Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært prøvere i flere år, mange nedturer ligger bak oss og "problemet" er kanskje ikke egentlig å bli gravid, komplisert å forklare.. Siste tre årene med tre MA / og to SA har vært vanskelige, kanskje spesielt det siste året da MA/SA kom tett nå sist. MA i Juni og SA i November men vi er ved godt mot tross alt og ønsker dette så inderlig.

Men altså, lang historie (som nok mange her kjenner seg igjen i om jeg la den ut) gjort kort;
Nå har jeg fått resept på Clomifen ferring Tab 50 mg

- kjenner jeg er veldig usikker på veien videre og håper noen kan komme med kloke ord her inne.

Noen med erfaringer som vil dele? Jeg setter stor pris på alle små / store svar, bidrag, råd..

Anonymkode: 79d72...919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke fått hjelp før etter 5 SA/MA? 

Anonymkode: 1eb82...94a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke fått hjelp før etter 5 SA/MA? 

Kan du si noe om hva du legger i hjelp?

- det er ulike grunner til at vi ikke har fått tilbud om eller bedt om  denne type behandling før nå. 

Jeg har cyster, men ved siste MA fant de ut at jeg hadde ganske mye myomer, som ble fjernet kirurgisk. Samtidig, når man blir gravid prioriteres man ulikt fra de som ikke blir det osv. Stedet man bor virker inn, fastlegen, sykehuset - ja, som jeg skrev komplisert. Og vi ønsket gi oss selv tid, ikke stresse - ta vare på hverandre i dette også, hormoner osv påvirker jo ikke bare kroppen og eggstokkene men livet ellers, belastningen med SA/MA er stor, det er vondt, hver gang - for begge. Så ja, vanskelig.

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor du har fått klomifen, har du problemer med eggløsning? 

Anonymkode: f2d51...8fa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si noe om hva du legger i hjelp?

- det er ulike grunner til at vi ikke har fått tilbud om eller bedt om  denne type behandling før nå. 

Jeg har cyster, men ved siste MA fant de ut at jeg hadde ganske mye myomer, som ble fjernet kirurgisk. Samtidig, når man blir gravid prioriteres man ulikt fra de som ikke blir det osv. Stedet man bor virker inn, fastlegen, sykehuset - ja, som jeg skrev komplisert. Og vi ønsket gi oss selv tid, ikke stresse - ta vare på hverandre i dette også, hormoner osv påvirker jo ikke bare kroppen og eggstokkene men livet ellers, belastningen med SA/MA er stor, det er vondt, hver gang - for begge. Så ja, vanskelig.

Jeg skjønte ikke hvorfor du ikke hadde fått medisiner etter 3. sa/ma som kan hjelpe å holde på spiren. Og som anonym over stusset jeg også på det du har fått nå som hjelper for å få eggløsning. Siden du blir gravid er det jo ikke eggløsningen som er problemet? Jeg har bare hatt 1 sa hittil så har ikke vært tilfelle for min del med hjelpemidler. Etter det jeg har sett her inne virker det som de som har mistet flere ganger ofte får crionen og albyl e. Men regner med legen din vet hva h*n styrer med og har satt deg på clomifen av en grunn. :)

Skrevet

Albyl e  har virkestoffer jeg ikke tåler så bra så mulig det er derfor? 

Jeg er egentlig usikker på hvorfor det ble clomifen, men legen sa noe om at pergotime (?hvis jeg husker riktig..) ikke lengre var tilgjengelig om jeg skjønte det riktig? For å være ærlig er jeg litt forvirret og usikker akkurat nå. 

Skrevet

Pergotime og clomifen er så å si det samme. Disse hjelper å få EL. Virker ikke som at dette er et problem for deg. Det du kanskje trenger derimot er progesteronstøtte, f.eks. Utrogest eller Lutinus som man tar fra EL til evt. 12 uker av graviditeten.

Skrevet (endret)
4 timer siden, Ny Bruker skrev:

Pergotime og clomifen er så å si det samme. Disse hjelper å få EL. Virker ikke som at dette er et problem for deg. Det du kanskje trenger derimot er progesteronstøtte, f.eks. Utrogest eller Lutinus som man tar fra EL til evt. 12 uker av graviditeten.

- hva er forskjellen på alle medisinenen man leser om her inne? Det kan være vanskelig for noen som er prøvere å sette seg inn i forkortelser osv. Bivirkningene man hører om er ulike osv. Nå virker det som om TS blir gravid - men kan man forebygge SA?

Endret av Carrot
Skrevet
4 timer siden, Ny Bruker skrev:

Takk for svar, jeg skal prøve lese litt om de du nevner.

Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

- hva er forskjellen på alle medisinenen man leser om her inne? Det kan være vanskelig for noen som er prøvere å sette seg inn i forkortelser osv. Bivirkningene man hører om er ulike osv. Nå virker det som om TS blir gravid - men kan man forebygge SA?

Hvis grunnen til SA-ene er enten progesteronmangel eller små blodpropper kan det motvirkes ja. Lutinus og crinone (med flere) er progesterontilskudd man kan ta etter eggløsning som kan hjelpe en til å holde på graviditeten dersom årsaken til abortene er for lavt progesteronnivå. Dette skader det ikke å ta uansett, så jeg synes det er rart at ikke gynekologen til TS har anbefalt dette.

TS: Jeg ville bedt gynekologen om resept på progesteron!

Abyl-e er blodfortynnende, og kan hjelpe dersom årsaken til at hun mister er en tendens til små blodpropper som ikke er farlig for henne, men som kan føre til at fosteret dør. 

Pergotime eller clomifen (dette er det samme stoffet, pergotime er et merkenavn der virkestoffet er clomifencitrat) hjelper en til å bli gravid ved å stimulere en eller flere follikler til å vokse, slik at det er mer sannsynlig at man får eggløsning. Mange får også flere enn ett egg, slik at sjansen for at ett av dem blir befruktet og fester seg blir noe større. Dette medikamentet vil imidlertid ikke gjøre det mindre sannsynlig at man mister, så jeg synes det er rart at gynekologen til TS har gitt henne dette og ikke noe annet dersom problemet er at hun ikke klarer å holde på graviditeten (hun ser ikke ut til å ha problemer med å bli gravid).

Skrevet
11 minutter siden, miore skrev:

Hvis grunnen til SA-ene er enten progesteronmangel eller små blodpropper kan det motvirkes ja. Lutinus og crinone (med flere) er progesterontilskudd man kan ta etter eggløsning som kan hjelpe en til å holde på graviditeten dersom årsaken til abortene er for lavt progesteronnivå. Dette skader det ikke å ta uansett, så jeg synes det er rart at ikke gynekologen til TS har anbefalt dette.

Takk for at du tok deg tid å svare, jeg har av og til lurt på dette i trådene i denne delen av forumet.

Ser at abrivasjoner som brukes er ofte "ukjent" for (slike som) meg som ikke prøver bli gravid, samme er medisinene og problemene.

Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Takk for at du tok deg tid å svare, jeg har av og til lurt på dette i trådene i denne delen av forumet.

Ser at abrivasjoner som brukes er ofte "ukjent" for (slike som) meg som ikke prøver bli gravid, samme er medisinene og problemene.

Tro meg, det tok oss "erfarne" opptil 1 år å orientere seg i alt av kosttilskudd, forkortelser, diagnoser og medisinering. Er du ikke kjent med dette, så kan du kalle deg for heldig. Da hadde du ingen grunn (og tid) til å sette deg inn i det. Det er mest vi med noe form for problemer som er blitt eksperter i dette området.

Skrevet

Det er mye å tenke på, det er tidkrevende å følge med på alle de ulike rådene man får og man kan fort bli overveldet av alle som har en mening også, så vi har prøvd være avslappet, men selv så rolige vi er så er det ikke til å unngå at tanken på at tiden går uten barn er vond og vanskelig av og til for oss begge. Og man kan bli "lei" av å alltid spise riktig, sove nok, ikke nye alkohol, ta tilskudd osv osv - av og til vil man bare leve "normalt" og av og til tar provingen over fokus fullstendig og man blir for fokusert slik at ting blir unaturlig, en fæl karusell.

Jeg burde kanskje satt meg mer inn i "prøver" kategorien, lært meg mer om alle sidene av dette, men helt ærlig ønsker jeg bare å se positiv test uten å være oppmerksom på den øyeblikkelige panikkfølelsen som kommer knyttet til "hvor lenge vil spiren sitte denne gangen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...