Gå til innhold

Få fart på magen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med nummer to, og lurer på om det er noe jeg kan spise eller drikke for å få gått på do jevnere.
Jeg har hørt at en ikke bør ta avføringsmidler, så vil helst slippe det.
Det er også et "kronisk" problem, så jeg kan ikke drive og ta medisiner hele tiden.
Noen tips?

Anonymkode: cc92f...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svisker, kiwi, biola, linfrø, og pass på at du drikker nok. 

Anonymkode: da55c...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det der er noe herk. Har det samme problemet selv. For min del tror jeg mye sitter mellom ørene, dessverre.

Har hatt det slik hele livet, og prøver å gjøre det beste utav det. Spise sunt, mosjonerer og prøver å tenke minst mulig på det. Merker at en sterk kopp kaffe om morgenen kan sette fart på det.

På de verste dagene, tyr jeg til Microlax. Det løser kun opp "proppen", og er ikke avhengighetsgivende slik som tabletter er/kan bli.

Lykke til :troest:

Anonymkode: 7a721...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget tidligere, men så gjorde jeg litt om på kostholdet. NÅ starter dagen med ett glass vann før jeg spiser noe som helst, gjerne før jeg går på badet og ordner meg, så spiser jeg havregrøt med bløtlagte svisker. Jeg leste et sted at tarmen har mer slimstoffer om morgenen og de gjør at tarminnholdet flytter seg lettere og vannet setter i gang tarmbevegelsen som fører til at en må på do.

Jeg drikker ca 1/2 l vann og to tre kopper te i løpet av dagen resten av væsken får jeg i meg via mat. Jeg drikker når jeg er tørst og spiser mye grønnsaker. Vi spiser vegetarisk i ukedagene og kun kjøtt eller fisk i helgene, så jeg får i meg mer enn nok fiber som selvsagt hjelper på tarmbevegelsene. 

Anonymkode: 68d70...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange sier spis mer fiber, men da må du også huske å drikke masse. Ellers får det motsatt effekt, altså at du blir enda mer forstoppet/hard i magen.

I tillegg kan søt melk, te, banan, hvitt brød etc. gi treg og hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...