AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Hei. Jeg er en kvinnelig lærer på 25 år (26 senere i år) som nå har jobbet et halvt år som lærer. Jeg har master + pedagogikk,så jeg har gått mange år på studier,og har vært sikker på at det er dette jeg vil med livet. Nå er jeg mer i tvil. Jeg jobber på en ungdomsskole i en mindre by. Jeg føler jeg er faglig dyktig og at jeg varierer undervisningen,men i løpet av dette halvåret har disse negative tingene skjedd: - Jeg har fått en telefon fra en forelder som var litt sint fordi h*n ment jeg hadde vært alt for streng på en karakter. Jeg fikk en kollega til å se på oppgaven,og kollegaen ga eleven én karakter høyere (gikk fra 4 til 5.) Jeg sliter altså litt med karaktersetting,fordi det er litt difust. Dette gjelder norsk. - Et par elever(gutter) sier rett ut at de ikke liker meg,uten at de egentlig kan gi noen saklig begrunnelse på de. De går ekstra inn for å oppføre seg dårlig i mine timer. - Jeg har fått "kjeft" av en kollega fordi jeg under en løs samtale avslørte at jeg ikke gir elevene "mål for timen" og kompetamål i hver bidige time. - Jeg har også fått litt surmuling(ikke direkte kjeft) fra ledelsen, fordi de ikke ser noe fremgang i nivået(karakterene) til mine elever. Dette hadde de tydeligvis forventet med min mastergrad.(Jeg føler selv jeg gir elevene gode tilbakemeldinger for å komme videre,men det har ikke skjedd noen stor nivå-heving enda. Dette er en klasse med mange 4-er elever,som ledelsen gjerne vil ha opp på 5 og 6.) - En kollega var vikar for meg en time jeg var på et møte,og fortalte ledelsen "hvor sjokkert h*n var" over hvor lite elevene kunne om 2.verdenskrig. Dette er et tema elevene har jobbet masse med,både muntlig og skriftlig,samt blitt testet i med greie resultater. Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor de viste så dårlig kunnskap med vikar. Jeg ble i hvert fall kalt inn til ledelsen og fikk beskjed om at dette var bekymringsverdig og at et par forskjellige kollegaer i ukene framover skulle være med å observere mine timer. Jeg skulle også observere deres. Må bare legge til at her er det ikke snakk om å lære av hverandre. De skal gi meg tilbakemelding på hva jeg må endre på,mens jeg bare skal ta med meg det positive fra dem videre i min undervisning. Jeg ble helt overveldet over hvor mye de hadde å utsette. Det var faktisk ingenting som var bra nok. Selvtilliten min er fullstendig ødelagt og jeg gruer meg til jobb hver dag. Jeg føler selv at jeg er hyggelig mot elevene,men streng når det er nødvendig. Jeg føler jeg kan mye om fagene mine og at jeg alltid er pliktoppfyllende og gjør mitt beste. Dette holder tydeligvis ikke. Noen lærere som tør mene noe om dette? Bør jeg kaste inn håndkleet og bytte yrke? Og hva kan man egentlig lettest omskolere seg til som lærer? Mvh trist og fortvilet lærer Anonymkode: eadea...b4d
Bondenisse Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Jeg synes det høres ut som om problemet er ledelsen, ikke deg. Ungdomsskoleelever er ofte negativt innstillt til lærere uten grunn, dette bør du ikke ta deg nær av. Dine kollegaer bør heller bygge deg opp med positive tilbakemeldinger, og konstruktiv kritikk. Ikke bare kritikk. Jeg ville bedt om ett møte med ledelsen hvor du tok opp at du gjerne vil lære og forbedre deg, men nå føler du at de bare bryter deg ned... Event søk deg over til en annen skole Men jeg er ikke lærer da 35
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Er det ikke du som setter karakterene da? Bare gi elevene dine bedre karakterer... Da blir alle fornøyd. I tillegg bør du vokse litt baller, ingen får sparken i det offentlig, fortell dem at du ikke trenger noe hjelp. 1
Kanutte Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 1. Det er helt vanlig at man strever med å vurdere elevarbeider. Det at du fikk en kollega til å se på besvarelsen sammen med deg er positivt. Kanskje du skal spørre om å få bytte noen besvarelser slik at du får justert vurderingspraksisen din. Men, selv erfarne lærere kan bomme. 2. Det er også helt vanlig at elever høyt og tydelig uttrykker at de ikke er fornøyde med læreren sin. Og at begrunnelsen er litt vag. Jobb generelt med å få gode relasjoner til elevene dine. Men du vil aldri bli kjempegodt likt av absolutt alle elevene. 3. Mål for timen er enkelt å få på plass. Hvis det er viktig på din skole tenker jeg at det er noe du bare gjør. 4. Fremgang kan ta tid. Du er nyutdannet. Du trenger å finne deg selv som lærer. Det spiller ingen rolle om du har mastergrad eller ei. 5. Dette er ikke greit. Her ville jeg som din leder selv gått inn for å observere og veilede (men helst på et tidligere tidspunkt). For meg er det viktig å vite hva lærerne mine står for i klasserommet. Ellers er kollegaveiledning fint, men da skal det være gjensidig, eller i et ordnet mentoropplegg. Det virker som du får lite veiledning i ditt første arbeidsår. Det er et beintøft år for alle som er nyutdannet, enten de har master eller ei. Stå på! 12
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Er det ikke du som setter karakterene da? Bare gi elevene dine bedre karakterer... Da blir alle fornøyd. I tillegg bør du vokse litt baller, ingen får sparken i det offentlig, fortell dem at du ikke trenger noe hjelp. Sparken får jeg nok ikke,men jeg går i et årsvikariat. Jeg føler ikke at de ønsker meg videre til neste år,og de vil vel heller ikke gi meg særlig gode referanser. TS Anonymkode: eadea...b4d 1
Honkaponka Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Hei! Jeg var en av de elevene som var lite motivert, og negativ til alt. Jeg hadde mange gode teoretiske lærere, men få virkelige gode. Jeg har som inntrykk at det er mange lærere som er veldige gode teoretiske, og kan kjempe mye, men som ikke får med seg elevene. Det er like viktig at du får med elevene dine på diskusjoner, har dere slike referenasegrupper? Kan de komme med tilbakemelding på din undervisning? Kan det være noe mer gruppearbeid eller prosjekter? Er dette noe som kan hjelpe? 1
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sparken får jeg nok ikke,men jeg går i et årsvikariat. Jeg føler ikke at de ønsker meg videre til neste år,og de vil vel heller ikke gi meg særlig gode referanser. TS Anonymkode: eadea...b4d Ville aldri godtatt et vikariat hvis jeg ville jobbe der permanent.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Høres mer ut som mobbing. Anonymkode: ac0ef...660 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er lærer i ungdomsskolen og har vært rektor. Jeg tenker med en gang at du har fått for lite støtte i oppstarten! Både fra ledelse og kolleger, slik du beskriver at du har fått tilbakemelding fra kolleger er ikke greit! De skal støtte og veilede en nyutdannet kollega!! Karakterer er vanskelig å sette og du burde få hjelp til å finne hva som kreves for hvilke karakterer. Sette sammen med kolleger, og lære av hverandre! Ang ufine elever.. Sånn er det fort, uskoleelever kan være veldig tøffe i trynet! De tester deg tror jeg! Lat som du ikke bryr deg, og blir det ikke bedre skal du få støtt av ledelsen! De skal go tips til hvordan ordne opp og hjelpe deg om du ikke klarer selv, det beste er nemlig om du klarer selv.. Tenker og du kunne tatt en prat med tillitsvalgt, for slik du beskriver det blir du ikke behandlet bra! Lykke til fra gammel lærer 😊 Anonymkode: 6620f...8f7 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 5 minutter siden, Kanutte skrev: Det virker som du får lite veiledning i ditt første arbeidsår. Det er et beintøft år for alle som er nyutdannet, enten de har master eller ei. Stå på! Jeg har ikke fått noe veiledning utenom den saken hvor de betvilte mine evner. Har jeg krav på det? Jeg har kun hatt 12 uker i praksis før jeg startet i jobben,(jobbet med noe helt annet ved siden av studiene) så jeg føler jo at jeg ikke har fått alt for mye veiledning. Veiledningen fra praksislærere var dog veldig fin. Veldig saklig og nyansert, og det var lov å prøve og feile. TS Anonymkode: eadea...b4d
kisskissbangbang Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fått noe veiledning utenom den saken hvor de betvilte mine evner. Har jeg krav på det? Jeg har kun hatt 12 uker i praksis før jeg startet i jobben,(jobbet med noe helt annet ved siden av studiene) så jeg føler jo at jeg ikke har fått alt for mye veiledning. Veiledningen fra praksislærere var dog veldig fin. Veldig saklig og nyansert, og det var lov å prøve og feile. TS Anonymkode: eadea...b4d Pleier det ikke å være en slags fadderordning for nyutdanna lærere? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 4 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Pleier det ikke å være en slags fadderordning for nyutdanna lærere? Ikke på min jobb, i hvert fall. TS Anonymkode: eadea...b4d
Gjest the1andonly Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 Hei! er også 26 år i år og har jobbet 1,5 år som lærer når i vgs vg1 er akkurat som ungdomsskole synes jeg. Første året mitt hadde jeg ukentlig samtaler/veiledning av en mentor (ikke samme fag som meg) og 3 ganger det skoleåret hadde jeg nyansatt-samtale med avd.leder. I år som er mitt andre år jobber jeg på en annen skole. Sa opp min faste stilling på forrige skole for å få vikariat nærmere der jeg bor. Her har jeg også 3-4 samtaler med avleder dette skoleåret og jevnlige møtes med de nyansatte og avdleder. Har også hatt to møter med ledelse og rektor sammen med de nyansatte. Jeg har bare fått god oppfølging! Har hatt avdleder inne til observasjon forrige skoleår og dette skoleåret. Har også hatt rektor inne dette skoleåret. Mye gode diskusjoner om hva jeg kan forbedre i klasserommet og også positiv tilbakemelding. De forventer ikke at jeg er like flink og drevet som en erfaren lærer som har jobbet lenge. Alle samtaler og veiledninger der jeg har jobbet har skjedd uten at jeg har ønsket det, men synes selvfølgelig jeg har lært mye av det. Du som norsklærer burde ha dobbeltsensur ofte i starten. Norsk er nok vanskelig når det gjelder vurdering. Jeg underviser i realfag og det er nok enklere Det er VELDIG TØFT de første årene. Det virker ikke som ledelsen prøver å hjelpe deg eller gjøre det enklere. At de andre kollegaene klager til ledelsen er uhørt! Jeg hadde ett tilfelle i fjor hvor elevene klagde mye til kontaktlærer og hun snakket da om dette med de andre kollegaene som ihvertfall ikke er greit! Hvis andre lærere eller kontaktlærere får tilbakemelding om undervisningen din så skal de først gå direkte til deg! Jeg har tilbakemelding på undervisningen på itslearning 2 ganger i året i hvert fag for å få tilbakemelding. Jeg jobber med å klare å ha ro i klasserommet. De elevene som er bråkmakere sliter jeg med. Har gode relasjoner og elevene har tillit til meg som jeg mener er det viktigste. Jeg tror nok jeg får for gode relasjoner og tror de ser på meg som for mye kompis. De har respekt for meg siden de vet jeg kan mye men jeg jobber med å ha struktur i klasserommet. Det med mål for timen er det mye fokus på her også. Jeg glemmer det ofte! Men jeg bruker ofte å si det vi skal gjøre muntlig og synes det er nok. IKKE GI OPP!! Det er slit de første årene, men det blir BEDRE!!! Du må bare holde ut og jobbe hardt. og husk at du ikke skal ha de samme elevene resten av livet! Noen kull kommer det til å gå dårligere med og noen kommer det til å gå veldig bra med
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 16 minutter siden, amativeReflection skrev: Ville aldri godtatt et vikariat hvis jeg ville jobbe der permanent. Hva mener du med det? Alle stillingene som var utlyst i mitt nærområde var vikariater. Selvfølgelig med unntak av de som bare måtte utlyses offentlig,men som allerede var lovet til noen som hadde gått i vikariat lenge. Tror nok ikke de hadde gitt meg jobben hvisjeg hadde prøvd å kreve fast ansettelse. TS Anonymkode: eadea...b4d 1
Gjest the1andonly Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 Det er ingen krav om veiledningsamtaler eller mentor, men mange skoler har ofte det Hvis du ikke har hørt om det til nå så har de nok ikke det. Min mentor hadde gått kurs og fikk ekstra betalt for å veilede meg.
Gjest the1andonly Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Alle stillingene som var utlyst i mitt nærområde var vikariater. Selvfølgelig med unntak av de som bare måtte utlyses offentlig,men som allerede var lovet til noen som hadde gått i vikariat lenge. Tror nok ikke de hadde gitt meg jobben hvisjeg hadde prøvd å kreve fast ansettelse. TS Anonymkode: eadea...b4d 22 minutter siden, amativeReflection skrev: Ville aldri godtatt et vikariat hvis jeg ville jobbe der permanent. Jeg har nå et vikariat siden en lærer hadde tatt et års permisjon fordi han hadde fått en jobb et annet sted. Han har nå sagt opp. Den faste stillingen blir utlyst og jeg må søke på nytt. Skolen kan ikke gi deg fast hvis jeg hadde krevd det. Offentlig.... De "lovet" meg jobben muntlig men det er ingen garanti uansett..
Brukerano Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 Jeg vil si lykke til! Du hører hjemme som lærer har du kommet deg gjennom all skolen. Jeg vil tro at ledelsen er usikker fordi du er ny. Elver er dumme, og jeg husker meg selv fra skolen. Jeg gjorde meg dummere enn jeg var. Hvorfor vet jeg ikke. Jeg likte heller ikke lærerne mine, og dem viste det. Dem var kjempe flinke, og jeg skulle ønske jeg var snillere og flinkere 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 7 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Pleier det ikke å være en slags fadderordning for nyutdanna lærere? Dessverre er det ikke obligatorisk, og en i et vikariat får nok ikke en slik ordning. TS beskriver akkurat hva som er grunnen til at så mange nyutdannede lærere velger seg bort fra skolen. Skolen er beintøff å jobbe i. TS, jeg håper du er organisert. Du er i ditt første år etter endt skole, du er i det såkalte praksissjokket. Gi det noen år, det blir bedre. Og dersom du har anledning, søk deg til andre skoler nå. Du har testet en skole hvor det tydeligvis er problemer med arbeidsmiljøet. Du blir ikke fulgt opp av din ledelse, og dine kollegaer er ingen støtte. Hang in there! Overse de som sier de ikke liker deg. Du er ikke der for å være venner med dem, du er der for å øke kompetansen til elevene. Fortsett med jobben din. Les deg litt opp på temaet om vurdering. Det er ikke uten grunn at det er skrevet så mange bøker om akkurat dette temaet Det ordner seg skal du se Anonymkode: 2306a...01a 5
Zouk Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 Det at elever sier direkte at de ikke liker deg synes jeg du skal ta som et kompliment. Du utfordrer dem, og de merker du ikke er ute etter anerkjennelse fra dem. Det liker de ikke. Synes også det blir feil å holde deg ansvarlig for faglig nivå. Selvfølgelig er du viktig som lærer, men innstillingen hos elevene teller mye for hvor mye de gidder jobbe. Og alt det er da ikke ditt ansvar. Du bommet på en karaktersetting, OK. Det lærte du av. Ufint av foresatt å kjefte. Lederne dine virker uprofesjonelle, de skjønner ikke ansvaret sitt. Du er ny for f... At du bare skal ta med positive ting fra timene du skal overvære høres merkelig ut. De andre hadde mye å utsette på deg, javel. Kan de ha en agenda? Kan det hende du truer dem på noen måte, i form av kompetanse f.eks.? Du virker som en samvittighetsfull og omsorgsfull person, det er gull verdt for en lærer. Jeg tenker du bare famler litt sånn helt i begynnelsen og at du ikke har noen som ønsker å støtte deg. Kan du finne noen punkter hva du ønsker for støtte og be om det fra ledelsen? Blir du ikke møtt på det synes jeg du skal se deg om etter en ny jobb. Jeg er ikke lærer men jeg har vært ny i mange jobber (har master innen et realfag), og har stort sett vært veldig heldig og aldri bare fått en bøtte kritikk uten noen ting støttende. Stå på, du er tøff!! 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 Nå er ikke jeg ferdig utdannet og skal heller ikke undervise på ungdomsskolen. Men ang. karaktersetting så vil jeg tro kan være nokså vanskelig i enkelte fag. Avhengig av hva det er som skal settes karakter på vil vurderingen variere fra lærer til lærer. Det er bare å se hvordan det kan være på universiteter. Det er flere eksempler på studenter som får f.eks. E på en eksamensoppgave, klager og får en A fra en annen sensor. Selv hadde jeg både på ungdomsskolen og VGS lærere som var "snill" med karakterene og de som var "streng". Hvis skolen er uenig i karakterene du setter burde de gi deg veiledning på dette. Mål for timen er enkelt å få på plass. Hva med å sette målene på arbeidsplanen så skriver du de på tavla i klasserommet hver time? Praksislærerne jeg har hatt har hentet målene fra lærebøkene og gjort det slik jeg skriver over. Det er veldig mye forskning rundt vurdering for læring. Jeg har liten erfaring med det i praksis, men det er absolutt noe jeg selv tenker å prøve ut når jeg kommer i jobb da det er mye som tyder på at det har noe for seg. Kan kanskje være verdt å se på? Høres ikke ut som det er noe godt arbeidsmiljø på den skolen. Her svikter både kolleger og ledelse totalt. Jeg tenker vertfall at det er naturlig at jeg som nyutdannet vil slite litt på enkelte områder. Det forventer jeg at skolen også forventer og at de da bygger meg opp i stedet for å bryte meg ned. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å skaffe meg jobb en annen plass. Anonymkode: 69345...975 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå