Gjest Sisti Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Skal lage ceviche til helgen. Bør jeg kjøpe ferskest mulig fisk onsdag, fryse i minst ett døgn, eller kjøpe ferskest mulig fisk dagen jeg skal ha det? For laksen tenkte jeg å bruke Salma, så den er vel trygg uten frysing og fåes uansett ikke dagsfersk, men hva med torsk eller kveite?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk) Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs. Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell. Anonymkode: b9aa3...35e 1
ajarRun Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk) Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs. Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell. Anonymkode: b9aa3...35e Kan man ikke bare ta en ormekur etterpå? 1
Gjest Sisti Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk) Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs. Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell. Anonymkode: b9aa3...35e Så vidt jeg greide å finne nå anbefaler produsentene av sushitorsk å fryse fisken først. Blir fisken mye dårligere da? Bare lurer om jeg heller skal gå for kun laks.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Salma kan som du sier spises slik den er. Ang torsk, hadde jeg forhørt meg med de i fiskedisken. De vet sånt Anonymkode: 83df7...0e0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Hva du selv velger bestemmer du selv. Men alle som server sushi på matsteder er pliktet å fryse fisken i 24 timer før bruk. Det dessuten påvist kveis i salmalaks. Anonymkode: 948bd...3c8 1
momo Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Jeg pleier å prate med butikken, om hvilken dag fisken kommer inn. Da kjøper jeg fisken den dagen, og fryser den. Det gjør jeg alltid da jeg lager sushi.
_popcorn_ Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Ett døgn i fryser er ikke nok for å fjerne parasitter. Fisken skal ha en kjernetemperatur på -20 grader i 24 timer, noe som vanligvis tilsier at fisken bør ligge i hjemmefryser i to døgn. Dette gjelder all fisk utenom norsk oppdrettslaks. Selv om det er påvist kveis på norsk oppdrettslaks, så er denne fortsatt ansett som trygg å spise uten frysing.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 Jeg aldri fryser salma laks og har aldri hatt noe problemer. Anonymkode: d2fe6...8ce
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 På 7.2.2017 den 12.31, amativeReflection skrev: Kan man ikke bare ta en ormekur etterpå? Nei Anonymkode: 14c5a...8fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå