Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nyutdannet i fjor etter en videreutdanning. Var underveis i studiet usikker om på om jeg hadde valgt rett, men valgte å fullføre. Har nå vært i jobb siden i fjor sommer på en flott arbeidsplass med kjekke kollegaer.

Kan innimellom kjenne på en følelse av usikkerhet relatert til jobben, som at noe ikke helt føles rett. Samtidig har jeg et veldig spennende yrke jeg ikke helt greier å gi slipp på. Sliter ofte med motivasjonen, noe som er tungt. Var svært utslitt etter studiet, så har liksom tenkt at dette var årsaken til dårlig motivasjon. Snakket med legen i oktober, og han mente alt ville gå seg til. Vet at det tar tid å tilpasse seg i ny jobb, men er redd det ikke skal bli bedre. 

Har fått tilbud om 1 ekstra dag på en annen arbeidsplass i samme yrke og leker litt med tanken på at dette kan passe meg bedre. Fordelen her er dagarbeid og ikke turnus som jeg nå jobber i. Men er redd for å forlate en så fin arbeidsplass som jeg har nå.

Savner følelsen av å glede meg til jobb, synes det er kjipt å ha denne usikre følelsen hele tiden.

Noen erfaringer, råd eller tips?😃

Anonymkode: 2140c...e6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det følelsen av å ikke mestre jobben som er problemet?

Anonymkode: 7f3f3...ae9

Skrevet

I starten følte jeg at jeg ikke mestret jobben, men det var nok mest fordi jeg var nyutdannet og stresset. Har kun fått gode tilbakemeldinger fra kollegaer og pasienter, så tror jeg gjør en god jobb. Jobber forresten som jordmor. Føler mer mestring nå enn når jeg starta, men likevel mye å lære enda.

Veldig mange på jobb brenner jo for dette yrket, så jeg føler nok et press på at jeg også må elske det. Jeg synes det er veldig spennende, men kjenner kanskje ikke helt på den brennende følelsen?

Savner følelsen av å brenne for det, og ikke minst kjenne mer glede over å dra på jobb. Man skal kanskje ikke gruble sånn hvis man er i rett jobb?😕

TS

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange på jobb brenner jo for dette yrket, så jeg føler nok et press på at jeg også må elske det. Jeg synes det er veldig spennende, men kjenner kanskje ikke helt på den brennende følelsen?

Savner følelsen av å brenne for det, og ikke minst kjenne mer glede over å dra på jobb. Man skal kanskje ikke gruble sånn hvis man er i rett jobb?😕

TS

Det er noen som klarer å finne sin plass, og drive med noe de virkelig brenner for. Eller - noe de tilsynelatende brenner for. Men selv om man ikke brenner 100% for det, så kan man fortsatt gjøre en god jobb. Vi går til en jobb hver dag for å fylle en plass i samfunnet. Det burde ikke være noen krav til at man virkelig skal brenne for det man gjør. Og jeg tror veldig mange - både de med høy utdanning og andre - ikke føler så stor glede over arbeidet de gjør. Uansett hvor godt man liker noe, så blir man jo også lei med tiden.

Kanskje det ville føltes bedre for deg hvis du tillot deg å gi deg tid. Som relativt nyutdannet kan man ikke forvente å mestre alt - det er det svært få som gjør. 

Anonymkode: 314f0...d76

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som klarer å finne sin plass, og drive med noe de virkelig brenner for. Eller - noe de tilsynelatende brenner for. Men selv om man ikke brenner 100% for det, så kan man fortsatt gjøre en god jobb. Vi går til en jobb hver dag for å fylle en plass i samfunnet. Det burde ikke være noen krav til at man virkelig skal brenne for det man gjør. Og jeg tror veldig mange - både de med høy utdanning og andre - ikke føler så stor glede over arbeidet de gjør. Uansett hvor godt man liker noe, så blir man jo også lei med tiden.

Kanskje det ville føltes bedre for deg hvis du tillot deg å gi deg tid. Som relativt nyutdannet kan man ikke forvente å mestre alt - det er det svært få som gjør. 

Ja, kan absolutt si meg enig i det du skriver😊 Forstår at man ikke kan være 100 % hele tiden. Men det kommer liksom en følelse med jevne mellomrom som plager meg. Jeg har lyst å kjenne mer iver og glede når jeg går på jobb, tror det er viktig for å holde ut i lengden. Men det er mulig at den kommer når jeg føler meg tryggere som du sier.

Føler dere at jobbdagene flyter uten å tenke så mye på det eller grubler dere om dere er på rett plass?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, kan absolutt si meg enig i det du skriver😊 Forstår at man ikke kan være 100 % hele tiden. Men det kommer liksom en følelse med jevne mellomrom som plager meg. Jeg har lyst å kjenne mer iver og glede når jeg går på jobb, tror det er viktig for å holde ut i lengden. Men det er mulig at den kommer når jeg føler meg tryggere som du sier.

Føler dere at jobbdagene flyter uten å tenke så mye på det eller grubler dere om dere er på rett plass?

TS

Skrevet

Jeg var i litt samme situasjonen som deg og følelsen av "dette er feil", var veldig sterk. Så jeg sa opp jobben og ble student igjen, men merket fort at jeg ble lei av eksamener og pugging. I tillegg var det mange bekymringer som kom med det å bli student igjen; tapt pensjon, hva hvis jeg får barn, konsekvensene knyttet til tapt inntekt, osv. Det endte derfor opp meg at jeg sluttet på studiet etter litt over et halvt år (selv om det i utgangspunktet var innen et fagfelt som jeg var veldig interessert i). I dag er jeg tilbake i en lignende jobb som jeg hadde før. Tenker ikke lenger på om det er feil. Det skal sies at jeg fant meg en annen arbeidsplass som passet meg bedre når jeg igjen startet i ny jobb. I tillegg startet jeg med noen hobbyprosjekt som jeg lenge har hatt lyst til å drive med. Så selv om jeg har någenlunde samme jobb, så er jeg mye mer fornøyd med min livssituasjone i dag. 

Skrevet

Jeg tror du har kommet i et miljø hvor veldig mange er veldig engasjerte. Det er ikke like vanlig i andre yrker, så du kan kjenne mye på følelsen av å sammenligne deg med de andre. Det kan også være at et skifte av arbeidsplass kan føre til endringer. Men jeg vil oppfordre deg til å holde ut litt, til du føler mer mestring og kommer bedre inn i miljøet. Du gjør en jobb som betyr mye for utrolig mange. Kanskje det er noe som kan gjøre noe med ditt syns på arbeidet? 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har kommet i et miljø hvor veldig mange er veldig engasjerte. Det er ikke like vanlig i andre yrker, så du kan kjenne mye på følelsen av å sammenligne deg med de andre. Det kan også være at et skifte av arbeidsplass kan føre til endringer. Men jeg vil oppfordre deg til å holde ut litt, til du føler mer mestring og kommer bedre inn i miljøet. Du gjør en jobb som betyr mye for utrolig mange. Kanskje det er noe som kan gjøre noe med ditt syns på arbeidet? 

Ja, du har absolutt et poeng. Det er veldig mye snakk om at vi har verdens beste jobb, mange har drømt om jordmorjobben siden de var små osv. Føler meg litt utenfor til tider lell om jeg synes det er flott å ta imot barn. Skal se det an litt, mulig det blir bedre når jeg føler meg tryggere i rollen min.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...