Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss en Goldendoodle🐶

Gjest Cats123

Anbefalte innlegg

Gjest Cats123

Hei

Vi vurderer å skaffe oss en Goldendoodle (altså en blanding melllom Kongepuddel og Golden retriever) men er veldig usikker, da vi helst vil unngå røyting.. Noen som har erfaring med denne rasen? Hvordan er den ellers i henhold til familie osv. (ingen småbarn) :link::) Har hørt at Golden retriever er røyter mye, mens pudler ikke røyter i det hele..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ikke ha en røytende hund kan du ikke gå for en blanding der en storrøyter er en av rasene. Hvorfor ikke bare gå for kongepuddel eller mellompuddel? Dere må jo åpenbart like pudler for å vurdere en goldendoodle.

Anonymkode: d4af6...a43

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cats123 skrev:

Hei

Vi vurderer å skaffe oss en Goldendoodle (altså en blanding melllom Kongepuddel og Golden retriever) men er veldig usikker, da vi helst vil unngå røyting.. Noen som har erfaring med denne rasen? Hvordan er den ellers i henhold til familie osv. (ingen småbarn) :link::) Har hørt at Golden retriever er røyter mye, mens pudler ikke røyter i det hele..? 

Hvorfor ikke bare kjøpe en puddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo aldri noen garanti når det gjelder blandingshunder. Vi har en såkalt Labradoodle, som jeg impulsadopterte fra dyrlegens venteværelse. Den var bare valp og skulle avlives fordi eieren plutselig var blitt gravid. Det er verdens lykkeligste hund, det stråler livsglede av den. Men den røyter noe helt forferdelig, selv om de sa den skulle være såkalt røytefri. Men en utrolig hyggelig hund, barnevennlig og fin. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Man har jo aldri noen garanti når det gjelder blandingshunder. Vi har en såkalt Labradoodle, som jeg impulsadopterte fra dyrlegens venteværelse. Den var bare valp og skulle avlives fordi eieren plutselig var blitt gravid. Det er verdens lykkeligste hund, det stråler livsglede av den. Men den røyter noe helt forferdelig, selv om de sa den skulle være såkalt røytefri. Men en utrolig hyggelig hund, barnevennlig og fin. 

De skulle avlive en valp fordi eieren var gravid?

Sånne folk mener jeg helt seriøst at bør skytes i kneet med hagle. 

Godt du var der!! 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en doddle på trening. Skulle være røytefri, men siden den ikke slekter på puddelforelderen, røyter den som normale hunder. Ellers en flott og sosial hund, men ønsker du en røytefri rase bør du gå for en puddel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær kritisk til hvem du kjøper av. Mange har funnet ut at det er mye penger å tjene på disse doodlene...drøbak hundehotel er vel de verste, så se opp for de såkalte valpefabrikkene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cats123

Har vurdert kongepuddel, men synest rett og slett ikke de er særlig pene med den "hockey-sveisen".. Goldendoodle har en fin ansiktsform, og jeg liker fargen på pelsen, og liker trekkene til begge rasene.. Derfor vurderer jeg en Goldendoodle:) Hovudgrunnen til at jeg bil ha en puddelmiks er jo pga røytingen, ikke fordi jeg er så veldig glad i puddelen i seg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruccula skrev:

De skulle avlive en valp fordi eieren var gravid?

Sånne folk mener jeg helt seriøst at bør skytes i kneet med hagle. 

Godt du var der!! 

Ja, jeg ble så frustrert og sint at jeg trengte ikke å tenke meg om engang. Jeg bare sa at det ikke ble aktuelt å ta livet av den og sa at da kunne den få flytte til oss. Og de bare sa; greit! Og ga meg hunden der og da. Mannen min ble litt sjokkert når jeg kom hjem med en ekstra hund :fnise:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor er ikke Goldendoodle noen rase. Det er en blanding, og ikke noen anerkjent eller godkjent rase. Består av Golden retriever og kongepuddel, som foreldre til blandingen.

De er høyt overpriset pga popularitet. Du får en blandingshund, som koster like mye som en renraset hund, men som du ikke aner noe om pelskvaliteten eller utfallet på. Noen Goldendoodles røyter, noen gjør det ikke. Noen får en helt håpløs pels som tover seg kraftig og i tillegg røyter. Andre igjen får den pelsen oppdretteren nærmest lover at "alle" vil få, røytefri. Det er umulig å si på forhånd om deres blandingshund er en av de heldige som arver røytefri pels.

Jeg ville aldri sponset de grådige oppdretterne som tjener fett på populariteten til en blandingsrase. De bruker alt og alle som oppdrettsdyr. Alt de tenker på, er å tjene penger. De fleste oppdretterne av denne blandingstypen hund helsesjekker ikke dyrene sine, etter hva jeg har hørt.

Velg en puddel om det er røytefri pels dere ønsker dere. De er smarte, intelligente hunder som er lette å trene, og ypperlige familiehunder. De finnes i tre størrelser, så det er bare å velge; dvergpuddel, mellompuddel og kongepuddel. Flere farger å velge mellom også; Sort, hvit, brun,  sølvgrå, aprikos og rød

Pelsstellet kan gjøres veldig enkelt ved at dere selv kjøper dere en klippemaskin og holder pelsen kort og lettstelt. Ønsker dere å slippe det, finnes det masser av hundefrisører som kan besøkes med noen måneders mellomrom, som kan klippe puddelen i ønsket "frisyre" eller klipp. Hundefrisører kan også klippe klør og bade hunden om dere ønsker. Nevner dette fordi mange tror at det vil innebære mye jobb med en slik pels, men man kan altså betale andre for å gjøre alt, om man vil det :)

Anonymkode: 79391...1d8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cats123

Takk for advarselen, blir nok ikke noe Drøbak hundehotell her nei.. Har funnet en på Finn, og der finnes det jo litt diverse folk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Cats123 skrev:

Har vurdert kongepuddel, men synest rett og slett ikke de er særlig pene med den "hockey-sveisen".. Goldendoodle har en fin ansiktsform, og jeg liker fargen på pelsen, og liker trekkene til begge rasene.. Derfor vurderer jeg en Goldendoodle:) Hovudgrunnen til at jeg bil ha en puddelmiks er jo pga røytingen, ikke fordi jeg er så veldig glad i puddelen i seg selv 

Du kan jo ikke si at du liker fargen. Det er ingen som vet hvilken farge en blandingshund vil få (så sant du ikke allerede har sett på en bestemt valp). Jeg har i ettertid fått kontakt med oppdretteren til vår og det viser seg at det i samme kullet er syv valper og ingen av de er like i fargen og pelsen. Men alle, foruten en, røyter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cats123 skrev:

Takk for advarselen, blir nok ikke noe Drøbak hundehotell her nei.. Har funnet en på Finn, og der finnes det jo litt diverse folk:P

Det finnes da mange flere raser enn puddel som ikke røyter. Se på diverse andre vannhunder - portugisisk vannhund, spansk vannhund, irsk vannspaniel, lagotto. Da vet du i større grad hva du får, etter helsetestede foreldre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cats123
2 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Du kan jo ikke si at du liker fargen. Det er ingen som vet hvilken farge en blandingshund vil få (så sant du ikke allerede har sett på en bestemt valp). Jeg har i ettertid fått kontakt med oppdretteren til vår og det viser seg at det i samme kullet er syv valper og ingen av de er like i fargen og pelsen. Men alle, foruten en, røyter. 

Oj, ja jeg har sitt bilder av et Goldendoodle-kull, der alle 4 valpene var helt lik farge (blond-gul) på Finn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cats123
1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Det finnes da mange flere raser enn puddel som ikke røyter. Se på diverse andre vannhunder - portugisisk vannhund, spansk vannhund, irsk vannspaniel, lagotto. Da vet du i større grad hva du får, etter helsetestede foreldre. 

Men den burde helst være rundt 20-30 kg, er ikke vannhundene litt små? Naboen har en og den virker ganske liten i forhold til våres (kongepuddel-størrelse) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ruccula skrev:

Fra norges største valpefabrikk "drøbak hundehotell" da eller? 

De driver med såkalt "australian cobberdog" om dagen. 

Anonymkode: dfd20...3e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cats123 skrev:

Men den burde helst være rundt 20-30 kg, er ikke vannhundene litt små? Naboen har en og den virker ganske liten i forhold til våres (kongepuddel-størrelse) 

Portugisisk vannhund:

Størrelse og vekt: Mankehøyde: Hannhunder: 50 – 57 cm, ideal 54 cm Tisper: 43 – 52 cm, ideal 46 cm Vekt: Hannhunder: 19 – 25 kg Tisper: 16 – 22 kg

Irsk vannspaniel:

Størrelse og vekt: Mankehøyde: Hannhunder: 53-59 cm Tisper: 51-56 cm

Storpuddel:

MANKEHØYDE.  45 – 60 cm med toleranse på + 2 cm. Skal være en forstørret og velutviklet utgave av mellompuddelen med samme karakteristiske trekk.

Golden retriever:

Størrelse og vekt: Mankehøyde: Hannhunder: 56-61 cm Tisper: 51-56 cm

Så, som du ser, det er snakk om kun noen veldig få cm forskjell. 
Ellers har du jo riesenschnauzer da, den røyter ikke ved korrekt pelsstell, men de er sorte eller grå. Uansett så burde vel helse vike for farge?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...