AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Har ikke særlig erfaring med å male. Kan man gjøre det selv å få det fint, eller er det lett å få skjolder o.l? det er jo så dyrt å få noen til å gjøre jobben, men hvis det ikke blir pent eller tar en evighet så.. Er snakk om rundt 300m2 Anonymkode: 68632...d27
Leo Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Hvis underlaget det skal males på er greit skal man ha ganske mange tommeltotter for å ikke klare å male en vegg eller ti pent med dagens maling. Den malingen som finnes nå tørker også fort slik at det ikke er noe problem å male to (Eller tre hvis det skulle vise seg å være behov for det) strøk på samme vegg i løpet av en dag. Men å male alle vegger, lister osv. i et hus på 300m2 (For jeg antar det er det du mener?) vil selvfølgelig ta tid. På den annen side blir det lite søl og så og si ingen lukt med moderne maling så det er ikke noe problem å ta litt og litt mens man bor der.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 takk for svar! det er et nybygg, så lister og vinduskarmer er ikke nødvendig å male. Vi må vel legge slettduk (ferdig grunnet) + sparkle i kante før 2 stråk maling. Tror det blir ca. 3000m2vegg å male (selve huset er på 240, men vi skal ha tapet på noe også). Vi har jo ingen møbler som skal flyttes på, men gulv og karmer må maskeres. Vi får heeelt sikkert hjelp, men om vi bare blir to stk, hvor lang tid må vi sette av tror du? Anonymkode: 68632...d27
Leo Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Jobben bør jo absolutt gjøres før det listes, men det er kanskje ikke mulig? Å legge duk er vanskelig hvis man ikke har gjort det før. Eller kanskje rettere sagt vanskelig å få pent så den jobben ville jeg ha satt bort til profesjonelle. Dyrt ja, men det er mye dyrere å måtte få det gjort om igjen. Det er vanskelig å anslå hvor mye tid dere vil bruke på å male siden det kommer an på flere ting. Bl.a. går det mye raskere å male store veggflater med få vinduer og dører kontra små med mange vinduer og dører. Jeg ville nok ha satt av et par uker regnet i arbeidstimer minst siden dere, så vidt jeg forstår, er uerfarne malere. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Hadde lett satt bort jobben! Det er ganske stor jobb du snakker om, og det er faktisk i huset ditt, som du kommer til å se hver eneste dag, så jeg ville latt malerne ta det av seg,så det garantert ble bra.
Krutthøna Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Et tips! Ingenting er bedre enn å få hjelp, men du skal vite at da kan du fort få skjolder. Ingen maler likt, så da bør du i hvert fall sørge for at en og samme person maler en vegg alene - og ferdig. Skal mange stå å male på samme vegg, blir det ikke pent. Hvis du har anledning til det, sett bort jobben. Da utføres det av fagfolk, i tillegg har du garanti, så om du ikke er fornøyd, kan du klage.
Gjest EkteMannen Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Jeg gjør alt selv dersom jeg har tid. Da lærer jeg underveis slik at neste prosjekt går lettere. Men nå pusser jeg opp gamle hus stort sett. I en helt ny leilighet eller hus hadde jeg Leid folk dersom jeg har råd
Serafina. Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 I og med at det er helt nytt og det må gjøres masse grunnarbeid før det kan males hadde jeg glatt satt det bort. Det går vanvittig mye raskere og dere får et bedre resultat. I hvert fall på grunnarbeidet. Det er smart å vente med listingen til etter malearbeidet er ferdig, hvis det er mulig. Å male opp igjen en vegg eller et rom er ganske greit å gjøre selv senere, da er jo grunnlaget bra. Det koster mer å få noen til å gjøre det, men jeg tror det vil være verdt det. Jeg har for øvrig alltid malt selv, men med et helt hus og vegger som ikke er ferdige til å males hadde jeg ikke vært i tvil. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Jeg har gjort veldig mye innendørsmaling i mitt liv, og aldri opplevd skjolder.. selv om vi er flere som står og gnukker på samme veggen. Jeg hadde aldri giddet bruke penger på å få andre til å male for meg. Det er jo kjempeenkelt! Jeg hater også å ha arbeidsfolk som trakker rundt i huset. Har tilgode å oppleve at de ikke har ødelagt noe, og at de ikke slumser. Jeg er mye mer nøyaktig enn de som ikke trenger bo der og se på resultatet hver dag. Anonymkode: 74616...e9a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 Jeg ville latt proffe ta seg av malingen. Det går så mye fortere og gir vanvittig mye bedre resultat. Særlig når det også må gjøres grunnarbeid. Mye lettere for dere å male over og skifte farge etterpå. Men med proffe mener jeg en bedrift med mesterbrev, ikke noen tilfeldige østeuropeiske mannfolk som maler for late nordmenn. Anonymkode: 85c6c...216 1
BlendaSensitive Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Med mye grunnarbeid og nytt hus hadde jeg satt bort jobben for å få det pent. Det er få ikke-fagfolk som får det helt perfekt. Om dere vil spare penger, så be fagfolk gjøre grunning/sliping, så gjør dere resten selv. Men tar tid! Umalte flater eller om fargen skiller seg mye fra nåværende, krever som regel 3 strøk. Og tar tiiiiid. Skulle ønske jeg var like kjapp som profesjonelle. Har malt sammen med de et par ganger, der jeg maler en vegg, maler de fire. I eldre hus er det litt mer tilgivende med skjolder som bare ses i slepelys (lys som kommer fra siden).
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 men med en slk slettduk som er ferdiggrunnet, vil ikke det være omtrent som å male på ferdigmalte vegger? Anonymkode: 68632...d27
kokkos Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 Jeg elsker å male (når forarbeid i form av maskering/sparkling/grunning/pussing etc er gjort, det er lite kriker og kroker og ingen møbler i veien). I deres tilfelle ville jeg satt vekk grunnarbeidet samt maling av de mest utsatte rommene (f.eks. stue antar jeg har godt lys inn, og det vil synes lett om det er første rom dere maler i deres liv;), og eventuelt spart et par soverom/kontor til å male selv. Da blir det ikke så uoverkommelig store mengder og dere får øvd dere :-) Maling er gøy!! 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #14 Skrevet 20. februar 2017 Det er virkelig ikke vanskelig å male vegger. Jeg skjønner ikke hva dere mener med at det blir skjoldete? Med en god maling og godt verktøy skal det godt gjøres å kløne til maling av vegg. Det eneste dere må passe på er at malingen ikke renner. Anonymkode: 00bd7...06f 1
Gjest Coolaid Skrevet 26. februar 2017 #15 Skrevet 26. februar 2017 På 7.2.2017 den 11.40, AnonymBruker skrev: Har ikke særlig erfaring med å male. Kan man gjøre det selv å få det fint, eller er det lett å få skjolder o.l? det er jo så dyrt å få noen til å gjøre jobben, men hvis det ikke blir pent eller tar en evighet så.. Er snakk om rundt 300m2 Anonymkode: 68632...d27 Det gir en god følelse å ha klart noe selv. Inviter gode venner og familie til dugnad, så stiller du opp for dem en annen gang. Lag enkel men god mat slik at arbeiderne får ny energi etter noen timer. Det kan bli veldig kjekt og går raskt unna. Male selv altså.
Grønt blad Skrevet 1. mars 2017 #16 Skrevet 1. mars 2017 Med grunnarbeid og maling er dette et enormt (kanskje gigantisk?) prosjekt når man ikke har erfaring. Skal man være nøyaktig, noe man bør være i et nybygg, tar det fort flere uker. Det å legge tapet pent krever at man er tålmodig og veldig nøyaktig (tynn tapet er enklere å få pent i skjøtene enn tykk utjevnende tapet). En ting er å gjøre det i ett rom, noe annet er å gjøre det i et helt hus. Dersom listene er satt opp, må dere ta dem bort før dere legger slett tapet og maler. Det er enkelt å male, men man må være litt påpasselig for å få et perfekt resultat. Jeg ville satt bort deler av jobben, f.eks. stue, kjøkken og gang. Mindre viktige rom som soverom, kontor og kjeller, kan dere ta selv. Har dere veldig dårlig råd, kan dere øve dere på soverom før dere bestemmer om dere vil leie folk til viktige rom som kjøkkenet og stua. Husk at dere skal overleve som par også. Det er bedre å betale noen titusen for at proffene skal gjøre der bra og raskt enn å tære på forholdet gjennom uker med hardt arbeid og krangling (og kanskje angrer man etterpå fordi resultatet ikke ble som man ønsket).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå