Gå til innhold

Samværsforelder og klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som har hovedomsorgen for barn: 

Vil du at (i de fleste tilfeller..) far hadde hatt egne klær til barnet/barna hos seg? 
Jeg er klar over at man ikke kan KREVE det siden far tross alt betaler bidrag, og bidraget skal dekke klær, men hvis far tilbød seg? Eller ville du foretrukket at barnet fikk bruke klærne du hadde kjøpt også hos far? 

Anonymkode: f3d49...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn på 3 år. Foretrekker at far har det basice hos seg og at vi tar med dresser, regntøy o.l fra hus til hus. Barnet vokser jo fort ut av ting så synes det er dumt å ha to av alt det dyre.

Anonymkode: f441f...b5c

Skrevet

Syns det er greit at ungene har klærne jeg har kjøpt inn. Far har kjøpt noe selv også. Ungene trives ikke med å bo i en bag, så vi har pakket ned noen klær som de har fast hos far. Bytter selvsagt etter eget ønske. Fungerer fint for oss alle sammen ☺️ 

Skrevet

Jeg pakker minimalt når gutten skal til sin far, da far har kjøpt inn noen få, basic plagg. Ikke jakker og sko og sånn, men bukser og genser og t-skjorter har far noen av.

Skrevet

Min datter har alltid hatt dobbelt opp, med unntak av dyre jakker, vintersko osv.

Verken jeg eller far var egentlig klar over at utstyr skulle sendes med til samvær, og far ville gjerne ha klær til henne fast der. Det skal også sies at han fortsatt betaler det samme i bidrag som han gjorde da hun var tre år og vi hadde 60/40 ordning. Nå er hun 13 og er der bare annehver helg (etter ønske fra far, pga. kjørelengde osv). Så vi er vel litt runde i kantene begge to, vi gidder ikke diskutere småbeløp og hvem som har kjøpt hva.

Skrevet

Jeg foretrekker at far har basisklær til barnet hos seg, enten det er han eller jeg som kjøper dem, så barnet slipper å bo i bag. Om far ønsker å kjøpe klær så er det bare positivt, men da er det en fordel om barnet får lov til å bestemme litt over de klærne selv.

F.eks. her er det jeg som står for basisgarderoben, mens far av og til kjøper inn noen litt mer spesielle plagg som han og/eller barnet synes er kule. Da er det litt surt for barnet om han kun får bruke de klærne de helgene han er hos far og ikke får ta dem med hjem av og til og vise dem frem på skolen f.eks. Heldigvis er mitt barns far grei på dette området. :)

Anonymkode: 4832d...8c6

Skrevet

Mitt barn er bare 1.5 år. Jeg har arvet mye klær etter en venninnes barn, og deler noe av dette med far slik at han har litt for sine helger. Sender med vogn og litt yttertøy. Fars samboer har kjøpt litt nytt til dattera mi og det bruker hun også når hun er der. Synes denne ordningen funger bra nå iallefall :) 

Skrevet

Jeg er gift med samværsfar, og her har vi egne klær til barnet. Hun setter så pris på å ha egne klær hos oss og vi ser at hun føler seg mer hjemme. 

Ja, de vokser fort ut av det, samtidig som det kan selges videre/arves av andre. Vi snakker da 2-3 gensere og bukser, 5-6 t-skorter og basics som truser og sokker. Yttertøy, skotøy etc bringes frem og tilbake. 

Anonymkode: e579b...d12

Skrevet

Barnefar vil ikke ha barnas klær hos seg så jeg pakker en  bag annenhver helg til de. Jeg hadde foretrukket at han hadde hvertfall basisklær hos seg selv.

Jeg har sendt med leker som han har hos seg slik at jeg ikke trenger sende med dette hver gang. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du at (i de fleste tilfeller..) far hadde hatt egne klær til barnet/barna hos seg? 
Jeg er klar over at man ikke kan KREVE det siden far tross alt betaler bidrag, og bidraget skal dekke klær, men hvis far tilbød seg? Eller ville du foretrukket at barnet fikk bruke klærne du hadde kjøpt også hos far? 

Hvis det er en problemstilling i forhold til det økonomiske, eller at du ønsker "kontrollen" på hva slags klær barnet har på seg, så kan jo du kjøpe inn litt klær som kan ligge hos far? Vil uansett tippe det rulleres litt på etter hva barnet har på seg frem og tilbake, hvis ikke barnet må skifte tøy før de skal dra, fordi "disse klærne skal ligge hos pappa". 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I starten sendte jeg med klær til barnet når hun skulle til pappa sin. Men etterhvert som han fikk på plass klær og utstyr, sendte jeg mindre klær osv med. Nå sender jeg bare med ett klesskift til hjemreisen. Det er ikke alltid det blir brukt heller. Det hender han låner ski/skisko og skøyter i ny og ne.

Far til barnet betaler bidrag. Vi er heldigvis enige om at det enkleste for barnet og oss er at vi kjøper inn hver vår klær til barnet så vi slipper flying frem og tilbake med klær. Fungerer utmerket! :) Og barnet synes det er stas å ha egne klær hos pappa og.

Det hender det blir forveksling med klærne og, men det gjør ingenting. Det er datteren vår som skal bruke det :) 

Skrevet

Barnebarn på nå 4 og 7 år.  Far pakker to store bagger, en til hver av dem, annenhver helg.  Undertøy, yttertøy osv.  Mor betaler bidrag, og det er fars ansvar å sørge for klær og utstyr. 
Det hendte at mor beholdt klær i starten, tøy som trengte vask.  Far behøver alle klærne, så forklarte henne at det var greit om skitne klær kom i retur.   

Om mor ser at barna plutselig trenger annet utstyr, f.eks. ski, så bringer far.  De bor 1 times kjøretur fra hverandre.  

Har forstått det slik at det nå fungerer utmerket.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...