Gå til innhold

Graviditet - abortgrunnlag - "juridisk abort"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del tråder her på forumet angående det som kalles "juridisk abort", og blir mildt sagt lettere skremt av innholdet som kommer frem av disse. Jeg er en singel kvinne som aldri har vært gravid, men dersom jeg skulle ha blitt gravid ville jeg ha beholdt barnet av prinsipp. Tror ikke jeg kunne levd med meg selv dersom jeg hadde tatt abort. 

Jeg synes bare det er så ufattelig trist å lese antall menn som mener de burde ha rett til å frasi seg all økonomisk ansvar for et eventuelt barm. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden, forutenom å påpeke at det er merkelig at at tilsynelatendene mange menn klager over at de forblir barnløse samtidig som en del menn virker bekymrede over egne evner til å forsørge barn. Når og hvor og hvorfor ble barn en "kvinnegreie"? Det sier seg selv at et barn blir vanskeligere stilt dersom det kun avhenger av mors økonomi, fremfor en felles økonomi delt mellom foreldrene. Og økonomi har faktisk mye å si når barnet entrer ungdomsskolen.

Anonymkode: 045a1...711

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal jeg betale for barnet ditt?

Hvis man kastet mynt om hvem som fikk barnet og hvem som fikk regningen på 1.5 millioner så ville det vært rettferdig. Dessverre får mannen alltid regningen og kvinnen alltid barnet. Jeg tar gjerne i mot et barn og 1.5 millioner. Da kan jeg og ungen kjøre rundt i min nye Porsche 911 og se på damer, og fiske og se på europa og andre ting jeg ville gjort hvis jeg fikk 1.5 millioner for å leke med en unge i noen få år.

Hvorfor menn diskrimineres av rettsvesenet skjønner jeg ikke. Vi er jo langt bedre foreldre, er bedre egnet økonomisk, fysisk og praktisk til å ta oss av barn. Mindre stigma er det også på alenefedre.

Gi menn barna, alltid. La de lavtlønnede kvinnene studere eller jobbe seg opp.

• Liker 3
Skrevet

Menn har ikke samme følelsene for barn som kvinner. Men ingen regel uten unntak.

Anonymkode: d8708...65f

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner guttene her litt jeg altså. Damer kan ta abort hvis det ikke passer med barn, mens menn  føye seg etter damens beslutning. Han har ingenting han skulle ha sagt (noe jeg er helt enig i at de ikke burde, da graviditet utelukkende omhandler kvinnens kropp!!!!) men likevel. De mennene som blir lurt av kvinner må betale i 18 år, og de mennene det ikke passer for har ikke noe valg. Damer kan bestemme helt selv om det passer eller ikke - de kan ta abort. Å ha ett barn påvirker far i stor grad også, selv om graviditet/fødsel kun handler om kvinnen. 

Med det sagt, omhandler dette temaet heldigvis de færreste menn av de jeg har møtt allefal. De fleste jeg har møtt er klar til å ta ansvar hvis de må :) 

• Liker 10
Skrevet

Ikke noe synd på mannfolka , bare ikke å sprute løst i kvinnfolk hvis man ikke vil ha unge. Man dør ikke uten sex :)

Anonymkode: 61b81...4d3

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, boblevann skrev:

Jeg skjønner guttene her litt jeg altså. Damer kan ta abort hvis det ikke passer med barn, mens menn  føye seg etter damens beslutning. Han har ingenting han skulle ha sagt (noe jeg er helt enig i at de ikke burde, da graviditet utelukkende omhandler kvinnens kropp!!!!) men likevel. De mennene som blir lurt av kvinner må betale i 18 år, og de mennene det ikke passer for har ikke noe valg. Damer kan bestemme helt selv om det passer eller ikke - de kan ta abort. Å ha ett barn påvirker far i stor grad også, selv om graviditet/fødsel kun handler om kvinnen. 

Med det sagt, omhandler dette temaet heldigvis de færreste menn av de jeg har møtt allefal. De fleste jeg har møtt er klar til å ta ansvar hvis de må :) 

Dette liker jeg å lese. En kvinne som klarer å sette seg inn i et mannsperspektiv.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, boblevann skrev:

21 år, ikke 18. 

• Liker 1
Skrevet

Enig. Det er dødstrist. Får meg til å tenke at menn ikke er noe mer enn en kjempebaby og at det er smart å bruke donor om man skal ha barn for å slippe bindinger til kjempebabyer.

Anonymkode: 8ac33...aa1

• Liker 7
Skrevet

Da får du avstå fra sex, om du ikke vil utsette barnet ditt for noe sånt. 

Anonymkode: cf0b5...4a0

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, amativeReflection skrev:

21 år, ikke 18. 

Foreldre har forsørgeransvar inntil barnet er 18 år - eller til det er ferdig på vgs (som regel maks 19 år).

Skrevet
55 minutter siden, boblevann skrev:

Foreldre har forsørgeransvar inntil barnet er 18 år - eller til det er ferdig på vgs (som regel maks 19 år).

Kan være eldre enn 19.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, boblevann skrev:

Enig, derfor synes jeg det er rart det er så mange menn som er imot kondombruk. De som ikke bruker kondom med noen de ikke kjenner har jeg null sympati for. En mann som blir lurt har min fulle sympati.
Samtidig er det barnet som blir straffet ved juridisk abort. Ikke mor. Det er barnet som blir fratatt rettigheter, ikke mor.

Anonymkode: f747e...a9f

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, boblevann skrev:

Damer kan ta abort hvis det ikke passer med barn, mens menn  føye seg etter damens beslutning. 

Men det er jo en helt annen situasjon før og etter at ungen har blitt til. Abort skjer før man har en unge. Når ungen har blitt født, så kan man ikke bare late som om den ikke eksisterer og ikke ta ansvar for den. 

Jeg skjønner meg ikke på menn som ikke ser verdien i sitt eget barn.

• Liker 11
Skrevet

Jeg skjønner at for de mennene som blir "tvunget" til å ta ansvar for et barn de abolutt ikke planla eller ønsket så kjennes det urettferdig ut. Men der stopper sympatien min, absolutt alle vet hvordan et barn blir til, vil du ikke ha barn, så ikke ha sex eller brukt kondom! 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har to sønner. De skal få banket følgende inn i skallen:

-Kvinner kan bli gravide hvis du har ubeskyttet sex med dem.

-Det betyr at du må bruke kondom hvis du ikke vil bli pappa (og selv da kan uhell skje).

-Sier hun at hun bruker prevensjon, bruk kondom likevel med mindre du er ekstremt trygg på henne.

Biologien er ikke rettferdig. Det er kvinner som sitter igjen med de største konsekvensene ved graviditet, derfor er det også hun som bestemmer om barnet skal beholdes eller ikke. Det kan man mislike i prinsippet, men man må faktisk forholde seg til det likevel.

Anonymkode: a8c3a...c8c

• Liker 22
Skrevet

Jeg er kvinne, og jeg har siden ungdommen syntes guttene kommer veldig dårlig ut mtp ufrivillig graviditet og abort.

Dersom en jente blir gravid og det ikke passer, så er hun ansvarlig om hun velger abort. Dersom gutten ymter frempå om abort, er han en drittsekk som ikke bryr seg. Dersom gutten faktisk ønsker barnet, er han prisgitt at hun ønsker det samme. Og heller ikke da er han garantert samvær med det aktuelle barnet :( 

Om en kvinne velger å beholde et barn mannen ikke ønsker, så bør hun gjøre det uten å kreve bidrag.

Kvinner og menn er like ansvarlige for å forebygge uønsket graviditet (og kjønnssykdommer), men alle vet at i stundens hete kan hvem som helst tabbe seg ut.

(Jeg har også sønner, og de har utallige ganger fått høre hvor viktig det er med kondom, fordi de har null rettigheter om det skulle bli barn av noe de ikke hadde tenkt det skulle bli barn av. Jeg lurer på om jentemødrene er like opptatt av døtrenes prevensjonsbruk...)

Anonymkode: ceef4...bb5

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to sønner. De skal få banket følgende inn i skallen:

-Kvinner kan bli gravide hvis du har ubeskyttet sex med dem.

-Det betyr at du må bruke kondom hvis du ikke vil bli pappa (og selv da kan uhell skje).

-Sier hun at hun bruker prevensjon, bruk kondom likevel med mindre du er ekstremt trygg på henne.

Biologien er ikke rettferdig. Det er kvinner som sitter igjen med de største konsekvensene ved graviditet, derfor er det også hun som bestemmer om barnet skal beholdes eller ikke. Det kan man mislike i prinsippet, men man må faktisk forholde seg til det likevel.

Anonymkode: a8c3a...c8c

Prevensjons-metode

Antall usikre ganger ved 100 samleier

Typisk bruk Korrekt bruk
Sølibat 0,00 0,00
Sterilisering - menn 0,15 0,10
P-piller 0,30-2,00 0,30-1,50
Sterilisering - kvinner 0,40 0,40
Spiral 0,8 - 2,0 0,60 - 1,50
Kondom 12,00 3,00
Pessar 18.00 6.00
Mannlig tilbaketrekning før utløsning 19,00 4,00
"Sikre perioder" - Kalendermetoden   9,00
P-skum 21,00 3,00
Nødprevensjonspillen (hormonal) 2,00-25,00 (typisk 8,00)
Ingen beskyttelse 85,00 85,00
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Tanuki skrev:

Jeg skjønner at for de mennene som blir "tvunget" til å ta ansvar for et barn de abolutt ikke planla eller ønsket så kjennes det urettferdig ut. Men der stopper sympatien min, absolutt alle vet hvordan et barn blir til, vil du ikke ha barn, så ikke ha sex eller brukt kondom! 

Hvis man skal sette opp en slags "rangeringsskala" over sikkerhet, kommer p-pillen øverst med en sikkerhet på 98 prosent. Dette er de såkalte kombinasjonspillene som inneholder kjønnshormonene østrogen og progesteron, og virker ved å hindre eggløsning.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest en del tråder her på forumet angående det som kalles "juridisk abort", og blir mildt sagt lettere skremt av innholdet som kommer frem av disse. Jeg er en singel kvinne som aldri har vært gravid, men dersom jeg skulle ha blitt gravid ville jeg ha beholdt barnet av prinsipp. Tror ikke jeg kunne levd med meg selv dersom jeg hadde tatt abort. 

Jeg synes bare det er så ufattelig trist å lese antall menn som mener de burde ha rett til å frasi seg all økonomisk ansvar for et eventuelt barm. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden, forutenom å påpeke at det er merkelig at at tilsynelatendene mange menn klager over at de forblir barnløse samtidig som en del menn virker bekymrede over egne evner til å forsørge barn. Når og hvor og hvorfor ble barn en "kvinnegreie"? Det sier seg selv at et barn blir vanskeligere stilt dersom det kun avhenger av mors økonomi, fremfor en felles økonomi delt mellom foreldrene. Og økonomi har faktisk mye å si når barnet entrer ungdomsskolen.

Anonymkode: 045a1...711

Vi lever nå i et samfunn der single kvinner kan dra til nabolandene våre og få kunstig befruktning, og i praksis bringe barnet inn i den samme tilværelsen som det vil ha ved en "juridisk abort". Samtidig har kvinnen retten til å ta livet av det før det blir født, og om hun ikke forteller faren noe, adoptere barnet vekk når det er født. Det virker dermed helt rimelig at en "ufrivillig" barnefar skal ha retten til å frasi seg alle plikter og rettigheter. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og jeg har siden ungdommen syntes guttene kommer veldig dårlig ut mtp ufrivillig graviditet og abort.

Dersom en jente blir gravid og det ikke passer, så er hun ansvarlig om hun velger abort. Dersom gutten ymter frempå om abort, er han en drittsekk som ikke bryr seg. Dersom gutten faktisk ønsker barnet, er han prisgitt at hun ønsker det samme. Og heller ikke da er han garantert samvær med det aktuelle barnet :( 

Om en kvinne velger å beholde et barn mannen ikke ønsker, så bør hun gjøre det uten å kreve bidrag.

Kvinner og menn er like ansvarlige for å forebygge uønsket graviditet (og kjønnssykdommer), men alle vet at i stundens hete kan hvem som helst tabbe seg ut.

(Jeg har også sønner, og de har utallige ganger fått høre hvor viktig det er med kondom, fordi de har null rettigheter om det skulle bli barn av noe de ikke hadde tenkt det skulle bli barn av. Jeg lurer på om jentemødrene er like opptatt av døtrenes prevensjonsbruk...)

Anonymkode: ceef4...bb5

Enig!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...