AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Skal søke studier nå til høsten, og har etter flere år med arbeid og tenking bestemt meg for at det er sosionom jeg vil bli. At jeg kommer inn avhenger av en eksamen jeg har til våren, så jeg er ikke "garantert" plass på noen måte. Jeg er 100% sikker på at jeg vil begynne på universitet/høgskole nå til høsten. Jeg kjenner at jeg virkelig trenger å endre arbeid etter noen år med jobb innenfor økonomi. Trodde det var et sikkert valg, men syntes arbeidsdagene er kjedelige og det er klart for meg at det ikke er det jeg vil gjøre til jeg pensjonerer meg, så da er det bare å gå tilbake til skolen Er det noen snille sjeler der ute som vil hjelpe meg å foreslå noen gode andrevalg om jeg ikke kommer inn på sosialt arbeid? Jeg vil si at jeg har rundt 51 poeng, men jeg er redd for å ikke komme inn på sosialt arbeid og dermed stå uten noen studier. "Problemet" er at jeg (og mannen) har et (felles)barn, og han har drømmejobben her. Det vil med andre ord si at jeg ikke vil/kan flytte på meg for skole, så det må være noe i nærheten - og slik jeg forstår det så er det da KUN UIA (Agder) som er aktuelt. Jaja, når man får barn (relativt) ung så må man regne med å gi opp noe, og det er helt i orden for meg - det bare begrenser mulighetene litt. Å reise bort eller studere deltid er forresten ikke et alternativ Så, noen som kan hjelpe? - Hvilke studier på UIA ville dere valgt om hovedvalget var sosialt arbeid? Altså noe innenfor det samme. Vernepleier? Sykepleier? Lærer? Gjerne også litt om hvorfor. Jeg vet ikke helt hva en vernepleier gjør, eller hvordan en arbeidsdag til en sykepleier ser ut. Mannen jobber skift så har egentlig strøket ut sykepleier fordi det må være veldig krevende med to skiftjobber + barn. Barnehagen er jo ikke åpen på kvelden/natten, og føler det blir litt sånn at enten ser du mannen eller ser du ungen, og for meg er det på en måte ikke noe å bygge en familie på. (Kan legge til at vi har økonomien i orden osv, sånn at jeg ikke får kritikk for å velge å studere -lavere inntekt- samtidig som jeg har barn) Anonymkode: 005ab...45c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Barnevernspedagog kan jo være interessant. Jeg skal selv søke sosionom, men kommer jeg ikke inn på har jeg barnevernspedagog på lista i tillegg. Hva mener du med -lavere inntekt-. Sosionomer har da ikke så utrolig lav inntekt? Er vel fullt mulig å få opp til 500k i året? Anonymkode: bacc2...8cd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har også søkt sosialt arbeid (ikke UiA), og er i samme båt som deg når det gjelder eksamen. Jeg mangler å bestå matte eksamen for å få generell studiekompetanse. Jeg har søkt sosialt arbeid forskjellige steder i landet, blant annet i Bodø, Sogndal og Volda. Jeg har vært inne på UiA og sett på hvilke studier jeg hadde valgt om jeg ikke hadde kommet innpå Sosialt arbeid. 1. Sosialt arbeid 2. Sykepleier 3. Vernepleier 4. Barnehagelærer Jeg har veldig lyst til å jobbe på sykehus etter endt utdannelse, og dra på hjemmebesøk hos pasienter. Sikter veldig i mot det å snakke med pasienter og pårørende i vanskelig livssituasjoner, f.eks de som har fått kreft eller annen alvorlig diagnose. Både som sosionom og sykepleier kan man gjøre det, så hvis ikke jeg kommer innpå sosionom studiet, ønsker jeg å bli sykepleier. Jeg vet at det er STOR forskjell på sosionom og sykepleier, men jeg føler det er ganske likt det jeg sikter i mot når det gjelder jobb. Sykepleiere tar jo gjerne av seg det medisinske, men sosionomer er de som prater med om hvordan de har det, og hvordan de takler å være syk. Når man er syk er det gjerne godt å ha noen å prate med. Babler litt mye her nå jeg, men håper du finner ut hva du ønsker å sette på dine andre ønsker Lykke til med valget. Håper du kommer inn på sosialt arbeid på UiA! Anonymkode: 4df1f...866 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernspedagog kan jo være interessant. Jeg skal selv søke sosionom, men kommer jeg ikke inn på har jeg barnevernspedagog på lista i tillegg. Hva mener du med -lavere inntekt-. Sosionomer har da ikke så utrolig lav inntekt? Er vel fullt mulig å få opp til 500k i året? Anonymkode: bacc2...8cd De har vel ikke barnevernspedagog på UIA? Ser at de har det som en slags videreutdanning, men ikke som en bachelor. Oi, dårlig forklart av meg! Mente ikke at sosionomer har dårlig lønn, mente at man får dårligere lønn MENS man studerer Altså lån og stipend gjør at jeg går ned nærmere 2/3 av inntekten min, så det er ganske mye lavere enn en gjennomsnitlig lønning. Tenkte kanskje noen ville reagere på det siden jeg har barn å forsørge samtidig Anonymkode: 005ab...45c 1
Arth88 Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 Om ønsket er å jobbe i stillinger som en sosionom vanligvis ville jobbet i, og hadde UiA som eneste mulige skole ville jeg gått for: 1: Sosialt Arbeid 2: Pedagogikk 3: Vernepleie Alle disse er utdannelser som kan brukes i ulike arbeidsfelt. Sosialt arbeid er rettet mot Nav, men du finner sosionomer praktisk talt over alt, helt klart den mest anvendelige utdanningen du kan ta og likestilles med mer spesialiserte utdannelser, også i deres fagområder. Pedagogikk er en anvendelig bachelor, de mest opplagte arbeidsplassene er skole, barnevern, P.U. og PPT. Vernepleie er rettet inn mot P.U og eldre, men man finner mange av dem også i barnevernstjenesten og psykiatrien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå