AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Jeg har løpt regelmessig i noen år, og holder nå på med å øke mengden til 6 turer og 50-60 km i uken. Har en god base, og har kondis og styrke til det, men er litt engstelig for at jeg vil være mer utsatt for skader om jeg løper så mye? Du som løper mye, har du holdt deg skadefri? Hvis ikke - hvilke skader er man mest utsatt for? Jeg er kvinne, 32 år, slank, om det har noe å si. Anonymkode: 0fbf4...111
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 I fjor vinter lå jeg mellom 80 og 120 km i uka. Når våren kom og de fleste øktene ble flyttet utendørs så fikk jeg problemer med akillesen. Jeg økte mengden for fort og ga ikke kroppen nok hvile etter de harde øktene. Løp mellom 100 og 130 km på våren... 50 km er ikke noe problem, du kan fint øke lengde eller mengde uke for uke. Bare ikke øk for fort og pass på restitusjon etter de harde øktene. Lykke til Anonymkode: a04f9...c74
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 50-60km er en veldig OK mengde for en mosjonist. Jeg har selv løpt i mange år og merker veldig forskjell når jeg går over 80km i uken når det gjelder risiko for skader. har løpt alt mellom 60-100km i uken, men har etterhvert funnet ut at 60-70km per uke er der jeg må ligge for at kroppen min skal kunne restituere seg mellom øktene. Også har det VELDIG mye å si hva slags økter de 60km er. Jeg har maks to intervalløkter i uken og resten er rolig. Varierer også med underlag. Løper på mølle,bane,i marka, motbakke, raskt i nedoverbakke etc. Også blir det litt asfalt også da. Men den intensive treningen gjør deg mye mer utsatt for skader. Superviktig å restituere godt etter slike økter. Lykke til med opptrapping😊 går nok veldig bra! Men lytt til kroppen. Jeg skadet meg sist jeg skulle øke mengde, skulle opp mot 100km i uken (maratontrening), og da fikk jeg problemer og en idrettslege jeg var hos da sa til meg at det var veldig mange løpere som skadet seg når de økte mengden utover 80km i uken. Anonymkode: ec533...767 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå