AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Skal søke opptak til medisin til høsten. Er 27 år nå og vil derfor være 33 når jeg er ferdig. Jeg føler det selv er litt på kanten. Hvordan blir jobbutsiktene, er de unge foran i rekken, hva vil arbeidsgiver tenke om en kvinne i beste barnealder og hva med pensjon osv. Har allerede studert i 3 år men fullførte ikke da det var feil studie. Anonymkode: 1d031...1d6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Du blir glatt min lege fremfor en fersk 25 åring. Eller hvor gamle de nyutdannede er. Jeg ønsker nemlig gjerne en eldre lege. Jeg tror til og med du ville vært for ung for komfortsona mi. Nå var det ikke det du egentlig lurte på, men likevel... Utdanne deg, du :-) Anonymkode: 6a6ac...1f0 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Vet om flere som har vært litt senere ute med å begynne på medisinstudiet. Har ikke hørt noe negativt om det. Man er vel i like mye, om ikke mer, i beste barnealder i 20-åra Anonymkode: 33507...d1c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du blir glatt min lege fremfor en fersk 25 åring. Eller hvor gamle de nyutdannede er. Jeg ønsker nemlig gjerne en eldre lege. Jeg tror til og med du ville vært for ung for komfortsona mi. Nå var det ikke det du egentlig lurte på, men likevel... Utdanne deg, du :-) Anonymkode: 6a6ac...1f0 Takk for fin tilbakemelding! Varmer godt at du anser meg for ung Anonymkode: 1d031...1d6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for fin tilbakemelding! Varmer godt at du anser meg for ung Anonymkode: 1d031...1d6 Som ung, ikke for ung Anonymkode: 1d031...1d6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Neida, er selv nyutdannet innenfor noe annet og er i 30 årene. Det går så bra så Leste om en som utdannet seg innenfor arkeologi og var 57 år så det er aldri for sent. Anonymkode: 3f6b3...c94
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Jeg leste for en stund siden om en dame som tok medisinstudiet når hun var over 40. Tror det blir mer og mer vanlig at folk tar utdannelse når de er godt voksen. Har selv to i min klasse som er 35+ Anonymkode: c02c8...1de
Minlillesky Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 jeg er snart 27, og skal begynne på studie snart og blir nok ikke ferdig før om 4-5 år, muligens mer om jeg går videre med studiet. Ikke lege, men innenfor yrke med barn. Det er mer og mer vanlig å utdanne seg litt senere enn før. Jeg visste ikke hva jeg ville jobbe med før jeg var 26
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Du kommer garantert ikke til å være eldst på studiet om du begynner som stud.med i en alder av 27. Å få seg jobb om man er litt eldre enn snittet på studiet bør heller ikke være noe problem i den bransjen der. Husk også at den tiden en person er yrkesaktiv er +/- 40 år. De 7-8 årene før medisinstudiet er kun en liten brøkdel av dette. Du har tross alt igjen 34 år til ordinær pensjonsalder når du er ferdig på studiet. Det er mye verre å skulle gå i 40 år i noe du mistrives i, og samtidig tenke på at du kunne gjort det annerledes. Så derfor: «gønn på!» Det du i første omgang bør tenke på er studielån: du får max støtte for 8 år, så hvis du har tatt opp studielån alle tidligere år, så må du belage deg på å finansiere deler av studietiden din på egenhånd. Anonymkode: 7e873...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat i medisinstudiet tror jeg du er ganske trygg når det gjelder alder. De fleste må jo vente på alderspoengene og i tillegg ta opp fag og det er ikke uvanlig å begynne på medisin i den alderen du er i. I tillegg til dette så spiller jo alder ingen rolle, du har vel gjort noe annet fornuftig disse årene og du har jo tross alt gått gjennom akkurat samme studie som de yngre når du eventuelt er ferdigutdannet Anonymkode: f8d94...f1d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer garantert ikke til å være eldst på studiet om du begynner som stud.med i en alder av 27. Å få seg jobb om man er litt eldre enn snittet på studiet bør heller ikke være noe problem i den bransjen der. Husk også at den tiden en person er yrkesaktiv er +/- 40 år. De 7-8 årene før medisinstudiet er kun en liten brøkdel av dette. Du har tross alt igjen 34 år til ordinær pensjonsalder når du er ferdig på studiet. Det er mye verre å skulle gå i 40 år i noe du mistrives i, og samtidig tenke på at du kunne gjort det annerledes. Så derfor: «gønn på!» Det du i første omgang bør tenke på er studielån: du får max støtte for 8 år, så hvis du har tatt opp studielån alle tidligere år, så må du belage deg på å finansiere deler av studietiden din på egenhånd. Anonymkode: 7e873...5b4 Takk for svar! Ang studielån så er det også en tanke. Jeg har kun rett på 4 års støtte igjen, og må finansiere skolepenger og livsopphold. Det er vanskelig å jobbe utennom studier, og er usikker på hva man kan tjene på sommerjobber/praksis osv. Her må jeg nok rett og slett be min familie om lån/forskudd på arv. Anonymkode: 1d031...1d6
boblevann Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 I akkurat legeyrket vil jeg tenke meg at noen år på baken bare er en fordel. Jeg hadde glatt valgt deg som min lege, mot de som kommer rett fra vgs - grunnet livserfaring, modenhet osv. Det at du er kvinne i beste babyalder kan bli et problem, men mye kan jo skje før den tid. Kanskje du er ferdig med barn når du er ferdig utdannet? Forhåpentligvis vil en fremtidig arbeidsgiver se nytten av deg utover fødselspermisjonen
Leo Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Jeg kjenner faktisk to stykker som begynte å studere medisin etter at de var fylt 40 og det har så vidt jeg vet ikke vært noen ulemper forbundet med det. Tvert i mot sier de at de opplevde at det var en stor fordel å ha en del livserfaring i bagasjen bl.a. i møte med pasientene.
Honnikorn Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 Kjør på! Jeg tok en ingeniørgrad som 42 åring, ikke noe problem
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 Jeg går ikke medisin, men 2. året profesjonsstudiet i psykologi. Regner med det er litt samme greia siden snittet er høyt. I alle fall: ca 1/5 av klassen er over 25 år. To stykker er over 30 år, og vi har to stykker som nærmer seg 40 år. Selv er jeg 28 år. Det er ikke noe problem. Dette med pensjon er noe du mest sannsynlig vil tape på. Man må stå et visst antall år i arbeidslivet for å samle poeng. Det å ta en ny utdanning kommer derfor med en kostnad. Samtidig vet man aldri hva som vil skje. Hvis man skal legge opp livet sitt etter pensjonspoeng så kan det hende man ser seg tilbake en dag og angrer. Jeg syns du skal søke medisin hvis det føles riktig. Om man er 30 år eller 33 år når man er ferdig tror jeg ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 968a7...56e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 Dette går helt fint. Det går også helt fint å studere medisin rett etter VGS, selv om det tydelig er mange på KG som har sterke motforestillinger til dette. Man har like gode muligheter på jobbmarkedet ved senere oppstart som tidlig, og hvorvidt man vil bli en god lege eller ei har svært lite med alder ved studieoppstart å gjøre. Hva pasienter mener om alderen din er imidlertid lite viktig. "Alle" ferdigutdannede kvinnelige leger er uansett i sin beste alder hva gjelder barn, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret for dette. Alderen på søkerne er i hovedsak mellom slutten av 20-årene og begynnelsen av 30-årene, så du vil ikke skille deg spesielt ut. Om noe kan menn bli foretrukket dersom arbeidsgiver er opptatt av dette, men da ville du jo ha blitt ekskludert uansett. Og du er slettes ikke den eneste 27-åringen som starter på medisin. Det finnes flere som også er eldre enn deg. Anonymkode: f473d...0e6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 Det er ingenting å tenke på. De som er ferdigutdannede som 25 åringer, og til og med ser yngre ut kan også slite med å bli tatt seriøst. Anonymkode: db885...7fb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 I noen yrker er modenhet og livserfaring viktig, legeyrket er absolutt et av dem. Anonymkode: 664d2...750
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 De fleste foretrekker "eldre" leger etter det jeg har hørt Arbeidsgiver vil vell også se på det som en fordel, ettersom du blir mer moden enn de andre. Anonymkode: 6b9ff...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå