AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er så usikker på om jeg skal ha medisin eller odontologi, som førsteplass når jeg søker utdanning til høsten. Fordelen med medisin er status. Jeg er veldig interessert i menneskekroppen, men ikke noe glad i blod . Fordelen med odontologi er at det er færre år å studere + lønna. Det som også er positiv med odontologi er at arbeidstidens virker bedre som tannlege enn som lege. Den negative siden med odontologi er at jeg er litt redd for at studien skal bli kjedelig, altså at fagene blir kjedelige. Er det noen her som har studiert medisin eller odontologi, og som kan si litt om hvordan det er/var å studere det? Anonymkode: f3772...ceb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Ikke noe glad i blod men tenker på lege for status? Ikke glad i tenner men tenker på tannlege for lønna og år å studere? Hva er du faktisk interessert i? For dette er helt feil grunnlag å studere noe du skal jobbe med i 40 år på. Anonymkode: 75342...aad 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 ^ jeg er veldig glad i å lære bort ting jeg kan. Planen er å gå på en av de studiene også bli professor. Det jeg tenker er at hvis jeg foreksempel studerer medisin vil jeg ikke satse på å bli kirurg fordi jeg vet at en slik jobb ikke passer meg. Anonymkode: f3772...ceb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ^ jeg er veldig glad i å lære bort ting jeg kan. Planen er å gå på en av de studiene også bli professor. Det jeg tenker er at hvis jeg foreksempel studerer medisin vil jeg ikke satse på å bli kirurg fordi jeg vet at en slik jobb ikke passer meg. Anonymkode: f3772...ceb Å bli professor tar veldig lang tid. Hvorfor ikke lærer? Tenner er jo for de spesielt interesserte, du må studere i flere år enn bare studiet, lege krever sine 6 år + praksis + ekstra studier for å få professortittelen. Hvor mange år vet jeg ikke, men penger og status holder ikke for motivasjonen der altså...! Liker du ikke blod er jo ikke helsestudier noe for deg. Anonymkode: 75342...aad
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 Jeg synes det du oppnevner som grunner høres veldig snodig ut, og jeg lurer på om bakgrunnen for disse studiealternativene er særlig gjennomtenkt. - De som ikke er særlig glad i blod blir vant til det gjennom utdanningen. Dersom du fortsatt ikke har kommet over det er det fortsatt flust av spesialiseringer å velge som ikke involverer dette. Selve studiet er en midlertidig situasjon. - Odontologi tar kun 1 år mindre enn medisin, og dette er en fryktelig dårlig grunn til å velge bort medisin. - Mange legespesialiseringer har like gunstige arbeidstider som det å være tannlege. - Dersom du tror at odontologifagene er kjedelig ser jeg ikke hvorfor du vurderer denne utdannelsen i det hele tatt. Noe av bakgrunnen for utdanningsvalg bør jo være en grunnleggende interesse for faget. - Og medisin blir mindre og mindre status. Dersom du er opptatt av status (og lønn) ville jeg heller ha valgt noe annet. Det er klart at det er flere medisinstudenter som har valgt utdannelsen litt tilfeldig, og noen på grunn av status, men jeg vil på generelt grunnlag oppfordre til å tenke seg godt om når man tar et utdanningsvalg. På meg høres det ut som du kun rører overflaten. Anonymkode: 9cf69...095 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det du oppnevner som grunner høres veldig snodig ut, og jeg lurer på om bakgrunnen for disse studiealternativene er særlig gjennomtenkt. - De som ikke er særlig glad i blod blir vant til det gjennom utdanningen. Dersom du fortsatt ikke har kommet over det er det fortsatt flust av spesialiseringer å velge som ikke involverer dette. Selve studiet er en midlertidig situasjon. - Odontologi tar kun 1 år mindre enn medisin, og dette er en fryktelig dårlig grunn til å velge bort medisin. - Mange legespesialiseringer har like gunstige arbeidstider som det å være tannlege. - Dersom du tror at odontologifagene er kjedelig ser jeg ikke hvorfor du vurderer denne utdannelsen i det hele tatt. Noe av bakgrunnen for utdanningsvalg bør jo være en grunnleggende interesse for faget. - Og medisin blir mindre og mindre status. Dersom du er opptatt av status (og lønn) ville jeg heller ha valgt noe annet. Det er klart at det er flere medisinstudenter som har valgt utdannelsen litt tilfeldig, og noen på grunn av status, men jeg vil på generelt grunnlag oppfordre til å tenke seg godt om når man tar et utdanningsvalg. På meg høres det ut som du kun rører overflaten. Anonymkode: 9cf69...095 Medisin mindre og mindre status? Hvor får du det fra? Anonymkode: 68198...c72
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Medisin mindre og mindre status? Hvor får du det fra? Anonymkode: 68198...c72 Veldig tilgjengelig utdanning. Flere og flere utdanner seg i utlandet. Det er eksempelvis mye lettere å komme inn på medisinstudier i Øst-Europa i forhold til i Norge, og de som er utdannet i utlandet stiller så å si likt som de som har utdannet seg i Norge. Mer og mer kvinnedominert. Det er ikke uvanlig at yrker erfarer et statusdropp grunnet dette. Dette vil vi imidlertid ikke se før om et par tiår når vi får en utskiftning av legestanden. Man kan imidlertid allerede se en forskjell i forhold til tidligere. Anonymkode: 9cf69...095 2
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Jeg ville valgt medisin, tror jeg hadde kjedet meg i hjel som ornitolog, jeg synes fuler er jævlig kjedelig. Med mindre de er pingviner, men de finnes jo bare på jordens ende... Mens medisin er underholdende.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig tilgjengelig utdanning. Flere og flere utdanner seg i utlandet. Det er eksempelvis mye lettere å komme inn på medisinstudier i Øst-Europa i forhold til i Norge, og de som er utdannet i utlandet stiller så å si likt som de som har utdannet seg i Norge. Mer og mer kvinnedominert. Det er ikke uvanlig at yrker erfarer et statusdropp grunnet dette. Dette vil vi imidlertid ikke se før om et par tiår når vi får en utskiftning av legestanden. Man kan imidlertid allerede se en forskjell i forhold til tidligere. Anonymkode: 9cf69...095 Du har et poeng. Skjønner ikke at det er mulig at folk son kommer fra dårligere universiteter i øst Europa skal stille likt. Men hvilke utdannelser er faktisk status? Jus og økonomi domineres også av kvinner. Hvorfor tror du statusen minsker av mer kvinner? Anonymkode: 68198...c72
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så usikker på om jeg skal ha medisin eller odontologi, som førsteplass når jeg søker utdanning til høsten. Fordelen med medisin er status. Jeg er veldig interessert i menneskekroppen, men ikke noe glad i blod . Fordelen med odontologi er at det er færre år å studere + lønna. Det som også er positiv med odontologi er at arbeidstidens virker bedre som tannlege enn som lege. Den negative siden med odontologi er at jeg er litt redd for at studien skal bli kjedelig, altså at fagene blir kjedelige. Er det noen her som har studiert medisin eller odontologi, og som kan si litt om hvordan det er/var å studere det? Anonymkode: f3772...ceb Odontologistudiet er ganske intensivt. Klinikk fra morgen til lunsj, forelesning, klinikk til kl 16, ca 4 dager i uken. Forelesninger dager uten klinikk og så lesesal noen timer hver dag. Tidspress for klare kliniske krav. Dette varer i tre år. Du kommer ikke til å kjede deg. Anonymkode: 5dee0...247 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 10 timer siden, amativeReflection skrev: Jeg ville valgt medisin, tror jeg hadde kjedet meg i hjel som ornitolog, jeg synes fuler er jævlig kjedelig. Med mindre de er pingviner, men de finnes jo bare på jordens ende... Mens medisin er underholdende. Ornitolog ja. Artig. Anonymkode: e6cc8...75a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå