AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Far har 50% samvær. Betaler ingenting. Kan jeg søke/få nav til å kreve et beløp av oss begge to som går til tenåringen? Anonymkode: fd4cb...470
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far har 50% samvær. Betaler ingenting. Kan jeg søke/få nav til å kreve et beløp av oss begge to som går til tenåringen? Anonymkode: fd4cb...470 Eh... Nei! Hvorfor skulle du det? Og hva skulle det bidraget dekke? Lommepenger? Den barnet ikke bor fast hos skal betale bidrag og dette kan fastsettes og innkreves av nav. Anonymkode: 81848...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Far har 50% samvær. Betaler ingenting. Kan jeg søke/få nav til å kreve et beløp av oss begge to som går til tenåringen? Anonymkode: fd4cb...470 Mener du at far ikke betaler noe utover mat? I så fall er Familievernkontoret rette instansen, be om time og få hjelp til å få ordnet det der - om far er villig til å høre på råd fra FVK da. Antar at du ønsker at far skal bli med på å betale feks litt tilskudd til klær? Anonymkode: 17fa8...b48
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener du at far ikke betaler noe utover mat? I så fall er Familievernkontoret rette instansen, be om time og få hjelp til å få ordnet det der - om far er villig til å høre på råd fra FVK da. Antar at du ønsker at far skal bli med på å betale feks litt tilskudd til klær? Anonymkode: 17fa8...b48 Ja, dette det gjelder. Vært der mange ganger, men hjelper lite. Vi tjener ca det samme, så vil jo ikke få noe bidrag fra nav. Anonymkode: fd4cb...470
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Hvem får skattefordelene og barnetrygden? Hvis svaret er mor blir det neppe mye som skal betales barnet kan - om det ikke bor hjemme søke NAV .. Anonymkode: 3b540...016 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem får skattefordelene og barnetrygden? Hvis svaret er mor blir det neppe mye som skal betales barnet kan - om det ikke bor hjemme søke NAV .. Anonymkode: 3b540...016 Trodde ikke det var så store skattefordeler etter fylte 12 år? Barnetrygden går til faste utgifter, som tlf, trening osv. Når han vokser mer enn noen gang, så er det stadig nye bukser/gensere/sko som må kjøpes. Det er ikke akkurat gratis. Så er det jo kino, bowling osv som koster. Han får ikke penger til slike ting hos far. Jeg som stort sett betaler dette når han er hos far. Far betaler kost og tak over hodet. Jeg som har kjøpt alle klær som er der, PC osv. Anonymkode: fd4cb...470 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Far har 50% samvær. Betaler ingenting. Kan jeg søke/få nav til å kreve et beløp av oss begge to som går til tenåringen? Anonymkode: fd4cb...470 Hva mener du med "betaler ingenting? Mener du at han ikke kjøper mat, drikke, utstyr og klær til barnet?! Eller mener du at ikke betaler noe til deg? Har du 50/50 så er ikke"bidrag" vanlig...hver og en betaler alt selv. Anonymkode: db23a...d98
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke det var så store skattefordeler etter fylte 12 år? Barnetrygden går til faste utgifter, som tlf, trening osv. Når han vokser mer enn noen gang, så er det stadig nye bukser/gensere/sko som må kjøpes. Det er ikke akkurat gratis. Så er det jo kino, bowling osv som koster. Han får ikke penger til slike ting hos far. Jeg som stort sett betaler dette når han er hos far. Far betaler kost og tak over hodet. Jeg som har kjøpt alle klær som er der, PC osv. Anonymkode: fd4cb...470 Hvis far ikke har råd til 50/50-avtaleordning så bør dere bestille time ved et familievernkontor for å endre prosenten til noe han har råd til: 80/20? Kanskje han har råd til 20%? Anonymkode: db23a...d98
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis far ikke har råd til 50/50-avtaleordning så bør dere bestille time ved et familievernkontor for å endre prosenten til noe han har råd til: 80/20? Kanskje han har råd til 20%? Anonymkode: db23a...d98 Da vil jeg jo "straffe" tenåringen føler jeg Han vil helst være 50/50. Anonymkode: fd4cb...470
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med "betaler ingenting? Mener du at han ikke kjøper mat, drikke, utstyr og klær til barnet?! Eller mener du at ikke betaler noe til deg? Har du 50/50 så er ikke"bidrag" vanlig...hver og en betaler alt selv. Anonymkode: db23a...d98 Som skrevet over, han får mat og en seng og sove i. Er meg som betaler og har betalt utstyret/klærne som er der. I fjor prøvde jeg å sende da 14 åringen avgårde med slitte sko i sommerferien, skrev en SMS til far om at det hadde vært fint om han ordnet nye sko i løpet av de neste 2,5 ukene. Han skulle ordne det. Sønnen kom tilbake i de samme skoene. Jeg trenger innhenting, men kjenner jo på at jeg er veldig lei av å betale alt! Dette kunne vært penger jeg kunne spart til sønnen vår. (Jeg sparer selvfølgelig til han, men kunne spart mye mer om far gadd å betale for sønnen sin.) Anonymkode: fd4cb...470
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som skrevet over, han får mat og en seng og sove i. Er meg som betaler og har betalt utstyret/klærne som er der. I fjor prøvde jeg å sende da 14 åringen avgårde med slitte sko i sommerferien, skrev en SMS til far om at det hadde vært fint om han ordnet nye sko i løpet av de neste 2,5 ukene. Han skulle ordne det. Sønnen kom tilbake i de samme skoene. Jeg trenger innhenting, men kjenner jo på at jeg er veldig lei av å betale alt! Dette kunne vært penger jeg kunne spart til sønnen vår. (Jeg sparer selvfølgelig til han, men kunne spart mye mer om far gadd å betale for sønnen sin.) Anonymkode: fd4cb...470 Jeg har vært i samme situasjon som deg, og forsøkte FVK for å få hjelp til å løse problemet. I utgangspunktet hadde vi 50/50 og da at guttene våre skulle få ha litt klær i hvert hjem for å slippe å pakke så mye. Det var snakk om pysj, truser, sokker, et par bukser, t-skjorter og gensere. I tillegg var vi enige om at guttene skulle få ta med klær som de ville mellom hjemmene. Vi var enig om hvilken pris vi skulle legge oss på (vanlig HM, Cubus) og at vi skulle spleise på jakker, pentøy og sko. Straks vi flyttet var avtalen glemt, og for å unngå å lage krangler handlet jeg alle klær en stund, men da vi skulle gjøre endringer på avtalen på FVK ba jeg om råd der for å få løst problemet. FVK kan råde og komme med forslag, men far valgte å lukke ørene. Et år eller så gikk og ny runde på FVK, far valgte fremdeles å lukke ørene. Nå har det gått 8 år siden bruddet, og siden da har far kjøpt 1 jakke til hver av guttene og kanskje et par sko annet hvert år. Ellers har jeg måttet stå for alle innkjøp. Jeg har grei økonomi, men synes det er leit at far ikke vil være med å bidra, og det har kostet meg gjennom årene for å forsøke å ha et greit samarbeid. Guttene ville inntil et par år siden fortsatt bo 50/50, og når de ønsket å bo mer hos meg ønsket han fortsatt ikke å betale, dette tross FVK forklarte om bidrag. Jeg foreslo et lavt beløp pr måned utenom NAV, men selv ikke det ville han gå med på. Resultatet ble bidrag gjennom NAV og en rasende far som er sint på både meg og guttene. Jeg skulle ønske at FVK kunne legge litt mer tyngde på rådene, og at de var mer klare på hva som bør deles (selvsagt på minstebeløp, tenker ikke at man MÅ spleise på en vinterjakke til kr 8000,- men at man forklarer at en unge/ungdom i vekst trenger klær) Jeg har ikke annet råd enn å kontakte FVK, og håpe på det aller beste. Så lenge barna ønsker å bo 50/50 så bør det kunne kreves å finne en måte å fordele minimumskostnadene på begge foreldre. Mine gutter forteller i dag at de synes det var både leit og flaut at far ikke ville kjøpe klær, og at det ble rett og slett vondt å ta diskusjonen om hvorfor de absolutt måtte ha nye sko i år når de fikk i fjor (far er ikke blind, og vet jo at gutter i verste voksealder vokser både en og to skostørrelser i året) Anonymkode: 17fa8...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå