AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Jeg har en gutt på 8 mnd som vil nesten aldri ha verken drikke eller mat. Når han spiser noe, så er det bare grøt... Jeg har prøvd med hjemmelaget middag og på glass, med sterk smak, lite smak, hver ingrediens for seg selv, blandet, puré, moset og med biter... Jeg tror at jeg har prøvd absolutt alt. Vann vil han ha veldig lite av, helst bare MME. Han har også kastet opp så og si hver dag siden han begynte med fast føde, men nå er det flere ganger for dagen. Han er ikkje i dårlig form eller noen ting, men jeg er bekymret for all næringa han kanskje ikkje får i seg. Jeg har snakket med helsesøster og hun sier alltid at det er kanskje bare en periode han er i... I 8 hele mnd?! Vi skal til legen på fredag og be henne om å sende oss på utredning. Er det noen som har opplevd noe lignende? Han hadde kolikk når han var nyfødt til han var nesten 5 mnd og jeg pumpet til han var 6, om det kan ha noe å si... Jeg er takknemlig for alle svar! Anonymkode: b196e...73e
Silfen Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Oppkast må han selvsagt utredes for. Kan være refluks. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Høres ganske åpenbart ut at han sliter med cøliaki/laktoseintoleranse eller noe slikt. Eventuelt muligens refluks - alle symptomene tyder på det, og det er ikke uvanlig for barn å kaste opp etter måltider om de har cøliaki. Ved laktoseintoleranse/melkeallergi kan det gi utslag mest i smerter, luft og diarè. Jeg hadde bestilt time hos fastlegen, og krevd henvisning til sykehus. Anonymkode: 7ebb9...acd
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Hvordan blir småbarn sjekket for refluks og matintolerense/allergi? Anonymkode: b196e...73e
Missy1 Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Min gutt har refluks. Han kastet opp ofte, brakk seg av selv den minste klump i maten (et riskorn var nok til å få han til å brekke seg og spy). Han ville helst bare ha melk og levde stortsett på melk og grøt til han begynte på medisiner mot refluks som 2åring. Han skrek også mye om natta og hadde nok ubehag når han lå flatt. Tror han var så glad i melka fordi det lindret (når magesyre kommer opp). Anbefaler deg å sjekke ut om det kan være refluks. Hvis barnet ikke er syk eller dårlig ellers så er det mye som tyder på at det kan være refluks. Dette sjekkes ved å ta en pH-måling (vanligvis 24-timers) via sonde. Vår gutt hadde ikke sånn måling da han var så stor og det ville nok ikke vært mulig å gjennomføre (han har også autisme og psykisk utviklingshemming) så vi fikk det utredet ved å prøve medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Slet veldig med det samme da minstemann gikk over til fast føde. Det ble ganske ille etter hvert. Men hos oss var det tydelig at han var tett hele tiden. En røntgen samt oksygenmåling viste at han hadde store mandler og polypper. Han levde etter hvert på næringsdrikk fra apoteket en periode frem til han ble operert. Da ble SLT mye bedre. Anonymkode: f2e1d...d83
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Tusen takk for alle svar! Nå vet jeg litt mer om hva jeg skal spørre om på fredag! Det er forferdelig å se at de små sliter så gale med noe... :'( Anonymkode: b196e...73e
Missy1 Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Hvis det viser seg å være refluks så kan jeg trøste deg med at det er noe barna ofte vokser av seg håper dere får hjelp. Det er ikke noe godt å ha det sånn, ikke for barnet eller foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå