Gå til innhold

Hva kan jeg bruke studiekompetansen til utenom bachelor/master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en studiekompetanse som jeg gjerne skulle brukt til en utdannelse, men usikker på om jeg vil klare å gjennomføre en bachelor (kronisk syk)

Voksenopplæring på videregående har jeg jo mistet retten til. Så har jeg i det hele tatt mulighet til å få meg en ordentlig utdannelse/yrke?

Anonymkode: 5bda8...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste spørsmålet er hva kunne du tenke deg å gjøre? Hva trives du med og hva er du dyktig til? Hvor mye begrenser sykdommen deg?

Anonymkode: be705...528

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste spørsmålet er hva kunne du tenke deg å gjøre? Hva trives du med og hva er du dyktig til? Hvor mye begrenser sykdommen deg?

Anonymkode: be705...528

Jeg ønsker å bli psykiatrisk sykepleier og kommer til å søke på sykepleien til høsten. Men er veldig usikker på om jeg kommer til å klare løpet. De har bare heltidsstudie her jeg bor.

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å bli psykiatrisk sykepleier og kommer til å søke på sykepleien til høsten. Men er veldig usikker på om jeg kommer til å klare løpet. De har bare heltidsstudie her jeg bor.

Ts

Ved veldig mange skoler kan du få hjelp til tilpasset løp. Du kan for eksempel få et ekstra år på å fullføre. 

Anonymkode: 0c050...9c5

Skrevet
På 7.2.2017 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Ved veldig mange skoler kan du få hjelp til tilpasset løp. Du kan for eksempel få et ekstra år på å fullføre. 

Anonymkode: 0c050...9c5

Takk for svar :)

Finnes det noen andre alternativ da? Ettårige utdannelser f.eks.? Deltidsutdannelser som kanskje ikke gir en bachelorgrad men som er yrkesrettet?

TS

Skrevet
På 7.2.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Ts

Bare husk at sykepleierutdanningen er 50% praksis. All praksis er obligatorisk. 

Anonymkode: 1babc...1ed

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk at sykepleierutdanningen er 50% praksis. All praksis er obligatorisk. 

Ja, tenkte du at det gjorde det bedre eller verre? :laugh:

Skrevet

Er det noen bachelorstudier som er litt mindre krevende da? Har hørt at sosionom f.eks er litt enklere enn sykepleien. 

Eller, ikke enklere akkurat kanskje, men mindre intenst...?

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen bachelorstudier som er litt mindre krevende da? Har hørt at sosionom f.eks er litt enklere enn sykepleien. 

Eller, ikke enklere akkurat kanskje, men mindre intenst...?

ts

På hvilket grunnlag? synes alle høyskoleutdannelser er intens på hver sin måte.

Anonymkode: 384ce...0ba

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert fagskole? Det er jo bare 2 år og mye mer praksisrettet enn en bachelor. Men det er så synd at det er så få fagskole tilbud. 

Anonymkode: 3f295...97d

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag? synes alle høyskoleutdannelser er intens på hver sin måte.

Anonymkode: 384ce...0ba

Det vet jeg ikke. Er derfor jeg spør :)

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert fagskole? Det er jo bare 2 år og mye mer praksisrettet enn en bachelor. Men det er så synd at det er så få fagskole tilbud. 

Anonymkode: 3f295...97d

Nei, det har jeg ikke vurdert. Men ser ut til at man må ha fullført vgs i helsefag f.eks. for å komme inn der? I hvert fall på fagskolen i Østfold her jeg bor. (Umulig å flytte på meg)

ts

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte du at det gjorde det bedre eller verre? :laugh:

Det avhenger av hva slags sykdom du har og hvordan det begrenser deg i hverdagen. Dersom du føler at du ikke vil ha et problem med dette er det jo selvsagt helt greit, men det er jo viktig å tenke på før du starter et slikt løp som kronisk syk. 

• Liker 1
Skrevet

Hva slags utdannelse du bør satse på har også sammenheng med sykdommen din og hvordan du tror du vil klare å jobbe, hvis du ser for deg at du skal ut i jobb om 3-4 år. Hvordan tror du helsa di er da, og hvilke begrensninger er det sannsynlig at du vil ha? Er fulltidsstilling realistisk? (Jeg mener ikke at du må skrive det i tråden, men at du bør tenke over disse tingene selv før du bestemmer deg for noe) Klarer du tunge løft, lange vakter og trives med mye ansvar så kan sykepleie være fint, men blir du fort sliten, ikke orker høyt tempo og lange vakter (turnus innebærer at du ikke nødvendigvis bare jobber dag) og har flere fysiske utfordringer så er det kanskje ikke en utdannelse du bør satse på.

Det finnes for øvrig samlingsbaserte sykepleieutdannelser ved andre institusjoner enn Høgskolen i Østfold, men de fordrer mye egenarbeid - og det er selvfølgelig obligatorisk deltakelse på det som er av undervisning. Dette kan være et mulig alternativ hvis du tror sykepleien kan være noe for deg. Blant de jeg vet om som har sykepleie deltid (over 4 år) er Nord universitet (men praksis blir da i Salten, Helgeland og Vesterålen), Høgskolen Innlandet (campus Elverum), Høgskolen i Sørøst-Norge (campus Porsgrunn), mens NTNU har 4 campuser å velge mellom (Gjøvik, Hadeland, Valdres og Gudbrandsdalen). Vær klar over at selv om undervisningen skjer deltidsbasert så er praksis fulle arbeidsuker.  

Hvis du derimot er mer interessert i en jobb som ikke er så fysisk krevende men liker det menneskelige aspektet ved jobben ville jeg absolutt vurdert sosionom, bare vær klar over at det kan være utfordrende å få jobb litt avhengig av hvor du bor osv., men de fleste får seg jobb i løpet av rimelig tid hvis karakteren er noenlunde greie og du gjerne har relevant arbeidserfaring å vise til. Sosionomer er ikke på langt nær like etterspurt som sykepleiere. Samtidig kan sosionom-utdannelsen brukes til mye, så hvis du tenker litt kreativt har du også mange muligheter som sosionom, ikke bare innenfor rus og NAV (men det går selvfølgelig an det også), men f.eks. skoleverket, organisasjoner eller lignende.

Er du helt bundet til Høgskolen i Østfold så ville jeg satt meg ned og gått gjennom hjemmesidene deres. Se på de ulike studietilbudene, les om de enkelte emnene som hører til studiene, læringsmål osv., og se om du finner noe du synes høres spennende ut. Jeg ser at de har flere deltidsstudier, de tilbyr en del enkeltemner osv., så her har du faktisk ganske mange muligheter innenfor en rekke fagfelt :)

Bachelor i sosialt arbeid er for øvrig den bachelorgraden som gjør deg til sosionom. Jeg ser også at de tilbyr vernepleie på deltid, og dette kan jo kanskje være aktuelt å sjekke ut hvis du tror du kunne tenke deg å jobbe mer i psykiatrien enn med det rent somatiske? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...