Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om flere enn meg har samme tanker.

Jeg er spl på en tung med. avd. Vi er 2 personer på 8-10 pasienter hver. Jobben består av svært mange spl-oppgaver. Når jeg jobber med hpl/hfa blir det alt for mye! De kan ikke hjelpe med spl-oppgaver, men forventer hjelp av meg ute i avd. Jeg er lettet hver gang jeg er på team med en annen spl. For å være ærrlig ønsker jeg kun å jobbe med kun sykepleiere fordi flyten i arbeidsoppgaver er mye bedre. Skal det være en hpl/hfa på teamet må det være som en 3. person. Hva mener dere andre?

Anonymkode: 41ac4...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet på en slik avdeling, der det var null forståelse fra hjelpepleierne og evt studenter at jeg hadde mye å gjøre utenom å hjelpe med stell og mating, spesielt på seinvakt var det ille, for da var jeg eneste sykepleier på avdelingen. De forventet at jeg skulle delta i stell på lik linje med dem, og selv om jeg hjalp til så mye jeg kunne var det aldri godt nok. I tillegg kom medisiner, legevisitt, intravenøse væsker og medikamenter, eventuell medisinering, parenteral ernæring, sårstell, siking (kun spl fikk sike menn), oppfølging av blodprøver, legevisitt, samtaler med pårørende, kontakt med hjemmesykepleien og å ta seg av dem som ble dårlig ila vakten. Fikk nesten aldri spist, mens hjelpepleierne satt en halvtime hver vakt. Tilslutt ble jeg så lei at jeg sluttet, og det oppfordrere jeg deg og til å gjøre om du kjenner det blir for tungt. Evt kan du jo foreslå for leder at bemanningen økes, det er sikkert frustrerende for de som går ute å føle på at de ikke har nok hjelp også. På den avdelingen jeg jobbet på sluttet det mange sykepleiee pga dette, og nå ansetter de kun sykepleiere for ikke å slite ut folk. Jobber gjerne med hjelpepleiere, men da må de ha forståelse for at jeg skal gjøre andre til i tillegg til å hjelpe i stell. Jeg begynte å jobbe på en helt annen type avdeling der det kun er sykepleiere, og da hjelper alle hverandre og alle kan gjøre alle oppgaver, så nå får jeg faktisk spist og gått på do hver vakt. 

Anonymkode: ea67e...552

Skrevet (endret)

Jeg mener 2 personer på 16-20 pasienter er alt for mye uansett yrkesbakgrunn og utdannelse. Det er ikke alltid hpl/hfa forstår oppgavene til spl, og det skjer at disse tror spl bare slapper av og skyver oppgaver over på dem. Men det hender også at spl glemmer hvor travelt og tungt det er ute i avdelingen med stell/vask/dusj/med.utdeling/etc også - når de løper rundt på medisinrommet og har administrativt ansvar. 

Dette høres uansett ut som et fryktelig dårlig arbeidsmiljø - og jeg anbefaler deg absolutt til å ta dette med leder i stede for å la det gå ut over hpl. Begge yrkesgrupper har en tendens til å overse/glemme/undervurdere hverandres oppgaver. Dette bør du som sagt uansett ta opp med ledelsen, evt. fagforening, for dette høres rett og slett uforsvarlig ut. Det er ikke hverken hpl eller spl sin feil at det er slik - det er ledelsen. Prøv å bit tenna sammen og spill på lag, det vil du absolutt tjene på hvis miljøet bedres og bemanningen økes. Forstår veldig godt at det er vanskelig hvis hpl mener du er lat og stadig klager, men har du forsøkt og forklare dine oppgaver for dem/denne? Gi dem et innblikk i hvor sinnsykt mye det er?

Endret av boblevann
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Jeg har også jobbet som sykepleier på sykehus, og kjenner meg igjen i problemstillingen. Kanskje du kan ta dette opp med nærmeste leder? Det er ikke alltid så lett å ta denne direkte med hjelpepleier, du vet ikke slags respons du får. Hjelpepleiere som har vært i gamet en stund er jo gull verdt!! De har forståelse for at du har sykepleieroppgavene dine, og de ordner gjerne en ekstra middag for deg, følger pasienten din på do eller tar vitalia hvis du spør dem om hjelp. Hvis dere er to stk på 8-10 pas. bør dere ha en felles forståelse av hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres i løpet av vakten, og hvilke som kan forskyves til neste skift. Er det en måte du kan drøfte med kollegaen hvilke oppgaver som må prioriteres? Ringer det flere klokker, må jo begge ut i avd. Ta dette gjerne opp på et personalmøte.

Min drømmeavdeling ville hatt faste vaktteam, slik at kollegaene kjenner til hverandres styrker og svakheter. Da tror jeg også arbeidsmoralen blir høyere. Det er ikke greit å gå på jobb og jobbe med ukjente vikarer... Jeg synes det høres litt lite ut å være to stk på 8-10 pasienter, i hvertfall hvis du er den eneste sykepleieren. Men det kommer veldig an på pleietyngden og sykepleieoppgavene som følger med (dårlige pasienter, intavenøse infusjoner, EKG, kateterisering, blodprøver og you name it...). Jeg vil jo si at det ALLTID en fordel å være to sykepleiere på jobb i steden for en sykepleier og en hjelpepleier, fordi da faller ikke alle sykepleieoppgavene på den ene sykepleieren. Dette er et lederansvar... Hvis du mener at dette går ut over pasientsikkerheten/pasientbehandlingen eller kunne gjort det, synes jeg du bør sende avvik/forbedringsmelding. 

Min erfaring med et liknende problem i en større avdeling er at leder satte inn ekstra personale under tung perioder. Men det kan være vanskelig å få medhold fra ledernes side...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...