AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Hei! Mine foreldre sliter med dårlig økonomi, og jeg vil gjerne hjelpe dem ved å lette presset. Jeg tenker uansett at det er på tide at jeg skaffer meg jobb. Problemet er at jeg ikke klarer å skaffe et eneste intervju en gang! Har siden mai 2016, uten et eneste intervju. De aller fleste jobbene har jeg levert CV og søknad direkte til dagligleder, med mindre annet har vært ønsket i annonse.Har alltid håndhilst og smilt og prøvd å være så positiv som mulig når jeg har snakket med daglige ledere. Lurer derfor på om noen her har noe veiledning å komme med? CV'en min er ganske tom ettersom jeg ikke har noe arbeidserfaring. Søknaden min har jeg fått høre ser bra ut - Foreldre, venner og nabo har sett på den. Likevel tror jeg kanskje søknaden min er det som ødelegger mest for meg. Jeg føler jeg ikke er virker interessant nok for arbeidsgiver. En venn av en venn av meg var i Kenya i sommer og jobbet frivillig på et sykehus, dette skrev hun om i søknaden og hun fikk 4 jobbtilbud! Hun ga et tips til min venninne om at hun burde skrive om hva hun skal studere neste år, noe min venninne fortalte meg igjen. Men er liksom litt usikker på hvordan det å skrive at jeg skal søke sosialt arbeid etter vgs skal gjøre meg mer interessant? Tar i mot all veiledning jeg kan få!!! Anonymkode: d2b72...c14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Meld deg som ringevikar i helsevesenet. En veldig god måte å få jobberfaring. Anonymkode: dcc3d...b13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld deg som ringevikar i helsevesenet. En veldig god måte å få jobberfaring. Anonymkode: dcc3d...b13 Mener du sykehjem/gamlehjem når du skriver helsevesenet? Jeg er 18, og går studiespes. Altså tror jeg ikke at jeg har den rette kompetansen til å hjelpe til i helsevesenet... Har dog vurdert frivillig arbeid i Røde Kors eller Dyrebeskyttelsen, men syns det blir litt dumt mtp at jeg trenger penger og ikke har så utrolig mye ekstra tid... Anonymkode: d2b72...c14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Du har jo nettopp hatt en tråd her om dette? Hva har du. Gjort siden da? Anonymkode: aa957...c82 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du sykehjem/gamlehjem når du skriver helsevesenet? Jeg er 18, og går studiespes. Altså tror jeg ikke at jeg har den rette kompetansen til å hjelpe til i helsevesenet... Har dog vurdert frivillig arbeid i Røde Kors eller Dyrebeskyttelsen, men syns det blir litt dumt mtp at jeg trenger penger og ikke har så utrolig mye ekstra tid... Anonymkode: d2b72...c14 De færreste som begynner som assistent/ringevikar i helsevesenet har noe erfaring/kompetanse. Du vil få dette etter hvert, gjennom god opplæring og mulighet for å stille spørsmål. Det kan også styre deg inn på hva du vil senere i livet. Jeg hadde heller ikke noen verdens erfaring og ante ikke hva jeg ville bli før jeg fikk sommerjobb på sykehjem, men var lærevillig og engasjert - og gjorde det veldig godt. Det førte til fast jobb som helgevakt og jeg fant ut at jeg ville jobbe med det fremover. Utdannet meg som sykepleier, og den strålende attesten fra deltidsjobben hjalp meg mye når jeg skulle få meg fast jobb etterpå. Anonymkode: e5928...c26 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Kan du gjøre noe frivillig arbeid som kan fylle cven litt mer? Eks lokalt Amnesty gruppe, rusfri ungdom, besøke sykehjem beboere (hvis noe sånt finnes). Det som er viktig er at det må være noe du interesserer deg for, ellers så mister du raskt interessen. Anonymkode: aa9c1...55c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 Rart å ikke bli innkalt til et eneste intervju spør du meg, de trenger jo folk både her og der. Hvor mange søknader har du levert? Anonymkode: aaf75...c4e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du gjøre noe frivillig arbeid som kan fylle cven litt mer? Eks lokalt Amnesty gruppe, rusfri ungdom, besøke sykehjem beboere (hvis noe sånt finnes). Det som er viktig er at det må være noe du interesserer deg for, ellers så mister du raskt interessen. Anonymkode: aa9c1...55c Har sendt mail til dyrebeskyttelsen i nabobyen (jeg er veldig glad i dyr), og jeg tenkte jeg skulle sende mail til Røde Kors idag. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rart å ikke bli innkalt til et eneste intervju spør du meg, de trenger jo folk både her og der. Hvor mange søknader har du levert? Anonymkode: aaf75...c4e Det er ikke mange ledige stillinger her jeg bor og de fleste fra kullet mitt er desperate etter å få jobb så det er svært stor konkurranse. Kjenner flere som søker, men ikke får napp. Vet ikke hvor mange søknader jeg har levert, men har vel blitt over 20 stk nå. Jeg syns det er mye med tanke på at kanskje bare 10 av dem har søkt etter nye arbeidstakere, mens alle andre har jeg gått til uten å vite om de har trengt nye folk eller ei. Anonymkode: d2b72...c14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 20 søknader på over et halvt år er lite. Det du bør gjøre er å bruke nettverket ditt. Det er slik de aller fleste får sin første jobb. Jeg, f.eks, fikk lørdagsjobb i skranken på postkontoret som 17-åring fordi nabokona jobbet der og "solgte meg inn". At allerede eksisterende ansatte går god for deg er en enorm fordel når du ikke har referanser. Anonymkode: 8b7ef...450
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20 søknader på over et halvt år er lite. Det du bør gjøre er å bruke nettverket ditt. Det er slik de aller fleste får sin første jobb. Jeg, f.eks, fikk lørdagsjobb i skranken på postkontoret som 17-åring fordi nabokona jobbet der og "solgte meg inn". At allerede eksisterende ansatte går god for deg er en enorm fordel når du ikke har referanser. Anonymkode: 8b7ef...450 Jeg har brukt nettverket rundt meg, men dessverre er ikke nettverket mitt stort nok. Har bare kontakt med ên nabo, og hun jobber på legevakten. Bestemoren til en venninne av min søster prøvde å hjelpe meg å få jobb på matbutikk, det funket ikke. Foreldrene til en venn av min bror prøvde å skaffe meg jobb på en klesbutikk, det funket heller ikke. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre med nettverket mitt. Kjenner ikke mange folk og det gjør ikke mine foreldre heller. Og btw, så syns jeg ikke 20 er lite mtp på at bare 10 av dem søkte etter arbeidstakere? Må jo være relevant for jobben når jeg søker jobb, ellers vil jo arbeidsgiver tro jeg har null selvinnsikt. Anonymkode: d2b72...c14 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du sykehjem/gamlehjem når du skriver helsevesenet? Jeg er 18, og går studiespes. Altså tror jeg ikke at jeg har den rette kompetansen til å hjelpe til i helsevesenet... Har dog vurdert frivillig arbeid i Røde Kors eller Dyrebeskyttelsen, men syns det blir litt dumt mtp at jeg trenger penger og ikke har så utrolig mye ekstra tid... Anonymkode: d2b72...c14 Du trenger ikke kompetanse for å være ringevikar, men to sterke armer og en sterk rygg og villighet til å lære og stå på. Datteren min på 18 år går også studiespesialisering og er ringevikar i en bolig for psykisk utviklingshemmede. Hun får så mye vakter hun bare har tid til fordi hun er moden og ansvarlig og arbeidsvillig. Anonymkode: dcc3d...b13
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke kompetanse for å være ringevikar, men to sterke armer og en sterk rygg og villighet til å lære og stå på. Datteren min på 18 år går også studiespesialisering og er ringevikar i en bolig for psykisk utviklingshemmede. Hun får så mye vakter hun bare har tid til fordi hun er moden og ansvarlig og arbeidsvillig. Anonymkode: dcc3d...b13 Takk for svar. Da tenker jeg at jeg skal prøve å finne et sted jeg kan være ringevikar. Har dog ikke sterk rygg da pga. skade, men er ansvarlig og arbeidsvillig. Anonymkode: d2b72...c14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 "Alle" vil ha butikkjobber, så de er ikke enkle å få. Renholdsjobber kan kanskje være en ide. Anonymkode: 66639...ce1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 20 søknader på over et halvt år er lite. Det du bør gjøre er å bruke nettverket ditt. Det er slik de aller fleste får sin første jobb. Jeg, f.eks, fikk lørdagsjobb i skranken på postkontoret som 17-åring fordi nabokona jobbet der og "solgte meg inn". At allerede eksisterende ansatte går god for deg er en enorm fordel når du ikke har referanser. Anonymkode: 8b7ef...450 Nei, det er det aldeles ikke når TS er i utdanning og er forsørget av foreldrene sine. Anonymkode: 73be9...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Skrevet 8. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: "Alle" vil ha butikkjobber, så de er ikke enkle å få. Renholdsjobber kan kanskje være en ide. Anonymkode: 66639...ce1 Det er dessverre ikke aktuelt mtp at jeg går på skole og de fleste renholdsjobber er på morgenen. Dessuten har jeg problemer med ben, rygg og håndledd Anonymkode: d2b72...c14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå