Gå til innhold

Hvordan bør en frysepinne kle seg til en vintertur i minusgrader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på en overnattingstur i skogen i slutten av februar. Regner med at det blir ca -5 om natten til i beste fall et par plussgrader om dagen. For de som driver med friluftsliv er dette kanskje ikke særlig kaldt, men jeg som er verdens største frysepinn kommer til å dø. Har prøvd alle mulige metoder for å kle meg riktig i kulda, men ingenting hjelper. For eksempel: da jeg kledde meg i det klassiske "ull innerst, fleece eller ull som mellomlag og vind og vanntett ytterjakke" som vi fikk beskjed om på en tur i høst, holdt jeg på å krepere. Resten av gjengen hadde det greit, så jeg forstår at det er meg det er noe galt med.

Jeg søker derfor noen som kan gi meg den ultimate oppskriften på ikke å fryse i kuldegrader. Har hørt at man ikke skal kle seg for mye, men det MÅ da være en mellomting som gjør at jeg ikke dør? Jeg har det meste av yttertøy hjemme, inkludert to boblejakker, to ulvang rav gensere, masse ullundertøy osv. Må bare vite hvordan jeg skal bruke det? :)

Anonymkode: 4d2de...8e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må for all del aldri bli svett. Ergo skal du ikke kle deg for mye så lenge dere er i bevegelse. Men du kler på deg så fort dere stopper opp. 

Mitt tips er at så lenge man går har jeg på meg et minimum av tøy. F.eks en stillongs og skallbukse på bein. Overkropp en tynn ullundertrøye, ullgenser (tykkelse etter temperatur) og en skalljakke utenpå der. Det er ved moderat bevegelse. Skal jeg gå bratt opp, så har jeg bare ullundertrøye og skalljakke. Til og med ned til -15. 

Så fort jeg stopper, om det så er kun for to-tre minutter, så tar jeg på en dunjakke utenpå. Minimum 700 fill. 

I camp tar jeg på mer tøy. Kan fint ha to stillongser, en fleecebukse og så skallbukse utenpå der. 

På overkropp så har jeg gjerne to ulltrøyer og en tykk ullgenser og så dunjakke og skalljakke over. 

Veldig viktig med gode sko og sokker, lue og ikke minst en god og varm hals så varmen ikke siver ut. Og bevege deg alltid litt om du føler du fryser. 

Jeg tror ikke det er store temperaturforskjeller på deg og andre. Jeg tror bare andre har et annet forhold til kulde. Man må nesten lære seg til å holde kulda ute. Det er først når man kan bli så kall at man forfryser at man skal reagere på kulda. Men i -5 så skal du være rimelig lettkledd for å forfryse. 

Anonymkode: fef69...f2e

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må for all del aldri bli svett. Ergo skal du ikke kle deg for mye så lenge dere er i bevegelse. Men du kler på deg så fort dere stopper opp. 

Mitt tips er at så lenge man går har jeg på meg et minimum av tøy. F.eks en stillongs og skallbukse på bein. Overkropp en tynn ullundertrøye, ullgenser (tykkelse etter temperatur) og en skalljakke utenpå der. Det er ved moderat bevegelse. Skal jeg gå bratt opp, så har jeg bare ullundertrøye og skalljakke. Til og med ned til -15. 

Så fort jeg stopper, om det så er kun for to-tre minutter, så tar jeg på en dunjakke utenpå. Minimum 700 fill. 

I camp tar jeg på mer tøy. Kan fint ha to stillongser, en fleecebukse og så skallbukse utenpå der. 

På overkropp så har jeg gjerne to ulltrøyer og en tykk ullgenser og så dunjakke og skalljakke over. 

Veldig viktig med gode sko og sokker, lue og ikke minst en god og varm hals så varmen ikke siver ut. Og bevege deg alltid litt om du føler du fryser. 

Jeg tror ikke det er store temperaturforskjeller på deg og andre. Jeg tror bare andre har et annet forhold til kulde. Man må nesten lære seg til å holde kulda ute. Det er først når man kan bli så kall at man forfryser at man skal reagere på kulda. Men i -5 så skal du være rimelig lettkledd for å forfryse. 

Supert, tusen takk for tips!

Vil du si det er lurt å investere i en god lue ala ulvang rav eller gjør det ikke store forskjellen om jeg har en tykk bomullslue?
Jeg har også veldig liten sekk, så tenkte å spare plass i sekken ved å droppe tursko og barre ta ullsokker i skiskoene, vil det føre til stort varmetap?

TS :) 

• Liker 1
Skrevet

Lua bør være vindtett. Burde skrevet det i første innlegg. Alt yttertøy må være vindtett. Lue, jakke, bukser og hansker. Ullue med vindlue over bør fungere. Eller en skikkelig bøtte av en lue. 

Jeg har også tova ullvotter i lommen for å ta på om jeg blir kald på hendene. De varmer fort opp. 

Om skoene holder er jeg usikker på. Kommer an på skiskoene dine og utetemperatur. Mange bruker fotoposer i campen. Jeg har pleid å ha beina så langt oppi bålet som mulig uten å svi sålene. 

Syntet bør du unngå så godt det lar seg gjøre da dette ikke holder på varmen om du blir fuktig. Derfor er ull gull. Det farligste er å bli fuktig. 

• Liker 1
Skrevet

Tørre ullsokker er lurt, og jeg bruker alltid gode sko ellers blir jeg kald. Om du blir kald på beina så bytt sokker, det hjelper mye. Lua er best om den er i ull, en bøff rundt halsen er også smart. Jeg sover i sovepose med lue, ullundertøy, genser om det er kaldt og buksa på om det er skikkelig kalt. Putt klærne i soveposen så slipper du iskalde klær på morgenen. Ellers er det et OK tips å varme noen steiner forsiktig i bålet å ha som håndvarmere. Ha et skikkelig liggeunderlag og jeg har alltid med et teppe i tillegg, kan være godt å ha over seg/opp mot ansiktet. Vet ikke om du skal ligge i telt eller under åpen himmel. Men under åpen himmel ville jeg hatt en seriøs tykk ullgenser over ullundertøy og. Jeg bruker også å ha en tykk vinterbukse og ullstilongs og en seriøs bra jakke til å sitte ute ved bålet i. Jeg er nemlig verdens verste frysepinn jeg også, men sover ute både titt og ofte. Det viktige er at du ikke blir svett under gåing som nevnt over her.

• Liker 1
Skrevet

Husk å tisse før du legger deg i soveposen, det er  noe herk å måtte stå opp og gå ut etter at du har kommet deg ned i soveposen og har det deilig og varmt! 

Anonymkode: 33e48...386

• Liker 3
Skrevet

Og kjøp sånne små "varmeposer" som du får kjøpt på sportsbutikken til å varme hender/føtter - er beregnet på éngangsbruk, og koster ca 10-20 kr for en to-pakning. Gull å ha hvis du blir skikkelig kald :)

Anonymkode: 69173...767

• Liker 1
Skrevet

Ja det med å tisse før man legger seg er viktig. Og heller ikke være sulten. Dette påvirker nattevarmen. 

Godt liggeunderlag med høy R-verdi har mye å si. Personlig elsker jeg reinsdyrskinn. Det varmer godt. 

Sover også med lue og hals. Har en tykk en i ull. 

Og nå kjenner jeg at jeg trenger en utenatt veldig snart. 

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen :)

Har et spørsmål til: Jeg har en sovepose med komforttemperatur på +5 og en med komforttemperatur på -7. Har det hensikt å bruke begge disse? Altså ta sommersoveposen inni vintersoveposen?

Har i tillegg lakenpose som øker temperaturen med 4 grader (Y) 

Skrevet

Ja det fungerer. Jeg har selv to poser i hverandre. En stor sommerpose og en liten tresesongspose. Og jeg sover som et barn i -10. 

Men får du tak i en større (evnt mindre) tresesongs, så gå for det. Sånn at en av posene kan byttes ut med en bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...