Gå til innhold

Få 3-åring til å sove i egen seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen kommer nesten hver eneste natt inn til meg og skal sove i min seng. Det fører til dårligere søvn for oss begge, og jeg skulle gjerne fått ham til å sove i sin egen seng. Jeg har prøvd å følge ham tilbake natt etter natt, men det fører bare til grining og at han våkner så mye til slutt at han ikke sovner igjen og døgnet blir helt snudd på hodet, og jobb og barnehage lider. 

Pga dette kan jeg heller ikke har kjæresten på overnatting, da jeg ikke synes det blir riktig at de to skal dele seng... 

What to do? 

Anonymkode: 86fca...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi opp. Det vil gi seg med tider og stunder. La han ha et koselig nattlys på og sørg for at han vet at du er i nærheten selv om han ikke ser deg. Fortell han så godt du kan at på natta sover vi i vår egen seng. Hvis ikke blir vi trøtte og ødelagte. Vær sta og følg han konsekvent tilbake. Uten å bli sint 

Anonymkode: 7174d...a7d

Skrevet

Du må bare ta fighten. Det er nesten enda verre å være konsekvent lenge i løpet av natta, for så å gi opp, enn å bare ta han inn med en gang. Da ser han at langvarig gråting gjør at han til slutt havner i din seng, og det vil gjøre en avvenning enda vanskeligere.

Anonymkode: 33074...750

Skrevet

Har du prøvd med belønning for å sove i egen seng en periode? Vi gjorde dette da sønnen vår var på samme alder, etter å ha fulgt en hylende treåring tilbake i sin egen seng hver eneste natt i to måneder...

Vi forklarte ham at hvis han sov hele natten i sin egen seng skulle han få et klistremerke eller en tatovering dagen etter. Det syntes han var så stas, at han sluttet å komme inn til oss allerede etter den første natten, og etter en måneds tid med belønninger hver morgen kunne vi etter hvert bare fase det ut.

Det er nå snart to år siden, og han har fortsatt å bli værende i senga si om natten (og å sove natten gjennom). Det hender selvsagt en gang i blant at han våkner om natten, hvis han er syk e.l. Men da vet hi jo hva grunnen er- og det går stort sett også alltid veldig greit å roe ham ned igjen.

Anonymkode: 327fb...c50

Skrevet

Vi lot ham komme inn til oss i en periode, da gikk far og la seg i barnets seng slik at det ble god plass og alle fikk sove godt. Etter en stund gikk det over av seg selv og nå sover barnet hele natten i sin egen seng. Generelt føler jeg at mange foreldre stresser med å avvenne barna fra ting som går over av seg selv. 

Anonymkode: 721b1...3f9

• Liker 2
Skrevet

Du må bare være konsekvent. Tar som regel bare et par dager om man virkelig går inn for det. Ta det i en helg :) 

Anonymkode: 9c25c...32f

Skrevet

Vi har stor seng på rommet til datteren vår. I perioder sover hun litt i vår seng, og da hender det vi sover sammen med henne i hennes seng et par netter. Det hjelper veldig :)

Skrevet

Prioritere deg og barnets søvn og ikke nykjæresten. La barnet heller sove hos deg til du har ferie så tar du kampen da.

Anonymkode: 273b5...81e

• Liker 1
Skrevet

Vær konsekvent og ikke gi opp. Følg barnet tilbake til eget rom men bli der, gjerne i barnets seng (evt madrass på gulvet) til barnet sover igjen. Trygg med at du er der.

Anonymkode: 3b52b...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...