Gå til innhold

Matallegi/intoleranse?

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har jo vært syk lenge og slitt med lite energi, og har lett etter en årsak til dette.

Jeg har testa litt ut med mat og sånn (spes gjær og sukker fordi jeg har lurt på om jeg har candida). Men det jeg har funnet ut er at jeg blir dårlig av pasta!! Jeg har prøvd å spise det med et par dagers mellomrom og uten saus. Det som skjer er at jeg blir helt ødelagt i kroppen og slapp og urven ca en halvtime etter at jeg har inntatt pasta. :o

Kan man reagere sånn om man har matintoleranse? Hva er det egentlig pasta består av? Skal ringe lege i morgen tror jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedbestanddelen i pasta er jo hvete, så muligens reagerer du på det? Men da burde du strengt tatt også reagere på brød? (og spesielt hvitt brød).

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hovedbestanddelen i pasta er jo hvete, så muligens reagerer du på det? Men da burde du strengt tatt også reagere på brød? (og spesielt hvitt brød).

Ja, boller blir jeg bad av. Åh herregud, tenk om det hadde vært noe så "enkelt" som en matallergi... :forte seg til legen:

Skrevet

Får håpe det er så enkelt, da. Isåfall kan du kutte det meste av brød (spis grovt brød med en overvekt av andre meltyper), spis heller knekkebrød, müsli osv. Det har i hvertfall hjulpet min mage til å bli mer stabil.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Må jeg ha magesymptomer om jeg har matallergi? Jeg har nemlig ikke det... Det har gått mer på immunforsvaret og energi hos meg.

Skrevet

må ikke ha magesymtomer, jeg blir rød og klør av appelsiner..

Skrevet

En kamerat av meg har cøliaki, det vil si allergisk mot gluten. Han kan ikke ha vanlig hvetemel, og reagerer da på pasta, brød, gjærbakst og slike ting. Må bruke spesialmel. Han reagerer ved å få pusteproblemer når han spiser noe med gluten i.

Poenget mitt her er vel bare det at man ikke trenger å få mageproblemer ved matallergi. Man kan reagere på mange forskjellige måter. Så ta deg en tur til legen du, Lilleulv. Så finner h*n nok ut av det, skal du se! :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Fått time neste torsdag... men om det er intoleranse så har jeg forstått at man ikke kan påvise det sånn som med en allergi...? oki, skal fortelle hva jeg fant ut etter legetimen!

Skrevet

Hei

Jeg har blitt testa for matvareallergi ved Balder klinikken. Holder meg unna sukker, hvete og gjær - og merker stor forandring på energi og den daglige formen.

Noen mener dette bare er tull - men det virker for meg. Merkes spesielt hvis jeg skeier ut og spiser noe med sukker i - det slår meg ganske ut. Ellers bruker jeg mye spelt i baking - da jeg ikke reagerte på gluten. Spelt er dyrt - men en flott melsort.

Skrevet

Samboeren min fant ikke ut noe hos legen, så han gikk til homøopat i stedet og der fant dem ut at han hadde intoleranse mot hvete, sukker, tomat og mye mer. Måtte gå på diett i over et halvt år før han kunne begynne forsiktig å spise enkelte matvarer igjen og nå er han mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...