Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal begynne på medisinstudiet til høsten, og klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal begynne ved UiO, UiB eller NTNU. Jeg er fra Oslo, og har bodd her hele livet, og kjenner at jeg er litt lei av byen. En ny start hadde vært fint! Jeg har besøkt en venninne i Bergen som studerer medisin ved UiB og hun anbefaler ikke at jeg drar dit ettersom den nye studieplanen deres visstnok gjør studiehverdagen svært rotete og uoversiktlig, noe som i sin tur fører til unødvendig ekstra stress. Er det noen andre som har noen tips eller råd til hvor det er fint å studere? Da tenker jeg spesielt på medisinstudiet. 

Takk for svar på forhånd! 

Anonymkode: 6ce84...ef6

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1084287-hvor-burde-jeg-studere-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for raskt svar! Oslo og Bergen er ikke uaktuelt. Jeg er bare interessert i å høre flere meninger ettersom jeg bare har fått høre noen få. Det som er avgjørende for meg er studiet, så hvis studiet viser seg å være best i Oslo eller Bergen går jeg gjerne for det. 

Setter pris på om folk utdyper svaret sitt! :) 

Gjest Lilli My

Jeg har ikke personlig erfaring med medisinstudiet, men modellen de bruker ved NTNU har vel vist seg å være veldig god og populær blant studentene? Det er mye problembasert læring, og studentene er ute i klinikk allerede tidlig i studiet. Kjenner flere som har gått\går der, og trives veldig godt. Dessuten er studentmiljøet i Trondheim helt fantastisk. I tillegg er byen passe stor, og har helt klart bedre vær enn Bergen (vått) og Tromsø (kaldt).

Endret av Lilli My

Trondheim. Etter min mening er dette den beste studiemodellen, men det er viktig å påpeke at dette er veldig individuelt. Innad i semestrene er det nok litt mer struktur i Tromsø som tar bruk av delemner (inndelinger av emnet uten eksamen i etterkant). I Trondheim kan det være en litt rar rekkefølge på forelesninger og ikke helt samsvar mellom kurs og forelesninger. Noen ganger kan temaene som gjennomgås i en uke også være litt usammenhengende. Dette er uansett ikke krise. Til gjengjeld er det en mye bedre eksamensgjennomføring i Trondheim når det gjelder skriftlig eksamen. Det er tydelige rammer på hvordan eksamen er utformet og også en tydelig poenggrense. Dette er litt mer diffust i Tromsø. I Tromsø vil skriftlig eksamen også inndeles etter delemner (altså at du får oppgaver innenfor hvert delemne), og du må bestå hvert delemne for å bestå eksamen. I Trondheim vil det kun bli sett på prosenten i helhet. 

De fleste kurs er obligatorisk i Tromsø. Det er ingen i Trondheim. Trondheim har fastsatte obligatoriske gruppemøter (PBL) én gang i uken 1.-4. klasse. I Tromsø er det også obligatoriske gruppemøter, men de har ikke en fast tid og møtene de første året fokuserer mest på det rent faglige. PBL i Trondheim fokuserer på kliniske caser, selv om det er mye fokus på basalfag de første årene. Når det gjelder eksamen vil man alltid ha skriftlig og muntlig-praktisk eksamen i Trondheim (utenom 5.). I Tromsø vil man ikke ha muntlig-praktisk før 3. 

Det er et godt studiemiljø på medisin både i Tromsø og Trondheim. Det er et større studiemiljø utenfor medisin i Trondheim kontra Tromsø. Ellers avhenger det mye av hva slags by du trives i. Jeg trives mye bedre i en litt større og kompakt by som Trondheim, men jeg vet at det er flere som faller for den flotte naturen i Tromsø. Jeg er imidlertid mer glad i været i Trondheim. 

Nå er det uansett to kull som har prøvd ut den nye studiemodellen i Bergen. Det blir bedre for hvert kull som kommer nå, og jeg ville ikke vært spesielt bekymret for å velge Bergen til høsten. Jeg ville vært mer skeptisk til å være i eldre kull med overgangsordninger eller være prøvekaninkullet (kull 15) for den nye studiemodellen. Dette vil du uansett unngå. 

Ellers får du bare si ifra dersom det er noe du lurer på. Ettersom jeg studerer i Trondheim kjenner jeg best til studieopplegget her. 

Anonymkode: bcd4f...a2c

Annonse

Hvis du er opptatt av at det skal være mye fine damer på studiet ville jeg valgt Oslo. Hvis du ikke er opptatt av dette, så ville jeg fortsatt valgt Oslo. Men hvis du absolutt må vekk fra Oslo så må det bli Trondheim. Beste været utenfor Oslo.

Anonymkode: dccfe...37e

Takk for informativt og utfyllende svar! Det var fint å få en liten oversikt over alle studiestedene. Venninnen min i Bergen er litt misfornøyd med det sosiale, og syns det har vært vanskelig å finne sin plass og sin rolle på studiet. Jeg tror dette kan ha noe med at alle (220 elever fra medisin og odontologi) har forelesning sammen, og det blir dermed vanskelig å bli kjent med medstudenter. De har dessuten ikke seminarer, noe jeg syns er veldig merkelig da det ofte er her studentene lærer mest, og får anledning til å stille spørsmål. Hvordan er dette i Trondheim? Hvilke undervisningsformer er det første året, utenom forelesninger og PBL? Og hvordan er det sosiale miljøet? Mitt verste mareritt må være å flytte til en by hvor jeg ikke kjenner noen og ikke finne min plass sosialt. Jeg er et svært sosialt vesen som er avhengig av gode, oppbyggende relasjoner for å fungere optimalt! 

Akkurat nå, RAA skrev:

Takk for informativt og utfyllende svar! Det var fint å få en liten oversikt over alle studiestedene. Venninnen min i Bergen er litt misfornøyd med det sosiale, og syns det har vært vanskelig å finne sin plass og sin rolle på studiet. Jeg tror dette kan ha noe med at alle (220 elever fra medisin og odontologi) har forelesning sammen, og det blir dermed vanskelig å bli kjent med medstudenter. De har dessuten ikke seminarer, noe jeg syns er veldig merkelig da det ofte er her studentene lærer mest, og får anledning til å stille spørsmål. Hvordan er dette i Trondheim? Hvilke undervisningsformer er det første året, utenom forelesninger og PBL? Og hvordan er det sosiale miljøet? Mitt verste mareritt må være å flytte til en by hvor jeg ikke kjenner noen og ikke finne min plass sosialt. Jeg er et svært sosialt vesen som er avhengig av gode, oppbyggende relasjoner for å fungere optimalt! 

Nå er det ikke sikkert at jeg husker alt, men utenom forelesninger og PBL er det kurs (disseksjonskurs og histologikurs der man har en veldig aktiv part, men også andre kurs slik som hjertekurs, gastro etc der man er litt mer passiv). Det sistnevnte blir som en liten introduksjon til klinikk. Ellers har man LPK-kurs over de to første årene med påfølgende eksamen. Dette er et kommunikasjonskurs der man er utplassert i allmennpraksis en dag annenhver uke, samt har ferdighetslab hvor man trener på undersøkelser de dagene man ikke har allmennpraksis (kommunikasjonskurset er langt bedre organisert i Trondheim enn Tromsø og Bergen per dags dato forresten). Ellers er det lagt mye vekt på selvstudium. 

Ellers er det sosiale miljøet bra i Trondheim. Kullene er som regel veldig sammensveiset og inkluderende. De fleste finner noen de trives med, og når du er en sosial person tror jeg ikke at du vil ha et problem med å finne din plass. Medisinstudenter i Trondheim er også veldig hyggelige med hverandre når det gjelder det faglige. Det er ingen karakterer, man deler gjerne gode videoer eller andre kilder man kommer over med hverandre, og det er også helt greit å være ærlig om noe er vanskelig. Kollokvier er også ganske vanlig, og det er nok lurt å opprette dette ganske tidlig. Det er også gode muligheter for å engasjere seg i studentforeninger. I Trondheim har også medisin en synlig linjeforening (arrangerer fadderukene, diverse fester, kos i eksamensperioden etc.) De har også en linjeforening i Tromsø, men denne er ganske stusselig i forhold. 

Det er ganske mange som er stresset i begynnelsen for det du nettopp skriver. Det går imidlertid bra med de aller fleste, og når du går inn for å bli kjent med medstudentene dine og å involvere deg i kullet er det vanskelig å havne utenfor. :) 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sikkert at jeg husker alt, men utenom forelesninger og PBL er det kurs (disseksjonskurs og histologikurs der man har en veldig aktiv part, men også andre kurs slik som hjertekurs, gastro etc der man er litt mer passiv). Det sistnevnte blir som en liten introduksjon til klinikk. Ellers har man LPK-kurs over de to første årene med påfølgende eksamen. Dette er et kommunikasjonskurs der man er utplassert i allmennpraksis en dag annenhver uke, samt har ferdighetslab hvor man trener på undersøkelser de dagene man ikke har allmennpraksis (kommunikasjonskurset er langt bedre organisert i Trondheim enn Tromsø og Bergen per dags dato forresten). Ellers er det lagt mye vekt på selvstudium. 

Ellers er det sosiale miljøet bra i Trondheim. Kullene er som regel veldig sammensveiset og inkluderende. De fleste finner noen de trives med, og når du er en sosial person tror jeg ikke at du vil ha et problem med å finne din plass. Medisinstudenter i Trondheim er også veldig hyggelige med hverandre når det gjelder det faglige. Det er ingen karakterer, man deler gjerne gode videoer eller andre kilder man kommer over med hverandre, og det er også helt greit å være ærlig om noe er vanskelig. Kollokvier er også ganske vanlig, og det er nok lurt å opprette dette ganske tidlig. Det er også gode muligheter for å engasjere seg i studentforeninger. I Trondheim har også medisin en synlig linjeforening (arrangerer fadderukene, diverse fester, kos i eksamensperioden etc.) De har også en linjeforening i Tromsø, men denne er ganske stusselig i forhold. 

Det er ganske mange som er stresset i begynnelsen for det du nettopp skriver. Det går imidlertid bra med de aller fleste, og når du går inn for å bli kjent med medstudentene dine og å involvere deg i kullet er det vanskelig å havne utenfor. :) 

Dette var kjempeflott! Jeg har gått lenge og tenkt at det beste ville vært å snakke med en som går/har gått på studiet, så takk for at du har tatt deg tid til å svare meg. Det setter jeg veldig stor pris på. 

Det ser ut som det er mange fordeler med å velge Trondheim. Til syvende og sist må man vel bare gjøre det  beste ut av det man har! Jeg sjekkere NTNUs nettsider og så at det er åpen dag 26. april. Kan det være en idé å komme til Trondheim da? Vet du om medisinstudiet blir promotert godt der, og om jeg får muligheten til å bli kjent med studieområdet og eventuelt være med på en forelesning? 

Gjest Herr Heftig

Problemet med å studere medisin i Trondheim er at man ikke får karakterer, og kan således bli nedprioritert på arbeidsmarkedet senere. Man vil heller gi turnusplass til en som har A eller B i snitt enn til en som bare har godkjent.

Hvis du ikke er veldig utadvent, kan trondheim også være problematisk sosialt, fordi det er ikke så mye å gjøre som ikke er tilknyttet studentmiljøet, så hvis man gjør dårlig førsteinntrykk har man ikke så mange flere sjanser.

Den nye studiemodellen i Tromsø ligner mer på Trondheim enn tidligere, samt at skrifltigeksamen også planlegges å ligne mer på Trondheim sine med overvekt av singe best answer-oppgaver (allerede innført på 4. året og 6. året). Tromsø har også tidlig klinisk undervisning på sykehus.

Anonymkode: 4ef81...e06

Annonse

2 timer siden, Herr Heftig skrev:

Problemet med å studere medisin i Trondheim er at man ikke får karakterer, og kan således bli nedprioritert på arbeidsmarkedet senere. Man vil heller gi turnusplass til en som har A eller B i snitt enn til en som bare har godkjent.

Hvis du ikke er veldig utadvent, kan trondheim også være problematisk sosialt, fordi det er ikke så mye å gjøre som ikke er tilknyttet studentmiljøet, så hvis man gjør dårlig førsteinntrykk har man ikke så mange flere sjanser.

1. Dette er ikke sant. Man søker turnus som en vanlig jobbsøknad, og om man absolutt vil vise frem sin "briljanse" karaktermessig så kan man legge ved prosentscoren sin. Alle de jeg kjenner som har studert medisin i Trondheim har hatt null problemer med å finne seg turnusplass dersom de var villige til å legge søknaden sin til utenfor de mest populære stedene. Ønsker du turnusplass på St.Olavs eller Levanger så avhenger det av om du har jobbet der tidligere (praksis/sommerjobb) og om de da ønsker deg tilbake.

2. Heller ikke sant. Det er MYE å gjøre for de som ikke er interessert i UKA, Placebo (linjeforeningen), korene, revyen etc...Trondheim er en massiv studieby, og medisin har en utrolig fin linjeforening med mange muligheter, men det er virkelig ikke mangel på andre ting å engasjere seg i utenfor.

Anonymkode: 1ef23...7d3

4 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nei, det blir man selvsagt ikke. Karakterer blir ikke vektlagt ved utdeling av turnusplasser nettopp på grunn av at halvparten av studiestedene i Norge ikke har karakterer. Ingen studenter eller ferdigutdannede leger vil være enig med deg i dette. Da er det i så fall noen som har misforstått noe vesentlig. 

Studiemiljøet på medisin kan heller ikke sammenlignes med studiemiljøet generelt i Trondheim. Det er et godt studiemiljø på medisin på alle studiesteder, selv i Oslo. Er det uansett ett sted der det er gode sjanser for alle å bli involvert i studiemiljøet, uavhengig om man er utadvendt eller ikke, er det i Trondheim. Det er mye å engasjere seg i, og det er en plass for alle studenter. 

• Liker 1
Annonse
4 timer siden, RAA skrev:

Dette var kjempeflott! Jeg har gått lenge og tenkt at det beste ville vært å snakke med en som går/har gått på studiet, så takk for at du har tatt deg tid til å svare meg. Det setter jeg veldig stor pris på. 

Det ser ut som det er mange fordeler med å velge Trondheim. Til syvende og sist må man vel bare gjøre det  beste ut av det man har! Jeg sjekkere NTNUs nettsider og så at det er åpen dag 26. april. Kan det være en idé å komme til Trondheim da? Vet du om medisinstudiet blir promotert godt der, og om jeg får muligheten til å bli kjent med studieområdet og eventuelt være med på en forelesning? 

Bare hyggelig! Det er et vanskelig valg, og jeg håper du får tilbakemelding fra noen som studerer i Tromsø også slik at du får et godt blikk på begge deler. 

Jeg er litt usikker på hvordan det er på åpen dag. Medisinstudentene holder seg litt for seg selv på sykehusområdene (Øya), og selve opplegget skjer vel på Gløshaugen. Omvisning og å være med på forelesninger blir dermed ikke særlig aktuelt, med mindre du spør noen medisinstudenter som er der. Jeg vil tro at det vil være en post hvor det er medisinstudenter. Du kan imidlertid sende e-post for sikkerhetsskyld slik at du ikke drar dit forgjeves. 

Jeg går 1.året på medisin i Trondheim nå og er helt enig i det anonym i post 6 blant annet skriver :) Jeg har venninner som går i Bergen og de sier at de første årene er det mye forelesninger, pugging og fokus på basalfag, men vet at dette nå er i endring pga. ny studiemodell. Her i Trondheim har vi pasientkontakt fra september i første året, klinikk en gang i uka der foreleseren tar med en pasient, LPK-kurset (allmennpraksis), F-lab. Vi har altså utrolig varierte dager og dette gjør igjen at man blir godt kjent med de andre på kullet, man sitter ikke bare i ro i et auditorium. Sykehuset er også splitter nytt og utrolig fint, og det er mye å gjøre ellers både med Isfit, UKA, Studentersamfundet, og foreninger innad på studiet (linjeforeningen, kor, fotball, håndball, korps, akuttmedisin osv.). Jeg var nervøs for å ikke komme inn i det sosiale, men dette var null problem. Dette med gruppearbeid i form av PBL og LPK osv. gjorde meg også nervøs, har dårlige minner fra vgs der jeg måtte gjøre alt. Men her går det helt supert, alle må rett og slett delta, diskutere og det er utrolig spennende.

Bare kom med flere spørsmål, jeg vil gjerne bli fadderen din neste år :)

Anonymkode: 10253...a8b

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig! Det er et vanskelig valg, og jeg håper du får tilbakemelding fra noen som studerer i Tromsø også slik at du får et godt blikk på begge deler. 

Jeg er litt usikker på hvordan det er på åpen dag. Medisinstudentene holder seg litt for seg selv på sykehusområdene (Øya), og selve opplegget skjer vel på Gløshaugen. Omvisning og å være med på forelesninger blir dermed ikke særlig aktuelt, med mindre du spør noen medisinstudenter som er der. Jeg vil tro at det vil være en post hvor det er medisinstudenter. Du kan imidlertid sende e-post for sikkerhetsskyld slik at du ikke drar dit forgjeves. 

Ok. Da sender jeg en e-post og hører med dem. Takk igjen for all hjelp! Det har vært til stor nytte :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...