Gå til innhold

Stikke fra barna når de er 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, tvillinger, som snart fyller 18. De bor 50% hos meg og min nye samboer og 50% hos moren sin og hennes nye kjæreste.

Barnas mor har flyttet inn med sin tredje samboer for et par år siden (det ble slutt mellom oss for mange år siden). Han er fra et annet Europeisk land og sier ting som "Når jentene fyller atten flytter vi til hjemlandet mitt", og mor sier seg glad enig. Hun har også kommet med mange uttalelser som indikerer at hun har planer om å stikke av så fort jentene er 18, noe som ikke er så lenge til. Hun sier også til jentene at det snart er på tide å flytte for seg selv, i kollektiv med venninner o.l. Det er mao veldig tydelig at hun tenker at jobben hennes er gjort og hun er fri for alt ansvar så fort barna er 18. Jentene blir engstelig når hun snakker sånn, de har ikke lyst til å flytte hjemmefra så tidlig, de er ikke modne for dette enda. Det er heller ikke vanlig i vårt miljø å flytte så tidlig, ingen av deres venner har flyttet ennå, de bor hjemme og fokuserer på skole.

Jeg er altså  uenig med mor. Jentene er skoleflinke og tar utdannelsen sin svært seriøst. En av de jobber litt i helgene, men ikke nok til å forsørge seg selv. Dette fordi de fokuserer på utdannelse. Noe jeg støtter dem i. 

Min samboer og jeg har to barn sammen, som så klart bor fulltid hos oss. Hvis ungdommenes mor stikker av betyr det at ungdommene må bo full tid hos meg. Det blir jo en helt annen hverdag med da seks personer på fulltid. Det blir trangere, mer hektisk og ikke minst dyrere. Vi ville selvsagt aldri nektet jentene å bo her, men jeg må jo si at jeg ikke synes det er helt rett at mor bare kan stikke av og overlate all jobb og utgift til meg!?

Håper ikke dette komner feil ut, for jeg elsker jentene mine over alt på jord, men det er ikke til å stikke under stol at det blir en overgang for alle hvis mor bare stikker av om noen få måneder. Så lenge jentene er i utdanning så kan det vel ikke være slik at mor er fritatt alt ansvar?

Vi kommer til å la jentene bo hos oss, men jeg håper og ønsker at mor kan bidra noe økonomisk. Er det noen som vet hva reglene er her? Evnt. har andre råd?

Anonymkode: 79f48...b6a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre, også mor selvfølgelig, har plikt til å forsørge barna evt. betale bidrag frem til de har fullført videregående. Begynner de på høyskole/universitet og er over 18 år faller forsørgerplikten bort.

• Liker 27
Skrevet

Du får bare kreve bidrag av henne. Ikke fordi jeg tror du ikke unner døtrene dine pengene det koster, men en slik oppførsel som mor viser bør straffe seg.

Lykke til til dere alle fire!( Og da mener jeg stemor og ikke mor selvsagt)

Anonymkode: c0ee1...60b

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Foreldre, også mor selvfølgelig, har plikt til å forsørge barna evt. betale bidrag frem til de har fullført videregående. Begynner de på høyskole/universitet og er over 18 år faller forsørgerplikten bort.

Takk for svar. Da er det i alle fall halvannet år for den ene jenta. Men min andre datter skal være lærling, hvordan stiller det seg da? Det er jo ifm skolegang, men?

Og da regner jeg med det er et skjema fra nav som må fylles ut og sendes inn da? Hvor jeg altså søker om bidrag denne tiden. Regner med hun setter seg på bakbena, men men. 

Skrevet

Hun burde vente til de er 19 og ferdig med VGs, så kan de begynne å studere og flytte i kollektiv.

Anonymkode: e82bc...532

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da er det i alle fall halvannet år for den ene jenta. Men min andre datter skal være lærling, hvordan stiller det seg da? Det er jo ifm skolegang, men?

Og da regner jeg med det er et skjema fra nav som må fylles ut og sendes inn da? Hvor jeg altså søker om bidrag denne tiden. Regner med hun setter seg på bakbena, men men. 

Lærling er fortsatt vgs. Avvis alle tilbud om å inngå privat avtale. La lovverket styre det hele, så slipper du direkte kontakt og krangler. Få time på NAV til veiledning :)

• Liker 28
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare kreve bidrag av henne. Ikke fordi jeg tror du ikke unner døtrene dine pengene det koster, men en slik oppførsel som mor viser bør straffe seg.

Lykke til til dere alle fire!( Og da mener jeg stemor og ikke mor selvsagt)

Takk. :-) Mat, klær, aktiviteter osv for to tenåringsjenter koster. Og ikke rent lite. Og vi har jo to barn til, så dette blir et innhugg i vår økonomi. 

Men det er selvsagt ikke noe alternativ for oss. Viktig for oss at jentene vet at de alltid har et hjem her, de skal ikke kastes ut av huset bare fordi de er 18. Min samboer er heldigvis enig i dette. 

• Liker 17
Skrevet

Hun burde vente til de er 19 og ferdig med VGs, så kan de begynne å studere og flytte i kollektiv.

Anonymkode: e82bc...532

Hun har dessverre bestemt seg. Har gitt uttrykk for å glede seg til dette i flere år. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærling er fortsatt vgs. Avvis alle tilbud om å inngå privat avtale. La lovverket styre det hele, så slipper du direkte kontakt og krangler. Få time på NAV til veiledning :)

Takk det høres lurt ut. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. :-) Mat, klær, aktiviteter osv for to tenåringsjenter koster. Og ikke rent lite. Og vi har jo to barn til, så dette blir et innhugg i vår økonomi. 

Men det er selvsagt ikke noe alternativ for oss. Viktig for oss at jentene vet at de alltid har et hjem her, de skal ikke kastes ut av huset bare fordi de er 18. Min samboer er heldigvis enig i dette. 

Jeg skjønner ikke helt den store forskjellen, de er da så store at de sikkert jobber utenom og tjener noen kroner der? Og hvis den ene skal være lærling så kjøper jo denne alle klær og annet utstyr selv (vil jo da få lønning). 

Jeg får inntrykket av at du ønsker å være raus her, men innerst inne synes du ikke dette er noe greit. Tenk om jentene også kjenner på det. Måten du snakker på så virker det som at du har trivdes godt med å bare ha halve ansvaret. Det blir veldig feil! Man har alltid alt ansvar for barna sine, uansett. Det er bare at man midlertidig setter det bort til noen andre når man har delt omsorg. 

Får rett og slett vondt av disse to, og det er ikke bare pga mor, men litt hvordan du skriver også. Dette var det du risikerte da du valgte å få barn (dvs, valgte å ha sex med moren), så det bør du jo ha vært forberedt på at kan skje i snart 18 år. Kunne jo hende begge ville bo fast hos deg for to år siden feks. 

Bidrag når barna er over 18 går direkte inn på barnets konto, og vurderes litt etter skjønn. Det må en spesiell søknad til, og det er barnet selv som må søke. 

Anonymkode: 1e131...1b3

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt den store forskjellen, de er da så store at de sikkert jobber utenom og tjener noen kroner der? Og hvis den ene skal være lærling så kjøper jo denne alle klær og annet utstyr selv (vil jo da få lønning). 

Jeg får inntrykket av at du ønsker å være raus her, men innerst inne synes du ikke dette er noe greit. Tenk om jentene også kjenner på det. Måten du snakker på så virker det som at du har trivdes godt med å bare ha halve ansvaret. Det blir veldig feil! Man har alltid alt ansvar for barna sine, uansett. Det er bare at man midlertidig setter det bort til noen andre når man har delt omsorg. 

Får rett og slett vondt av disse to, og det er ikke bare pga mor, men litt hvordan du skriver også. Dette var det du risikerte da du valgte å få barn (dvs, valgte å ha sex med moren), så det bør du jo ha vært forberedt på at kan skje i snart 18 år. Kunne jo hende begge ville bo fast hos deg for to år siden feks. 

Bidrag når barna er over 18 går direkte inn på barnets konto, og vurderes litt etter skjønn. Det må en spesiell søknad til, og det er barnet selv som må søke. 

En hver forelder blir bitter på den andre som løper fra ansvaret, ikke nødvendigvis på sine egne vegne men for barna. Bidrag er tross alt barnas penger.

• Liker 17
Skrevet

Du krever barnebidrag av henne, og når barna begynner på høyere studie så ber du om en liten symbolsk leie. Feks 2000kr. Da kan du sette 1000kr på sparekonto som de får når de flytter ut, og 1000kr blir bidrag til mat :)

Anonymkode: 33eda...a6a

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i hi så fokuserer de hardt på skolen, ingen av dem jobber nok til å forsørge seg selv. Dette ønsker jeg heller ikke at de skal, synes det er flott at de fokuserer på skolen og har mål de forsøker å nå her. 

Ei av jentene blir lærling om et halvt års tid. Da vil hun tjene såpass med penger at hun vil stå for det meste av klær og fritidsutgifter, men kommer ikke til å pålegge henne å betale for mat og sånne ting. Planen er at hun skal spare et visst beløp hver måned på sin BSU. 

Min andre datter jobber litt ved siden av skolen, dvs et par dager i måneden, mao ikke nok til å betale så mye mer enn feks kino.

Du sier at du ikke ser helt hva som blir forskjellen økonomisk, og det sier meg at du neppe har ungdommer i hus. Det er store utgifter det er snakk om her. 

Og det er så klart mitt ansvar, som jeg selvsagt tar. Men det er også mor sitt ansvar. Jeg synes det er fælt for jentene at hun åpenlyst gleder seg til de er 18, at hun skal stikke av fra dem i en periode hvor de selvsagt fortsatt trenger begge foreldrene sine. Jeg er aller mest opprørt for at hun forlater dem, at hun får dem til å kjenne på et press om å flytte hjemmefra og den generelle egoistiske holdningen hun har. Men det er lite jeg får gjort med det, hun har lenge glidd mer og mer bort fra dette ansvaret og hun er ikke en person som tar imot innspill på dette. Men grunnren til at jeg lagde dette innlegget er for å høre om det finnes regler mot å stikke av fra ansvaret økonomisk OGSÅ, eller om hele den jobben også faller på meg.

Jeg ser du bekymrer deg for jentene fordi jeg tar opp dette. Jeg kunne tenke meg noen ville misforstå mine intensjoner når det gjelder dette, men det er vanskelig å beskrive en hel og langvarig situasjon og å få med alle detaljer. Det går ikke. Men bottom line her er at det er snakk om en mor som sakte, men sikkert sklir bort fra sitt ansvar og mer og mer faller på meg og oss her. Det er ingen tvil om at jentene er mer enn velkomne hos meg, men jeg ser ingen grunn til at det skal være feil å stille mor til ansvar også. Det er fælt nok at hun stikker av fysisk og følelsesmessig, men der er det vanskelig for meg å stille krav når hun ikke er interessert. Jeg har kun et eventuelt lovverk å støtte meg til, og det er det jeg prøver å finne ut av.

Og til det du skriver om at jeg må ta mitt ansvar og at jeg kunne risikert at barna ville bodd hos meg fulltid for flere år siden: Lite ville gledet meg mer enn å ha barna mine mer. Men jeg synes likevel det er feil av en av foreldrene å stikke fra sitt ansvar, og i dette tilfellet gjelder det mor.

Det er jo mye mer til denne historien også. Jeg gjør mitt beste for å glatte over hva mor holder på med ovenfor jentene, for jeg ser det sårer dem. Men målet mitt i dette innlegget er ikke å svartmale henne og å skrive side opp og ned om alt det egoistiske hun gjør, men det er å finne ut om det er et lovverk som stiller foreldre som gir f til ansvar. 

hi

• Liker 27
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du krever barnebidrag av henne, og når barna begynner på høyere studie så ber du om en liten symbolsk leie. Feks 2000kr. Da kan du sette 1000kr på sparekonto som de får når de flytter ut, og 1000kr blir bidrag til mat :)

Anonymkode: 33eda...a6a

Takk. Jeg kommer ikke til å be om penger av dem all den tid de går på skole. Men tjener de mye (som lærlingen etterhvert vil gjøre) kommer jeg til å kreve at de sparer på sin BSU. 

• Liker 3
Skrevet

Takk. Jeg kommer ikke til å be om penger av dem all den tid de går på skole. Men tjener de mye (som lærlingen etterhvert vil gjøre) kommer jeg til å kreve at de sparer på sin BSU. 

Det er ikke smart å spare på BSU før de tjener så mye pr år at de får fullt utbytte av skattefordelen. 

Anonymkode: 68a2b...d70

• Liker 4
Skrevet

Hvis mor gjør alvor av planene om å forlate landet når jentene er 18 år så bør jentene søke bidrag fra mor. Dette er det jentene selv som må gjøre når de har blitt myndige. Begge foreldre har forsørgerplikt utover 18 år så lenge de går på vgs. Dette gjelder da også hun som tar yrkesrettet utdanning og skal ut i lærlingpraksis. Når man er lærling så tjener man ikke all verden akkurat. 

Får litt vondt av jentene dine. Husker selv hvor sårt det var at faren min høylydt og gjentatte ganger sa han gledet seg til jeg var 18 for da var han ferdig med alt ansvar for meg. Kjipern for han at jeg søkte bidrag fra han til jeg var ferdig med vgs..

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, skruf skrev:

Hvis mor gjør alvor av planene om å forlate landet når jentene er 18 år så bør jentene søke bidrag fra mor. Dette er det jentene selv som må gjøre når de har blitt myndige. Begge foreldre har forsørgerplikt utover 18 år så lenge de går på vgs. Dette gjelder da også hun som tar yrkesrettet utdanning og skal ut i lærlingpraksis. Når man er lærling så tjener man ikke all verden akkurat. 

Får litt vondt av jentene dine. Husker selv hvor sårt det var at faren min høylydt og gjentatte ganger sa han gledet seg til jeg var 18 for da var han ferdig med alt ansvar for meg. Kjipern for han at jeg søkte bidrag fra han til jeg var ferdig med vgs..

Takk for svar. Ja, jeg har også mildt sagt vondt av dem pga dette. Trist at foreldre GLEDER seg til å bli ferdig med barna, er helt unormalt. 

De siste årene har hun sklidd mer og mer bort. Oftere og oftere er hun borte eller opptatt når det er hennes uke, slik at jentene da heller drar til meg. De er selvsagt alltid velkomne hjem hit, jeg setter pris på all min tid med dem, men ser jo at jentene ofte blir skuffet over mora. Det er provoserende og leit at hun er så egoistisk. 

• Liker 2
Skrevet

Her er et perfekt eksempel på en mor som bare tenker på seg selv og ikke på de hun SKAL tenke på, nettopp barna. Grusomt at en mor kan gjøre noe slikt. Stakkars barn. Heldigvis har de deg til far, kanskje du kan være den stabile oppegående personen for barna dine?

Anonymkode: 55d0a...41f

• Liker 2
Skrevet

Vi er i samme situasjon. Vi har to barn sammen, og hans to barn fra tidligere bor hos oss. De er 20 og 21 år. Vi har ikke fått bidrag fra mor i det hele tatt siden de to eldste flyttet til oss for 13 år siden, siden mor aldri har jobbet.... vi fikk ett år med 650,- Kr i mnd!  Fikk eget brev fra NAV hvor de regnet meg som forsørget for stebarna. Det har vært trangt økonomisk, og jeg har ikke kunnet jobbe 100 prosent pga samboers jobbsituasjon, og vi bor langt ute på landet. Det er bare å bite tennene sammen. Kunne ikke falt meg inn å ikke la stebarna bo hos oss på likt med yngre søsken. Plutselig er de ute av huset. Men ta kontakt med NAV, slik at mor ikke slipper unna :) 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes du allerede nå bør forsikre jentene om at de er velkommen til å bo hos dere. Kanskje de allerede kan bo mer hos deg enn hos moren, så ikke overgangen blir for stor? 

Endret av Violetta
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...