Gå til innhold

Maskinquilter du?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

... og hvis du gjør det, bruker du en vanlig symaskin? Gjør du noe spess med maskinen/transportøren/whatever?

... jeg prøvde å maskinquilte en løper, og jeg synes stoffet dro seg litt for mye. Kanskje det er innstillingene mine det er noe feil med?

Jeg har en helt streit ti år gammel Singer Green, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hekta på symaskin :)

Jeg har ikke så lang erfaring i quilting med symaskin, men jeg har prøvet og feilet noen ganger, og kan kanskje gi deg noen råd.

Selv har jeg en 4 år gammel Husqvarna symaskin av typen som er datastyrt. Datastyring er nødvendigvis ikke noen fordel, men den har egne quiltesømmer og kommer opp med info bla. trådspenning for de forskjellige sømmer.

Men så til saken;

Første duken jeg skulle quilte på maskin ble nok tilnærmet slik som din.Stoffet dro seg, og den ble liksom litt "skjev". Jeg sprettet opp sømmen og prøvde på nytt med en annen søm, med litt bedre resultat.

Før jeg gikk løs på neste quilteprosjekt lagde jeg meg små prøver hvor jeg brukte stoffrester med vatt mellom, akkurat som man gjør på f.eks. en løper/duk.

Jeg ekspreminterte med å sy med forskjellig trådspenning - løs og hard, og på den måten kom jeg frem til bedre resultat.

Trykkfot-presset har også en del og si, så prøv deg frem her også.

Man får kjøpt såkalte quilterammer som også kan brukes ved maskin-quilting. Disse gjør at stoffet holdes stramt både over og under.

Imidlertid finnes det en god del ekstra utstyr til Husqvarnas symaskiner. Det går på trykkføtter i mange varianter som er spesielt tilpasset f.eks. quilting, skråbånd, kanting av stoff samtidig som du syr, brodering, stopping osv osv. Kanskje finnes det slikt ekstra utstyr til Singer også? Sjekk med en forhandler!

Det aller beste er overtransportøren, som er en spesiell trykkfot som gjør at stoffet blir transportert også på oversiden når du syr, og ikke bare under.

(Transportøren er, for de som ikke vet det, de 'hakkete tennene' som stikker opp under trykkfoten, og som blir under stoffet når man syr)

Bruk av overtransportør egner seg spesielt godt til quilting og sying gjennom tykke stoff-lag, og den forebygger at stoffet drar seg.

Jeg bruker den stort sett uansett hva jeg syr, om det er gardiner eller quilting, så er den et uverderlig verktøy!

Til min maskin kostet den rundt 600 kr, men dette varierer nok fra merke til merke.

Kanskje kan du finne ut noe på www.singer.com eller www.singer.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for langt og utfyllende hjelpeinnlegg!

Jeg tenkte nok at jeg burde prøvd med noen prøvelapper først, men jeg er av det utålmodige slaget... :oops:

Har du prøvd frihåndsquilting, eller hva man kaller det når man beveger stoffet slik at quiltelinjene blir krøller og buer og hjerter og jeg vet ikke hva? Hvordan får man til det? Undertransportøren gjør det jo vanskelig å vri stoffet, men uten transportør hopper jo stoffet hit og dit...

Vanskelig dette! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hekta på symaskin :)

Jeg har prøvd litt frihånds-quilting,ja.

Jeg kjøper en spesiell sort tusj på håndarbeids-butikken, som er slik tusj-streken forsvinner etter 12-24 timer. Tror noen kaller det for 'forsvinnings'-tusj.

Denne er kjempe-grei å bruke til å tegne opp mønstre på arbeidet/duken som man kan quilte etter.

Det er selvsagt vanskeligere jo mindre kruseduller du ønsker å lage. De mest avanserte datastyrte symaskinene har ferdige slike krusedull-sømmer, som ser ut som tilfeldig frihånds-quilting, og man slipper da å sitte å vri stoffet i alle retninger. Bare synd det koster flesk for en slik maskin.... :-(

Uansett, så er mitt råd til deg å skaffe deg en overtransportør. Hvis du har tenkt å fortsette med maskin-quilting og ønsker å plages minst mulig, så er det nok en fordel.

Gå innom en sy-butikk å be om å få demonstrert en slik før du bestemmer deg.

Nå som det er jul kan du jo ønske deg den i julegave...??

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...