AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Kanskje det bare er meg som henger meg opp i dette, men jeg har litt problemer med at menn forteller om noe, og fullfører med ordet snikskryt, som oftest i chattesammenhenger. F.eks: "Ja, i går var jeg ute på en 4 mil lang skitur (snikskryt)." Jeg syns det virker som de da bevisst sier dette for å skryte, men attpåtil slenger på det ordet for at jeg ikke skal tenke det. Logikk? Det er mulig jeg henger meg opp i dette fordi en jeg datet brukte det ordet veldig mye, og til slutt følte jeg jo bare at han satt og skrøt av alt mulig. Og nå har jeg nettopp begynt å chatte med en jeg er interessert i, og han brukte plutselig det ordet også. Er det et vanlig ord for dere andre? Anonymkode: b8bb1...593
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 det var nytt ord for meg. Her bare skryter vi, her. Men jeg ser ikke problemet med ordet. Altså "jeg har vært på trening" er åpenbart en relativt nøytral opplysning i kategorien småprat. Men det er også en hel haug med relativt selvhøytidelige tosker som oversvømmer sosiale medier med "se så flink jeg er! bilder og statuser med samme type innhold, der de gjør *kunstpause* helt normale ting. Som å trene, gå på fjellet eller bake brød. Å påpeke at "jepp: jeg vet dette er rosablogger-type oppførsel" så påpeker en at en er i besittelse av selvironi. Det er ikke ulikt vår standard "på trening (jeje..)" eller "vegetarmandag (#flinkpike)" eventuelt emojiane type "strong" eller "engel". altså er det kulturelt betinget ordbruk. Anonymkode: 55c0c...6c1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Dog, dersom en føler det er innafor å påpeke at en gikk 4 (ikke 3, må vite ) mil på ski, trente i x antall timer eller løfter y antall kilo - da mangler en sosialt vett altså. det er bare trist. Dersom han opplyser tiden han bruker på en kilometer jogging eller noe ville jeg nok ha funnet meg en ny flørt. Det blir så fort slitsomt når folk føler slikt er relevant for andre enn dem selv. Anonymkode: 55c0c...6c1
ekkoet Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: F.eks: "Ja, i går var jeg ute på en 4 mil lang skitur (snikskryt)." Anonymkode: b8bb1...593 er ikke snikskryt, men skryt. Snikskryt er mer om man poster et bilde på instagram av en flott solnedgang og merker det med #10k run. Eller "Har verdens snilleste mann som passer barna slik at jeg får tatt meg den daglige løpeturen, elsker deg!"
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Morsomt at flere ikke har hørt ordet. Treningen var et litt dårlig eksempel da jeg fant det på, men tør ikke ta de reelle eksemplene da jeg føler de er litt avslørende. Et handlet om en hobby som ikke er SÅ spesiell, men han måtte likevel slenge på ordet snikskryt etter å ha fortalt om at han drev med det. Generelt er jeg fryktelig motsatt, sitter langt inne for meg å si at jeg er stolt av noe jeg har fått til eller driver med, så er kanskje derfor jeg reagerer. Men opplever det som et lite markeringsbehov, som jeg føler er fullstendig overflødig. Liker dem jo helt uavhengig om at de har klatret Everest baklengs eller gått Birken 20 ganger på en ski. Anonymkode: b8bb1...593
Pringle Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Jeg hadde ikke hørt ordet "snikskryt" før, jeg trodde det var det norske ordet for "humblebrag" - (eksempler funnet på i farta) "sukk, fire mål have er så slitsomt å holde i perfekt stand", "jeg er så støl etter Birken", "så dumt at jeg ikke rekker champagnefrokost med jentene, da er jeg ennå på flyet på vei hjem fra Paris". Å skrive ordet som kommentar til eget utsagn virker bare dumt. Ikke dumt som "jeg mener ikke å mase altså, men" eller "misforstå meg rett" eller "jeg er ikke rasist, men", men rett og slett pinlig-dumt. Som *ler*.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Eksempelet ditt er litt feil bruk av snikskryt. Riktig bruk kunne f.eks. vært: "Den følelsen når du kommer hjem etter 4 mil på ski og finner ut at smekken din var åpen hele turen." Eller: "Gjett om jeg ble flau da jeg tryna rett utenfor Kiwi fordi jeg fortsatt er helt kjørt i beina etter 4 mil på ski i går." Anonymkode: 981f0...83d
Arabella Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det bare er meg som henger meg opp i dette, men jeg har litt problemer med at menn forteller om noe, og fullfører med ordet snikskryt, som oftest i chattesammenhenger. F.eks: "Ja, i går var jeg ute på en 4 mil lang skitur (snikskryt)." Jeg syns det virker som de da bevisst sier dette for å skryte, men attpåtil slenger på det ordet for at jeg ikke skal tenke det. Logikk? Det er mulig jeg henger meg opp i dette fordi en jeg datet brukte det ordet veldig mye, og til slutt følte jeg jo bare at han satt og skrøt av alt mulig. Og nå har jeg nettopp begynt å chatte med en jeg er interessert i, og han brukte plutselig det ordet også. Er det et vanlig ord for dere andre? Anonymkode: b8bb1...593 Hvorfor ikke like gjerne kalle det selvskryt/selvros? Det er jo det det menes. "Selvros skal man lytte til, for det kommer fra hjertet!" Dette må vel flere av dere ha hørt?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 8 timer siden, Arabella skrev: Hvorfor ikke like gjerne kalle det selvskryt/selvros? Det er jo det det menes. "Selvros skal man lytte til, for det kommer fra hjertet!" Dette må vel flere av dere ha hørt? "Snikskryt" er et eget fenomen, som herremennene til TS synes å ha misforstått. Så ja, de beskriver helt vanlig skryt eller selvros som snikskryt. Det er ikke så greit å forstå hva man sier hele tiden. Anonymkode: 981f0...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå