Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med den gamle hunden vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 15 år gammel halvstor hund. Vi har alltid vært aktive og har gått lange skogturer hver eneste dag helt siden vi fikk han da han var 8 uker gammel. Nå er han en helt annen hund. Før han ble 15 gikk vi fortsatt lange skogturer, men med et helt annet tempo. Han bare gikk, han har aldri gått før, bare jogget... før han ble 14 altså. Det var da denne traskingen begynte. Nå er han 15 år og enda slappere. Dyrlegen sier han er frisk og helt smertefri, men han er sliten. Han blir sliten av å gå turer og han vil egentlig bare sove. Så vi lar han sove mye. Ligge i sofaen, på kjøkkengulvet, i sengen eller hvor enn vi befinner oss i huset. Men altså, er det lurt av oss å tvinge han med på lange skogturer? Ikke lange-lange turer altså. Fjellturene på flere timer har han sluppet siden han ble 14. Eller burde vi la han sove, og gå 10 min runder i nabolaget for å tisse? Hva er et godt hundeliv for en gammel mann? 

Anonymkode: 0dcea...001

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan reagerer han etter en semi-lang tur nå då? 
Det er også forskjell på 30 minutters tur og 1 time. Se hvordan han reagerer. 

Jeg tenker at du har rett i at han er sliten. Å slite ham ut på lengre turer enn han orker er ikke nødvendig. Gi ham tur ut i frisk luft og vær, litt mosjon for å holde blodsirkulasjonen i gang. Gi ham kos og oppmerksomhet, mentalt stimuli via lek eller lydighetstrening om dere har pleid det. Men la ham slippe de lengste turene. 

Anonymkode: cce75...9b8

• Liker 6
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerer han etter en semi-lang tur nå då? 
Det er også forskjell på 30 minutters tur og 1 time. Se hvordan han reagerer. 

Jeg tenker at du har rett i at han er sliten. Å slite ham ut på lengre turer enn han orker er ikke nødvendig. Gi ham tur ut i frisk luft og vær, litt mosjon for å holde blodsirkulasjonen i gang. Gi ham kos og oppmerksomhet, mentalt stimuli via lek eller lydighetstrening om dere har pleid det. Men la ham slippe de lengste turene. 

Anonymkode: cce75...9b8

Han reagerer med å gå saktere og saktere. Også selvfølgelig sove når han kommer hjem. Han er 100% døv og ser svært dårlig, så det har blitt minimalt med trening i det siste. Nesen hans fungerer godt, så jeg pleier å slenge hundemat utover plenen så han kan lete etter det. Noen tips til mer vi kan gjøre for å stimulere hodet hans, hvor han ikke trenger å bruke øre eller syn? :)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han reagerer med å gå saktere og saktere. Også selvfølgelig sove når han kommer hjem. Han er 100% døv og ser svært dårlig, så det har blitt minimalt med trening i det siste. Nesen hans fungerer godt, så jeg pleier å slenge hundemat utover plenen så han kan lete etter det. Noen tips til mer vi kan gjøre for å stimulere hodet hans, hvor han ikke trenger å bruke øre eller syn? :)

Har dere prøvd senior tilskudd for å smøre leddene hans? Gamle hunder kan bli stivere i kroppen med tiden. Senior tilskuddet fra http://norskdyrehelse.no/ kan være verdt et forsøk.

Nesearbeid i form av ulike iq-leker er gøy for de fleste hunder. Aktivitetslekene fra Nina Ottoson er fine http://www.nina-ottosson.com/no/ - Kong og Trixie har også fine iq-leker. 

• Liker 1
Skrevet

Som veterinæren vår sa da jeg spurte det samme spørsmålet om vår gamle hund, så tvinger man ikke gamle folk på over 80 ut på halvtime/times lange gåturer. Det skal man heller ikke gjøre med gamle hunder.

En gammel hund må få styre selv. Hvis hunden din sakker farten etter 10 minutter, er det 10 minutters turer han trenger. Som hos gamle mennesker, er det søvn, mat, litt sosial omgang og tisseturer hunden trenger.

Vår gamle hund fikk to turer på 15-20 minutter daglig det siste året han levde. Turer i hans tempo, men mange innlagte stopp for å sjekke "nyhetene". Tisseturer i hagen etter behov, men ikke lengre turer enn maks 20 min. 

• Liker 2
Skrevet

Tenker at han skal få sove, og at det er bedre å bare gå en liten halvtime. Han har tydelig ikke det sammr behovet for bevegelse som før, og da er det bedre at han i siste del av livet får slappe av.

Anonymkode: 50545...e68

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en 15 år gammel halvstor hund. Vi har alltid vært aktive og har gått lange skogturer hver eneste dag helt siden vi fikk han da han var 8 uker gammel. Nå er han en helt annen hund. Før han ble 15 gikk vi fortsatt lange skogturer, men med et helt annet tempo. Han bare gikk, han har aldri gått før, bare jogget... før han ble 14 altså. Det var da denne traskingen begynte. Nå er han 15 år og enda slappere. Dyrlegen sier han er frisk og helt smertefri, men han er sliten. Han blir sliten av å gå turer og han vil egentlig bare sove. Så vi lar han sove mye. Ligge i sofaen, på kjøkkengulvet, i sengen eller hvor enn vi befinner oss i huset. Men altså, er det lurt av oss å tvinge han med på lange skogturer? Ikke lange-lange turer altså. Fjellturene på flere timer har han sluppet siden han ble 14. Eller burde vi la han sove, og gå 10 min runder i nabolaget for å tisse? Hva er et godt hundeliv for en gammel mann? 

Nå som han er eldre har han andre behov. Det virker som han trenger mer søvn og mindre aktivitet. Ikke gå lengre enn han orker. Når han sakker farten, er det nok tur frem til neste tur. En liten tur ut for å tisse tror jeg holder for han om han blir fort sliten. Eventuelt ligge ute og sove av og til. Litt kaldt til det nå, men om han lever til sommeren, så er det en fin måte å få frisk luft på.

Har dere prøvd å gi han massasje når han slapper av inne? Det syntes min bikkje var godt. Hun var en Border Collie, som dessverre måtte avlives 14 år gammel pga sykdom. Hun likte å få en god massasje på ryggen og hodet når hun lå og slappet av. Hjelper sikkert ikke stort til noe, men gammel bikkje fortjener litt ekstra god behandling :fnise::yvonne:

Jeg tenker det han trenger nå er mye søvn, korte turer, masse kos og kjærlighet. Litt ekstra kos og kjærlighet :strix:

Skrevet

15 år er mye for liten hund, veldig mye for en mellomstor og halvdød for stor. Sånn ca. 
Her er noen eksempler på forventet levetid. Fra liten til stor rase. 

Papillon og Chihuahua (2-5kg): 12-17 år
Welsh Corgie og Shetland Sheepdog (10 kg): 12-13 år
Border Collie (15-20 kg): 12-14 år
Alaska Husky (18-28 kg): 10-12 år
Golden Retriver (25-30 kg): 12-13 år
Rottweiler (35-60 kg): 8-10 år
Sankt Bernard (65+ kg): 7-9 år
Newfoundlander (45-70 kg): 8-13 år
etc etc. 

Du har store variasjoner. En 8 år gammel chihuahua er som oftest ingenting. Men 8 år for en stor sankt bernard er veldig mye.
Hvis du ser eksemplene så er 15 ekstremt mye, selv for en chihuahua. Jeg vet om en chihuahua som er 18 år, noe som faktisk er innad i forventet levealder. En annen døde da han var 14, sovnet inn stille og fredelig. Også innenfor forventet levealder. Ingen sykdom, bare gammel.
Alder varierer jo ikke bare innad i størrelser, men også raser. Oppi der så har du individer, sykdom og skader.
15 år er mye for mange. Du må se an din hund. Skogsturer ville jeg ikke ha anbefalt. Det er forskjell på å gå en skogstur på 1 time, og det å sitte på en benk ved en dam i skogen. Hvor du går maks 10 min, resten er bare avslapping også får hunden gjøre det han selv vil.
Lengde på turer må du se an dagsformen. Det er ikke lurt å tvinge en gammel hund til å gå langt.
En gammelhund bør være hjemme. Ligge i armkroken, få masse kos og kjærlighet. Ikke trene. Turer er som oftest for å tisse og bæsje. Ikke noe maratonløping. 

Anonymkode: 96bad...038

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse fine svar!

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 år er mye for liten hund, veldig mye for en mellomstor og halvdød for stor. Sånn ca. 

Anonymkode: 96bad...038

Ja, han er innmari gammel til hans rase å være, alle søsknene hans er døde for lengst. Heldigvis viser ikke vår hund noe tegn på sykdom eller smerte, med unntak av hørsel og syn, men det ser det ut til at han lever greit med. 

Vi tar en dag av gangen og skal se an formen hans når det kommer til tur, og gå hjem når han blir sliten . Alderdommen hans kom så veldig plutselig rett før han fylte 14 år, og det var rart å plutselig ha en helt annen hund. Vel, nå får han leve den siste tiden med kos, kjærlighet, massasje, korte turer og benksitting ute :) 

Det er så vondt at han er gammel. Litt sånn at jeg ikke vil innse det. Jeg håper han lever i hvert fall ett år til, men jeg skjønner at jeg ikke kan hale og dra i livet hans ut i det uendelige... 

Skrevet

Fyll leker med godis og fortsett som du gjør med å slenge godis utover plenen. Også får dere finne en god balanse for hva som er nok aktivitet for hunden. Kan det hende han synes det er bedre med flere, korte turer (10-15min) daglig eller et par korte lufteturer og en litt lengre tur (30min-1t) i løpet av dagen?

Hvordan reagerer han når dere sal ut? Våkner han av seg selv eller er han "seig"?

Slike hjernetrim-spill fungerer jo også fint :) 

Skrevet

Støtter tidligere svar, ro ned tempo og lengde på tur :) Gå i hans tempo og la han få snuse rundt, det er også en form for mental stimulering! :) Ellers kan du jo bruke kong fylt med noe godt feks? 

Bare husk på at når han nå får mindre tur og får sove/ligge i ro mer at ledd osv kan fort bli stivere. Snakk med veterinæren om bra seniorfór og evt sjekk ut dette https://www.hundepoter.no/products/glucosamin-styrker-hundens-ledd. Glukosamin kan være fint for å forebygge også :) trenger ikke å være akkurat den, kom opp flere typer når jeg googla, men likte informasjonen på den linken. 

Ville forresten vurdert å kanskje gå ned litt i fórmengde dersom det er mindre aktivitet og mer godis av hjernetrim, for å holde han på stabil vekt.. synd om han går opp i vekt, for kan forverre helsen hans, og er vanskelig å slanke igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...