 1700 kroner rundet oppover) Fryseboks: Aner ikke hva de koster. Men se gjerne etter brukte. De har lang levetid. Vi to har en sånn som passer under kjøkkenbenken. Den er nesten litt for liten, det som redder oss, er at vi har kombiskap i tillegg.. Men dere kan spare masse penger på å kunne gjøre storkjøp og handle på tilbud. Ville beregnet 5000 på dette. Dere sparer i lengden Avhengig av hvor du bor, men her vi bor, fant jeg masse brukt da jeg skulle møblere. Tv-benker ser jeg ofte på kjøp og salg-sider på facebook. Spisebord og stoler finner du nok også brukt. Folk har mye fint! Spør gjerne på kjøp og salg, og presiser hva du er ute etter. Her er det mye å spare. Sengklær og andre ting kan man, som noen før nevnte, finne billig på Sparkjøp og Ikea. Ta dere en handletur og kjøp inn sånt der det er billigst, samt husholdningsvarer som dusjsåpe og toalettpapir. Vi kjøpte store dusjsåper på sparkjøp for 20 kroner. På ikea har de greie kniver. Kjøpte noen der for en ok pris, og som er veldig skarpe. Kanskje rundt 2500. Når dere har fryseboks, så kan dere også gjøre storhandling. Beregn 5000 på mat (for hele måneden). Ferie: 5000 PC: 3000 Fryseboks: 5000 Tv-benk og spisebord + stoler: Ville satt av rundt 2000. Finner du billigere, så er det bare å spare mer. Seng: 3000 Delvis etablering(ting til hus + klær): 2500. Mat: 5000 Annet(forsikring, mobil, tv, internett, strøm, spill): 3500 (i forhold til vår forbruk. Vi er to voksne. NB: Utgifter til bil er ikke med). Det blir 29 000. Ville kjøpt ny seng (15 000), robotstøvsuger (ser de ligger på fra 1500-3000 for de rimeligste). Trekk fra husleie. Hvis man beregner 3000 til robotstøvsuger, så blir det 47 000 minus husleie og minus sofa. Hvor mye betaler dere i husleie? Nå ser man jo at det er i omtrent samme sjikt som du nevnte; 30 000 i sparing. Litt mer kanskje. Har nok overdrevet litt, men tenker at etter en lang stund på stramt budsjett, er det helt innenfor å kunne kose seg litt ekstra! Syns 30 000 er bra til sparing. Du kan jo også åpne en bufferkonto, og sette det som blir igjen etter at du har lagt 30 000 til sparing og betalt husleien.. Da har du til uforutsette regninger og regninger som kommer et par ganger i året(nrk-lisens f.eks). Det gjør det lettere å planlegge det faktiske månedlige budsjettet, og ikke bli "taken by surprise" når de der regningene dukker opp... :b Veldig enkelt å åpne opp konto i nettbanken også. Det er nå hva jeg ville lagt meg på.. Kanskje kjøpt en rimeligere pc, fryseboks, spisebord billig brukt osv., for å spare litt til.. Fryseboks tror jeg at du kan spare mer på. Klær og sko kan bli litt mer, men kommer an på hva dere trenger.. lykke til! Du gjør en kjempejobb Anonymkode: b21ac...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 8. februar 2017 #13 Del Skrevet 8. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow, så flott at du har fått litt til overs og kan oppgradere litt nødvendige ting! Det unner jeg deg absolutt Husk når du kjøper nytt at det er minst ett års garanti, og 2 eller 5 års reklamasjonsfrist (alt etter hvor lenge et produkt er ment å holde, en fryser vil lett være 5 år). Hvis du har litt tålmodighet og ikke må handle alt på én gang, kan det være mye å hente på salg. Sjekk også prisjakt.no for å sjekke om det er et reelt tilbud og for å finne den rimeligste butikken. Du kan kanskje kjøpe utstillingsmøbler fra møbelforretningene? De vil sjelden være veldig preget av dette. De er oftest i tipp topp stand og du får nok fortsatt garanti på dem, pluss at de koster noe mindre enn å kjøpe "ordinært". Bokhandler har med jevne mellomrom halv pris på brettspill. Lykke til med handel! Anonymkode: b597e...76b Den delen om garanti er bare tull. Garanti er frivillig og de fleste garantier i Norge er verdiløse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Del Skrevet 8. februar 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hvor mye du nå vil få utbetalt pr mnd? Og hva du betaler i leie? Anonymkode: 0ffc9...f2e Nå vil jeg få 25.000 utbetalt hver måned. Det er inkludert barnebidrag og barnetrygd for et barn (+ ekstra barnetrygd siden jeg er aleneforsørger) Leien min er på 11.000 i mnd. Jeg har i tillegg bil med de utgifter det medfører (helt nødvendig), men ingen andre utgifter til kollektiv. Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Del Skrevet 8. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott at dere får det litt bedre økonomisk! Har møblert en god del leiligheter i det siste, så kan jo komme med mitt synspunkt ihvertfall. Ferie: 5000 PC: 3000 (finner de jo ganske billig. Så en på Elkjøp på tilbud denne uken, 1700 kroner rundet oppover) Fryseboks: Aner ikke hva de koster. Men se gjerne etter brukte. De har lang levetid. Vi to har en sånn som passer under kjøkkenbenken. Den er nesten litt for liten, det som redder oss, er at vi har kombiskap i tillegg.. Men dere kan spare masse penger på å kunne gjøre storkjøp og handle på tilbud. Ville beregnet 5000 på dette. Dere sparer i lengden Avhengig av hvor du bor, men her vi bor, fant jeg masse brukt da jeg skulle møblere. Tv-benker ser jeg ofte på kjøp og salg-sider på facebook. Spisebord og stoler finner du nok også brukt. Folk har mye fint! Spør gjerne på kjøp og salg, og presiser hva du er ute etter. Her er det mye å spare. Sengklær og andre ting kan man, som noen før nevnte, finne billig på Sparkjøp og Ikea. Ta dere en handletur og kjøp inn sånt der det er billigst, samt husholdningsvarer som dusjsåpe og toalettpapir. Vi kjøpte store dusjsåper på sparkjøp for 20 kroner. På ikea har de greie kniver. Kjøpte noen der for en ok pris, og som er veldig skarpe. Kanskje rundt 2500. Når dere har fryseboks, så kan dere også gjøre storhandling. Beregn 5000 på mat (for hele måneden). Ferie: 5000 PC: 3000 Fryseboks: 5000 Tv-benk og spisebord + stoler: Ville satt av rundt 2000. Finner du billigere, så er det bare å spare mer. Seng: 3000 Delvis etablering(ting til hus + klær): 2500. Mat: 5000 Annet(forsikring, mobil, tv, internett, strøm, spill): 3500 (i forhold til vår forbruk. Vi er to voksne. NB: Utgifter til bil er ikke med). Det blir 29 000. Ville kjøpt ny seng (15 000), robotstøvsuger (ser de ligger på fra 1500-3000 for de rimeligste). Trekk fra husleie. Hvis man beregner 3000 til robotstøvsuger, så blir det 47 000 minus husleie og minus sofa. Hvor mye betaler dere i husleie? Nå ser man jo at det er i omtrent samme sjikt som du nevnte; 30 000 i sparing. Litt mer kanskje. Har nok overdrevet litt, men tenker at etter en lang stund på stramt budsjett, er det helt innenfor å kunne kose seg litt ekstra! Syns 30 000 er bra til sparing. Du kan jo også åpne en bufferkonto, og sette det som blir igjen etter at du har lagt 30 000 til sparing og betalt husleien.. Da har du til uforutsette regninger og regninger som kommer et par ganger i året(nrk-lisens f.eks). Det gjør det lettere å planlegge det faktiske månedlige budsjettet, og ikke bli "taken by surprise" når de der regningene dukker opp... :b Veldig enkelt å åpne opp konto i nettbanken også. Det er nå hva jeg ville lagt meg på.. Kanskje kjøpt en rimeligere pc, fryseboks, spisebord billig brukt osv., for å spare litt til.. Fryseboks tror jeg at du kan spare mer på. Klær og sko kan bli litt mer, men kommer an på hva dere trenger.. lykke til! Du gjør en kjempejobb Anonymkode: b21ac...321 Tusen takk for fantastisk hjelp! Månedsbudsjettet med mat har jeg ganske klart: Totalt utbetalt 25.000/mnd (med forebehold om at tabellen jeg har fått stemmer. Jeg synes det høres litt lite ut, at jeg skal skatte bare 20%. Jeg vil få ca 25.000 brutto, og betale 5000 i skatt hver måned. Men bidrag og trygd oppå der igjen gjør at det blir 25.000 netto) Husleie: 11.000,- Strøm, forsikring, telefoner, internett: 4000,- Mat, bensin, klær og fritid: 7500,- Sparing: 1500,- = 24.000 Planen er å spare litt mer til gaver, ferie og sånt rent forbruk som kommer noen få ganger i året. Jeg tenkte å fast sette inn 4500 på regningskonto. I tillegg er det greit med et overskudd da jeg har veldig mange helseutgifter, som egenandeler til både tak 1 og tak 2, medisiner på hvit resept og så betaler vi jo litt ekstra for praktisk hjelp innimellom i mine dårlige perioder. De pengene jeg vil få utbetalt som engangssum (ca 100.000), skal på en måte brukes "nå". Dvs, jeg skal spare 30.000, og har 70.000 igjen. Det er til møbler/ferie/sparing/etc. Kopierer inn budsjettforslaget ditt her: Ferie: 5000 PC: 3000 4000 (Putter inn en tusenlapp til her, da jeg bruker pc mye (litt tyngre programmer etc, jeg har jo en del timer foran skjermen )Fryseboks: 5000 2500 (Sjekket nå, fant finfin fryseboks på 200liter til 2500! Både expert og elkjøp hadde i den prisklassen og størrelsen)Tv-benk og spisebord + stoler: Ville satt av rundt 2000. 4500 (Det jeg har funnet nytt vil koste 2500 (bord) 3000 (stoler) og 2000 (tvbenk). Det er jo max, så for å være litt realistisk tar jeg midt mellom ditt og mitt forslag. Seng: 3000 Delvis etablering(ting til hus + klær): 2500. Tilsammen blir dette 21.500. Og hvis vi tar med sofaen jeg så sårt ønsker meg blir det 15.000 til. 36.500. Litt nye klær og sko, så runder jeg opp til 40.000. Da sitter jeg igjen med 30.000 etter både disse innkjøpene og sparing. (Jeg er litt redd for at hvis jeg sitter med for mye på konto så vil de gå til "tull", altså at jeg kjøper litt småting her og der. Tenker at det er bedre om jeg bruker de på skikkelige ting som varer lenge?) Og jo, 5000 til nye sommerdekk til bilen 25.000 igjen da. Da har jeg jo nok igjen til seng, men da har jeg jo brukt virkelig mye penger! Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Del Skrevet 9. februar 2017 Så utrolig fint at du får shoppe litt Ville satt av mere penger på klær og etablering. Minst 5000. Det er fort gjort at klært koster mye mer en man tror. Jeg bruker ofte "storshoppe" når ellos har 50% på salgsvarer, da får jeg gjerne en del for en rimelig penge Ellers ville jeg ventet på salg for å kjøpe møbler, samt kjøpt brukt . Det viktigste nå er vel at du setter bort penger til ferie og buffer, bestemmer deg for summer du skal bruke på hver enkelt kategori og forholder deg til det. Det blir lett til at man sløser mer enn man hadde tenkt om man ikke er fast bestemt på hvor pengene skal gå. Anonymkode: 628f5...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Del Skrevet 9. februar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig fint at du får shoppe litt Ville satt av mere penger på klær og etablering. Minst 5000. Det er fort gjort at klært koster mye mer en man tror. Jeg bruker ofte "storshoppe" når ellos har 50% på salgsvarer, da får jeg gjerne en del for en rimelig penge Ellers ville jeg ventet på salg for å kjøpe møbler, samt kjøpt brukt . Det viktigste nå er vel at du setter bort penger til ferie og buffer, bestemmer deg for summer du skal bruke på hver enkelt kategori og forholder deg til det. Det blir lett til at man sløser mer enn man hadde tenkt om man ikke er fast bestemt på hvor pengene skal gå. Anonymkode: 628f5...df1 Nettopp, det siste du sier er viktig. Så jeg tenker at jeg bør sette opp et ganske detaljert budsjett før jeg får inn pengene. Er redd jeg går litt "amok" når jeg har hatt så lite penger så lenge, så vil gjerne unngå det ved å forberede litt, både mentalt og på papiret med tydelige summer. Å sette av mer til klær er sikkert ikke dumt, kanskje jeg nå kan kjøpe klær som har litt bedre kvalitet også. Jeg går rundt i gensere som har hull under armene og tightser med hull på lårene Ikke veldig lekkert! Har to olabukser, og generelt lite klær. En sort kjole som jeg bruker til alt som er av pyntede situasjoner. Nå er jeg stort sett hjemme i eget hus nesten hele tiden da, men det føles jo ikke særlig greit at klærne jeg bruker hjemme er så ille at jeg skifter før jeg drar på butikken. Og så har jeg faktisk ingen sko, jeg har noen jeg arvet fra moren min, og et par med løs såle som kostet 30 kr brukt. Om jeg skal velge antall sko burde jeg jo ha et par joggesko, og et par vinterstøvler ihvertfall. Kanskje også pensko av noe vis. Anonymkode: 0b893...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Del Skrevet 9. februar 2017 Sett et bestemt beløp på fastrentesparing, der du binder pengene for 1 eller 2 år. Da er det lettere å ikke falle for fristelsen å bruke de pengene. Ellers ville jeg vært nøye med å vente på gode tilbud (i tillegg til å få gratis/billig gjennom Finn.no) på ting som dere trenger til leilligheten m.m. Bruk gjerne Prisjakt.no og lignende tjenester for å finne best pris på det du skal kjøpe nytt. Sjekk medlemsskapene dine, og se om du får gode tilbud (på det som du trenger) gjennom disse. Mitt TOBB-medlemsskap gir meg rabatter i mange forskjellige butikker. Min strømleverandør gir meg også rabatter i diverse butikker. Anonymkode: 75547...e69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #19 Del Skrevet 9. februar 2017 Fastrenteinnskudd 1 år 1,70 % Binding til 15. februar 2018 Fra 25 000 til 8 mill. kroner1,35 % Gjelder hele beløpet når innskuddet er mellom 8 og 20 mill kroner Fastrenteinnskudd 2 år 1,60 % per år Binding til 15. februar 2019 Fra 25 000 til 8 mill. kroner https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/fastrenteinnskudd.html Anonymkode: 75547...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #20 Del Skrevet 9. februar 2017 Anbefaler deg å ta det litt rolig nå i starten, dvs. ikke raide butikkene for alt du mener du trenger/bør unne deg selv. Hvis du overhode er usikker, så vent litt og se det an, vurder om det finnes noen mer fornuftige alternativer... Det er jo såklart fornuftig å invistere i livskvalitet også, men fakta er at når man er vant til lite så trenger man ikke plutselig alt "alle andre har" for å bli lykkelig bare fordi man plutselig har penger (hvis du tenker sånn så legg fra deg disse tankene og unngå å lete etter feil med alt du eier og har, ellers tror jeg du kommer til å angre den dagen dette går opp for deg). På den mer positive siden tror jeg også man får mye mer glede av ting når man unngår impulskjøp og hamstring. (Har selv levd "hånd til munn" i noen år, og i ettertid skulle jeg ønske at jeg tenkte mer på pengebruken min, verdien av penger og ikke bare verdien av å endelig kunne unne seg noe, når jeg fikk god råd. Bare min erfaring. ) Anonymkode: 1781c...5e2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå