AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Er det veldig vanskelig? Noen som har erfaring? Anonymkode: 1df25...ee0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Aner ikke. Lurer på det samme. Anonymkode: 4c702...04f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Universitetene nekter å offentliggjøre de konkrete vurderingene de gjør. Noen generelle retningslinjer har de offentliggjort, men de er så generelle at de har liten praktisk verdi for en søker. Dette er et problem særlig for de med vitnemål fra Steinerskolen, som ikke har noen mulighet til å anslå om det er sannsynlig eller ikke at de kommer inn på det de har søkt på. Jeg gikk på Steinerskolen og kom inn på det mitt førstevalg, men hadde ingen anelse om hvordan jeg lå an da jeg søkte. Anonymkode: 5efa2...d86
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Det spørs litt hva du søker på. Dersom du søker på de mest populære studiene har du en så liten sjanse at det er ubetydelig. Anonymkode: e8bab...7a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Universitetene nekter å offentliggjøre de konkrete vurderingene de gjør. Noen generelle retningslinjer har de offentliggjort, men de er så generelle at de har liten praktisk verdi for en søker. Dette er et problem særlig for de med vitnemål fra Steinerskolen, som ikke har noen mulighet til å anslå om det er sannsynlig eller ikke at de kommer inn på det de har søkt på. Jeg gikk på Steinerskolen og kom inn på det mitt førstevalg, men hadde ingen anelse om hvordan jeg lå an da jeg søkte. Anonymkode: 5efa2...d86 Steinerskolen gir faktisk vitnemål med karakterer for elever som går ut med generell studiekompetanse. Tidligere gjorde den ikke det, og søkere med vitnesbyrd uten karakterer, må søke på særskilt opptak (heter strengt tatt etter individuell vurdering). Jeg har selv sittet i opptaksnemnda flere år ved et av de største universitetene, og ingen av søkerne som vi vurderte nådde opp i konkurransen på lukkede studier, det var på studier der det var flere studieplasser enn kvalifiserte søkere at søkere med individuell vurdering ble tilbudt studieplass, dersom de ble vurdert som kvalifiserte. Anonymkode: 4264a...03d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Steinerskolen gir faktisk vitnemål med karakterer for elever som går ut med generell studiekompetanse. Tidligere gjorde den ikke det, og søkere med vitnesbyrd uten karakterer, må søke på særskilt opptak (heter strengt tatt etter individuell vurdering). Jeg har selv sittet i opptaksnemnda flere år ved et av de største universitetene, og ingen av søkerne som vi vurderte nådde opp i konkurransen på lukkede studier, det var på studier der det var flere studieplasser enn kvalifiserte søkere at søkere med individuell vurdering ble tilbudt studieplass, dersom de ble vurdert som kvalifiserte. Anonymkode: 4264a...03d Dette skyldes at folk rett og slett ikke vet hvilke vurderinger som ligger til grunn for å få tilbud om plass på et lukket studium. Hadde universitetene vært åpne om hvilke vurderinger de gjør og hvordan de vekter. Ville 99% av de som kunne tenke seg å søke latt være. Eller konsentrert seg om å søke på et åpent studium. I stede fortsetter folk å sende inn søknader til individuell vurdering som realistisk aldri vil føre noe sted. Merarbeid for universitetene og uforutsigbarhet for søkere. Anonymkode: 5efa2...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå