Gå til innhold

Noen som har prøvd felleski?

visp

Anbefalte innlegg

Fornøyd? Merket dere noe forskjell? Er de testet ut på klisterføre enda? Det er egentlig det siste jeg er mest nysgjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du tenker på bortoverski. 

Bare prøvd på alpinski og å gå opp en bratt fjellside rett opp med feller, er latterlig enkelt. Bakglatte eksisterer ikke. Vil anta det derfor funker kjempefint på bortoverski. 

Anonymkode: 3423a...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du tenker på bortoverski. 

Bare prøvd på alpinski og å gå opp en bratt fjellside rett opp med feller, er latterlig enkelt. Bakglatte eksisterer ikke. Vil anta det derfor funker kjempefint på bortoverski. 

Ja, tenker på langrenn. Jeg har ikke satt meg så mye inn i det men ser for meg at det er tyngre å gå på kanskje. Å slippe bakglatte ski er fantastisk men om de sklir tilsvarende dårligere bortover/nedover så ødelegger det jo endel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe det sklir godt nedover. Du har pelsen bakover så den er glatt fremover og bremser bakover. Er uansett veldig lett å gå på med alpintski. 

På langrennski så er det jo pels kun på midten. Så jo mer du tråkker ned jo mer bremser det bakover. Men aldri fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tippe det sklir godt nedover. Du har pelsen bakover så den er glatt fremover og bremser bakover. Er uansett veldig lett å gå på med alpintski. 

På langrennski så er det jo pels kun på midten. Så jo mer du tråkker ned jo mer bremser det bakover. Men aldri fremover. 

Ok, tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hva er fellesski?

Man fester seg sammen med en god venn og håper på det beste i nedoverbakkene!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte felleski til sesongen i fjor, og jeg skal aldri tilbake til smøreski ;) For min del handler det i stor grad om at jeg misliker bakglatte ski, og at jeg synes det er et ork å smøre, så hvis jeg må gjøre det, ender jeg opp med å ikke gå på ski i det hele tatt :P 

Jeg har testet å ligge bak noen med vanlige ski nedover, og opplevde ikke å ha vesentlig dårligere glid enn dem. Jeg var ute helt på slutten av sesongen i fjor, alle andre hadde enten kladder under skia eller ekstremt bakglatte ski, og noen hadde begge deler på samme tur, jeg hadde utmerkede ski. Da ble jeg enda mer glad i felleskiene mine :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man slipper å besudle naturen med farlige kjemikalier fra skismøring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fristende etter rensing av fjorårets klister kl. syv om morgenen. Må jo alltid vente til siste liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd det, men har prøvd noe annet nytt (for meg) i år, nemlig smøretape. Det er mye enklere å bruke enn vanlig skismurning. Jeg bruker den røde fra Start.

Anonymkode: 4ab0c...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg felleski i år, og er litt mellomfornøyd. Jeg har faktisk langt bedre feste på de gamle langrennsskiene mine. Dette skyldes nok hovedsakelig at jeg er veldig lett i forhold til høyden min, så skiene har litt for hardt spenn.

Mitt råd er dermed å være veldig nøye med å finne ski med riktig spenn, ellers kan du oppleve at du ikke får noe nytte av fellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg felleski for et par måneder siden og er superfornøyd! Tiden med bakglatte ski er helt forbi og i nedoverbakkene holder jeg fint følge med de som kjører på "vanlige" ski, så det kunne egentlig ikke blitt bedre.
Nå er jeg uansett mest glad i klassisk, så skøyting er egentlig ikke et tema, men jeg har da forsøkt å skøyte litt og det går greit, om ikke akkurat kjempebra.
Jeg fikk veldig god hjelp i butikken til å finne de skia som passet best både til min vekt og høyde, men også til mitt ferdighetsnivå (som for øvrig er veldig lavt...). Tror dette er litt av suksessfaktoren.
Den absolutt største fordelen for meg er allikevel at det er så lettvint. Bare å ta skiene rett fra biltaket og ut på tur uten å måtte bruke tid på smøring og annet træl. Samme når turen er over, rett opp på taket og kjøre hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, fjellstreif skrev:

Jeg kjøpte meg felleski i år, og er litt mellomfornøyd. Jeg har faktisk langt bedre feste på de gamle langrennsskiene mine. Dette skyldes nok hovedsakelig at jeg er veldig lett i forhold til høyden min, så skiene har litt for hardt spenn.

Mitt råd er dermed å være veldig nøye med å finne ski med riktig spenn, ellers kan du oppleve at du ikke får noe nytte av fellene. 

En ting er spennet, noe annet er at man kan flytte bindingen. Jeg justerte litt i begynnelsen for å få det feste og den gliden jeg ønsket, etter det har det fungert bra for meg. Er det veldig trått føre, kan jeg justere bindingene litt igjen for å få bedre glid. Er det veldig glatt, justerer jeg litt for å få bedre feste. Men stort sett har jeg dem i mellomposisjon, som funker til de fleste forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wolfmoon skrev:

En ting er spennet, noe annet er at man kan flytte bindingen. Jeg justerte litt i begynnelsen for å få det feste og den gliden jeg ønsket, etter det har det fungert bra for meg. Er det veldig trått føre, kan jeg justere bindingene litt igjen for å få bedre glid. Er det veldig glatt, justerer jeg litt for å få bedre feste. Men stort sett har jeg dem i mellomposisjon, som funker til de fleste forhold. 

Ja, jeg har flyttet bindingen fram. Det har hjulpet litt, men det aller beste ville vært et mykere spenn. Dessverre finnes det ikke spenn som passer til meg i den lengden jeg skal ha (i hvertfall ikke i den modellen jeg har), så da valgte jeg å gå for riktig lengde men litt for hardt spenn og heller flytte bindingene litt. Skulle jeg valgt igjen ville jeg heller gått for litt kortere ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...