Gå til innhold

Søsken som ikke treffes mens far er på jobbreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn med eksen. 3 og 5 år. Han har også ett barn (10 år) fra tidligere forhold. Far har, i forbindelse med jobb, reist til et annet land, og skal være der i 1-2 år. Alt etter hvordan prosjektet går. Han blir værende der i minst 3-4 mnd før han kan reise hjem. Blir da hjemme i 1 mnd ca. Jobbsituasjonen har både far, jeg og eksen visst om lenge, så det trenger ikke diskuteres.

Søsknene er veldig glade i hverandre. De små forguder sin storebror og storebroren forguder dem.

Mor har ikke kontakt med sin ekssvigerfamilie, mens jeg har det fortsatt. Hun har heller ikke den beste kontakten og samarbeidet med far. Både jeg og far var klar på at søsknene fortsatt må tilbringe tid med hverandre. De skal ikke "straffes" for at faren deres må være borte fra dem. Forsto det slik at mor til eldste var enig da han snakket med henne.

For tre uker siden dro far, og på onsdag skal ekssvigermor feire bursdag. Både jeg og barna fikk en åpen invitasjon. Mulig storebrors mor gjorde det også, det vet jeg ikke. Jeg sendte melding til mor og spurte om hun skulle dit. Fikk bare et nei til svar. Skrev tilbake om jeg skulle hente storebror så han får truffet besteforeldre og tanter og onkler, og at søsknene veldig gjerne ville treffe ham. Fikk et unnvikende svar tilbake, men hun ville ikke sende gutten med meg. Dette er ikke første gang, ene søskenbarnet deres hadde bursdag i slutten på januar. Mor fikk melding om gutten ville komme. Hun svarte ikke før dagen etter. Da også et unnvikende svar. 

Jeg vet at det ikke er mye jeg får gjort med situasjonen, men det er så synd at søsknene ikke kan treffe hverandre. Det er jo tre uker siden sist. Mine barn prater om storebror hver kveld. Men så er jeg også usikker på hvor mye jeg skal mase på mor. Vi har vel alltid hatt et betent forhold, og etter det ble slutt mellom meg og eksen har jeg sett henne ennå mindre. Besteforeldrene synes jo det er synd de ikke får se barnabarnet sitt de også.  

Vet liksom ikke hvor jeg skal fortsette, det blir lenge for de små å vente til mai før de får sett storebroren sin.

Anonymkode: ad2bd...5ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det ligge, evt hør om eksen kan ringe den første eksen. Foreslå at besteforeldrene kan hente i stedet for deg.

Anonymkode: 63574...a97

Skrevet

Men barna bør få treffes utenom bursdager til ekssvigers også. Det blir tungvint hvis de skal sørge for at samvær med søsknene skal skje i ett år eller to framover. 

Anonymkode: ad2bd...5ad

Skrevet

Men dette må du ta opp med faren, som igjen må ta det opp med eksen. Og farmor og annen slekt må ta det opp på selvstendig grunnlag med eldstemanns mor, at de ønsker å se barnebarnet sitt både med og uten andre barnebarn.. Du kan fortsette å invitere ham til dere i naturlige settinger (bursdager osv), ellers så har vel en tiåring sitt liv der en treåring ikke så lett passer inn. Det hadde jo vært supert om dere kunne være førstevalget hvis moren trenger barnevakt for eksempel, men vil hun ikke så vil hun ikke.

Anonymkode: e9ba2...7ed

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din og er enig i at det nok hadde vært bra for barna å kunne treffes i slike sammenhenger mens faren er borte, men jeg tror du risikerer å erte på deg eksen hvis du fortsetter å pushe på om ting som angår hennes barn. Du må trekke deg tilbake og la faren ta seg av kontakten med henne. Alle disse korte og avvisende svarene hennes tyder på at hun ikke ønsker din innblanding.

Skrevet

Er det en løsning at dine to drar på dagsbesøk hjem til storebror, og da evnt uten deg? Vil den andre mammen la storebror komme på overnatting til deg, uten at hun er med? Helt enig med deg at søsknene må treffes, og forstår at dine små savner storebror. Samme tilfelle hos meg, men ikke en jobb i utlandet som forkludrer, men noe annet. Heldigvis har jeg og den andre mammaen god kontakt og søsknene treffes. Mine er yngst og merker de er mer ivrig på storesøster enn motsatt, hun er 13 og har jo "eget liv" med venner og aktiviteter og er nok ikke like opptatt av småsøsknene som motsatt. Men god stemning når de er sammen. Kan det være at den andre mammaen ikke opplever at storebror har samme behov for kontakt som dine yngre? I så fall kan du prøve å skrive til henne, om hvor mye hennes gutt betyr for sine småsøsken og håpe hun tar til vettet. 

Ellers prøve om du kan nærme deg henne på annet vis, dere har jo begge skilt dere fra den samme mannen. Med mindre du var årsaken til hennes  brudd med bf bør dere jo ha masse å snakke om;-) Evnt om dere har noen interesser dere deler? 

Anonymkode: bf15f...b14

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis mor hater svigerfamilien, så må du legge til rette for at søskenene møtes utenfor tilstelninger med svigerfamilie!! 

Altså, inviter dem til deg eller spør om dere kan komme på besøk til dem. 

Ikke ta et første nei for et svar, fortsett å spørre. Si at småbarna savner storebror og gjerne vil se han. 

Det hadde jo vært greit om dere to fikk et Ok forhold, hvem vet om far forelsker seg og blir borte permanent. 

Anonymkode: ae56e...123

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt direkte med tiåringen, og la ham selv få bestemme om han vil treffe dere. 

Anonymkode: f0fb3...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...