Gå til innhold

Hull i ørene på 5-åringen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-åringen har lyst på hull i ørene. Det er helt greit og tenker hun skal få det. Men jo mer jeg tenker på det jo mer lurer jeg på...kan noe gå galt, f.eks hva hvis hullet kommer helt skjevt på flippen, enten for langt opp, for langt ned etc. Er det noen med erfaring fra det å ta hull i ørene på barn, ble det vellykket, hvis ikke - hva ble ikke vellykket? Er det noe jeg bør passe på?

Anonymkode: 33ab8...815

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen vår ville ha hull i ørene som 4-åring. Det syntes vi var helt greit og lot henne gjøre det. Hull nr. 1 gikk helt greit, men hun var rimelig skeptisk til hull nr. 2. Hun trengte litt tid og det kom noen tårer mens hun grudde seg, men heldigvis var dama som gjorde det tålmodig. 

Etter en stund ble hun lei og tok dem ut og lot dem gro igjen. Hun tok nye når hun gikk i førsteklasse. Disse har hun enda, hun går i fjerde nå.

Personlig tenker jeg at det er jo bare å ta ut øredobbene og la det gro igjen dersom det skulle bli noen problemer.

• Liker 1
Skrevet

Jenta vår fikk hull i ørene rett før 4 års dagen.

Hun som tok dem, var veldig nøye og tegnet opp hullene før hun kom med pisolene. Hun brukte 2 pistoler, slik at det var 1-2-3 ferdig!

Dattern skvatt, hadde lyst til å gråte, men var såååå stolt og fornøyd! Ikke hatt noen problemer og elsker å bytte øredobber. Nå er hun 6,5 år.

Anonymkode: 750a3...58d

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår fikk hull i ørene rett før 4 års dagen.

Hun som tok dem, var veldig nøye og tegnet opp hullene før hun kom med pisolene. Hun brukte 2 pistoler, slik at det var 1-2-3 ferdig!

Dattern skvatt, hadde lyst til å gråte, men var såååå stolt og fornøyd! Ikke hatt noen problemer og elsker å bytte øredobber. Nå er hun 6,5 år.

Lurt. Begge på engang👍

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor går dere å tar hull i ørene på ungene deres med skitne pistoler? Gå heller på piercing studio.

Anonymkode: d8765...da6

• Liker 15
Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)

😊

Endret av Rosetelys
Skrevet (endret)

Er ikke barn gamle nok til å ta det hos en profesjonell (piercer), er ikke barnet gammelt nok. En pistol er for det første grusomt vondt, og ikke det rette redskapet for å ta hull i ørene med. Du skyter tross alt ut en bit av øret, mens en piercing nål penetrerer øret på en mer skånsom måte. Men, det er jo opp til foreldrene hva de vil gjøre; skånsomt og trygt, eller en en skitten og vond pistol...

Endret av Jolene
  • Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Jolene skrev:

Er ikke barn gamle nok til å ta det hos en profesjonell (piercer), er ikke barnet gammelt nok. En pistol er for det første grusomt vondt, og ikke det rette redskapet for å ta hull i ørene med. Du skyter tross alt ut en bit av øret, mens en piercing nål penetrerer øret på en mer skånsom måte. Men, det er jo opp til foreldrene hva de vil gjøre; skånsomt og trygt, eller en en skitten og vond pistol...

Grusomt vondt? Virkelig? Ikke i øreflippen i hvertfall. Jeg fikk da jeg var 6 og jeg husker bare smell og at øret ble varmt. Har faktisk aldri hørt noen mene at pistol er vondt.

Anonymkode: 7b048...58f

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grusomt vondt? Virkelig? Ikke i øreflippen i hvertfall. Jeg fikk da jeg var 6 og jeg husker bare smell og at øret ble varmt. Har faktisk aldri hørt noen mene at pistol er vondt.

Da har du ikke hørt mye. Men nå har du hørt det da. Jeg har tatt hull i ørene med pistol og det var vondt, skikkelig, skikkelig vondt. Det brant og gjorde vondt i en god stund etterpå. 

Anonymkode: babd4...1f6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sammenlignet med en piercing er det grusomt vondt. Dessuten kan forskjellige mennesker oppleve smerte forskjellig. Når jeg tok med pistol (4 stk totalt) gjordet skikkelig vondt, og det i flere dager. Når jeg tok hos en piercer (8 stk), gjorde det kun vondt der og da og smerten ble borte raskt. Jeg forstår meg ikke på foreldre som ikke vil det beste for barna sine, inkludert det å ta hull i ørene hos en som kan det. Man går da ikke til rørleggeren når man skal klippe håret? Eller en skomaker for å rotfylle? En frisør med kurs i å skyte hull i ører, navle og nese kan ikke sammenlignes med en som har spesialisert seg i flere år for å pierce.

• Liker 5
Skrevet

Jeg føler et behov for å si at:
1. Ikke alle pistoler er skitne.
2. Det finnes pierceingstudio som har for dårlig hygiene.
3. En nål kommer til å skremme livet av en liten unge.
4. Pistolen gjør ikke vondt.

Videoen som ble postet viser ikke hvordan en pistol virker, den viser ikke bakdelen som ligger i mot og hindrer strekken huden.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke hørt mye. Men nå har du hørt det da. Jeg har tatt hull i ørene med pistol og det var vondt, skikkelig, skikkelig vondt. Det brant og gjorde vondt i en god stund etterpå. 

Anonymkode: babd4...1f6

Da må du ha vært fryktelig uheldig!

Jeg har tatt 8 hull i ørene med pistol, og det har ikke vært noe vondt.

Alle jeg kjenner har tatt med pistol, både selv om på barna, og ikke hørt noen klage over hverken smerte eller andre problemer...

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Bjørkeris skrev:

Jeg føler et behov for å si at:
1. Ikke alle pistoler er skitne.
2. Det finnes pierceingstudio som har for dårlig hygiene.
3. En nål kommer til å skremme livet av en liten unge.
4. Pistolen gjør ikke vondt.

Videoen som ble postet viser ikke hvordan en pistol virker, den viser ikke bakdelen som ligger i mot og hindrer strekken huden.

1. Så du mener at man kan sterilisere en pistol 100%? Vis gjerne kilder på det.

2. At man ikke kan undersøke om studiet har god hygiene?

3. Hvorfor skulle en nål skremme mer enn en pistol?

4. Folk opplever smerte forskjellig.

5. Du mener at det er bra for grotid og heling av øret å skyte gjennom, kontra mer skånsom penetrering?

Skrevet

Det sier jo seg selv at det er mye bedre å stikke med et sylskarpt redskap, enn med en BUTT øredobb! 

Anonymkode: 135db...4c9

• Liker 4
Skrevet

Som sagt:
Man går ikke til en lege for å bytte rør i huset.
Man går ikke til en snekker for å rotfylle.
Man går ikke til en fysioterapeut for å sy igjen sår.
Man går ikke til en frisør for å skyte hull i ørene.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier jo seg selv at det er mye bedre å stikke med et sylskarpt redskap, enn med en BUTT øredobb! 

Ikke sant, men noen vil tydeligvis barna sine vondt.

Skrevet
2 minutter siden, Jolene skrev:

1. Så du mener at man kan sterilisere en pistol 100%? Vis gjerne kilder på det.

2. At man ikke kan undersøke om studiet har god hygiene?

3. Hvorfor skulle en nål skremme mer enn en pistol?

4. Folk opplever smerte forskjellig.

5. Du mener at det er bra for grotid og heling av øret å skyte gjennom, kontra mer skånsom penetrering?

Jeg har både blitt piercet og fått skutt hull i ørene. Jeg ville ikke brukt pistol andre steder enn i ørene, pistol er enkelt, billig, kjapt og smertefritt. Jeg kan ikke se noen forskjell på de piercede hullene og de som er skutt, jeg har to piercede i ørene og fem som er tatt med pistol og to som er tatt i fylla med nål. Jeg bruker ikke pierceinger lengre, jeg er for gammel til slikt.

Jeg har egentlig ikke påstått at man ikke kan sjekke om et pierceingstudio har god hygiene. Jeg regner i utgangspunktet med at de som driver med slikt har god hygiene. De fleste liker jobben sin og har en form for yrkestolthet.
Barn blir skremt av nåler.
Ja, folk opplever smerte forskjellig.
Som sagt over, jeg ser ikke forskjell på de hullene jeg har.

Jeg tror ikke vi som lar barna ta hull i ørene med pistol ikke vil barnas beste, men at vi kanskje ikke mener det samme som deg om hva som er barnas beste eller at vi ikke mener så veldig sterkt om det. Det er tross alt bare hull i ørene det er snakk om.

Trådstarter spurte om erfaringer, jeg delte erfaringer.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bjørkeris skrev:

Som sagt over, jeg ser ikke forskjell på de hullene jeg har.

Men du kjenner kanskje forskjell? De fleste jeg kjenner som har tatt med pistol har fått en liten klump der hullet sitter, altså arrvev. Dette arrvevet dannes fordi en butt øredobb sprenger seg i vei gjennom øret, i motsetning til en tynn kanyle som skjæret et fint snitt igjennom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 6, syntes ikke det var vondt, de sitter fortsatt fint etter 30 år og jeg hadde ingen problemer med infeksjoner el.l. Mine ble tatt med pistol (det samme ble dobben jeg har i nesa), men det er jo ikke en vanlig butt øredobb de bruker, det er egne dobber med mye spissere ende.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...