Gå til innhold

Får kattunger seg lettere kattevenner enn voksne katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på 8 mnd som for ikke så lenge siden ble vant med å gå på do ute, og nå som han begynner å bli mer vant til sitt område så er det jo normalt å møte andre katter som er ute å går. Det jeg lurte på, er om katten min vil få det enklere å få seg en kompis en det en voksen katt ville? Han har allerede hilst på nabokatten under min observasjon og jeg så at han bare var nyskjerrig og ønsket ikke å terge ;) og nabokatten var overraskende rolig overfor dette. Hva tenker dere? Hadde jo vært fantastisk om min lille tøffing hadde fått noen kamerater :) 

Anonymkode: 598d4...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unge katter er ofte langt mer sosialt søkende, ja. Gamlingene er særere!

Anonymkode: 71712...02a

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge katter er ofte langt mer sosialt søkende, ja. Gamlingene er særere!

Anonymkode: 71712...02a

Håper de ikke er så sære at min lille ikke får seg en venn der ute, for det hadde vært veldig koselig :) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper de ikke er så sære at min lille ikke får seg en venn der ute, for det hadde vært veldig koselig :) 

Enig med deg at det er koselig med kattevenner. Alle mine katter har hatt venner - og fiender. 

Så du må holde oppsyn med katten når den er ute siden den er så liten og tillitsfull. Kommer det en stor, agressiv katt kan det gå ille. Katten din kan bli skadet. Eller enda verre: Bli jaget vekk og ikke finne veien hjem/våge å gå hjem. 

Vent til den er større og tryggere før du slipper den ut uten tilsyn. 

Anonymkode: 8df45...a60

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg at det er koselig med kattevenner. Alle mine katter har hatt venner - og fiender. 

Så du må holde oppsyn med katten når den er ute siden den er så liten og tillitsfull. Kommer det en stor, agressiv katt kan det gå ille. Katten din kan bli skadet. Eller enda verre: Bli jaget vekk og ikke finne veien hjem/våge å gå hjem. 

Vent til den er større og tryggere før du slipper den ut uten tilsyn. 

Er en sånn hønemor jeg vet du at dette er ingen problem, går katten ut så er det ikke lenge før jeg ringer nesten hele nabolaget etter katten :fnise:. Men som du sier, skal følge godt med :) 

Hilsen TS.

Skrevet
8 timer siden, Boomonster skrev:

Har katter venner??

Har de ikke det da?

Skrevet

Det er mer sannsynlig at kattunger blir venner om de introduseres for hverandre når de er små. Når den ene katten er voksen blir det omtrent det samme som om begge er voksne. Men det kommer så an på katten. Jeg har en katt som freser til alle bortsettfra min andre katt, og den andre katten skal bare leke med alle den møter.

Anonymkode: e369c...133

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke det da?

Trodde ikke de hadde behov for det, de er da ikke flokkdyr.  Hvor ofte ser du to katter kommer gående på gata sammen?? 

Skrevet
3 minutter siden, Boomonster skrev:

Trodde ikke de hadde behov for det, de er da ikke flokkdyr.  Hvor ofte ser du to katter kommer gående på gata sammen?? 

Jeg har sett det vertfall 2 ganger jeg vet ikke jeg, kanskje de bare lurer oss? :icon_lol:

Skrevet
1 minutt siden, Boomonster skrev:

Mine katter har alltid hatt venner. Nå har jeg en pusejente på 4 år. Hver dag kommer venninnen hennes - en hunnkatt på ca. 2 år - opp på balkongen vår og videre opp på et hagebord som står rett under vinduet. Der venter hun tålmodig på katten min. Når min katt hopper opp i vinduskarmen, åpner jeg vinduet og lar henne gå ut. De leker sammen i hagen, jakter sammen og når det er fint vær ligger de ved siden av hverandre i sola. Slik har det vært i ca. 1 år. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine katter har alltid hatt venner. Nå har jeg en pusejente på 4 år. Hver dag kommer venninnen hennes - en hunnkatt på ca. 2 år - opp på balkongen vår og videre opp på et hagebord som står rett under vinduet. Der venter hun tålmodig på katten min. Når min katt hopper opp i vinduskarmen, åpner jeg vinduet og lar henne gå ut. De leker sammen i hagen, jakter sammen og når det er fint vær ligger de ved siden av hverandre i sola. Slik har det vært i ca. 1 år. 

Fantastisk å høre :) Det er et slikt vennskap jeg håper min lille får også, for det hadde jo vært så kult :) 

Skrevet

For en søt tråd! Kattevenner :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Ja det er veldig søtt <3   Men jeg tror ikke TS trenger å bli sei seg hvis ikke katta har noen de henger med fast.  Tror ikke de føler seg ensomme hvis de ikke har noen..  Blir ikke som med mennesker.   Ser andre katter rundt pusa mi innimellom men ingen faste. 

Skrevet
På Tuesday, February 07, 2017 den 1.10, Boomonster skrev:

Har katter venner??

De aller fleste katter har" venner" som kattunge/ungdyr, men vennskapet avtar ofte når dyret blir kjønnsmoden. 

Noen katter har venner hele livet.

Skrevet
På Tuesday, February 07, 2017 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett det vertfall 2 ganger jeg vet ikke jeg, kanskje de bare lurer oss? :icon_lol:

Katter kan faktisk leve i flokk. Består i all hovedsak av hunnkatt og deres avkom. Gjerne gjennom generasjoner. Hannkatter frem til de er kjønnsmodne.  Som oftest Ikke flere en 10 individer pr flokk. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...