AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Hei! Jeg sluttet i en veldig fysisk jobb og samtidig med idretten min før jul. Gjennom jula har jeg stort sett bare spist drittmat, og egentlig fortsatt med det frem til nå.. Jeg har ikke tenkt gjennom at jeg kanskje burde spise sunt, fordi jeg har egentlig alltid veid det samme uansett hva jeg har spist og hvilken aktivitet jeg har vært i.. Helt til i dag da jeg gikk på vekta for første gang på 2 mnd, og jeg har gått opp 6 (!!!) kg! Det vil jeg veldig gjerne ha bort så fort som mulig.. Tips til hva jeg kan gjøre? Har medlemsskap på treningssenter som jeg tenkte å begynne å bruke men trenger også tips til hva jeg kan spise. Jeg er student og lever på budsjett deretter.. Anonymkode: 4dd91...d55
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Slutt å spise drittmat. Enkelt. Vektnedgang handler mest av alt om hva man spiser. Noen sier at mat handler om kilo, trening om gram. Men det er jo alltid positivt å trene mtp helsa og kroppen. Anonymkode: 5aa64...04c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Selvfølgelig kutte ut drittmat. Anonymkode: 2c5ad...09a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Men hva er da sunt? Jeg spiser mye pizza, potetmos og typiske enkle retter og gjerne ferdigretter da jeg ikke er så glad i å lage mat.. og hvordan bør jeg trene? Løpe eller styrke? Anonymkode: 4dd91...d55
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva er da sunt? Jeg spiser mye pizza, potetmos og typiske enkle retter og gjerne ferdigretter da jeg ikke er så glad i å lage mat.. og hvordan bør jeg trene? Løpe eller styrke? Anonymkode: 4dd91...d55 Seriøst? Google "sunn mat" eller noe. Anonymkode: 2c5ad...09a 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Men du sa jo at du gjennom jula har spist drittmat. Det må da bety at du før dette ikke spiste drittmat. Gå tilbake til å spise slik du gjorde før, vær litt aktiv, og se om det begynner å regulerer seg. Hvis det ikke gjør det, kan du ta flere tiltak når det kommer til kostholdet. Ikke gå i fella med å spise for lite. Det er ikke sunt. Grønnsaker er en enkel kilde til magefyll, vitaminer og mineraler, uten mange kalorier. Pøs på med disse tingene i tillegg til annen kost. Anonymkode: 5aa64...04c 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er da sunt? Jeg spiser mye pizza, potetmos og typiske enkle retter og gjerne ferdigretter da jeg ikke er så glad i å lage mat.. og hvordan bør jeg trene? Løpe eller styrke? Anonymkode: 4dd91...d55 Fyll halve tallerkenen med grønnsaker eller salat og la totalvolumet være det samme som før. Altså spis mindre av drittmaten og fyll opp med grønnsaker eller salat om du ikke gidder endre kosten. Anonymkode: 7283d...ed4 1
emilie123 Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 På 7.2.2017 den 8.19, AnonymBruker skrev: Men hva er da sunt? Jeg spiser mye pizza, potetmos og typiske enkle retter og gjerne ferdigretter da jeg ikke er så glad i å lage mat.. og hvordan bør jeg trene? Løpe eller styrke? Anonymkode: 4dd91...d55 Pøs på med grønnsaker. Den beste treningen er den du faktisk får til Det er viktig å holde på med noe en trives med. Mistrives en med det man gjør så blir det ikke til at man fortsetter
pessimistisk Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Føler med deg.. Er også student, har medlemskap på treningssenter og sliter litt med maten. Synes det er utrolig kjedelig å lage mat, og velger ofte veldig enkle retter. Kan liksom bare lage noe, som jeg bytter på å spise Jeg synes iallfall laks og wok er godt. Spiser også en del strimlet svinekjøtt med ris og grønnsaker. Vet ikke om det siste er så sunt, men ser for meg det er bedre enn pizza liksom.
Pringle Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Å dele inn mat i drittmat og sunt, og følge strenge oppsett for "idelle" dietter, er hysterisk - og usunt; det er gjerne da man begynner å spise usunt, fordi man blir redd for mat og begrenser utvalget, man går lei, og så "sklir det ut". Alt fungerte jo finfint fram til jul. Få inn litt aktivitet igjen, så blir kroppen som før. Helt vanlig mat er fullstendig bra nok nå også. Helt vanlig mat er dessuten ganske billig. Ferdigmat og å spise ute er dyrt. Enkle retter er helt fint, det trenger ikke være avansert for å være godt og sunt. Men for enkelt blir kjedelig og ensformig, og da mister man matlysten, og uten matlyst får man lite matlagingslyst. Jeg synes fremdeles dette er tidenes beste artikkel om å spise godt og billig: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/ 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Få inn suppe 2-3 dager i uken! Lag din egen kraft kun med løk,selleri og gulrot, om du har no urter så putt det på. Kraften varer i 3-4 dager i kjøleskapet. Supper er super enkelt å lage og kjempe billig! Som oftest er det bare å frese litt grønnsaker i en kasserolle, fylle på kraften du har fra før og blende/stavmikser. Suppe kan også varieres så mangt! Mine favoritter er Spinat suppe med kokos, gresskar suppe, gulrot suppe, kremert soppsuppe, roasted tomat suppe. En stor porsjon inneholder så lite som 150-200 kcal. En hel suppe oppskrift som jeg ofte bruker inneholder kun 500-800 kcal. Mye mat for pengene. Har du en fin termos så er det kjempe godt med hjemmlagd suppe til lunsj =) Anonymkode: 0cb87...71b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå