AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Hei! Nav kontaktet meg i dag, og spurte om jeg ville bli med på "Ta sjansen". Jeg har fått vite litt om hva dette innebærer, men jeg har liksom ikke helt troen på dette.. For det første så er jeg "gammel", og for det andre så har jeg barn i barnehage (som krever at jeg jobber dagvakter). Og for det tredje så har jeg en mann som jobber i brannvesenet, som krever at jeg hver tredje uke er pokka nødt til å ha dagvakter.. Det er butikk som er mitt hovedfelt, og jeg vet hva arbeidsgiver der vil ha. Og det er nok ikke en småbarnsmor i 30 årene, som må tas hensyn til i henhold til arbeidstimer Men det positive i dette er jo at jeg får arbeidstrening. Men noe særlig mer enn det kommer jeg ikke til å få, og mannen tror på at jeg vil komme til å bli utnyttet. Er det noen som har vært borti "ta sjansen" før og som vil fortelle hvordan dette gikk til? Anonymkode: 015f9...b05
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Ren utnytting. Arbeidsgiver kan fint ansette folk med prøvetid i stedet for å utnytte folk i praksis. Anonymkode: d2d3d...864 7
Gjest Magnifiq Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 (endret) Jeg ville absolutt blitt med. Mye bedre å gjøre noe, kontra å bare gå hjemme. Og du får nettopp arbeidstrening, som gjør ndeg mer attraktiv for andre arbeidsgivere. At du hver tredje uke må jobbe dagvakter, klarer de fleste arbeidsgivere å tilrettelegge for. Eller hvordan jobb mener du at du ønsker, med tanke på at det er nettopp butikk du kan..? De færrste butikker er kun åpnet mandag-fredag 8-16. Endret 7. februar 2017 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat nå, Magnifiq skrev: Jeg ville absolutt blitt med. Mye bedre å gjøre noe, kontra å bare gå hjemme. Og du får nettopp arbeidstrening, som gjør ndeg mer attraktiv for andre arbeidsgivere. Dette er så feil som du får det. Det er ikke hyggelig å jobbe for ingenting og bli utnyttet av arbeidsgivere. Hvis de har et reelt behov for arbeidskraft kan de ansette folk, ikke ta imot folk i tredveårene for praksisarbeid. Anonymkode: d2d3d...864 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Utnytting? Her prøver folk å hjelpe "dere" ut i arbeidslivet igjen! Hele poenget er å gi folk som sliter med å få seg en jobb, en jobb fremfor å sitte stuck med større og større hull i CV'en og blir mer og mer utdatert. Dette er ment som et springbrett til å komme seg videre, ikke å jobbe lavtlønt til evig tid. Dette handler om bevise at man vil og kan jobbe, og er pålitelig arbeidskraft, og det er lettere å få ny jobb om man allerede er i jobb. TS, når du får tilbud om hjelp kan du ikke tenke sånn. Problemet i Norge er at vi er vant til å få ting servert. Nye tider! Kom dere på toget før dere blir helt parkert! Anonymkode: 263fb...2b0 18
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, Magnifiq skrev: Jeg ville absolutt blitt med. Mye bedre å gjøre noe, kontra å bare gå hjemme. Og du får nettopp arbeidstrening, som gjør ndeg mer attraktiv for andre arbeidsgivere. At du hver tredje uke må jobbe dagvakter, klarer de fleste arbeidsgivere å tilrettelegge for. Eller hvordan jobb mener du at du ønsker, med tanke på at det er nettopp butikk du kan..? De færrste butikker er kun åpnet mandag-fredag 8-16. Jobbet 100% i min forrige jobb, og hadde åpnevakter fra 06.00-15.00 (åpningstid for kunder er 08.00 ja). Anonymkode: 015f9...b05 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utnytting? Her prøver folk å hjelpe "dere" ut i arbeidslivet igjen! Hvis man har jobbet tidligere trenger man ikke å være i praksis. Det man trenger er en jobb. Anonymkode: d2d3d...864 12
Gjest Magnifiq Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobbet 100% i min forrige jobb, og hadde åpnevakter fra 06.00-15.00 (åpningstid for kunder er 08.00 ja). Anonymkode: 015f9...b05 Men den jobben har du tydeligvis ikke lenger, og tviler på at det florerer av slike stillinger, så da må du tenke annerledes. Og når det kun er hvert tredje uke du MÅ ha dagvakter, så er jo mulighetene mange fler. Om du ønsker det derimot er jo noe annet..
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første så er jeg "gammel", og for det andre så har jeg barn i barnehage (som krever at jeg jobber dagvakter). Og for det tredje så har jeg en mann som jobber i brannvesenet, som krever at jeg hver tredje uke er pokka nødt til å ha dagvakter.. Det er butikk som er mitt hovedfelt, og jeg vet hva arbeidsgiver der vil ha. Og det er nok ikke en småbarnsmor i 30 årene, som må tas hensyn til i henhold til arbeidstimer Anonymkode: 015f9...b05 Hmm. Så hva mener du at du skal gjøre, da? Hvilke reelle alternativer har du? Kanskje "Ta sjansen" ikke er vits i å være med på, men jeg blir litt nysgjerrig på hva du ser for deg at du kan gjøre, når du ramser opp "kan ikke, kan ikke, går ikke, har barn, har mann, for gammel..." Ikke misforstå, jeg er ikke ute etter å være frekk, men det hjelper jo lite å fokusere på begrensningene. Å være over 30 og avhengig av å jobbe dagtid er vi jo mange som er... Anonymkode: d9fb6...231 13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utnytting? Her prøver folk å hjelpe "dere" ut i arbeidslivet igjen! Hele poenget er å gi folk som sliter med å få seg en jobb, en jobb fremfor å sitte stuck med større og større hull i CV'en og blir mer og mer utdatert. Dette er ment som et springbrett til å komme seg videre, ikke å jobbe lavtlønt til evig tid. Dette handler om bevise at man vil og kan jobbe, og er pålitelig arbeidskraft, og det er lettere å få ny jobb om man allerede er i jobb. TS, når du får tilbud om hjelp kan du ikke tenke sånn. Problemet i Norge er at vi er vant til å få ting servert. Nye tider! Kom dere på toget før dere blir helt parkert! Anonymkode: 263fb...2b0 Selvsagt kan jeg takke ja til arbeidstrening. Men jeg vet jo hva butikksjefene i dag vil ha:) Og det er nok ikke småbarnsmødre i 30 årene.. Jeg vil dessuten bare bli sett på som en potensiell gravid fare. Det butikkene vil ha, er unge menn og eller studenter i 18 årene(gutter og jenter). De jobber gjerne på helg, i ferier og helligdager og har ikke barn å ta hensyn til:) Anonymkode: 015f9...b05 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har jobbet tidligere trenger man ikke å være i praksis. Det man trenger er en jobb. Anonymkode: d2d3d...864 Men noen ganger er det gått så lang tid at man ikke har noen relevante referanser å oppgi på en ny jobb, da kan arbeidstrening være en god døråpner. Anonymkode: ac641...fcf 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Hva er ta sjansen, da? Arbeidspraksis i ordinær bedrift? Du er i så fall ikke en ordinær ansatt, og skal kun gå på toppen. Det skal ikke være noe problem å kun jobbe dagvakter. Anonymkode: 0400b...046 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men noen ganger er det gått så lang tid at man ikke har noen relevante referanser å oppgi på en ny jobb, da kan arbeidstrening være en god døråpner. Anonymkode: ac641...fcf Hvis arbeidsgiver ikke er fornøyd kan man heller sies opp i prøvetiden. Relevante referanser? Det å jobbe i butikk forandrer seg lite over ti år. Det eneste man egentlig trenger å lære seg er et nytt kassasystem og det tar ikke mange timene. Anonymkode: d2d3d...864 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er ta sjansen, da? Arbeidspraksis i ordinær bedrift? Du er i så fall ikke en ordinær ansatt, og skal kun gå på toppen. Det skal ikke være noe problem å kun jobbe dagvakter. Anonymkode: 0400b...046 I teorien, ja. I praksis vil arbeidsgiver som regel redusere bemanningen og spare lønnsutgifter mens de utnytter den som er i såkalt arbeidstrening. Man trenger heller ikke arbeidstrening hvis man har jobbet flere år i samme bransje tidligere. Det man trenger er å bli ansatt. Anonymkode: d2d3d...864 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt kan jeg takke ja til arbeidstrening. Men jeg vet jo hva butikksjefene i dag vil ha:) Og det er nok ikke småbarnsmødre i 30 årene.. Jeg vil dessuten bare bli sett på som en potensiell gravid fare. Det butikkene vil ha, er unge menn og eller studenter i 18 årene(gutter og jenter). De jobber gjerne på helg, i ferier og helligdager og har ikke barn å ta hensyn til:) Anonymkode: 015f9...b05 Da må du kanskje se deg om etter en ny bransje? Anonymkode: d9fb6...231 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Så hva mener du at du skal gjøre, da? Hvilke reelle alternativer har du? Kanskje "Ta sjansen" ikke er vits i å være med på, men jeg blir litt nysgjerrig på hva du ser for deg at du kan gjøre, når du ramser opp "kan ikke, kan ikke, går ikke, har barn, har mann, for gammel..." Ikke misforstå, jeg er ikke ute etter å være frekk, men det hjelper jo lite å fokusere på begrensningene. Å være over 30 og avhengig av å jobbe dagtid er vi jo mange som er... Anonymkode: d9fb6...231 Det jeg trenger er en arbeidsgiver som respekterer meg og ikke dømmer meg for at jeg er en småbarnsmor i 30 årene. Mange har ikke villet ansette meg p.g.a dette dessverre. Så det er ikke nødvendigvis min godvilje det står på her:) Det koster også penger å ha barn i barnehage, og jeg eier også et halvt boliglån. Mat på bordet skal vi også ha i huset, noe vi begge deler 50 50 på. For at det skal gå rundt for meg som er i en voksen og etablert alder, må jeg minst ha en 80% stilling. Ellers vil ikke ting gå rundt. Anonymkode: 015f9...b05 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis arbeidsgiver ikke er fornøyd kan man heller sies opp i prøvetiden. Relevante referanser? Det å jobbe i butikk forandrer seg lite over ti år. Det eneste man egentlig trenger å lære seg er et nytt kassasystem og det tar ikke mange timene. Anonymkode: d2d3d...864 Men endel ansetter ikke hvis du ikke har ordentlige referanser og det er det ikke alle som har hvis dem har vært ute av arbeidslivet i mange år. Anonymkode: ac641...fcf 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I teorien, ja. I praksis vil arbeidsgiver som regel redusere bemanningen og spare lønnsutgifter mens de utnytter den som er i såkalt arbeidstrening. Man trenger heller ikke arbeidstrening hvis man har jobbet flere år i samme bransje tidligere. Det man trenger er å bli ansatt. Anonymkode: d2d3d...864 Mange butikker gjør dessverre det, ja. Jeg har vært i praksis to steder, og begge steder har jeg gått på toppen. De har på ingen måte vært avhengig av meg. Jeg tror NAV i min kommune kanskje er mer oppmerksom på problemet enn i mange andre kommuner; praksisplass blir raskt en sovepute. Fin statistikk for NAV, og gratis arbeidskraft for butikken. Så jeg har nok vært heldig. Men jeg vil absolutt anbefale deg å ta plassen, TS. Men meld fra til NAV dersom de utnytter deg. Anonymkode: 0400b...046 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 Ærlig talt. Her får du en mulighet til å prøve deg litt i arbeid. Ta den muligheten! Anonymkode: 3fc3d...391 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå